2016-07-31, 20:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Med din logik så borde vi då jämföra en Porsche 964 med en ny Audi S4 Avant på bana,
där 964:an bara bär 2 personer och 1st 50kg potatissäck i skuffen,
medan S4:an bär 5 personer och 7st 50kg säckar med potatis i skuffen.

Nej, jag jämförde en F-35A och en F-16C med lika mycket vapen och bränsle för lika lång tid,
d.v.s. st olika flygplan med utrustning för att genomföra exakt samma uppdrag.
D.v.s. flyga från plats A, med vapenlast B, till område C, för att patrullera i D minuter,
eller genomföra E minuters luftstrid och sedan ha bränsle nog att återvända till plats A.

Ska man jämföra en F-35A med full invändig vapen- och bränslelast,
med en F-16C, så får vi då välja en F-16C med fälltankar och fulla balkar under vingarna.

Man fäller f.ö. inte fälltankar i fredstid, vilket i sin tur även innebär
att F-35A ofta är en mycket snabbare kärra vid fredstida incidentberedskap.
Sen går man sällan i överljudshastighet pga ljudbangen, dvs om det inte är ett fi flyg som upptäcks sent och långt in eller något man absolut vill identifiera.
Citera
2016-07-31, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kan inte F35 flygas med maxprestanda blir det svårt, F16 är en kärra byggd för jakt och vara agil.
IRL kommer F16 se F35 först när luckorna öppnas och robot skjuts.
Så enkelt är det inte inte på långa vägar.

Du och många andra förutsätter att man i princip flyger rakt emot varandra, eller hur?
Citera
2016-07-31, 23:13
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Med din logik så borde vi då jämföra en Porsche 964 med en ny Audi S4 Avant på bana,
där 964:an bara bär 2 personer och 1st 50kg potatissäck i skuffen,
medan S4:an bär 5 personer och 7st 50kg säckar med potatis i skuffen.
F-35an kommer fortfarande inte vara tom, F16 klarar halva räckvidden på internt bränsle. Alltså är det halv tank och dessutom ett ton bomber på F35. F35an kommer alltså vara rejält mycket trögare än en F16. Dessutom är den mindre aerodynamisk.
Citera
2016-08-01, 00:34
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
F-35an kommer fortfarande inte vara tom, F16 klarar halva räckvidden på internt bränsle. Alltså är det halv tank och dessutom ett ton bomber på F35. F35an kommer alltså vara rejält mycket trögare än en F16. Dessutom är den mindre aerodynamisk.

Åfan, så du menar alltså att en rättvis jämförelse med F-35A och F-16C
i jaktrollen är att F-35A ska bära bomber men inte F-16C?

Och nej. Jag jämförde inte F-35A tom, med F-16C med max inre bränsle.

Jag jämförde de båda flygplanen med exakt samma vapenlast
och med lika många kilo flygbränsle per kN dragkraft,
d.v.s. 2,5 ton för F-16C och 3,8 ton för F-35A.

Och ja, F-35A är "mindre aerodynamsk" jämfört med F-16C.
Förutsatt att F-16C flyger utan fälltankar och utan utvändig vapenlast.

F-16C flyger dock regelmässigt med fälltankar och utvändig vapenlast,
så i de allra flesta situationer s har F-35A likvärdigt dragkraft/viktförhållande,
lägre vingbelastning och kan därtill flyga snabbare.

Citat:
Sen går man sällan i överljudshastighet pga ljudbangen, dvs om det inte är ett fi flyg som upptäcks sent och långt in eller något man absolut vill identifiera.

Jag är väl medveten om det.
Men just F-35:ans påstått låga maxhastighet vid incidentberedskap
har tidigare påståtts vara en stor brist för F-35A.

Där är dock sanningen att det bara är med F-15, Flanker och Gripen E
som man kan räkna med att matcha F-35:ans maxhastighet vid incidentberedskap,
eftersom t.ex. Eurofighter, F-22 och f.f.a. F-16
har så liten invändig bränslelast, att fälltankar
(som man normalt sett inte får fälla i fredstid*),
håller nere dessa flygplans hastighet till i bästa fall runt mach 1,0.

(*) Farligt gods p.g.a. bränslerester, hemlig utrustning
som inte får komma i orätta händer och värsta fall i praktiken napalmbomber,
som inte vill råka fälla på vare sig båtar, eller bostadshus.
Citera
2016-08-01, 08:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Så enkelt är det inte inte på långa vägar.

Du och många andra förutsätter att man i princip flyger rakt emot varandra, eller hur?
Nej däremot kommer F35 se F16 först oavsett om de stöds av AWACS båda två.
Citera
2016-08-01, 11:56
Medlem
Superkufs avatar
F35 är designat för det osannolika kriget USA mot en hyfsat högteknologiskt, stark och kompetent krigsmakt som Ryssland eller Kina. Problemet är att sådana krig dels innehåller mängder av variabler, dels helt enkelt saknar historiska jämförelser.

När var senaste kriget med high tech och någorlunda kompetenta krigsmakter?

Yom Kippur 1973 var ett fullskaletest av luftvärnsrobotar, jaktrobotar, motmedel, pansarvärnsrobotar, manöverkrigföring, pansaranfall mot förberedda ställningar och mobilisering (om än bara på den israeliska sidan).

Falklandskriget 1982 visade på sjömålsrobotarnas förmåga, och att motmedlen var otillräckliga. Det förekom dock inga riktiga luftstrider under kriget.

I övrigt har "krig" de två senaste generationerna inneburit a) stormakt bultar mindre makt blodig (Irak x 2) eller b) två u-länder massakrerar varandra utan finess (Iran-Irak, Etiopien-Eritrea).

Har vi tur kommer F35 förbli en hangardrottning - för enda sättet att få dess kapacitet klarlagd är ett storkrig.

Å andra sidan förutsätter ekvationen "Norge köper F35, eftersom enda tänkbara fienden Ryssland har så starkt luftförsvar att mindre kapabla flygplan inte skulle överleva" dels att F35ans typ av stealth inte kan kontras, dels att ett sådant krig inte går över i kärnvapenfas varpå nyttan av konventionella vapen dramatiskt faller.

Vad jag verkligen ser fram mot är dock när USMC ska försöka göra något med sina schabrak som en Cobra-helikopter från Vietnamtiden inte kan göra.
Citera
2016-08-01, 12:06
Bannlyst
Citat:
Nej däremot kommer F35 se F16 först oavsett om de stöds av AWACS båda två.
Nu hänger jag inte med, hur menar du?
Citera
2016-08-01, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
F35 är designat för det osannolika kriget USA mot en hyfsat högteknologiskt, stark och kompetent krigsmakt som Ryssland eller Kina. Problemet är att sådana krig dels innehåller mängder av variabler, dels helt enkelt saknar historiska jämförelser.

När var senaste kriget med high tech och någorlunda kompetenta krigsmakter?

Yom Kippur 1973 var ett fullskaletest av luftvärnsrobotar, jaktrobotar, motmedel, pansarvärnsrobotar, manöverkrigföring, pansaranfall mot förberedda ställningar och mobilisering (om än bara på den israeliska sidan).

Falklandskriget 1982 visade på sjömålsrobotarnas förmåga, och att motmedlen var otillräckliga. Det förekom dock inga riktiga luftstrider under kriget.

I övrigt har "krig" de två senaste generationerna inneburit a) stormakt bultar mindre makt blodig (Irak x 2) eller b) två u-länder massakrerar varandra utan finess (Iran-Irak, Etiopien-Eritrea).

Har vi tur kommer F35 förbli en hangardrottning - för enda sättet att få dess kapacitet klarlagd är ett storkrig.

Å andra sidan förutsätter ekvationen "Norge köper F35, eftersom enda tänkbara fienden Ryssland har så starkt luftförsvar att mindre kapabla flygplan inte skulle överleva" dels att F35ans typ av stealth inte kan kontras, dels att ett sådant krig inte går över i kärnvapenfas varpå nyttan av konventionella vapen dramatiskt faller.

Vad jag verkligen ser fram mot är dock när USMC ska försöka göra något med sina schabrak som en Cobra-helikopter från Vietnamtiden inte kan göra.
Sydkinesiskasjön kommer nog att kunna bli en bra skådeplats för att se vad F-35 duger till gissar jag.
Citera
2016-08-01, 13:51
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Nu hänger jag inte med, hur menar du?
Eftersom EWSen i F16 generellt ligger något efter så har troligtvis både LPI-läget och IRST/DAS på F35 snappat upp valfri F16 långt innan F35an är upptäckt.
Citera
2016-08-01, 15:01
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Detsamma gäller dock även för Gripen, Rafale, EF-2000, F-16, F/A-18,
MiG-29/35 och Su-27/30/35.

Citat:

Som att genomföra uppdrag som kräver att man kan ta sig
mer än ~250km från egen bas och tillbaka,
uppträda på mer än ~3000-4000m höjd, flyga snabbare än ~280km/h,
använda potentare vapen än TOW och Hellfire, och nyttja radar.

Varje gång, som en F-35B flyger så gör den saker som en AH-1,
oavsett version inte kan göra.
Citera
2016-08-01, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Eftersom EWSen i F16 generellt ligger något efter så har troligtvis både LPI-läget och IRST/DAS på F35 snappat upp valfri F16 långt innan F35an är upptäckt.
Titta, vart det troligtvis helt plötsligt

Men än en gång, det beror nog rätt mycket på varifrån F16 kommer eller har jag fel tycker du!

Låt mig tillägga, av allt skit om stealth osv så spelar det ingen som helst roll om den andra kärran är överlägsen inom akrobati det kan jag lova dig, ingenting gör en pilot så nojjig som att möta ett plan som är helt överlägset i luften.

Om det är krig så gäller andra saker självfallet, men dit är det långt och det gäller även South China Sea!
Senast redigerad av tacost 2016-08-01 kl. 18:49.
Citera
2016-08-01, 19:15
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Låt mig tillägga, av allt skit om stealth osv så spelar det ingen som helst roll om den andra kärran är överlägsen inom akrobati det kan jag lova dig, ingenting gör en pilot så nojjig som att möta ett plan som är helt överlägset i luften.

Och där blir ju då F-35A en förbättring jämfört med F-16C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in