2016-07-30, 10:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
vänligen definera vad omfattar i "bokostnaden" .

Läs gärna alla inlägg angående detta från igår, dumt att köra ett varv till med samma frågeställning.
2016-07-30, 10:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
vänligen definera vad omfattar i "bokostnaden" .

Den som bor i bostadsrätt har bra koll på detta.

Det man normalt betalar är avgift till BRF, ränta till banken, el, bredband, hemförsäkring osv.

Amortering är inte en kostnad och ska hållas utanför "bokostnaden".

Avgift+ränta till banken kan man jämföra med vad en hyra i en hyresrätt skulle kosta. Det brukar jag själv göra iaf...I nästan alla fall blir det mycket billigare än att hyra.
2016-07-30, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Det man normalt betalar är avgift till BRF, ränta till banken, el, bredband, hemförsäkring osv.

Avgift+ränta till banken kan man jämföra med vad en hyra i en hyresrätt skulle kosta. Det brukar jag själv göra iaf...I nästan alla fall blir det mycket billigare än att hyra.
Ok.

Är inte "el" , "bredband" snarare en driftkostnad?
2016-07-30, 11:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Jag kan utan problem relatera till hur du resonerar Svenne, månadsutgiften är inte intressant för mig heller eftersom jag inte har problem med varken kassaflödet eller sparat kapital. Dock tänker jag lite längre och förstår att många andra lever "ur hand i mun" där det mot månadens slut är vanligt med "Näe, kör bara fil idag ( vart ska vi äta lunch idag på jobbet frågan ) slutet av månaden vet du" och då pratar vi folk med bra jobb, som ofta och gärna berättar hur mycket deras lägenhet i Sthlms innerstad stigit i värde.

Själv kan jag alltid köpa det jag vill ha när jag vill ha det, men man måste se lite bredare och längre än sig själv.

Du har lite svårigheter att hålla isär olika saker. Jag har inte sagt att en utgift kan påverka människor men det är viktigt att skilja på rena kostnader som är pengar till andra, och amortering/sparande som är pengar till dig själv.

Sparande bygger upp eget kapital som är viktigt för att få mer pengar att röra sig med, det ger på sikt högre konsumtionskraft. Men det finns många, inte minst fattigare människor, som inte ser längre fram än idag och bränner hela lönen direkt på skit som cigaretter och sprit. De kommer på sikt må mycket bättre av att tvingas spara även om det är lite jobbigt för dem i början.

Men jag är för personlig frihet och emot att tvinga människor att göra saker även om jag personligen anser att det är bra för dem. För dem med disciplin är också månadssparande i börsen mycket bättre än amortering och därför tycker jag att amorteringskravet är olyckligt.
2016-07-30, 11:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ok.

Ja det är det, men jag brukar slänga ihop alla kostnader dvs det jag faktiskt förbrukar varje månad.

Och jag kan konstatera att jag aldrig någonsin bott så billigt som jag gör nu med avseende på standard.
2016-07-30, 11:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ok.

Bredband är inte en driftkostnad för boendet lika lite som bio är det.
2016-07-30, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Man äger inte heller sin BRF, varför inte istället köpa villa? Då skulle ditt tanke om avgifter och ränta vara ännu klokare då du äger fastigheten. Brf äger man inte, utan en finare version av hyresrätt.

amortering är väl en kostnad. Du har lånat pengar och nu återbetalar nu tillbaka banken exklusivt räntan.
2016-07-30, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Bredband är inte en driftkostnad för boendet lika lite som bio är det.
Vad är det då?
2016-07-30, 11:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad är det då?

Alla kostnader du väljer att dra på dig är inte driftskostnader för bostaden, bredband, bio, glass mm. är privat konsumtion.
2016-07-30, 11:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Man äger inte heller sin BRF, varför inte istället köpa villa? Då skulle ditt tanke om avgifter och ränta vara ännu klokare då du äger fastigheten. Brf äger man inte, utan en finare version av hyresrätt.

Folk får väl köpa precis det de vill och många föredrar BR framför villa, jag t.ex. som har flyttat från vill till BR. Och jo, du äger en andel i din brf.

Citat:
amortering är väl en kostnad. Du har lånat pengar och nu återbetalar nu tillbaka banken exklusivt räntan.

Varför inte läsa diskussionen om detta igår istället för att ställa frågor som redan är besvarade.
2016-07-30, 12:14
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nja om jag sparar hundra kronor i spargrisen hemma så kan jag ta ut dem och gå och köpa glass, tror det blir väldigt svårt att gå ner på banken och låna upp 100kr för att gå och köpa en glass, men jag kan ha fel.

Givetvis har du rätt, det är därför man ska dela upp sitt sparande i olika former där amortering på lån är ett av många alternativ. Det finns ju även sparkonton där man låser pengarna på X antal år så det blir inte mycket glass där heller. En ordentligt tilltagen och lättillgänglig buffert bör alla ha.
2016-07-30, 12:22
Medlem
Citat:
Brf äger man inte, utan en finare version av hyresrätt.
Inte en finare version av hyresrätt utan en finare form av kollektivboende.

Även om många bostadsrätters andelspris är totalt avkopplat från det underliggande värdet så handlar det i grunden bara om en bostadstyp som man kan misstänka att Konsum-rörelsen varit ideologisk förebild för. Ofta dessutom befolkade av människor med en starkt ideologisk syn på sitt boende och inte alltid lika stark kunskap om ekonomi (naturligtvis undantaget de som skriver i denna tråd .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in