2016-08-04, 00:49
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Sven Melander e legend och han har rätt i sitt påstående, det finns så in i helvete med annat att hetsa upp sig över än Zara Larsson.

Så sant så sant.
Men se det är det många korkskallar här som ännu inte fattat.
Det blir dessutom smått tragikomiskt att se hur det uppfattas att alla är emot dom.
Hela den sk sjuklövern,feminister,kommunister,journalister,soc ialister och artister.
Alla är emot dessa stackars individer. Ännu värre blir det när dessa inbilska stollar kallar sina motståndare för kommunister, trots att många av dessa är så borgerliga dom kan bli.

Hade det inte varit för deras röster vid ev val ,så hade säkerligen till och med SD bett dom dra åt helvete och en bit till.

För Landet Sverige tillför flertalet av dessa absolut ingenting.
Dom har helt enkelt fastnat i upprepningarnas värld, en värld utan glädje och med bara elände.
Ett liv där det tuggas samma fraser om och om igen.
pk,feminister,kommunister och invandrare om och om igen. Samma samma samma,år in och år ut.
PK måste förresten vara Sveriges mest uttjatade förkortning.
Så uttjatat att ingen ens bryr sej eller ens reagerar längre .

Så se upp ni negativa till allt och alla.
Snart kommer positiviteten smygande till er. Och det kan jag lova er.,Vi har det mycket mycket roligare.
Senast redigerad av locknloll 2016-08-04 kl. 00:56.
Citera
2016-08-04, 01:31
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE

Troligtvis första och troligtvis enda gången jag håller med merapi. Det finns väldigt många män därute som har blivit indoktrinerade till att en kvinna löser dina problem. Alla dessa män ser kvinnan som något som inte kan fela. Där det radas upp ursäkter som urskuldar henne från allt ansvar och skyldigheter. Alltså framstår hon något som en ängel från skyn som kan lösa dina problem. Likt människor som går i kyrkan. Gud hjälper dig att må bättre men då måste du...... Samma sak med kvinnor. Men då måste du......

Detta är en stor lögn och väldigt skadlig. Man kommer aldrig att må bra om man lägger sitt välmående i andras händer. När stormen verkligen kommer så kan du bara lita på dig själv. Du har bara dig själv. Men detta sätts ur spel när en kvinna kommer in i bilden.

Ett av råden som är ständigt återkommande i manospheren är just att ingen kvinna/man kan göra dig lycklig. Det är du som man som har ett eget ansvar för att försöka leva ett lyckligt liv, ingen annans ansvar eller skyldighet. Det finns ingen annan, bara dig själv.

Merapi inser inte riktigt själv att hon öppnar "pandoras ask" med sådana råd. Många kvinnor har ett negativa inflytande över män. När män inser att när en karl reder sig själv så behövs ingen kvinna för en mans välbefinnande. (Ja förutom om han suktar efter barn då). Where have all the good men gone?

Kvinnohats kortet kommer fram väldigt ofta på detta forumet, vilket du kanske har sett. Men detta är ju bara ett sätt att flytta fokus ifrån kvinnors negativa beteende både mot män som kvinnor.

Kvinnor är inte dumma i huvudet. Men dom vill inte bli påkomna med sitt vidriga beteende.
Och blir man påkommen så måste man flytta fokus. Damage control deluxe.

(FB) Vi måste börja prata om kvinnorna som hatar kvinnor

"Det jag undrar är varför är det så viktigt för några av er att hela tiden lyfta fram kvinnor som elaka och osolidariska?

Man vill inte rasera bilden av kvinnan som källan till all godhet.
Hur kan man bli en bättre människa om man inte påpekar brister?
ja de hatar män och våldtar män, men män får absolut inte skriva något taskigt till Zara Larsson?
Citera
2016-08-04, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Bra och träffsäkert av Sven Melander! Snubbar som tror att våldtäkt och övergrepp är en nyligen introducerad aktivitet är efterblivna.
Övergrepp och våldtäkt är förvisso inte nyligen introducerat, men ursvenska män hyser genom uppfostran och empati i de flesta fall en stor motvilja mot våldtäktsmän. Detta är så vanligt att de flesta våldtäktsmän av svenskt (och nordiskt och även gemensamt med många andra europeiska länder) ursprung undviker att överfalla kvinnor när andra män ser på! Därmed sällsynt med gruppvåldtäkter och allmänt tafsande på festivaler mm. Muslimsk kultur och uppfostran är rätt annorlunda härvidlag. Genom att pojkar och flickor hålls isär så mycket, så utvecklas det ingen normal empati mellan könen- kvinnor och män blir som två skilda varelser som inte kan umgås till vardags på för kristna och sekulära vanligt sätt. Männen förstår inte alls särskilt bra hur kvinnorna upplever saker, och vice versa, vilket dock verkar ha mindre konsekvenser. Och kvinnans roll blir bl.a. att genom klädsel och umgänge och val av var man säkert kan röra sig skapa sin egen frizon genom att undvika kontakt med andra män än sin man. Men detta leder också till att många andra muslimska män inte tycker att det är nåt fel att tafsa, så man försvarar sin polare i stället för att tänka på de kvinnorna, särskilt som många uttolkningar av Islam tycker att det är OK när det inte gäller muslimska kvinnor! Märkligt för övrigt att det enligt så många är OK att Wallström kritiserar den tolkning av Islam som bl.a. Saudarabien tillämpar, men samtidigt så får såna diskussioner inte ens föras av vanligt folk, särskilt inte i vanlig press. Möjligen får nån enstaka muslimsk kvinna kritisera Islam i undantagsfall.....Sen förstår jag inte Melander heller när han tycker att vi ska känna kollektiv skuld...Vansinne! Jag tror inte att nån vanlig svensk man kan förändra en muslimsk mans kvinnosyn! Och varför ska man anse sig skyldig när man är själv oskyldig? Det synsättet ändrar ingen våldtäktsman, särskilt som det oftast handlar om man aldrig kommer att ha kontakt med! De muslimer jag själv har träffat och som har en OK kvinnosyn har haft den synen redan i sin ungdom i det muslimska land och/eller hem de kommer ifrån, kanske genom sekulära föräldrar eller modernt tänkande imamer, vad vet jag. I vissa fall har deras fruar ingen huvudduk och är i ett fall inte ens muslim. Och det kan slinka ner en fläskfile när inget annat gott finns att tillgå. Och de är högutbildade, nog en viktig kugge i sammanhanget! Att ändra kvinnosyn kräver väldigt mycket mer än en kvarts samtal med Mellander som är kollektivt skyldig och några timmars föreläsning av Eliasson + utdelning av armband! Och det behövs nog lite piska också, mera tveksamt om moroten funkar....
Citera
2016-08-04, 08:45
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realist50tal
Övergrepp och våldtäkt är förvisso inte nyligen introducerat, men ursvenska män hyser genom uppfostran och empati i de flesta fall en stor motvilja mot våldtäktsmän. Detta är så vanligt att de flesta våldtäktsmän av svenskt (och nordiskt och även gemensamt med många andra europeiska länder) ursprung undviker att överfalla kvinnor när andra män ser på! Därmed sällsynt med gruppvåldtäkter och allmänt tafsande på festivaler mm. Muslimsk kultur och uppfostran är rätt annorlunda härvidlag. Genom att pojkar och flickor hålls isär så mycket, så utvecklas det ingen normal empati mellan könen- kvinnor och män blir som två skilda varelser som inte kan umgås till vardags på för kristna och sekulära vanligt sätt. Männen förstår inte alls särskilt bra hur kvinnorna upplever saker, och vice versa, vilket dock verkar ha mindre konsekvenser. Och kvinnans roll blir bl.a. att genom klädsel och umgänge och val av var man säkert kan röra sig skapa sin egen frizon genom att undvika kontakt med andra män än sin man. Men detta leder också till att många andra muslimska män inte tycker att det är nåt fel att tafsa, så man försvarar sin polare i stället för att tänka på de kvinnorna, särskilt som många uttolkningar av Islam tycker att det är OK när det inte gäller muslimska kvinnor! Märkligt för övrigt att det enligt så många är OK att Wallström kritiserar den tolkning av Islam som bl.a. Saudarabien tillämpar, men samtidigt så får såna diskussioner inte ens föras av vanligt folk, särskilt inte i vanlig press. Möjligen får nån enstaka muslimsk kvinna kritisera Islam i undantagsfall.....Sen förstår jag inte Melander heller när han tycker att vi ska känna kollektiv skuld...Vansinne! Jag tror inte att nån vanlig svensk man kan förändra en muslimsk mans kvinnosyn! Och varför ska man anse sig skyldig när man är själv oskyldig? Det synsättet ändrar ingen våldtäktsman, särskilt som det oftast handlar om man aldrig kommer att ha kontakt med! De muslimer jag själv har träffat och som har en OK kvinnosyn har haft den synen redan i sin ungdom i det muslimska land och/eller hem de kommer ifrån, kanske genom sekulära föräldrar eller modernt tänkande imamer, vad vet jag. I vissa fall har deras fruar ingen huvudduk och är i ett fall inte ens muslim. Och det kan slinka ner en fläskfile när inget annat gott finns att tillgå. Och de är högutbildade, nog en viktig kugge i sammanhanget! Att ändra kvinnosyn kräver väldigt mycket mer än en kvarts samtal med Mellander som är kollektivt skyldig och några timmars föreläsning av Eliasson + utdelning av armband! Och det behövs nog lite piska också, mera tveksamt om moroten funkar....

Kan den realistiska 50-talisten lära sig att dela upp sin köttiga text i stycken? Jag får huvudvärk bara genom att titta på ditt inlägg. Peta gärna in en punkt i slutet på varje mening istället för kommatecken. Sen ska jag svara på dina synpunkter.
Citera
2016-08-04, 09:02
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Kan den realistiska 50-talisten lära sig att dela upp sin köttiga text i stycken? Jag får huvudvärk bara genom att titta på ditt inlägg. Peta gärna in en punkt i slutet på varje mening istället för kommatecken. Sen ska jag svara på dina synpunkter.
Sats och bisats, subjekt och predikat. I de flesta meningar faktiskt.
Och förutom två små ynka ställen, så är dessa meningar även korrekt avslutade. Det jag skulle anmärkt på, hade snarare varit åt styckesindelningarna.

udon, du behöver inte få huvudvärk här. Ingen försöker ha sex med dig just nu.

(Började meningen med Och på flit)
Citera
2016-08-04, 09:03
Medlem
B´stards avatar
Sven Melander är vänster, har jobbat på SVT och i kvällspressen - och ni är förvånade över att han "backar Zara"?

Lägg till att han är ihop med en golddigger (tidigare gift med förmögen bilhandlare) som kräver att han pyntar för en renovering av en stor och nedgången villa (i ett samhälle med norrlandspriser,dvs. renoveringen är som att riva tusenlappar i duschen) för att få komma till.

Det gäller för honom att få in så mycket pengar det bara går innan han blir för gammal för branschen, och då funkar det såklart jättefint med lite populism för att höja varumärket.
Citera
2016-08-04, 09:21
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Sats och bisats, subjekt och predikat. I de flesta meningar faktiskt.
Och förutom två små ynka ställen, så är dessa meningar även korrekt avslutade. Det jag skulle anmärkt på, hade snarare varit åt styckesindelningarna.

udon, du behöver inte få huvudvärk här. Ingen försöker ha sex med dig just nu.

(Började meningen med Och på flit)

Du har ju faktiskt förbättrat dig på sistone! Går du hos ABC-kraften?
Citera
2016-08-04, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M829A3
]Ingen som har förnekat att män i mycket grovt överrepresenterade beträffande sexualbrott,däremot så finns det även inom gruppen män högriskgrupper,och en av dessa högriskgrupper är män från Afrika och västra Asien.

Jag har sagt det förut men du tycks vara trögfattad:
Man letar efter den minsta gemensamma nämnaren och inte den största gemensamma nämnaren,annars kan man lika gärna hävda att kvinnor har sig själva att skylla då det även finns kvinnor som begår sexualbrott.

Och vad är då smartast? ge sig på undergrupper eller ge sig på "huvud"gruppen.
VAR tror du On/Off knappen sitter? Hos undergruppen?
Man letar efter grundorsaken till att våldtäkt sker…

och säg mig nu är grundorsaken att GM är uppvuxen i MENA eller är grundorsaken att GM har manligt kön och är indoktrinerad i en syn att han då som sådan har rätt ta för sig av kvinnor?

Citat:
Det gör vi inte,däremot så kan vi kraftigt minska antalet begångna genom att deportera utländska högriskgrupper som inte inte tillför Sverige något av värde.
Alla från MENA alltså?
eller bara gruppen unga män från MENA?
Hur hade du tänkt dig detta?

Citat:
Men inget.
Även om du tycker att det är ok att tumma på svensk kvinnofrid för att rädda dysfunktionella folkgrupper undan sina självförvållade problem så delar de flesta inte din åsikt.

Det har tummats på kvinnofrid hela tiden. Det tummas på den ex. när man glatt ryggdunkar FB drägg som sitter här inne och orerar om "horor" och "fittor" och hur dessa älskar att bli våldtagna (ex. babianen) Du tummar på kvinnofrid när du tycker att lite våldtäkt får väl syrianska kvinnor stå ut med …their problem...men absolut inte min blå-gula kvinnor.
Det tummas på när man ständigt ignorerar själva grundproblemet för att istället skjuta det på andra grupper.

Citat:
Men för att vända på frågan:
Spelar det någon roll ifall en Kongoles stannar i Kongo och begår våldtäkt där eller ifall han kommer till Sverige och istället gör det här?

Vad är det feministiska i att kompromissa på kvinnofriden i Sverige i hopp om att förebygga sexualbrott i tredje världen?

Ingen som har påstått det,men det är oavsett ett synnerligen dåligt argument för att få massimportera högriskgrupper från tredje världen.

I Sverige hamnar nämnda kongoles i fängelse…I Kongo finns inget sådan möjlighet.
I Sverige har nämna kongoles bättre möjligheter få lugn och ro från våldsorgier.
Med andra ord…hjälp flyktingar och du får mindre kaos, mindre våldsspiral i världen. och iom detta även totalt sett mindre våldtäkter.

Motfråga: Är feminism bara till för svenska kvinnor?
Låt säga alla nationer har olika våldtäktsgrader…sverige har y, Kongo har x, etc.
Vi bestämmer att stänga alla gränse ri världen, ingen får flytta på sig….skulle detta göra att våldtäkter går ner i stort? Kommer Sveriges y minska tror du?
Är det stängda gränser och tillbaka deportationer som hjälper mot våldtätker globlat sett?
eller är det samma sak där, enda som hjälper mot faktiskt våld och våldtäkter är de punkter jag raddat.

Vad är då korrekt väg att gå i den STORA bilden (som faktiskt är den enda bilden som är av reellt intresse, för nej ursäkta men jag tycker INTE det är mer ok att afghanska eller kongolesiska småflickor blir våldtagna än att svenska blir det….förstår överhuvudtaget inte hur man kan tycka detta ska fixa biffen. Jag är som feminist och humanist självklart lika intresserad av alla kvinnors välbefinnande i världen)

Enda som hjälper mot våldtäkt är att män fan börjar ändra på sina värderingar, och tar tag i dessa bitar i sin egen mansroll. Spola rent i unken kvinnosyn (och manssyn, för egentligen går detta lika väl kalla för unken manssyn) oavsett var den sitter i världen. Liksom det ENDA som ger ett faktiskt resultat.
Citera
2016-08-04, 10:08
Medlem
Det blir ganska tröttsamt med Zara och Sven, de slår in öppna dörrar och likt en papegoja sitter och repeterar ett mantra som de tycker låter bra och ger ryggdunkar...

-Jorden är rund!

-Jorden är rund!

-Jo, vi vet..

-Jorden är rund!

-Mmm..

-Jorden är rund!

-Är du dum i huvudet? Vi vet..

-JAG ÄR NÄTHATAD!!!! JORDEN ÄR RUND!!!

Jag tror faktiskt ingen har missat att det finns män som våldtar, kanske Zara och Sven, men annars är det nog ingen som missat det. Det kommer heller inte bli färre som våldtar för att Zara och Sven säger att de som våldtar är idioter, det viste vi andra redan innan Zara var född och innan Sven tog sig ut på internet. Jag blir matt av att höra deras narcissistiska dravel på nätet, bättre vore om Sven nyttjade sin tid på "föräldrar på byn" så kanske han skulle kunna förhindra och avstyra något på riktigt. Men det ger knappast likes i motsvarande nivå, då måste han ju lämna soffan och faktiskt investera lite tid.
10 sekunder till ett jävla inlägg på Twitter får räcka, alternativt en halvtimme i Morgonsoffan där man kan bejaka sitt eget varumärke.

Tror någon på allvar att de som våldtar överhuvudtaget bryr sig vad Zara Larsson och Sven Melander tycker i sin jävla videoblogg? Borde inte allt tafsande och våldtagande ha upphört vid dethär laget?

Folk är så jävla dum i huvudet, sitter ni och matar inlägg på Twitter när ni ska byta däck på bilen?
-BYTA DÄCK!!
-LÄGGA PÅ VINTERDÄCK!!

Kanske dags att faktiskt göra lite verkstad för dessa papegojor, kanske dags att gå ut i garaget och faktiskt byta däcken för inte fan byter de sig själv..
Citera
2016-08-04, 10:33
Medlem
bulletproofsouls avatar
Skippa Melander och Larsson. De är helt ointressanta I sammanhanget.

Jämnställdhet och feminism är kulturyttringar likväl som allt annat och kan endast fungera utifrån sin egen kontext och historiska förutsättningar. Det känns som ett kolonialt " von oben" attityd om man tror att man kan uppfostra bort tusenåriga traditioner bara genom någon veckas Sfi kurs? Hur skulle ni själva känna er om ni var tvungna att radera er identitet, hela er uppväxt och uppfostran. Alla traditioner som förts vidare genom generation efter generation? Allt det ni tror på och fått med er från era föräldrar? För det är faktiskt det som ni begär I praktikan av nyanlända såvæl som andra generationens invandrare.

Hur skulle Merapi mfl bete sig om de var tvungna att fly till ett muslimskt land? Skulle ni okritiskt ta till er Deras sätt att Leva med slöja och hela paketet eller skulle ni försöka att Leva så gott det gick efter er egen livstil och kultur?

Det känns att det svenska samhället anno 2016 ska vara någon form av standard. Någon slags behållare för all mänsklig kultur samtidigt som alla på något mystiskt och mirakulöst sätt förväntas Dela ett antal utifrån svenska ögon mätt självklara standardvärderingar. Ett index for ett nollvärde varifrån alla andra kulturer och civilisationer kan mätas utifrån. I själva verket är det svenska samhället mycket speciellt och har formats under sina egna speciella förutsättningar. Besök valfritt land. Nära eller långt borta och ni kommer att upptäcka hur Oerhört speciellt vårt samhälle och vår livstil är både på gott och ont. Så är det förstås för alla andra länder och kulturer också och jag tycker Självklart att det svenska samhället och den svenska livstilen är den bästa att Leva I men samtidigt som jag tycker det måste jag ha förståelse och respekt inför att en Muslim såklart tycker att hens sätt att Leva ár det bästa. Och vem kan egentligen avgöra vem som har rätt? Är en kultur mer värd än en annan? För det blir egentligen konserkvensen när vi säger att vi ska " uppfostra" till Jämnställdhet. Och måste inte allt hänga ihop? Om vi ska ha jämnställda muslimska män måste inte även de muslimska kvinnorna då kasta slöjan och ge sig ut i arbetslivet? Och I så fall har nte en stor del av Deras kultur och identitet tagits bort frãn dem då om de ska tvingas bete sig som jämnställda och sekulariserade svenskar?

Det är det här som vi egentligen måste diskutera istället för denna infantila debatt om män I allmänhet. Det är för enkelt, för onyanserat och saknar djup och kommer aldrig att lösa några av de grundläggande problemen som redan finns, byggs in och förstärks I det svenska samhället.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2016-08-04 kl. 11:12.
Citera
2016-08-04, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Skippa Melander och Larsson. De är helt ointressanta I sammanhanget.

Jämnställdhet och feminism är kulturyttringar likväl som allt annat och kan endast fungera utifrån sin egen kontext och historiska förutsättningar. Det känns som ett kolonialt " von oben" attityd om man tror att man kan uppfostra bort tusenåriga traditioner bara genom någon veckas Sfi kurs? Hur skulle ni själva känna er om ni var tvungna att radera er identitet, hela er uppväxt och uppfostran. Alla traditioner som förts vidare genom generation efter generation? Allt det ni tror på och fått med er från era föräldrar? För det är faktiskt det som ni begär I praktikan av nyanlända såvæl som andra generationens invandrare.

Hur skulle Merapi mfl bete sig om de var tvungna att fly till ett muslimskt land? Skulle ni okritiskt ta till er Deras sätt att Leva med slöja och hela paketet eller skulle ni försöka att Leva så gott det gick efter er egen livstil och kultur?

Det känns att det svenska samhället anno 2016 ska vara någon form av standard. Någon slags behållare för all mänsklig kultur samtidigt som alla på något mystiskt och mirakulöst sätt förväntas Dela ett antal utifrån svenska ögon mätt självklara standardvärderingar. Ett index for ett nollvärde varifrån alla andra kulturer och civilisationer kan mätas utifrån. I själva verket är det svenska samhället mycket speciellt och har formats under sina egna speciella förutsättningar. Besök valfritt land. Nära eller långt borta och ni kommer att upptäcka hur Oerhört speciellt vårt samhälle och vår livstil är både på gott och ont. Så är det förstås för alla andra länder och kulturer också och jag tycker Självklart att det svenska samhället och den svenska livstilen är den bästa att Leva I men samtidigt som jag tycker det måste jag ha förståelse och respekt inför att en Muslim såklart tycker att hens sätt att Leva ár det bästa. Och vem kan egentligen avgöra vem som har rätt? Är en kultur mer värd än en annan? För det blir egentligen konserkvensen när vi säger att vi ska " uppfostra" till Jämnställdhet. Och måste inte allt hänga ihop? Om vi ska ha jämnställda muslimska män måste inte även de muslimska kvinnorna då kasta slöjan och ge sig ut i arbetslivet? Och I så fall har nte en stor del av Deras kultur och identitet tagits bort frãn dem då om de ska tvingas bete sig som jämnställda och sekulariserade svenskar?

Det är det här som vi egentligen måste diskutera istället för denna infantila debatt om män I allmänhet. Det är för enkelt, för onyanserat och saknar djup och kommer aldrig att lösa några av de grundläggande problemen som redan finns, byggs in och förstärks I det svenska samhället.

En av många paradoxer som feminister lever i.
De har en världsbild där å ena sidan svenska kultur inte är något speciellt, och ABSOLUT inte bättre än någon annan kultur. Alla ska behålla sin kultur men samtidigt förväntar man sig att stora delar av den svenska/västerländska kulturen bara ska infinna sig hos alla människor. Om inte omdelbart så efter lite kvartsamtal. Fastän man inte nästa mening säger att kulturen i MENA länder inte är sämre på något sätt...
Som vanligt vansinnigt, ologiskt resonemang från feminister.
Citera
2016-08-04, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pengu77
En av många paradoxer som feminister lever i.
De har en världsbild där å ena sidan svenska kultur inte är något speciellt, och ABSOLUT inte bättre än någon annan kultur. Alla ska behålla sin kultur men samtidigt förväntar man sig att stora delar av den svenska/västerländska kulturen bara ska infinna sig hos alla människor. Om inte omdelbart så efter lite kvartsamtal. Fastän man inte nästa mening säger att kulturen i MENA länder inte är sämre på något sätt...
Som vanligt vansinnigt, ologiskt resonemang från feminister.

Kultur är ett övergripande ord för oerhört många saker.
Tar du hela begreppet och jämför ex. kulturen X med kulturen Y så har du fördelar och nackdelar som korsar varandra och en massa saker som delas etc. Går inte säga att kultur X är underlägsen Kultur Y.
Men det går utmärkt säga att ex. Y:s kultur kvinnosyn specifikt är under all värdighet kontra kulturens X som i vart fall är uthärdlig för kvinnor etc.

Finns alltså ingen "paradox" utan det som finns är totalt förvirrade FB- vimspallar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in