2016-07-30, 13:59
  #9361
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Ja du har rätt. Felet ligger egentligen hos alla som styrt de senaste decennierna och svenskarna har valt dom. Men nu måste vi ju inse att misstag har begåtts och rätta till dom. Vi kan inte ha dessa horder av MENA-folk och fri marknadshyra. Jag vill inte att svenska folket ska straffas för vad politikerna skapat.

Det är klart svenska folket ska få ta konsekvenserna av detta när de har röstat fram politiken. Det går inte att peka finger och skylla på de företrädare man har valt, de har tydligt deklarerat var de står och ändå blivit valda.
Citera
2016-07-30, 14:02
  #9362
Medlem
slemhogs avatar
Någon nyliberal som hade någon studie på att bruksvärdesbeståndet utnyttjas dåligt? Svenne banan hade ju ingen och fantasirunkade bara lite.
Citera
2016-07-30, 14:02
  #9363
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är klart svenska folket ska få ta konsekvenserna av detta när de har röstat fram politiken. Det går inte att peka finger och skylla på de företrädare man har valt, de har tydligt deklarerat var de står och ändå blivit valda.
Ibland får politikerna ligga ett steg före, annars hade vi ju kört på vänster sida av vägen. Folket vet inte alltid bäst. Politiker ska tjäna folket.
Citera
2016-07-30, 14:03
  #9364
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Någon nyliberal som hade någon studie på att bruksvärdesbeståndet utnyttjas dåligt? Svenne banan hade ju ingen och fantasirunkade bara lite.

När du håller den nivån du gör får du leta efter den själv.
Citera
2016-07-30, 14:07
  #9365
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Ibland får politikerna ligga ett steg före, annars hade vi ju kört på vänster sida av vägen. Folket vet inte alltid bäst. Politiker ska tjäna folket.

Ett av de stora problemen vi har idag är att politiker anser sig veta bättre än folket och gör vad de själva tycker. Vi behöver inte mer av sådant utan tvärtom större respekt för att agera enligt folkets preferenser. Dvs. folkstyre/demokrati.

Folket vet inte alltid sitt eget bästa men politiker vet definitivt heller inte alltid folkets bästa och att vara vuxen är att själv få avgöra vad som är bra för dig.
Citera
2016-07-30, 14:11
  #9366
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
När du håller den nivån du gör får du leta efter den själv.


Yeah, brukar låta så när man blå-ljuger
Citera
2016-07-30, 14:20
  #9367
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Bra noterat där...självklart skrev jag fel. Hyresreglering skapar svartmarknad.

Ok det förklarar saken, svårt att veta annars när man hör så många absurda påståenden från andra stofiler. Jag skrev själv om hur jag gjorde tidigare och det är ett konkret exempel på hur starka individer kan dra fördelar av reglerade hyror med följd att svagare individer får bo osäkert i andra hand:

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om det påståendet hade stämt skulle det förstås kunna bero på att avsaknaden av marknadshyror gör att det inte går att få tag på hyresrätter på attraktiva orter.

För min egen del stämmer dock inte påståendet, jag har bott i hyresrätt. En fick jag genom att ringa hyresvärden direkt och prata mig förbi alla köer. Det hjälpte säkert att jag kunde visa upp en mycket stark ekonomi så att hyresvärden hellre ville ha mig än de som stod i kön. Inledningsvis förklarade dock hyresvärden att grundläggande krav för att ens få ställa sig i kön var att man antingen redan bodde på orten eller jobbade där. Jag uppfyllde inget av de kriterierna men stod å andra sidan aldrig i kön heller, jag fick lägenheten direkt.

Den här lägenheten behövde jag bara tillfälligt så lite senare började jag hyra ut den i andra hand istället, och då blev det marknadshyra ändå.

Så det här snacket om att reglerade hyror är bra för de svaga stämmer inte direkt. Det är bra för de starka som kan gå förbi alla köer och ändå få en lägre hyra än vad marknaden prissätter den till.
Citera
2016-07-30, 14:44
  #9368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Marknadshyror gör dock att den tillgängliga bostadsytan som vi har att röra oss med används så effektivt som möjligt. Nu finns det ett mycket begränsat incitament för att gå ner i bostadsyta när familjen blir mindre, t.ex. när barnen flyttar ut eller när partner dör på ålderns höst. Det är förstås bekvämt att slippa byta ner sig men när det sker på bekostnad av att andra inte får tag i hyresrätter är det ett problem.

1. Marknadshyror är ett sätt att lösa den i praktisk mening omöjliga uppgiften om att lagstifta om ett "effektivt utnyttjande" av tomträtter, hyresrätter, bostadsrätter etc. osv. Både S och A har försökt med lite sådana lagar, helt utan effekt. Därutöver finns grundlagsskyddet och de mänskliga rättigheterna. Det är alltså i praktiken helt omöjligt att lagstifta om sådana saker.

Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
Vet inte vad du menar med ett systemskifte, men att korta tiden mellan ide och inflyttning kräver ett nytt miljonprogram där allt byggs rätvikligt utifrån kranbanor. O det gick ju bra o är attraktiva områden. Det tog lång tid även då, gissningsvis ungefär som idag. Det är inte bara att planera. Vatten- o avlopp, el, tele mm ska fram. Gator ska byggas. Som sagt byggande tar tid o involverar en mängd yrkesgrupper. Marknaden vill inte heller släppa för många lägenheter i samma område samtidigt. 100-200 brukar vara regeln. Bostadsmarknaden är till 90-95% lokal. Man flyttar inom ca 3 km.

Sedan har vi diskrepansen mellan efterfrågan o betalningsförmåga.

1. Eftersom vänstern kan bygga så tror jag inte att de imponeras av dina påhitt.

2. Felet som vänstern gjorde i miljonprogrammet var att de snodde Liberalernas idéer som Liberalerna snott av Le Corbusier på Ciam. Förstoringen urartade i någon form av felkonstruerad megalomani anpassad till 1920-talets idéer om stadsmotorvägar och stadsspårvägar. Bara en sådan sak som att inte förstå att det fanns en anledning till räta vinklar i förhållande till byggnads längd och höjd. Men för att vara schyst så bör det nog påpekas att Liberalerna aldrig förstod det där heller.

3. Det finns ett ganska rejält maskineri för sådant där. Du behöver inte oroa dig för tillämpningen av det. Snarare är det en finansieringsfråga; Stockholms kommun har bara några miljarder att spendera på sådant - per år. Så du kan helt enkelt upphöra med ditt offentliga förevisande av din ynkedom.

4. Det där är bara bullshit. Bostadsmarknaden är inte lokal, däremot finns vissa bostadsdata som antyder att folk gärna byter upp sig inom samma område - men till syvende och sist så är det alltid någon utifrån eller som är inneboende, vilken flyttar in i +1 lägenheten. Bostadsmarknaden är alltså inte lokal - däremot är tillgången på "vi köper vad som helst kunder" begränsad - men fylls på hela tiden - därför brukar byggbolagen se till att släppa första huset "månad 1", andra huset "månad 2" etc. osv. - något som också gör att byggbolaget kan använda sina byggresurser effektivt.
Citera
2016-07-30, 17:11
  #9369
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Någon nyliberal som hade någon studie på att bruksvärdesbeståndet utnyttjas dåligt? Svenne banan hade ju ingen och fantasirunkade bara lite.

Ja Boverket är nog "nyliberala" tror jag nog....

http://www.dn.se/ekonomi/hyresreglering-ligger-bakom-bostadsbristen/
Citera
2016-07-30, 17:14
  #9370
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
För dom rika ja. Dom fattiga kommer att få bo med dessa svartmustiga skräpfolk.
Det är inte bättre med svarthandel osv... och du har direkt fel för det gäller inte alla områden.
Citera
2016-07-30, 17:50
  #9371
Medlem
Värdet på fastigheter kommer öka kraftigt de närmaste åren pga det mångkulturella samhället. Ingen vill bo där helt enkelt lägg till en bostadsbrist pga lågt eller inget nytt byggande till det.Nej jag skulle inte bli förvånad om vi ser dubbla priser jmf nu om 5 år i Stockholms innerstad.
Citera
2016-07-31, 00:58
  #9372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Värdet på fastigheter kommer öka kraftigt de närmaste åren pga det mångkulturella samhället. Ingen vill bo där helt enkelt lägg till en bostadsbrist pga lågt eller inget nytt byggande till det.Nej jag skulle inte bli förvånad om vi ser dubbla priser jmf nu om 5 år i Stockholms innerstad.

1. Det är nog vanskligt att göra extremt långa prognoser för mindre stadsdelar. Men fundamenta talar för att bostadspriserna kan öka med säg 50-150% på 5-10år. Det är en ganska bra bit kvar till Europeisk huvudstadsprisstandard så att säga.

2. Helt klart innebär inslag av "multikultur" prisökningar.

3. Total "multikultur" dominans verkar däremot prissänkande, mest uppenbart ifall "multikulturell dominans" kombineras med stadsbyggnad á la Le Corbusier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in