2016-08-18, 07:20
Medlem
http://www.di.se/artiklar/2016/8/17/lagre-villapriser-i-stockholm-an-i-fjol/

Riktigt intressant!
Undra hur dem mätt? -21 i Örebro..
+16% i Blekinge.
Stora diffar. :-)
2016-08-18, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh

Riktigt intressant!
Undra hur dem mätt? -21 i Örebro..
+16% i Blekinge.
Stora diffar. :-)

Det har väl mätt på slutpriser hos bolia på alla villor inom respektive län, desto färre försäljningar per län desto mindre statistiskt riktigt resultat.

Intressant är i sammanhanget är att i Stockholms län så är nedgången sen toppen i början på året 0,6 miljoner från 5,3 till 4,7 så detta innebär en nedgång på 11,3 procent sen toppen.
2016-08-18, 10:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om båda kommuner är överens så går det.
Det hände mellan Älvsbyn och Haparanda då Älvsbyn betalade en summa till Haparanda för att bli av med familjen Grönfors. Haparanda köpte då en villa ute i en by och dumpade familjen där. Inte så kul för grannarna.

Frågan om man i sådana lägen inte skulle deala med Zimbabwe i stället. Dom kanske inte ska ha så mycket för att ta emot problempersoner.
EU dealar med Turkiet istället för Zimbabwe.

Är kommunerna överens går det ju bra. Förslaget var dock att ful dumpa dyra personer i någon annan kommun. Skulle det vara möjligt så hade kommuner med billiga bostäder legat risigt till.

Så länge kommunen som tar emot slipper kostnaden ser jag egentligen inget problem med ett sådant system. Det är ju rena galenskapen att bygga en förläggning på dyrbara gärdet när utrymmet är stort sett obegränsat i Norrland.
2016-08-18, 11:05
Medlem
[quote=vicjoh|58209709]http://www.di.se/artiklar/2016/8/17/lagre-villapriser-i-stockholm-an-i-fjol/

Uppsala 20 % ned, Stockholm 6 %. Ponera att du i början av året bundit dig för att köpa ett nytt radhus i Stockholm för 8,5 Mkr. Och din nuvarande bostad var då värd 6 Mkr. En nedgång på 6 % visar att du förlorat nästan 1 Mkr. Det börjar lukta personliga konkurser i Stockholms bostadsmarknad.
2016-08-18, 11:07
Medlem
[quote=jjeg01|58210891]
Citat:

Uppsala 20 % ned, Stockholm 6 %. Ponera att du i början av året bundit dig för att köpa ett nytt radhus i Stockholm för 8,5 Mkr. Och din nuvarande bostad var då värd 6 Mkr. En nedgång på 6 % visar att du förlorat nästan 1 Mkr. Det börjar lukta personliga konkurser i Stockholms bostadsmarknad.

Det är ju korrekt. Men kan väl inte heller dra några slutsatser ännu. Får vänta och se vad som händer nu u augusti, september och oktober. Efter det vet vi ju lite mer hur vi kan sammanställa all fakta.

Som det är i dagsläget känns det som det kommer ut några olika artiklar varje dag om mäklare/statistik/mm som säger olika saker. Är en het potatis att snacka och skriva om helt klart som genererar många klick =)
2016-08-18, 11:11
Medlem
Jag tror inte att det kommer någon krasch. Däremot kommer en viss omfördelning i prisläget ske. Områden med enbart eller nästan enbart svenskar kommer ha en minst lika hög prisökningstakt som de senaste åren, medan invandrartäta områden kommer gå åt motsatta hållet.

Allt fler svenskar kommer flytta från invandrartäta områden och slåss med näbbar och klor (läs: sin plånbok) för att få tag i en bostad i ett område med maximalt 2% invandrare.

Jag avskyr verkligen denna utveckling och hade gärna sett att integrationen fungerade bättre, men detta är den bistra verkligheten. Allt fler svenskar (som är i grunden positiva till mångkultur, liksom jag själv) börjar inse att segregation är den enda lösningen för att ge sina barn en trygg uppväxt och en välfungerande skola.

Detta vet givetvis våra cyniska makthavare, deras egna bostäder kommer fortsätta öka i värde i hög takt.
2016-08-18, 11:48
Medlem
penols avatar
Jag bevakar försäljningarna på ett par orter och har märkt att allt fler inte vill visa slutpriset som man kan anmäla sig till på på t.ex. Hemnet att man vill få mail om. För många objekt är också länken för att anmäla sig helt bortplockad. Skäms säljarna för att visa hur lite dom egentligen fick betalt? Det normala är att folk vill visa hur mycket pengar dom håvat in och skryta om för sina grannar.
2016-08-18, 11:50
Medlem
[quote=jjeg01|58210891]
Citat:

6 % nedgång är jämfört med samma period förra året, sen början på året när priserna var på ATH så är nedgången 11,3 %

Så i ditt exempel så är nedgången på bara det nyköpta radhuset nästan 1 miljon, sen på det är det nedgång på den befintliga bostaden vad det nu var för typ av bostad.
2016-08-18, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Jag tror inte att det kommer någon krasch. Däremot kommer en viss omfördelning i prisläget ske. Områden med enbart eller nästan enbart svenskar kommer ha en minst lika hög prisökningstakt som de senaste åren, medan invandrartäta områden kommer gå åt motsatta hållet.

Allt fler svenskar kommer flytta från invandrartäta områden och slåss med näbbar och klor (läs: sin plånbok) för att få tag i en bostad i ett område med maximalt 2% invandrare.

Jag avskyr verkligen denna utveckling och hade gärna sett att integrationen fungerade bättre, men detta är den bistra verkligheten. Allt fler svenskar (som är i grunden positiva till mångkultur, liksom jag själv) börjar inse att segregation är den enda lösningen för att ge sina barn en trygg uppväxt och en välfungerande skola.

Detta vet givetvis våra cyniska makthavare, deras egna bostäder kommer fortsätta öka i värde i hög takt.
Jag tror lite ås att de som bor i de utsatta områdena just nu helt enkelt inte har råd att flytta därifrån till ett attraktivare område (då skulle de ju göra det..) Däremot kan urbaniseringen bidra till att pressa upp priserna på allt som ligger någotsånär centralt, kan tillochmed betyda motsats att de områden med hög kriminalitet blir attraktivare om de råkar ligga bra till rent pendelmässigt, det kan ju vara gynnsamt för integrationen på lång sikt. Sen måste jag fråga om din siffra 2% där, menar du 20% eller? 2 är ju verkligen ingenting...
2016-08-18, 12:07
Medlem
Citat:

Jag håller med helt i ditt resonemang, även om det finns undantag.

Min syster är gift med en fastighetsmäklare i Södertälje och har berättat att Södertälje är ett bra exempel på hur bostadsmarknaden kan komma att se ut i fortsättningen baserat på segregation.

Det finns många områden i Södertälje där lägenheter är väldigt billiga, och du kan nästan få en hyresrätt på dagen, medan fina områden utan större mångkultur har fortsatt prisutveckling eftersom alla svenskar (och integrerade invandrare) vill flytta dit. De som inte vill betala 4-6 msek för detta i Södertälje har flyttat till billigare svenska områden i närhet som Järna/Nykvarn där priserna är rimligare och i en trygg miljö.
2016-08-18, 12:22
Medlem
Citat:

Underhållande naivt.
2016-08-18, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Underhållande naivt.

Får vänta och se vad som händer. Men det är ju givetvis ett rimligt scenario.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in