2016-08-02, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SHH88
Vilken kroppstyp har ni andra löpare? Har ni den klassiska tunna löparkroppen? Själv känner jag mig lite sådär smalfet,känns ofta som jag ser fetare ut desto mer jag löper. Har dock börjat styrketräna lite igen här hemma för att försöka behålla lite muskler.
Jag har nåt mellanting till kropp. Är inte jätte stor men ändå ingen klassisk löparkropp. Blandar löpning och styrketräning för att undvika det.
Citera
2016-08-02, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
Jag har nåt mellanting till kropp. Är inte jätte stor men ändå ingen klassisk löparkropp. Blandar löpning och styrketräning för att undvika det.

Då verkar vi vara likadana.
Citera
2016-08-02, 19:38
Medlem
0ldMans avatar
Gjorde precis mitt första joggingpass på säkert ett år. De flesta av er skulle säkert inte ens klassa sträckan som uppvärmning men jag tänkte starta försiktigt så man inte tappar suget efter några veckor.
Citera
2016-08-02, 20:12
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Gjorde precis mitt första joggingpass på säkert ett år. De flesta av er skulle säkert inte ens klassa sträckan som uppvärmning men jag tänkte starta försiktigt så man inte tappar suget efter några veckor.

Helt rätt tänkt, kroppen behöver tid att vänja sig också, tråkigt att köra för hårt och dra på sig nån tråkig skada i början.
Citera
2016-08-02, 20:20
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Vilken kroppstyp har ni andra löpare? Har ni den klassiska tunna löparkroppen? Själv känner jag mig lite sådär smalfet,känns ofta som jag ser fetare ut desto mer jag löper. Har dock börjat styrketräna lite igen här hemma för att försöka behålla lite muskler.

Smalfet är en passande beskrivning av min kropp också. Har dåligt med naturlig muskelmassa, så det behövs inte mycket underhudsfett för att det ska börja synas. Med löpning och styrketräning hålls kroppen i hygglig trim, men under ett långt uppehåll från träning från att jag var sådär 25 och tio år framåt ökade vikten från 75 kg till 90 kg. Det mesta fett då ... Är 187 cm lång så det finns lite längd att fördela öl-kalorierna på, som tur är

Men nu är man tillbaka på 75 kg igen, och om jag tittar på gamla bilder av mig själv så har jag mer muskler nu, och är starkare. Tackar basövningarna på gymmet för det.
Citera
2016-08-02, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Smalfet är en passande beskrivning av min kropp också. Har dåligt med naturlig muskelmassa, så det behövs inte mycket underhudsfett för att det ska börja synas. Med löpning och styrketräning hålls kroppen i hygglig trim, men under ett långt uppehåll från träning från att jag var sådär 25 och tio år framåt ökade vikten från 75 kg till 90 kg. Det mesta fett då ... Är 187 cm lång så det finns lite längd att fördela öl-kalorierna på, som tur är

Men nu är man tillbaka på 75 kg igen, och om jag tittar på gamla bilder av mig själv så har jag mer muskler nu, och är starkare. Tackar basövningarna på gymmet för det.

Hehe verkar alltså vara ett vanligt bekymmer för löpare då med andra ord.

Själv ligger jag på 73 kg, morgonvikt. Har börjat köra minst ett par timmar styrketräning per vecka här hemma. Hoppas det räcker för att behålla/få lite extra muskler.
Citera
2016-08-06, 22:11
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Känns som om jag har den sämsta löparkroppen man kan ha. Lång, extremt bredaxlad och en stor bröstkorg. Väldig lång överkropp och små, korta ben. Betydligt kortare ben än mina kamrater som är 10-20 cm kortare än mig.

Men vad gör det, jag älskar att springa. Kanske simning hade varit sporten för mig istället?
Citera
2016-08-07, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Känns som om jag har den sämsta löparkroppen man kan ha. Lång, extremt bredaxlad och en stor bröstkorg. Väldig lång överkropp och små, korta ben. Betydligt kortare ben än mina kamrater som är 10-20 cm kortare än mig.

Men vad gör det, jag älskar att springa. Kanske simning hade varit sporten för mig istället?

Ojdå! Men precis som du säger, vad gör de? Huvudsaken är att man trivs med löpningen.
Testa simning, du kanske är en ren naturbegåvning.
Citera
2016-08-08, 18:34
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII

Ja men då det du springer ändå bättre om du jämför med andra. Spring på. Man måset ju inte vara bäst bara det är kul. . Men simning är ju också bra träning och nog bättre för långa brukar dom säga. Titta bara på våra svenska tjejerna i OS är ju längre än vanliga killar lätt.

/ Cykel-Ingemar
Citera
2016-08-08, 22:42
Medlem
Unisertits avatar
Ingen optimal löparkropp. 173 cm lång, väger 83 kg. Har stora lår och röv. Är överlag rätt så muskulös, speciellt ryggen. Magen är nog mitt svagaste parti. Har 6pack om jag ska spänna mig. Min kropp är inte särskilt rak och tunn. Sen tror jag mer på att konditionen, syreupptagningsförmåga, löpstyrka och teknik har mer inflytande på ens löparresultat än kroppstyp och några kilo övervikt.
Senast redigerad av Unisertit 2016-08-08 kl. 22:48.
Citera
2016-08-20, 00:00
Medlem
Hejsan! Jag tränar ganska mycket löpning och undrar om någon vet om tex isbad och massage har någon funktion för löpare. Tror ni att det typ kan snabba på återhämtningen efter ett lopp eller hårt träningspass?
Citera
2016-08-20, 09:32
Medlem
Började träna löpning nu i sommar och har precis börjat att springa milen. Försöker att springa på tider istället för distanser, exempelvis idag så ska jag springa 60 minuter och brukar jag komma en mil, har bara sprungit den sträckan två gånger.

Nu till min fråga: Ska springa Lidingöloppet i september och det jag undrar är vad jag ska fokusera på. Ska jag fortsätta att springa tider. Exemeplvis 70min nästa vecka, sen 80 min, 90, 100, etc. Eller. Ska jag köra på milen men försöka att springa den snabbare? Tanken är att jag ska hålla runt ett 6:20/km under loppet. Började som sagt att jogga i slutet av Juni.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in