2016-07-30, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Inte en finare version av hyresrätt utan en finare form av kollektivboende.

Även om många bostadsrätters andelspris är totalt avkopplat från det underliggande värdet så handlar det i grunden bara om en bostadstyp som man kan misstänka att Konsum-rörelsen varit ideologisk förebild för. Ofta dessutom befolkade av människor med en starkt ideologisk syn på sitt boende och inte alltid lika stark kunskap om ekonomi (naturligtvis undantaget de som skriver i denna tråd .
Hmm...

Jag är väl mer för "ägandet" än brf. Dela limpa ogillar jag.

Villa eller fritidshus som man äger är något jag gillar.
2016-07-30, 12:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Hmm...

Jag är väl mer för "ägandet" än brf. Dela limpa ogillar jag.

Villa eller fritidshus som man äger är något jag gillar.

Jag med men jag gillar också att bo i stan och slippa lägga ned en massa ledig tid på underhåll och skötsel av min bostad. Det är därför olika boendeformer alla har sina för- och nackdelar, inget konstigt med det.
2016-07-30, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Amortering är inte en kostnad och ska hållas utanför "bokostnaden".
Säger vem?
Om man tvingas att armortera så är det en del av bokostnaden.
2016-07-30, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Inte en finare version av hyresrätt utan en finare form av kollektivboende.
Självklart är det så. En del gillar att bo i kollektiv men är plånboken tunn så är den.
2016-07-30, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag med men jag gillar också att bo i stan och slippa lägga ned en massa ledig tid på underhåll och skötsel av min bostad. Det är därför olika boendeformer alla har sina för- och nackdelar, inget konstigt med det.
Skaffa dig mer ledig tid.
2016-07-30, 20:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Säger vem?

Papegojan är tillbaks och upprepar samma saker om och om igen utan att förstå vad han själv eller andra säger. Kostnader uppstår när resurser förbrukas inte när när du spar oavsett om någon tvingar dig eller inte. Det här är självklarheter för alla som har gått en grundkurs i ekonomi men det har tydligen inte du gjort.

Citat:
Skaffa dig mer ledig tid.

Ja men det var ju det jag gjorde när jag sålde villan och skaffade BR, fick då mycket mer ledig tid precis som jag ville. Du är inte direkt den skarpaste kniven i lådan.

Alla måste däremot förstås inte ha samma preferenser som mig och de kan dessutom variera över tiden. Att det finns både villor och BR visar väl just på att människor har olika preferenser, det borde t.o.m. en mindre begåvad person förstå. Och det gör nog du också men du är ett renodlat troll som bara vill tramsa.
2016-07-30, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Papegojan är tillbaks och upprepar samma saker om och om igen utan att förstå vad han själv eller andra säger. Kostnader uppstår när resurser förbrukas inte när när du spar oavsett om någon tvingar dig eller inte. Det här är självklarheter för alla som har gått en grundkurs i ekonomi men det har tydligen inte du gjort.

Ja men det var ju det jag gjorde när jag sålde villan och skaffade BR, fick då mycket mer ledig tid precis som jag ville. Du är inte direkt den skarpaste kniven i lådan.

Alla måste däremot förstås inte ha samma preferenser som mig och de kan dessutom variera över tiden. Att det finns både villor och BR visar väl just på att människor har olika preferenser, det borde t.o.m. en mindre begåvad person förstå. Och det gör nog du också men du är ett renodlat troll som bara vill tramsa.
Ja du kan kalla mig papegoja och troll om det får dig att må bättre.
En självklarhet som alla förstår oavsett vilka ekonomiska kurser de gått är att pengarna skall fram oavsett vad du döper utgiften till, ställer banken som krav att du skall amortera så är det en kostnad som skall fram var månad.
Fastän att jag helt frivilligt amorterar 12500:- i månaden så kallar jag det inte "spara".. Varför, jo därför att jag inte kommer att låna mer i mitt liv så därför kan jag inte "ta ut" mina "sparade" pengar som jag amorterat bort.
2016-07-30, 21:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja du kan kalla mig papegoja och troll om det får dig att må bättre.
En självklarhet som alla förstår oavsett vilka ekonomiska kurser de gått är att pengarna skall fram oavsett vad du döper utgiften till, ställer banken som krav att du skall amortera så är det en kostnad som skall fram var månad.
Fastän att jag helt frivilligt amorterar 12500:- i månaden så kallar jag det inte "spara".. Varför, jo därför att jag inte kommer att låna mer i mitt liv så därför kan jag inte "ta ut" mina "sparade" pengar som jag amorterat bort.

Du säger ju emot dig själv hela tiden bajsbosse?

Varför i hela fridens namn betalar du 12500 i månaden för ingenting?

Dessutom ska ju marknaden rasa ihop enligt dig?

Är det inte dax att du cashar hem så att du kan köpa tillbaka allt på botten?
2016-07-30, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du säger ju emot dig själv hela tiden bajsbosse?

Varför i hela fridens namn betalar du 12500 i månaden för ingenting?

Dessutom ska ju marknaden rasa ihop enligt dig?

Är det inte dax att du cashar hem så att du kan köpa tillbaka allt på botten?
För att jag har råd.

Har redan svarat dig på frågan om att "casha in", svarar igen, varför skall jag casha in när jag inte behöver pengarna? Jag lever gott, bor bra, har mer pengar än jag behöver, varför i hela friden skall jag då "casha in"? Och vad i hela friden skall jag göra med pengarna om jag "cashar in" , skänka till uteliggare eller?

Handen på hjärtat kurtan, hade du haft råd hade även du amorterat 12500:- i månaden.
2016-07-31, 00:03
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Självklart är det så. En del gillar att bo i kollektiv men är plånboken tunn så är den.

Men det där har ju såklart att göra med att du bor i en liten ort där det inte är "fint" att bo i lägenhet och bostadsrätter inte koster mer än ett par hundratusen (även 3r och 4r) I större städer så funkar det inte så av anledningar som du säkert förstår (som att det inte finns villor i centrala områden då markpriserna helt enkelt är för höga t.ex.). Eller menar du på fullt allvar att de som bor på strandvägen i Stockholm har tunna plånböcker?
2016-07-31, 02:28
Avslutad
Citat:
Säger vem?
Kallar du månatligt sparande i avsikt att köpa en bostad för kostnad? Vad är skillnaden mellan att Kalle sparar 5000 i månaden för att få ihop en kontantinsats till en bostad och att Kalle amorterar 5000 i månaden på ett bostadslån efter köpet?
2016-07-31, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Men det där har ju såklart att göra med att du bor i en liten ort där det inte är "fint" att bo i lägenhet och bostadsrätter inte koster mer än ett par hundratusen (även 3r och 4r) I större städer så funkar det inte så av anledningar som du säkert förstår (som att det inte finns villor i centrala områden då markpriserna helt enkelt är för höga t.ex.). Eller menar du på fullt allvar att de som bor på strandvägen i Stockholm har tunna plånböcker?
Så de som bor i lägenhet på strandvägen skulle alltså inte hellre bo i villa på strandvägen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in