Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Jag kan utan problem relatera till hur du resonerar Svenne, månadsutgiften är inte intressant för mig heller eftersom jag inte har problem med varken kassaflödet eller sparat kapital. Dock tänker jag lite längre och förstår att många andra lever "ur hand i mun" där det mot månadens slut är vanligt med "Näe, kör bara fil idag ( vart ska vi äta lunch idag på jobbet frågan ) slutet av månaden vet du" och då pratar vi folk med bra jobb, som ofta och gärna berättar hur mycket deras lägenhet i Sthlms innerstad stigit i värde.
Själv kan jag alltid köpa det jag vill ha när jag vill ha det, men man måste se lite bredare och längre än sig själv.
Du har lite svårigheter att hålla isär olika saker. Jag har inte sagt att en utgift kan påverka människor men det är viktigt att skilja på rena kostnader som är pengar till andra, och amortering/sparande som är pengar till dig själv.
Sparande bygger upp eget kapital som är viktigt för att få mer pengar att röra sig med, det ger på sikt högre konsumtionskraft. Men det finns många, inte minst fattigare människor, som inte ser längre fram än idag och bränner hela lönen direkt på skit som cigaretter och sprit. De kommer på sikt må mycket bättre av att tvingas spara även om det är lite jobbigt för dem i början.
Men jag är för personlig frihet och emot att tvinga människor att göra saker även om jag personligen anser att det är bra för dem. För dem med disciplin är också månadssparande i börsen mycket bättre än amortering och därför tycker jag att amorteringskravet är olyckligt.