Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Vi kommer ju inte ifrån att vi först måste skriva ett datorprogram som kan tänka i abstraktioner likt en människa. Jag påstår inte att det skulle vara en lätt uppgift.
Givet att jag har en fungerande abstraktionsmodell så finns det en abstraktion som representerar rött. Det behövs också semantiska regler (inlärda och hårdkodade) som sammankopplar abstraktioner, så att när jag ser rött så aktiveras med automatik andra abstraktioner i den mentala modellen.
En avgörande del av ditt problem är att ett quale inte är en
tänkt abstraktion utan tvärtom en
konkret upplevd påtaglighet. Slå dig själv i huvudet med en hammare så får du se! Misstaget du återigen gör är att förväxla representationen av något med ett något i sig. Färgen rött är exempelvis inte en digital sifferföljd utan den sömlösa sensationen rött. Verkligheten är analog, inte digital, och i den finns inga diskreta tal. Matematik är bara ett symbolspråk som vi använder för att tolka verkligheten, inte verkligheten i sig. Som sagt, den symboliska representationen
för något är inte detta något i sig.
Citat:
Det hela handlar om att acceptera att våra tankar inte lever sitt eget liv i en extra dimension, utan är fysiska tillstånd som arrangeras av hjärnan. Vi vet inte att vi upplever. Vi vet att vi tänker att vi upplever. Är den tanken hårdkodad så tänker vi att vi upplever oavsett hur det faktiskt förhåller sig. Och jag är fullt lycklig med det, för jag kan ändå inte känna någon skillnad.
Jag lovar dig, du kan känna skillnad på en virtuell hammare som slår dig i huvudet på en dataskärm jämfört med en riktig hammare av rostfritt stål! Och att du upplever detta vet du definitivt, först för att du känner det, sedan för att du efteråt tänker på det (men i termer av medvetandeförekomst är känslan primär, inte intellektet).
Hur vet du förresten att "tankar" (det är bättre att tala om sensationer, faktiskt, så täcker vi in alla former av mentala fenomen - tankar är trots allt en försvinnande liten del ovanpå känslolivet) är fysiska fenomen som arrangeras av hjärnan och inte lever sitt eget liv i en extra dimension? Du har inte en aning om detta utan antar bara. Man kan lika gärna anta att sensationerna bara förmedlas genom hjärnan som ett slags fysiskt membram mellan en fysisk och en andlig dimension (dualism). Med tanke på medvetandets gåtfulla natur är det fråga värt om inte den senare hypotesen faktiskt förklarar mer än det materialistiska paradigmet.
Citat:
Vad som triggar algoritmen väljer jag som programmerare. Det finns inget skäl till att det inte skulle gå att kräva en kombination av villkor för att utlösa en viss reaktion. Typ "if a>2 and b<3 and c<4 then foo()".
Varför skulle en kombination av markörer som triggar algoritmen ändra något i princip? Det är fortfarande bara markörer
för något, som det är fråga om.
Citat:
Jag tycker John Searle har en infantil syn på datorer, kanske han växte upp med hålkortsmaskiner och tror att vi är kvar på den nivån. En dators grindar är precis som människans neuroner. Likt myror som bygger en stack vet de inte vad, hur eller varför de gör vad de gör. Det är inget hinder för att bygga högre abstraktionsnivåer ovanpå det dumma fundamentet, så att varje lager kan lite mer än lagret under.
Visst "kan" det mer, men är de högre abstraktionsnivåerna medvetna? En myra är medveten. Den känner i alla fall något när vi trampar på den. Stacken som byggs skulle jag säga inte är medveten om något överhuvudtaget.
John Searles kinesiska rum utgör en principiell invändning som håller streck oavsett komplexitetsnivå. Enkelheten i tankeexperimentet utgör i själva verket en fördel.