Citat:
Ursprungligen postat av
peter_pung
Jag tror inte att det kommer någon krasch. Däremot kommer en viss omfördelning i prisläget ske. Områden med enbart eller nästan enbart svenskar kommer ha en minst lika hög prisökningstakt som de senaste åren, medan invandrartäta områden kommer gå åt motsatta hållet.
Allt fler svenskar kommer flytta från invandrartäta områden och slåss med näbbar och klor (läs: sin plånbok) för att få tag i en bostad i ett område med maximalt 2% invandrare.
Jag avskyr verkligen denna utveckling och hade gärna sett att integrationen fungerade bättre, men detta är den bistra verkligheten. Allt fler svenskar (som är i grunden positiva till mångkultur, liksom jag själv) börjar inse att segregation är den enda lösningen för att ge sina barn en trygg uppväxt och en välfungerande skola.
Detta vet givetvis våra cyniska makthavare, deras egna bostäder kommer fortsätta öka i värde i hög takt.
Jag håller med helt i ditt resonemang, även om det finns undantag.
Min syster är gift med en fastighetsmäklare i Södertälje och har berättat att Södertälje är ett bra exempel på hur bostadsmarknaden kan komma att se ut i fortsättningen baserat på segregation.
Det finns många områden i Södertälje där lägenheter är väldigt billiga, och du kan nästan få en hyresrätt på dagen, medan fina områden utan större mångkultur har fortsatt prisutveckling eftersom alla svenskar (och integrerade invandrare) vill flytta dit. De som inte vill betala 4-6 msek för detta i Södertälje har flyttat till billigare svenska områden i närhet som Järna/Nykvarn där priserna är rimligare och i en trygg miljö.