Alla vet att flyttsiffrorna är väldigt skeva. Det är enkelt att genomskåda.
Person 1 flyttar från småland till norrmalm, där personen bosätter sig i en andrahands tvåa.
Därefter genomför personen 4 lägenhetersbyten pga. bostadsbristen.
Sedan köper personen en BR. Efter 2år dyker ett bättre objekt upp. Ny BR. Sedan träffar personen sin respektive och flyttar till dennes lägenhet i en annan stadsdel.
Samma person blir alltså oftare registrerad som inom stadsdelsflyttare än annars. Mer lämpligt torde vara att titta på personens födelseort och personens bostadsort de senaste 10åren.
När det gäller dåliga siffror och bostadsbrist så har DN överträffat sig själv imorgon.
Göran Cars har tvångsinkallats till DN, för att framstå som sifferpajas i avseendet "vad är det bromsar byggande i Sverige". Mer sakligt hade förstås varit att särskilja Stor Stockholm, Göteborg och Malmö från övriga Sveriges orter.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/darfor-tar-det-tio-ar-att-bygga-lagenheter/ Så hade man sluppit läsa en pajasartikel - även om artikeln tar upp ett fenomen, nämligen att det i genomsnitt tar 5år innan det börjar byggas efter att detaljplan vunnit laga kraft - DN gör dock ett litet förbehåll i att det nog beror på värme, vatten och infrastruktur, inom ramarna för kommunernas åtaganden (dvs. Göran Cars studenter).
Usch och fy, helt enkelt. Men man kan väl anta att Göran Cars försöker sälja studenter till kommunerna, som så att säga ska vara "tjänstemän"

och tar instruktion från politikerna, samtidigt som makten, med gott syfte överförts till juristerna - just för att dessa kan lagen, ett område där tex. arkitekterna straffat ut sig totalt.
Sedan är det en massa felaktigheter i artikeln också:
tex. Genomförandetider. Genomförandetider är inte giltighetstider. En detaljplan gäller tills den ändras eller upphävs. Genomförandetider är egentligen helt onödiga - sådant där kan de avtala om med bolagen istället - börjar ni inte bygga inom 5 år ska kommunen ha 3 miljoner. Börjar ni inte bygga inom 10år ska kommunen ha 10 miljoner börjar ni inte bygga inom 15 år ska kommunen ha 25miljoner. Efter 15år återgår markanviningen till kommunen. Enkelt som en plätt. Eller varför inte leja bolaget och själv bestämma byggstart inom 1-3år? - det är ju utvecklingsstört att försöka hävda genomförandetiden som någon form av krav, när den vare sig har ett praktiskt upphävandedatum eller ens kommunen har förmåga att ändra sig så att säga.
Sammantaget är artikeln nog det sämsta som skrivits om byggbranschen, de sista 5åren. En totalbluff från början till slut.