2016-08-01, 13:49
  #9385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nja, men så har det väl varit de senaste 15 åren eller så.
Vad jag kan se så har det varit utländska barn i klasserna. Inte sällan från MENA.
Och det handlar om de så kallade privilegierade områdena.

Även här där jag bor har jag grannar med konstiga namn. Och en afrikan. (Tror han är läkare).

Läkaren kanske kan bota dig från din dumhet och okänslighet ...
__________________
Senast redigerad av Fastbuckfreddie 2016-08-01 kl. 13:54.
Citera
2016-08-01, 14:04
  #9386
Medlem
http://www.svd.se/sa-bygger-vi-bort-segregeringen

Apropå vilka som vill bo var och med vilka andra ...

Observera siffran på 3-4 procent gällande när infödda börjar lämnar ett område.
Tycker den känns lite väl låg. Borde vara tvåsiffrigt ...

Så i en uppgång med 25 lägenheter skulle ingen utomeurope kunna bo. Låter
som sagt var märkligt ...
Citera
2016-08-01, 14:14
  #9387
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
http://www.svd.se/sa-bygger-vi-bort-segregeringen

Apropå vilka som vill bo var och med vilka andra ...

Observera siffran på 3-4 procent gällande när infödda börjar lämnar ett område.
Tycker den känns lite väl låg. Borde vara tvåsiffrigt ...

Så i en uppgång med 25 lägenheter skulle ingen utomeurope kunna bo. Låter
som sagt var märkligt ...


Intressant, så många som talar så varmt om mångkultur och att vi måste öppna våra hjärtan. Sedan i verkligheten agerar samma människor tvärtemot detta. Hyckleri kallas detta för.
Citera
2016-08-01, 14:27
  #9388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Tja, "Sverige" ligger högt på den listan.

Alltså London, Paris, Moskva, "premier city centre".

Motsvarar nedre Norrmalm i Stockholm eller också har svenskarna tagit med hela innerstan och då fått ett för lågt värde.

Zürich, gissningsvis några kvarter kring Bahnhofstrasse.


Wien, tja. Med all sannolikhet ett litet område i city.

Om det är Frankfurt eller Berlin som ligger bakom den betydligt lägre siffran för Tyskland framgår inte.

1. I förhållande till Albanien&Kosovo, ja.

2. Du kan alltså klicka på respektive lands länk för att se hur datainsamlingen gått till. Så behöver du inte ägna dig åt negativ spekulation.

3. Det är ganska stora områden som avses.
Citera
2016-08-01, 14:34
  #9389
Medlem
Mygel gör att priserna pressas upp på artificiell väg.
http://www.dn.se/ekonomi/bromsat-byggande-pressar-upp-priserna/

Ingen beslutsfattare bryr sig, dom sitter ju själva på BR och vill inte ha så få nya bostäder som möjligt.
Hade det funnits en riktig vänster i Sverige så skulle de ha krigat sönder om detta.
Citera
2016-08-01, 15:53
  #9390
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0la
Mygel gör att priserna pressas upp på artificiell väg.
http://www.dn.se/ekonomi/bromsat-byggande-pressar-upp-priserna/

Ingen beslutsfattare bryr sig, dom sitter ju själva på BR och vill inte ha så få nya bostäder som möjligt.
Hade det funnits en riktig vänster i Sverige så skulle de ha krigat sönder om detta.

Problemet är inte det inte finns en "riktig vänster". Problemet är att den "riktiga vänstern" vägrar att bygga själva för egna intjänade pengar.
Citera
2016-08-01, 16:02
  #9391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0la
Mygel gör att priserna pressas upp på artificiell väg.
http://www.dn.se/ekonomi/bromsat-byggande-pressar-upp-priserna/

Ingen beslutsfattare bryr sig, dom sitter ju själva på BR och vill inte ha så få nya bostäder som möjligt.
Hade det funnits en riktig vänster i Sverige så skulle de ha krigat sönder om detta.

"– Företagen vill inte få ut för många bostäder på marknaden samtidigt. Ju större efterfrågan är, desto högre priser kan du få. Det är så marknaden fungerar och det gäller ju egentligen oavsett om det är bostäder eller glass, säger Göran Cars, professor i stadsplanering vid KTH."

Kommer tydligen ett antal artiklar i den här serien, "Bostadskrisen bakom
fasaden", att läsa och begrunda. Men i ovanstående sägs det som Kurtan och
hans kusiner från landet brukar upprepa med envisheten hos druckna
papegojor : Ingen skillnad på bananer och bostäder ...
Citera
2016-08-01, 16:14
  #9392
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0la
Mygel gör att priserna pressas upp på artificiell väg.
http://www.dn.se/ekonomi/bromsat-byggande-pressar-upp-priserna/

Ingen beslutsfattare bryr sig, dom sitter ju själva på BR och vill inte ha så få nya bostäder som möjligt.
Hade det funnits en riktig vänster i Sverige så skulle de ha krigat sönder om detta.

Problemet med vänstern är att förr eller senare tar andras pengar slut, för sina egna pengar använder som som kurt säger aldrig.
Citera
2016-08-01, 16:34
  #9393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0la
Mygel gör att priserna pressas upp på artificiell väg.
http://www.dn.se/ekonomi/bromsat-byggande-pressar-upp-priserna/

Ingen beslutsfattare bryr sig, dom sitter ju själva på BR och vill inte ha så få nya bostäder som möjligt.
Hade det funnits en riktig vänster i Sverige så skulle de ha krigat sönder om detta.
Var hittar du något mygel???

Citat:
– Ska du då klara av att exploatera ett sådant område utan ekonomiska förluster, så måste du gå väldigt försiktigt fram så att man inte knäcker den egna marknaden. Banken har det här som sin viktigaste riskparameter när vi lånar pengar. De tillåter inte ett större utbud än att man kan säkerställa att man kan bli av med objekten.
1. Man bygger inte snabbare än att man kan vara någorlunda övertygad om att man kan sälja så man går runt.
Den som menar att dom borde bygga så att dom gör förlust har en ganska hopplös förklaringsbörda.

2. Och utan att någorlunda säkerställa att byggarna inte har för hög produktionstakt så får man ingen finansiering till byggprojektet. Och det är väl tämligen självklart.
Den som har invändningar mot det kan då själv ta risken. Så behöver inte byggbolag och bank göra det.
Citera
2016-08-01, 17:39
  #9394
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
"– Företagen vill inte få ut för många bostäder på marknaden samtidigt. Ju större efterfrågan är, desto högre priser kan du få. Det är så marknaden fungerar och det gäller ju egentligen oavsett om det är bostäder eller glass, säger Göran Cars, professor i stadsplanering vid KTH."

Men vad bra, då tar du och slemhöken och bildar ett företag som bygger i snabbare takt. Kapital finns väl i överflöd hos era vänsterkompisar som vill ha billiga bostäder?

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Kommer tydligen ett antal artiklar i den här serien, "Bostadskrisen bakom
fasaden", att läsa och begrunda. Men i ovanstående sägs det som Kurtan och
hans kusiner från landet brukar upprepa med envisheten hos druckna
papegojor : Ingen skillnad på bananer och bostäder ...

Problemet är att om man gör skillnad på olika varar från politiskt håll så uppstår brister ganska fort.

Både jag och Alpha föreslår att det INTE ska vara skillnad på bostäder och bananer. Det är du och dina vänsterkompisar som vill ha skillnaden och tillbaka får ni ert skit uppkört i ansiktet.
Citera
2016-08-01, 17:47
  #9395
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men vad bra, då tar du och slemhöken och bildar ett företag som bygger i snabbare takt. Kapital finns väl i överflöd hos era vänsterkompisar som vill ha billiga bostäder?



Problemet är att om man gör skillnad på olika varar från politiskt håll så uppstår brister ganska fort.

Både jag och Alpha föreslår att det INTE ska vara skillnad på bostäder och bananer. Det är du och dina vänsterkompisar som vill ha skillnaden och tillbaka får ni ert skit uppkört i ansiktet.

Ja de som förespråkar hyresregleringar får väl helt enkelt bara gilla läget inte hålla på och klaga på brist och låg takt. De får vad de har begärt så fram med ett stort

Och angående bananer, hur tror de att det skulle se ut på hyllorna om politikerna i Sverige bestämde att bananer bara får kosta 5 kr/kg? Skulle vi få en massa billiga bananer eller skulle det bli tomt på hyllorna, här är tiotusen kronors frågan till vänstertomtarna.
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-01 kl. 17:51.
Citera
2016-08-01, 18:07
  #9396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
"– Företagen vill inte få ut för många bostäder på marknaden samtidigt. Ju större efterfrågan är, desto högre priser kan du få. Det är så marknaden fungerar och det gäller ju egentligen oavsett om det är bostäder eller glass, säger Göran Cars, professor i stadsplanering vid KTH."

Kommer tydligen ett antal artiklar i den här serien, "Bostadskrisen bakom
fasaden", att läsa och begrunda. Men i ovanstående sägs det som Kurtan och
hans kusiner från landet brukar upprepa med envisheten hos druckna
papegojor : Ingen skillnad på bananer och bostäder
...

1. Den där artikeln innehåller vedervärdigt mycket bluff. Utredningen är ett aggregat av alla detaljplaner i Sverige. Det är alltså inte det minsta representativ för byggnation i storstadsmiljöerna.

2. Sedan är det lite fräckt att klaga på byggbolaget avseende att de bygger hus 1 månad 1 och hus 2 månad 2. Bolagen måste ju ha avsättning för sin personal. Ska de bygga 2000 lägenheter så kan de inte bara anställa 500 byggjobbare av olika slag, bygga färdigt samtliga hus månad 1 och därefter:
a/ se på när de får lite sämre priser.
b/ varsla 500 pers för att de därefter inte har fler projekt inplanerade.
c/ etc. osv.

2.1. Artikelns slutsatser är alltså både ansvarslösa, ogenomtänkt och inkompetenta. Vill en kommun ha 500 bostadslägenheter färdigbyggda en specifik månad så får de väl avtala med byggbolagen om saken. Man bör inte avkräva byggbolagen att de ska dö, bara för att politiker inte kan skriva avtal.

3. Sedan förstår man av artikeln hur otroligt snedvriden synen är på bebyggelse i olika delar av landet. 500 lägenheter är ju ett kvarter i Stockholms regionen. Det är en piss i en flod och inte ett "jättestort" bygge.

4. Avsikten med den där artikeln är med stor sannolikhet att försöka lura Peter Eriksson att göra något dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in