2016-08-03, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vad som är kostnader och vad som är privat sparande påverkar i hög utsträckning vilken prisnivå som är rimlig så det är inte alls bara frågan om termer, den som tror det har inte förstått.

Och jag har gjort djupare redogörelser för vad jag tror på längre sikt och varför, tidigare i tråden. Men sådant dränks av alla oseriösa bubbelbabblare som medvetet upprepar rena lögner om och om igen. Den oseriösa nivån förstör alla seriösa försök att diskutera tråden på en nivå som anstår forumet Nationalekonomi.

Ok jag orkar inte söka bland alla hundratals gamla inlägg men om du inte orkar skriva en motivering så kan du iaf nämna en ungefärlig siffra:

Från 1 Juni 2016 till årsskiftet 2016/2017 valuegard Stockholms län, bostadsrätter och hus

+ >20%
+ 10-20%
+ 0-10%
- 0-10 %
- 10-20%
- >20%
Senast redigerad av johnez 2016-08-03 kl. 08:09.
2016-08-03, 08:19
Medlem
Citat:
Skrev du många eller alla, jag minns inte, ett citat tack så vi får korrekt påstående.

Du kallar mig alltså lögnare utan att själv veta grundpåståendet? Det är ju helt fantastiskt och visar i ett svep hur jävla vidrig du är som människa, jag skrev flertalet experter, inte alla.

Sen att du lyckas skrapa fram diverse bankfolk, mäklare och annat löst folk som tjänar stålar på bubblan som hävdar att det är en ny ekonomi eller whatever är ointressant och gör mig knappast till lögnare.

Senast var det väl Moodys, och dom är väl inga bubbelbabblare i HR söder om Alby....

http://www.zerohedge.com/news/2016-03-16/sweden-most-risk-asset-bubble-moodys-warns-after-taking-look-swedish-house-prices

Text som stämmer rätt bra in på Sverige från länken.

"The good news is that for now housing prices have nowhere to go but up; once the bubble bursts and prices crash, it will be a different story but we are confident that just like every time an asset bubble goes pop, we will get the usual excuses how "nobody could have possibly seen it coming", and so on."
Senast redigerad av highbanker 2016-08-03 kl. 08:33.
2016-08-03, 08:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Ok jag orkar inte söka bland alla hundratals gamla inlägg men om du inte orkar skriva en motivering så kan du iaf nämna en ungefärlig siffra:

Från 1 Juni 2016 till årsskiftet 2016/2017 valuegard Stockholms län, bostadsrätter och hus

+ >20%
+ 10-20%
+ 0-10%
- 0-10 %
- 10-20%
- >20%

Jag har uttryckt åsikter om prisutvecklingen på lång sikt men åtskilliga gånger sagt att alla placeringar, både på börsen och bostadsmarknaden innebär betydande risker på kort sikt. På lång sikt avtar dock risken markant och bor gör man på mycket lång sikt.

Jag är alltså ingen day trader och gör väldigt sällan prognoser på kort sikt då jag oftast betraktar det som slumpmässigt. Trots detta har jag ändå skrivit att det är vanligt priser faller när något negativt förväntas (t.ex. amorteringskrav) men när detta negativa har införts kan priserna ofta stiga, och det till allas stora förvåning. Det är inte givet att det blir så den här gången men om det sker kommer jag inte bli förvånad. Jag kan däremot mycket väl tänka mig att priserna har pressats ytterligare under sommaren även om handeln är så tunn att man inte bör fästa någon stor betydelse till det (och det kommer jag även att säga om priserna har stigit).

Jag har som sagt ingen stark åsikt om den här effekten med negativa händelser kommer slå in även denna gång men vi får åtminstone vänta till i höst innan vi kan avgöra det. Augustiresultatet kommer vara för tidigt.
2016-08-03, 08:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Du kallar mig alltså lögnare utan att själv veta grundpåståendet? Det är ju helt fantastiskt och visar i ett svep hur jävla vidrig du är som människa, jag skrev flertalet experter, inte alla.

Nu för du återigen ett korkat resonemang. Du påstår att jag kallade dig en lögnare tidigare i tråden när du hade sagt något som jag nu betydligt senare inte minns i detalj. Om jag vid det tillfället skrev det du nu påstår, vilket du mer än gärna får styrka, då hade jag förstås vid det tillfället full koll på vad ditt grundpåstående var som jag invände emot. Sedan dess har så många bubbelbabblare skrivit så mycket dumt att jag förstås inte i detalj kan minnas varje dumt inlägg som skrivits.

Fram med mitt inlägg som du är ledsen över så ska vi se om jag skrev något som jag inte hade torrt på fötterna för. Jag godtar inte dina påståenden om vad som har skrivits sanningar då jag av erfarenhet vet hur du brukar hantera sanningen.

Citat:
japp det var den googlingen, du hävdade att jag ljög när jag sade att många experter varnat under lång tid, eftersom bubblan ej spruckit ännu är det som bekant rätt svårt att hitta någon ännu av dessa som haft rätt.

Dock har dom varnat och hurvida du med din agenda anser dom vara experter eller inte skiter jag högaktningsfullt i

Vi ser här också hur ovarsam du är med sanningen, ena gången påstår du att du skrev många experter och nästa gång påstår du att du skrev "flertalet experter". Det är inte samma sak så fram med citat av vad du verkligen skrev och min invändning och kom inte med dina efterhandskonstruktioner.

Om du skrev "många" så räcker det att visa upp "många" för att styrka ditt påstående. Skrev du däremot "flertalet" bör du till att börja med ha koll på hur många experter det finns och sedan visa att majoriteten av dessa tycker det du påstod. En väsentlig skillnad.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-03 kl. 09:13.
2016-08-03, 10:12
Medlem
Citat:
Vad som är kostnader och vad som är privat sparande påverkar i hög utsträckning vilken prisnivå som är rimlig så det är inte alls bara frågan om termer, den som tror det har inte förstått.

Och jag har gjort djupare redogörelser för vad jag tror på längre sikt och varför, tidigare i tråden. Men sådant dränks av alla oseriösa bubbelbabblare som medvetet upprepar rena lögner om och om igen. Den oseriösa nivån förstör alla seriösa försök att diskutera tråden på en nivå som anstår forumet Nationalekonomi.
Du glömde svara på frågan, hur ligger vi i januari 2017?
2016-08-03, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Du kan säkert svara ändå.
Om länkarna inte fungerar hur vet jag då vad jag skall svara på?
2016-08-03, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Om länkarna inte fungerar hur vet jag då vad jag skall svara på?
Kopiera länken, klistra in i webläsare, voilá, sidan öppnar sig!
2016-08-03, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Ja jag har läst statistik och matematik är en av mina starkast sidor så jag vet redan det du skriver.
Men har du kollat hur det sett ut senaste åren under samma period?

Det är mer intressant, sommaren brukar väl säsongsmässigt vara en period som det går ner en del.
Men en nedgång som denna..

Men om det inte är så stora svängningar under sommaren det senaste åren så måste jag ändå medge att jag är lite chockad över denna förändring av slutpriser även fast det inte är statiskt säkerställt ännu.

Du har rätt i detta med lantmäteriet, så det kommer ta en tag, men om objekten drogs undan istället för att säljas så skulle jag vilja påstå att det kan bli ännu värre när alla de som dragits tillbaka skall ut igen, speciellt om det dragits tillbaka lägenheter och hus som inte fått några bud alls men som måste sälja snart på grund av att de köpt ett nytt boende.

Läste en om en mäklare i Stockholm som skrev att det var extremt svårsålt nu och massor av oblekt dragits tillbaka för att de inte fått några but eller väldigt låga bud, så jade dessa sålt till de but de fått så hade statestiken visat på mycket större nedgång än vad valuegard skriver.

Så det är kanske detta som boolia visar hur utfallet hade blivit om allt sålts utan att objekten dragits tillbaka, låter rimligt.

Men som sagt i höst när valuegard kommer in med statistiken för Juli och Augusti så får vi mer "kött på benen".
Vad jag förstår så är det årligen ett överutbud i Maj-Juni. Många får för sig att det är en utmärkt tid att sälja. Inte lika många att köpa. Efter sommaren strömmar köpare till.
Vill du ha ett tidigt estimat, och inte vänta på mäklarstatistik och Valueguard, så kan du tillverka den själv.
Du kan gå till Slutpriser hos tex booli, och lista kr/kvm, och sedan ta ett glidande medelvärde över de. Då kan du se hur långt det behöver vara för att få en acceptabelt låg standardavvikelse.
2016-08-03, 10:29
Medlem
Citat:
Det kan du fetglömma, jag sitter inte och klistrar in bara för att du inte kan lägga länkar.
Självklart gör du inte det, speciellt inte länkar som bevisar att du har fel!
Jadu lilla bosse, då kan vi konstatera att priserna inte rasat, att räntan inte höjts i rask takt, och att du är en idiot som påstår felaktigheter och sen inte kan erkänna att du har fel när du blir överbevisad.
Men roligt var det, tack för att jag fick driva med dig!
2016-08-03, 10:32
Medlem
Citat:
Vi ser här också hur ovarsam du är med sanningen, ena gången påstår du att du skrev många experter och nästa gång påstår du att du skrev "flertalet experter". Det är inte samma sak så fram med citat av vad du verkligen skrev och min invändning och kom inte med dina efterhandskonstruktioner.

Om du skrev "många" så räcker det att visa upp "många" för att styrka ditt påstående. Skrev du däremot "flertalet" bör du till att börja med ha koll på hur många experter det finns och sedan visa att majoriteten av dessa tycker det du påstod. En väsentlig skillnad.

Möjligtvis väsentlig skillnad om man lider av Asperger och saknar förmåga att tyda nyanser, du och Alpha101 skulle nog bli rätt bra kompisar i verkliga livet, även om Alpha101 har en trevligare människosyn än du och kanske skulle göra bort sig ( i dina ögon ) genom att kanske visa en och annan känsla då och då.

Btw, såhär skrev jag, och nu kissar du väl på dig av anspänning när du kan hitta nya ord att leka med.

Citat:
Det som väldigt många ekonomer m.m verkar vara överens om, att Sverige har en bostadsbubbla, jag talar om att jag såg obalansen tidigt innan den blivit en bubbla, jag har hela tiden sagt att ökningstakten inte är långsiktigt hållbar, du verkar lite dum i huvudet som tror att en bubbla skapas samma dag som den spricker.

Eller så försöker du bara göra dig lustig, och då kan du förenklat dra åt helvete då du inte tillför ett skit till diskussionen med dina provokationer.

Trevlig kväll

Däremot skrev Bajsboo såhär...

Citat:
Alla ekonomer är överens.
Bubblan startade tidigt 2000 tal.

Något som jag knappast kan hållas ansvarig för din jävla idiot.
2016-08-03, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Självklart gör du inte det, speciellt inte länkar som bevisar att du har fel!
Jadu lilla bosse, då kan vi konstatera att priserna inte rasat, att räntan inte höjts i rask takt, och att du är en idiot som påstår felaktigheter och sen inte kan erkänna att du har fel när du blir överbevisad.
Men roligt var det, tack för att jag fick driva med dig!
Ingen aning eftersom jag inte vet vad som stod där. Den ena gick att klicka på men fick då upp att det inte fanns något innehåll,men andre gick inte att klicka på.

4,5% ner på 3 månader är ett ras.
Boräntorna har höjts vid varje mätning, raskare takt kan det inte bli ( om man inte ökar intervallerna på mätningarna förstås).

Så än en gång, jag har rätt och du har fel.
Sluta nu skriv, du gör ju bara bort dig mer och mer..
2016-08-03, 10:36
Medlem
Citat:
Senast var det väl Moodys, och dom är väl inga bubbelbabblare i HR söder om Alby....

http://www.zerohedge.com/news/2016-03-16/sweden-most-risk-asset-bubble-moodys-warns-after-taking-look-swedish-house-prices

Text som stämmer rätt bra in på Sverige från länken.

"The good news is that for now housing prices have nowhere to go but up; once the bubble bursts and prices crash, it will be a different story but we are confident that just like every time an asset bubble goes pop, we will get the usual excuses how "nobody could have possibly seen it coming", and so on."
Den texten du citerar är inte från Moodys. Det är ju vad konspiratörerna på ZH kokat ihop.

Det Moodys säger är att om bostadsbelåningen fortsätter att öka och Riksbanken misslyckas få upp inflation DÅ riskerar en tillgångsbubbla att byggas upp.
Och det var ganska nyligen.
Dom säger inte att det ÄR en bubbla. (För skulle dom säga det behöver dom kunna bevisa sitt påstående och det kan dom inte. Så därför ägnar dom sig åt diffusa spekulativa formuleringar).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in