2016-07-29, 21:21
Medlem
*Uppdatering 2*

Snart 8 månader in. Miljonen närmar sig både snabbare och enklare än väntat. Börsen hade en tung start på året (SIXRX -10,33 % under 1/1-9/2) samt en kraftig rekyl på Brexit. Trots detta är det ett starkt halvår med en avkastning på 25 % (SIXRX +4,64)

Bostadsmarknaden har gått tungt senaste tiden. Ska jag gå efter statistiken så säger den +1,7 % sedan köp (-1,4 % i år), men jag räknar med att värdet är oförändrat.

Privatekonomi idag:
Värdepapper: 185 000
Likvida medel: 15 000
Fastighet: 3 000 000
Bolån: 2 485 000
Studielån: 330 000

Nettoförmögenhet: 385 000 (+95 000)
Citera
2016-07-30, 07:54
Medlem
Ska förklarar mina tankar angående min bostad.

Många anser att en bostad, som inte hyrs ut, inte är en investering. Argumentationen bakom detta brukar ligga i våg med:
1. Det genererar inga intäkter.
2. Kapitalet är låst i en tillgång du måste behålla.

I min mening så är en investering något som man tror ska generera i ekonomisk tillväxt på sikt. Det kan både ske genom ökat kassaflöde/inbetlningar (ex. hyra) eller genom värdeökning, dvs att någon är beredd att betala mer för samma produkt i framtiden.

Som många redan sagt så kan jag med lätthet hyra ut delar eller hela lägenheten vilket skulle vara en fantastiskt bra affär för mig. För det andra så är det imo helt irrelevant att min BR inte genererar någon direktavkastning då jag tror att den kommer öka i värde över tiden. D

Ytterligare så hade alternativet varit att bosätta mig i en hyresrätt vilket i mitt fall skulle öka min månatliga utgifter.
Citera
2016-07-30, 09:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Ska förklarar mina tankar angående min bostad.

Många anser att en bostad, som inte hyrs ut, inte är en investering. Argumentationen bakom detta brukar ligga i våg med:
1. Det genererar inga intäkter.
2. Kapitalet är låst i en tillgång du måste behålla.

I min mening så är en investering något som man tror ska generera i ekonomisk tillväxt på sikt. Det kan både ske genom ökat kassaflöde/inbetlningar (ex. hyra) eller genom värdeökning, dvs att någon är beredd att betala mer för samma produkt i framtiden.

Som många redan sagt så kan jag med lätthet hyra ut delar eller hela lägenheten vilket skulle vara en fantastiskt bra affär för mig. För det andra så är det imo helt irrelevant att min BR inte genererar någon direktavkastning då jag tror att den kommer öka i värde över tiden. D

Ytterligare så hade alternativet varit att bosätta mig i en hyresrätt vilket i mitt fall skulle öka min månatliga utgifter.

Jag säger inte att du tänker fel men du kan fundera över de båda styckena jag fetade i din text. Även om din BR inte ger direkta intäkter så ger den minskade utgifter varje månad enligt dig själv. Jämfört med det alternativet du har tjänar du alltså på din BR varje månad.
Citera
2016-07-30, 10:19
Medlem
Citat:

Mycket bra förslag. Enklare pengar är nog svårt att hitta. Hyr du själv ut?
Ja. Hyr ut till internationella universitetsstudenter. De betalar bra, är inte hemma så mycket och bor oftast bara 4-5 månader vilket gör att jag inte blir fast med nån.
Citera
2016-07-30, 11:29
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Jag har inte läst hela tråden men står du själv på bolånet? Det är ganska stort kan jag tycka.
Citera
2016-07-30, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag säger inte att du tänker fel men du kan fundera över de båda styckena jag fetade i din text. Även om din BR inte ger direkta intäkter så ger den minskade utgifter varje månad enligt dig själv. Jämfört med det alternativet du har tjänar du alltså på din BR varje månad.

Du slår in en öppen dörr, det är precis det jag skriver. Byt ut tjänar mot sparar så är vi överens
Citera
2016-07-30, 12:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du slår in en öppen dörr, det är precis det jag skriver. Byt ut tjänar mot sparar så är vi överens

Normalt sett brukar jag lyfta på ögonbrynen när tjejer säger att de har tjänat pengar när de har köpt kläder på rea, men i det här fallet är din alternativkostnad högre. Men okej, spar är inte fel att säga heller.
Citera
2016-07-30, 12:37
Medlem
1 miljon är inte så mycket pengar. så hur många miljoner satsar du på?
Citera
2016-07-30, 12:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul

Den första miljonen är dock den svåraste, varje ny blir lättare och lättare att tjäna in så de kommer av bara farten om man fortsätter i samma stil och tar väl avvägda risker.
Citera
2016-07-30, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Den första miljonen är dock den svåraste, varje ny blir lättare och lättare att tjäna in så de kommer av bara farten om man fortsätter i samma stil och tar väl avvägda risker.
men det är bättre om han satsar den miljonen på något som kan generera mer pengar, tex starta företag det kan iof gå åt helvete, istället för att bara spara och leva snålt
Citera
2016-07-30, 12:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
men det är bättre om han satsar den miljonen på något som kan generera mer pengar, tex starta företag det kan iof gå åt helvete, istället för att bara spara och leva snålt

Möjligt om han har en affärsidé som han tror på och klarar att genomföra men de flesta nystartade företag går med förlust. Risken skulle alltså vara hög att han då bränner hela sin förmögenhet och mer därtill.

Nej att leva sparsamt och investera i börsen är nog det mest säkra sättet för att bli miljonär. Det är svårt att misslyckas om man gör så.
Citera
2016-07-30, 15:18
Medlem
FakeIdentity.s avatar
Citat:

Hur många miljoner har du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in