Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Jag tror inte på Gud på grund av att det saknas evidens för att denna Gud ska existera.
Jag behöver inte, har inget behov eller försöker inte att bevisa att Gud INTE finns.
Måste jag bevisa att Lochness, Bigfoot, spöken och troll inte finns också bara för att jag inte tror på dem?
Det du sysslar med är omvänd bevisbörda. Ett utav de vanligaste samt sämsta argument man kan luta sig mot.
Det är inte mitt jobb att visa att Gud inte finns, det är religionens jobb att styrka att Gud finns.
Uppenbarligen har detta inte skett och därför finner jag ingen rationell anledning till att tro*
* Att hålla något för att vara sant utan evidens.
Påståendet att Gud inte finns gör att du måste bevisa din åsikt, vilket du inte kan. Du har inte sett en bakterie med blotta ögat, alltså finns den inte. Någon kan lika gärna spela upp en film när du tittar i ett mikroskop. Men för bara några år sedan hade ingen sett vad vi har sett, så du borde vekligen inte vara så tvärsäker på att Gud inte finns. Och hur skulle det fungera om polis och åklagare överlåter det till en misstänkt att bevisa sin oskuld? Du verkar inte ens ha förstått grunderna i de rättsprinciper som finns. Men det är väl så vetenskapen arbetar, utifrån teorier som de ännu inte kan bevisa, tills de hittar svaret. Men du orkar inte ens leta efter bevis bara genom att se dig omkring och se skapelsen. Varför skulle någon lita på dina "instinkter" när du slirar på sanningen på ett sådant sätt och förnekar allt du ser?
Som du själv säger: tro är att hålla något för sant utan bevis. Då erkänner du m a o att ateism är en tro för ateisten kan inte bevisa att Gud inte finns. Innan du spårar ut igen: för bara några år sedan visste människan inte vad en Higgsboson var. Ingen hade sett den men många anade dess existens.