2016-07-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fritidshus är normalt betydligt billigare än permanentboenden, ett inte obetydligt antal ligger säkerligen belånade med värdestegringen i permanebtboendet som säkerhet.
Om fritidshusen börjar gå tungt kan det vara ett första tecken, eller så kanske folk köper husvagn istället.
Ja, om man får för lite konsumtionsutrymme så säljer man väl båten och sommarstugan, innan man rör i permanentboendet. Antar jag. Ja, inte för de vars liv är båten eller stugan, men för alla andra.

Vi borde väl först se en dip i båt och fritidshuspriser innan vi ser det i bostäder. (Annat än små svängningar vill säga).

-------------------------------
När man talar om trollen så är det någon murvel som skriver om dom:
http://www.di.se/artiklar/2016/7/19/svenska-bostader-tas-over-av-norrman/

Tydligen är det norrbaggar, danskar och tyskar som tycker att vi inte har någon bubbelnivå på fritidshus. Utan köper glatt till "bubbelpriserna". Har dom rätt och vi fel? Eller hur är det?
2016-07-19, 19:25
Medlem
Har bubblan spruckit
Senast redigerad av Pompripossan 2016-07-19 kl. 19:28. Anledning: Trams
2016-07-19, 19:29
Medlem
ecu971s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Har bubblan spruckit

Ja
2016-07-19, 19:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Ja

Ok så var är rean!? Show me!!
2016-07-19, 19:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Förstår inte varför man ska fira att många av ens vänner hamnar i skiten.

Bara för att man ser att vi har ett systemfel betyder det ju inte att man ser fram mot att det ska korrigeras, även om det är oundvikligt.

Min empatiska sida är starkare än behovet av att säga "vad var det jag sa"

hehe fast får du verkligen göra det så länge som du bubbelbabblat?
2016-07-19, 20:00
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Bubblor hit, bubblor dit. Att ni orkar liksom, behöver bostad och har råd med kontatinsats = köp. Känns bättre att ha mer ägo än hyres ändå, ger ett egen värde i att vara egen härre. Ok, du är slav mot bankiren istället för bolaget emellan, grattis liksom, ett mindre steg emellan som suger pengar. I givande system så är köpa det som gälller, jag jobbar hårt på att även jag göra så. Men jag vill jo bo i 30 år därefter så inte lika viktigt för mig med fluktuationer och så, alla borde räkna med höjda räntor och så, annars köper man inte om man inte har råd.
2016-07-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Bubblor hit, bubblor dit. Att ni orkar liksom, behöver bostad och har råd med kontatinsats = köp. Känns bättre att ha mer ägo än hyres ändå, ger ett egen värde i att vara egen härre. Ok, du är slav mot bankiren istället för bolaget emellan, grattis liksom, ett mindre steg emellan som suger pengar. I givande system så är köpa det som gälller, jag jobbar hårt på att även jag göra så. Men jag vill jo bo i 30 år därefter så inte lika viktigt för mig med fluktuationer och så, alla borde räkna med höjda räntor och så, annars köper man inte om man inte har råd.

Förstår att du inte orkar bry dig, fortsätt du att vara din "egen härre"
2016-07-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
hehe fast får du verkligen göra det så länge som du bubbelbabblat?

Är det negativt att se galenskapen i ett tidigt skede?
2016-07-19, 21:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Vad är det du sett? Har bubblan spruckit?
2016-07-19, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad är det du sett? Har bubblan spruckit?

Det som väldigt många ekonomer m.m verkar vara överens om, att Sverige har en bostadsbubbla, jag talar om att jag såg obalansen tidigt innan den blivit en bubbla, jag har hela tiden sagt att ökningstakten inte är långsiktigt hållbar, du verkar lite dum i huvudet som tror att en bubbla skapas samma dag som den spricker.

Eller så försöker du bara göra dig lustig, och då kan du förenklat dra åt helvete då du inte tillför ett skit till diskussionen med dina provokationer.

Trevlig kväll
2016-07-19, 22:10
Medlem
Inte Sverige men handlar om lyxhus i GB.
Dyra bostäder kan alltså falla i pris trots allt!

Total sales volume in East Hampton fell 53% from a year ago to $44.7 million as the median sale price fell 54% to $2.38 million.
In Southampton, total sales fell 48% from the second quarter of 2015 to $45.3 million, with the median sale price falling 21 percent to $1.65 million, data showed.
Despite the clear crash, local realtors remain hopeful: third-quarter sales should pick up.
Senast redigerad av Taskigt 2016-07-19 kl. 22:14.
2016-07-19, 22:38
Medlem
Citat:
Det kan vara lite jobbigt, då galenskaper kan fortsätta länge.

Se bara på hur länge galenskaperna i Ryssland fortsatte från 1917. Och hur galenskapen med vår hyresreglering bara fortsätter.
Galenskaper kan hålla i sig.

Citat:
Det som väldigt många ekonomer m.m verkar vara överens om, att Sverige har en bostadsbubbla
Vilka ekonomer är överens?

Citat:
jag talar om att jag såg obalansen tidigt innan den blivit en bubbla,
När blev det en bubbla och hur avgjorde du det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in