Citat:
Ursprungligen postat av
pungspark63
Ja förklara gärna det kan vara intressant att höra hur du kan förklara för mig varför jag bär en del av den kollektiva skuld alla män bär för sexuella övergrepp.
När det kommer till folk som dödar sitt barn under en förlossningspsykos är 100% av dessa kvinnor, bär alla kvinnor ett kollektivt ansvar för detta?( det räcker med ett ja eller nej som svar)
Jaja, nu får nog lugna ner dig lite, det är inte så det är eller är menat att vara.

Att män ska beskyllas kollektivt är den enda metoden som går att genomföra i ett demokratiskt samhälle. Det är därför den används, och så länge du vet om att du har rent mjöl i påsen, så skadar det dig inte om du därtill blir uppmanad att ta hand om dina medkamrater, så inte de gör något dumt.
Vad som däremot skulle skada och ses som odemokratiskt i dagens samhälle vore att peka ut en syndagrupp hos en grupp som redan är utsatt och utpekad för allt ont i samhället. Samhället har ingenting att vinna på att sparka på den här gruppen ännu mer. Men om de beskyller alla män, då kan man komma undan på ett demokratiskt sätt att försöka förändra mäns attityder kring sex och kvinnor. Det är ganska enkelt, så jag undrar hur du inte kan ha förstått detta?
Givetvis kommer det aldrig komma något medgivande från de som för den här debatten att det är så, för det vore detsamma som att peka ut den specifika gruppen, sålunda gör man på detta sätt. Och inte mig emot, det är så här vi måste ta i tu med det om vi vill lösa frågan, för motsvarande lösning är utesluten i ett demokratiskt samhälle.
Sedan finns det också som många i den här gruppen påpekar män av alla sorter som begår våldtäkter även om representationen ser annorlunda ut. Men det finns och alltså är det inte ett problem med endast en adressat. Så sluta ömka er själva, och gör någonting åt detta i stället. Säg till när ni ser era kompisar gå för långt, säg till när ni ser övergrepp ske ute på krogen, eller festivaler, var trevliga pojkar, så lovar jag er att det inte kommer vara någon som pekar ut er för perversiteter eller vansinnesdåd.