Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Jag tror aldrig att du skulle kunna få en dator till exempel att känna lusten att ge sig ut på en cykeltur.
Alltså att datorn spontant börjar tänka.
Åååå vad jag är sugen på en cykeltur i naturen.
Man måste ha med spontanitet vill säga.
Man kan inte programmera in spontanitet och då blir heller inte datorn medveten om sig själv.
Den kan heller inte få för sig att den skall omformatera sig bara för att och bli en omformateringsmissbrukare.
Eller ens reflektera spontant över sitt eget utseende som dator.
Jag kanske missuppfattade dig men så tänker jag i alla fall om saken.
Tack det här är ett välkommet avbrott i diskussionen och faktiskt ett som på något sätt klargör vad vi pratar om.
Det hårda problemet är att förklara "essensen" av upplevelse. Det är i vilket fall min tolkning av Chalmers. Dennett säger att frågan är i någon mån nonsens, allt du känner och tänker och upplever måste vara(ha kommit ur) ett specifikt fysiskt/biologiskt tillstånd i hjärnan.
Sen kommer repliker om att ett programmerat AI "måste" ha samma upplevelser som människor har för att vara legitima och om de inte har samma upplevelser ... är de filosofiska zombies.
Det finns flera invändningar mot detta sätt att tänka.
Tänk dig att en släkting är en filosofisk zombie och det är din uppgift att avslöja det. Den filosofiska definitionen är att det är något som på alla sätt interagerar som vilken annan människa som helst men att känslorna är döda och enbart förprogrammerade. Släktingen älskar inte sin maka, det bara verkar så. Med den definitionen kan vi säga att psykopater är filosofiska zombies eftersom vi kan ställa speciellt utformade frågor för att kontrollera reaktioner. Ingen skulle säga att en psykopat inte är en människa med medvetande men med samma måttstock fallerar en programmerad AI individ helt.
Men det är inte vad Chalmers säger (om jag förstår honom rätt) han säger att du kan vara kärleksfull, skriva dikter, vara empatisk och på alla sätt perfekt, men sakna den magiska såsen. Han vill ha ett sätt att identifiera om den magiska såsen finns eller inte och vad den består av.
Jämför det med AI:
Vissa ser det som ett mål att skapa en avbild av oss, en intelligent tänkande varelse baserad på silikon (eller något annat). Om den inte har samma skickligheter och djupa brister är den inte medveten och upplever följaktligen inte "Qualia".
Mitt svar är att det är antropomorfiskt tänkande. Du försöker skapa en avbild av dig själv. Någon som skriker "Aj!" när du nyper i det syntetiska skinnet. Och om AI roboten skriker är det inte riktig känsla, inte riktigt medvetande. Och om det är så att den verkligen skriker är det bara programmerat beteende och vi är tillbaka där vi startade.