2016-08-03, 17:13
Medlem
anteri17s avatar
Att inse sitt misstag och och stoppa fallet är viktigt i såväl företag som idrottsklubbar.

Jag brukar alltid ta det här med räddhågsna svenskar som inte vill utkräva ansvar för ledningen (där tränaren har störst påverkan på de kortsiktiga resultaten). Tänk er hur ett företag drivs. Når man inte målen gällande försäljning, lyckas man inte med en omorganisation, når man inte rörelseresultat som spekulanter kan anta ska nås inför en kvartalsrapport eller dylikt - så får några huvuden rulla. Varför? Det har gått fel någonstans på vägen. Kan man tydligt peka på felen i efterhand, men haft en ledning som inte kunnat se det, så är kicken befogad. Även om man inte kan peka på något uppenbart fel, så anställer man inte en person som ska chefa över hundratals (fotboll, tusentals människor i många företag) utan att denna har kompetens nog att nå de resultat och mål man kan kräva.

Företag byter inte ut olika chefspositioner för att lätta på trycket från motsvarande fotbollens fans. Man gör det med en stark förvissning om att det är det rätta. Visst, i vissa fall kan man påverkas av kapitalstarka akiteägare, men i sak har jag rätt.

Fotbollen ska också nå mål, man måste leda olika skeenden (typ ett företags omorganisation eller ta fram olika affärsstrategier) och i slutändan finns där alltid ett resultat. Om vi ofta är övertygade om företags sätt att ledas, så borde vi ha det som riktmärken även för hur fotbollsklubbar ska ledas.

Det är alltså fel att med det facit vi har, tycka att Pelle O ska vara kvar. En bättre tränare förlorar inte 9 av 11. Han verkar inte kunna få gruppen att brinna, och kommer alldeles oavsett om han eventuellt hade räddat den här säsongen, inte kunna föra Djurgården mot toppen. Precis som företag inte sällan byter VD beroende på vilken större fas de går in i (besparing, översyn, förvärv, etc), så måste även fotbollsklubbar kunna göra samma analys. Det var möjligtvis inte fel att låta Pelle rodda Djurgården med små medel för att klara av ett inte obetydligt stålbad. Men den fasen ska vara färdig. Till nästa säsong ska Djurgården kunna spendera nettopengar på transfers, och sikta högre än topp-10. Då är Pelle O fel man att leda laget.

I värsta fall nå man kval i år, med eller utan Pelle O. I det läget där laget befinner sig just nu, är dock prio 1 att klara sig kvar. Det är då helt oförsvarbart att sätta sin tilltro till en tränare som har skapat helt usla resultat över de senaste 25-30 matcherna. Även här finns en uppsida med att välja att kicka Pelle O.

Alla dessa fördelar ska sedan vägas mot hans nya kontrakt som kan bli en aning dyrt att lösa ut Pelle O från. Men jag antar att DIF har resonerat som ett företag och kan ta en mindre förlust, för att minska risken för en större förlust (uttåg från AS).

Fler tränare borde sparkas från svensk idrott. Ofta är klubbledningar för rädda för att just ses som naiva populister. Svensk idrotts närmast kravlösa bild av ledare är skrämmande.
Senast redigerad av anteri17 2016-08-03 kl. 17:17.
Citera
2016-08-03, 17:16
Medlem
anteri17s avatar
11 av 13 torsk till och med.
Citera
2016-08-03, 17:25
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feed-me
Sa Bosse i sin video att Djurgårdens nya tränare efter PO skulle göra Djurgården till ett topplag? Extrem framförhållning må jag säga...
Läste du det jag skrev? Obegriplig slutsats.
Citat:
Ärligt talat så har jag aldrig träffat någon riktig Djurgårdare som påstått att minsta lilla förändring i klubben kommer att innebära att vi blir ett topplag. Visst finns det säkert såna stolpskott, men inte fan är de representativa bland seriösa supportrar. De flesta som har sett mer än en match den här säsongen, och alla säsonger sedan tio år tillbakaf.ö, vet att Djurgården har det jävligt tufft just nu. Ingen förnekar det, utan vi är medvetna om att vi har halkat efter i Stockholm.Att vi däremot hoppas på att det snart ska vända är ju självklart. För vi vill det, lika mycket som ni vill att er klubb ska få framgångar. Men att hoppas och att faktiskt tro är två olika saker.
Här vill jag påstå att de flesta Djurgårdare haft inställningen att "lyckan finns runt hörnet" och sedan när det går åt skogen kommer man tillbaka med samma snack bara ett par månader senare.
Citera
2016-08-03, 17:31
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Läste du det jag skrev? Obegriplig slutsats.

Här vill jag påstå att de flesta Djurgårdare haft inställningen att "lyckan finns runt hörnet" och sedan när det går åt skogen kommer man tillbaka med samma snack bara ett par månader senare.
Du påstod att det var snack om att vi skulle komma till toppen tack vare tränarbytet, och det har jag väldigt svårt att tro att många Djurgårdare påstår...

Men ja, nu hänger jag med. Den inställningen har jag också. Den måste man ha för att inte tappa modet i såna här motgångar vi har fått utstå de senaste tio åren. Däremot saknar jag att fler Djurgårdare skulle engagera sig mer i klubben genom medlemskap och att delta på årsmöten etc. Där kan man komma med konkreta förslag och få svar på sina frågor vad gäller hur styrelsen agerar och agerat och få delta i att finna lösningar på de utmaningar vi står inför.
Citera
2016-08-03, 17:43
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feed-me
Du påstod att det var snack om att vi skulle komma till toppen tack vare tränarbytet, och det har jag väldigt svårt att tro att många Djurgårdare påstår...
Stycket var högst sarkastiskt, det är så det har låtit i evigheter men inga framsteg tas vilket var det jag ville poängtera.
Citat:
Men ja, nu hänger jag med. Den inställningen har jag också. Den måste man ha för att inte tappa modet i såna här motgångar vi har fått utstå de senaste tio åren. Däremot saknar jag att fler Djurgårdare skulle engagera sig mer i klubben genom medlemskap och att delta på årsmöten etc. Där kan man komma med konkreta förslag och få svar på sina frågor vad gäller hur styrelsen agerar och agerat och få delta i att finna lösningar på de utmaningar vi står inför
Hur länge tror du det kommer fortsätta låta såhär? Just nu är det en never ending story (inget mig emot men man undrar ju hur länge en stor del av supportrarna orkar intala sig själva vad som helst för att må lite bättre).

EDIT: Mark Dempsey heter er nye chefstränare. Ska bli intressant å se hur detta blir.
Senast redigerad av ZlatanMania 2016-08-03 kl. 17:47.
Citera
2016-08-03, 17:48
Medlem
SoderortFTWs avatar
Mark Dempsey alltså.

Vad har han för tränarmeriter egentligen?
Citera
2016-08-03, 17:52
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Hur länge tror du det kommer fortsätta låta såhär? Just nu är det en never ending story (inget mig emot men man undrar ju hur länge en stor del av supportrarna orkar intala sig själva vad som helst för att må lite bättre).
Vet inte. Det beror också på vilken mentalitet man har till klubben. Nöjer man sig med att vara ett mittenlag så lär det hålla på ett tag, men vill man att klubben ska få resultat är det nog dags att agera. Och det vet jag att flertalet Djurgårdare vill göra. Därför tycker jag att din syn på att vi bara skakar av oss motgångar är fel.

Mitt stora problem just nu är att Djurgården inte gjort några ungdomssatsningar. Jag tror nämligen att det är genom egenproducerade spelare man når långsiktiga framgångar. Jag tycker att Djurgården borde ändra sin inställning till Juniorlaget från att det nu är en chans för bänkvärmare att få speltid till att bli riktiga satsningar där unga spelare kan visa upp sig för A-laget. Titta på din egen klubb och dess satsningar på egna talanger. Det har gett resultat som håller i sig (att ni inte vinner guld är en sak, men ni håller er i toppen och det är starkt för en stockholmsklubb).

Har du några förslag du tycker vi borde göra?
Citera
2016-08-03, 17:55
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Alla dessa fördelar ska sedan vägas mot hans nya kontrakt som kan bli en aning dyrt att lösa ut Pelle O från. Men jag antar att DIF har resonerat som ett företag och kan ta en mindre förlust, för att minska risken för en större förlust (uttåg från AS).

Det är detta som är pajaseriet och orsaken till att bosse bör avgå också.
Citera
2016-08-03, 17:55
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoderortFTW
Mark Dempsey alltså.

Chefstränare för Haugesund är det enda men där slutade han för ett par veckor sedan. Han verkade i alla fall omtyckt där:

http://www.vg.no/sport/fotball/haugesund/dempsey-sa-opp-kom-som-et-sjokk/a/23740289/

Tidigare jobbat med Solskjaer i Molde också.
Citera
2016-08-03, 17:56
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Mark Dempsey alltså.

Norska Haugesund är hans enda tränarjobb vad jag läste.
Citera
2016-08-03, 18:02
Medlem
SoderortFTWs avatar
Gillar att vinklingen från fotbollskanalen är "FD MAN U-SPELARE TAR ÖVER DIF!!", så har han gjort ett inhopp.

Min magkänsla är att det är en stor risk detta. Antingen går det skitbra för er eller så åker ni ur och redan fuckat ekonomin i förväg... Chansning med stort C.

Hans sejour i Norge verkar ju helt efterbliven. Varför slutade han helt plötsligt? Kan ju inte varit dif som börjat rycka då de ungefär då förlängde Pelles kontrakt.
Citera
2016-08-03, 18:04
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Gillar att vinklingen från fotbollskanalen är "FD MAN U-SPELARE TAR ÖVER DIF!!", så har han gjort ett inhopp.

Min magkänsla är att det är en stor risk detta. Antingen går det skitbra för er eller så åker ni ur och redan fuckat ekonomin i förväg... Chansning med stort C.

Hans sejour i Norge verkar ju helt efterbliven. Varför slutade han helt plötsligt? Kan ju inte varit dif som börjat rycka då de ungefär då förlängde Pelles kontrakt.
Det återstår att se. Såna här risker tycker jag dock man ska våga ta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in