2016-07-27, 10:04
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det finns dock mängder av lämpliga kurser att få ett flygplan att "försvinna".

Hoppas det är ok att jag kortar när jag citerar, så det blir tydligt vad jag svarar på?

Nämn en kurs eller sätt som gör det lika svårt att återfinna och där man letar på fel plats i flera dagar?
(Över fastlandet finns radar, längre österut finns en annan INMARSAT-satellit: far man längre österut skulle maskinens satcom kopplas upp mot den. Utan INMARSATs hjälp hade man troligen letat där man började leta, norr om Malaysia fortfarande)

Citat:
Men antag att det inte fanns någon som skötte kommandot, dvs att autopiloten fick frispel och började att flyga utav sig självt ungefär som en häxpipa på steroider ? För att tillslut låsa sig på kurs söderut ?

Ett extremt osannolikt förlopp vore först en meteorit genom cockpit, varpå alla dör pga syrebrist, autopiloten får frispel och börja flyga av sig självt, tills soppan tar slut.

Ja, men det klarade vi ju ut igår senast, och kanske femton gånger till under de här snart 2,5 åren:
Blir det fel på autopiloten kopplar man ur den. Bägge piloterna har knappar för det på sin styrspak, och det finns på panelen. Skulle det inte gå så är det byggt så att man alltid kan övermanna den. Det scenariot du beskriver är inte möjligt.

När det gäller meteoritteorier, först slutade transponder och ARACRS sända ut, någon minut senare kom sista radiomeddelandet från maskinen (allright, goodnight eller ngt sånt).
Det kan inte skett helt enkelt för det går inte ihop med det vi vet(fakta).

Känns som diskussionen går runt-runt-runt. Vi har dragit allt detta många gånger. Läs gärna på de officiella rapporter som finns så slipper vi dränka tråden med sådant som inte kan ha skett...
Citera
2016-07-28, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Hoppas det är ok att jag kortar när jag citerar, så det blir tydligt vad jag svarar på?

Jag tycker det är helt okej, ja jag gör ju själv detsamma, jag blir långrandig ibland, försöker att korta ner mina egna tankar, fast jag är en idiot med för mycket tid, tycker jag själv, förutom termiter i träbenet så tror jag att de krupit upp i min skalle också

Ibland så väljer jag ju att inte kommentera sådant som jag inte har en åsikt om, ibland vet jag ju för lite, och jag är för dum för att ta reda på mera, Googlar jag ellr använder andra söktjänster så blir jag helt insnöad i timmar på att leta sidospår ut i tassemarkerna.

Citat:
Nämn en kurs eller sätt som gör det lika svårt att återfinna och där man letar på fel plats i flera dagar?
(Över fastlandet finns radar, längre österut finns en annan INMARSAT-satellit: far man längre österut skulle maskinens satcom kopplas upp mot den. Utan INMARSATs hjälp hade man troligen letat där man började leta, norr om Malaysia fortfarande)

Ja storyn har ju verkligen sina konstigheter i det här, det är ju ett helt irrationellt flygrutt som presenteras av flygplanet, och sammanfaller ju just med det som du nämner. Ytterst egendomligt om det inte är ett "självvalt försvinnande".

Jag tänker mera att radartäckning och andra spårningsåtgärder mm, är som ett mer eller mindre finmaskigt "nät", som man kan "trilla igenom maskorna" om det vill sig illa. Tex Mathias Rust som kunde flyga ett litet propellerplan ända till Moskva och landa på Röda Torget utan att bli upptäckt

Antag att hela besättningen var döende/döda/inkapabla och autopiloten sedan flippar ur, skulle autopiloten kunnat ha flugit den aktuella sträckningen ? Dvs ett spökflygplan liknande Payne Stewarts, fast med knas på autopiloten ?

Citat:
När det gäller meteoritteorier, först slutade transponder och ARACRS sända ut, någon minut senare kom sista radiomeddelandet från maskinen (allright, goodnight eller ngt sånt).
Det kan inte skett helt enkelt för det går inte ihop med det vi vet(fakta).

Nej, det står att röstmeddelandet kom först, därpå slutade transpondern att sända.
Läser på http://www.mh370investigation.com/p/mh370-investigation.html att:
kl 1719 UTC - hörs sista röstmeddelandet "goodnight"
kl 1722 UTC - Transponder and ADS-B no longer operating.
kl 1725 UTC - konstateras att flygplanet inte följer den planerade rutten

Om en meteorit träffar flygplanet mellan kl 1719-1722 UTC och slår ut många av de viktiga styrfunktionerna inkl transponder plus hela eller delar av besättningen, och "flygplanet börjar att flyga av sig självt helt irrationellt" så är det ju en inte helt omöjlig förklaring.
Att man först kl 1725 UTC konstaterar att flygplanet inte följer den tänkta rutten kan ju bero på upplösningen hos eventuell beräkning av kurs. I den digitala världen så konstruerar man vanligen ett medelvärde, beroende på samplingsintervallet så dröjer det alltså ibland XX antal sekunder/minuter innan en kursändring syns tydligt. Just i det fallet är ju rådata viktigt om det finns.

Du har rätt här ändå i mycket - jag har missat en del betänkliga omständigheter.

Det trista med meteoritteorin, jag vet att den låter urbota korkad (men samtidigt genial ), -- jag kan inte hitta på någon bättre eller sämre förklaring just nu till att det var en olycka, är ju just det faktumet att meteoriten knappt kan lämna några spår med tanke på att flygplanets yta är så tunn. Dvs de eventuella splitterfragment som blir blir ju så små att de är omöjliga att hitta i havet. Därför torde man inte kunna klarlägga om det var en meteorit om vraket hittas.

På den aktuella höjden 35000 ft, 11 000 meter så torde även en liten meteorit ha en hastighet på över Mach 1 och slår igenom flygplanet som en 30-06 kula går igenom en tårtkartong. Runt ekvatorn/ekliptikan så är ju meteoriter lite vanligare än här uppe i Norden. En del är så små att de lyser upp bara ett ytterst kort ögonblick att våra ögon inte hinner se dem. Och hastigheten på dem är alltid > 11 km/sek vid inträdet i jordatmosfären, beroende på infallsvinkel och storlek så bromsas de in olika mycket.

Nåja, jag tror inte jag ska dryfta denna teori (snarare hypotes) något mera, det är för många olyckliga omständigheter som samtidigt måste inträffa för att den ska vara gångbar tycker jag själv. Det är ju extremt otänkbart att tänka sig att en meteorit slår sönder det mesta men själva motorstyrningen, roderytor, bränsletillförsel mm, ser ut att ha fungerat förhållandevis fint hela tiden. Det normala vid en eventuell meteoritträff vore ju annars ett omgående spinn rakt ner.

Vi får ju hoppas att de hittar vraket någon gång, det är ju det allra viktigaste, det skulle ju faktiskt vara bra om alla flygplan hade distinkta radar/sonar-reflektorer, så att de syns ännu skarpare. Nu har vi ju mycket bättre teknik än på Titanics/DC3-ans tid, men det är ju ändå svårt att gissa om hur den här eftersökningen går.

De vet säkert vad de håller på med, de som söker, skulle jag sköta släpsonaren så skulle jag först dumpa en sådan där jetmotor i havet på rätt djup och verkligen kolla att jag ser ett bra eko ifrån motorn, innan jag började dra den fram och tillbaka.

Oavsett vilket händelseförloppet var så är det mycket olyckligt. Jag tycker att om utredningen skulle hittat mera bekymmersamma omständigheter kring piloten än bara en udda sim-flygning så är det något lättare att påstå att piloten gjorde ett aktivt val att störta flygplanet som det påstås.
Men kom ihåg att Titanics förlisning också berodde på flera olyckliga omständigheter som inträffade samtidigt. Inte beroende av någon "dödslängtan" hos besättningen.

Jag tycker det är läge att göra ett fullskaleförsök, dvs anskaffa ett likadant flygplan, radiostyra det och krascha det ifrån samma tänkta höjd emot vattenytan, då skulle man se vilken fragmentering man får av flygkroppen ? Och direkt få veta om det är möjligt med dagens släpsonar (sk sidescan) att vrakdelarna verkligen kan ses. Eller om det krävs bättre prylar ?

För framtiden så måste vi givetvis ha bättre aktiv spårning av försvunna flygplan plus bättre svarta lådor, tex att de har egen strömförsörjning plus egna interna gyron och accelerometrar etc. Militära flygplan har ibland inte sådana svarta lådor , pga att det ju inte finns något krav på att de ska ha det, de ökar ju också underhållskostnaderna något, dessutom vill man ju inte ha ngt "flygförbud", pga en felande svart låda, Man vill ju alltid kunna använda flygplanet när det absolut behövs.

Jag tycker det är en stor principiell skillnad på det som är "omöjligt", resp det som är extremt osannolikt. Som exempel är det ju omöjligt att flygplanet av någon övernaturlig vodookraft hoppade ut i rymden och tex gömde sig bakom Månen, eller störtade på Mars. Extremt osannolikt är det däremot att bli träffad av en meteorit, men det är inte helt omöjligt. Eeh, ta mig fan att jag hädanefter får heta meteorit-kryptonit-mannen här i denna tråd
Citera
2016-07-28, 10:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
[...] Jag tänker mera att radartäckning och andra spårningsåtgärder mm, är som ett mer eller mindre finmaskigt "nät", som man kan "trilla igenom maskorna" om det vill sig illa. Tex Mathias Rust som kunde flyga ett litet propellerplan ända till Moskva och landa på Röda Torget utan att bli upptäckt [...]
Fast det kunde han inte. Rust blev upptäckt tidigt och hade två jaktplan i hasorna c:a 10 mil in på sovjetiskt fastland men de fick, likväl som robotbatterier närmre gränsen, inte tillstånd att skjuta.

Men det är en jäkla skillnad när man kommer långt ut över hav, där finns inte många radarstationer.
Citera
2016-07-28, 13:14
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det där med att havsbotten inte är kartlagd är ju en sanning med modifikation. Det beror på vilken upplösning vi snackar om. Hela jäkla världshavens botten är kartlagd sedan länge om man nöjer sig med grov upplösning, det är bara om man är intresserad av fina detaljer som det är ont om mätningar. Om man är intresserad av att ett flygplansvrak ska sjunka där det är tusentals meter djup och inte bryr sig om ifall det är 4000 eller 5000 m djupt så är det inga problem att ta reda på.

Fast det är inte djupet som gör flygplanet svårt att hitta, utan det stora området det kan finnas i. Något som kan ställa till det dock är om det ligger i ett område med branta höjdskillnader.
Citera
2016-07-28, 13:19
Medlem
Kompisen var radaropps i ett Bergrum öster om Stockholm ca 15 mil från kusten och dom fick radarekon på vågtopparna på östersjön så militären kan se ända ner till vattenytan och det var på 80 talet så idag är det nog ännu bättre.

Det som förvånar mig mest är inte en specefik fråga för MH370 utan en generell tanke.
Efter ett antal haverier där det ofta är svårt att hitta vraket där man kämpar mot klockan för att batterierna i svarta lådorna inte ska ta slut.
Svarta lådor är idag hedenhös, dom började med rullband, nu är det minneskort men att ha dessa enheter i flygplanet är idag rent korkat.
Motor data samlas externt och skickas med automatik, det finns och har erbjudits samma modell för de data som svarta lådorna ger men det har inte hänt något.
Bara det att ha automatisk sändning av position och röst inspelare liggande i molnet skulle göra det lättare att hitta en nerslagsplats och få en första indikation av vad som hänt via röstinspelningen och det redan innan planet är fysiskt hittat.
Sen kan dagens lådor sitta kvar som komplement.
Senast redigerad av jekroth 2016-07-28 kl. 13:22.
Citera
2016-07-28, 14:21
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Antag att hela besättningen var döende/döda/inkapabla och autopiloten sedan flippar ur, skulle autopiloten kunnat ha flugit den aktuella sträckningen ? Dvs ett spökflygplan liknande Payne Stewarts, fast med knas på autopiloten ?

Nej, det står att röstmeddelandet kom först, därpå slutade transpondern att sända.
Läser på http://www.mh370investigation.com/p/mh370-investigation.html att:
kl 1719 UTC - hörs sista röstmeddelandet "goodnight"
kl 1722 UTC - Transponder and ADS-B no longer operating.
kl 1725 UTC - konstateras att flygplanet inte följer den planerade rutten

Nja, när det gäller autopiloten så är det vääääldigt svårt att se att den själv skulle svänga - gå på rakbana i en halvtimme, sedan svänga igen och gå på rakbana i en timme för att sedan svänga igen. Antingen går den i någon typ av Heading mode, eller följer en linje från en radiofyr, eller följer en programmerad rutt. Eller, om AP är urkopplad kan maskinen gå i attitude hold och hålla den attityden som den hade när den kopplades ur eller när man släppte styrspaken.
Det aktuella scenariot har jag oerhört svårt att se att det skulle "råka inträffa" - Att det samtidigt sammanfaller med kartan så att den väljer att korsa en landmassa där det passar bäst, följer en Airway där det passar bäst för att sedan avvika och lämna "mot sydpolen" när Indonesien är passerat - det är bara för mycket för att ens ha en gnutta sannolikhet. Tänk "Occam's razor" (krångla inte till det som hänt med osannolika förklaringar) då är det troligen inte en meteorit.

Angående ordningen: Ahh, ser man på: Jag minns fel( tror jag mindes det som media anspelade ganska tidigt). Perfekt att du kollar fakta och använder det. Jag ställer mig i skamvrån en stund

Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Fast det är inte djupet som gör flygplanet svårt att hitta, utan det stora området det kan finnas i. Något som kan ställa till det dock är om det ligger i ett område med branta höjdskillnader.

Precis, en enkel koll med enkla medel visar att botten inte är speciellt slät där varken längs sista pingringen eller kring Broken Ridge eller vad det heter.

Citat:
Ursprungligen postat av jekroth
Kompisen var radaropps i ett Bergrum öster om Stockholm ca 15 mil från kusten och dom fick radarekon på vågtopparna på östersjön så militären kan se ända ner till vattenytan och det var på 80 talet så idag är det nog ännu bättre.

Är det bekant att man inte kan se genom jordklotet, så att jordens rundning begränsar ? (såvida man inte har en OTH-radar, vilket är ovanligt och dyyyyyyrt. Flyger man på lågan måste man inte vara speciellt långt bort för att inte synas. Radarstationens höjd över havsytan påverkar förståss hur långt den ser. Det är ett fysikaliskt faktum så det ändrar man inte sådär. Det är beskrivet många gånger i tråden på vilken höjd de hade behövt flyga för att inte synas. En bit bort kan man vara osynlig på 5000 fot, längre bort 20000 fot.
Citera
2016-07-28, 15:12
Medlem
Citat:
Är det bekant att man inte kan se genom jordklotet, så att jordens rundning begränsar ? (såvida man inte har en OTH-radar, vilket är ovanligt och dyyyyyyrt. Flyger man på lågan måste man inte vara speciellt långt bort för att inte synas. Radarstationens höjd över havsytan påverkar förståss hur långt den ser. Det är ett fysikaliskt faktum så det ändrar man inte sådär. Det är beskrivet många gånger i tråden på vilken höjd de hade behövt flyga för att inte synas. En bit bort kan man vara osynlig på 5000 fot, längre bort 20000 fot.

Jodå jag är medveten om det men många tror att det är så lätt att gömma sig under radarn. Över hav är det svårare att komma undan än över land.
jag har själv varit med om en incedent när jag höll på att få landa i havet mellan Sverige o Polen när motorn knasade. Vi försvann från ATCCs radar så dom kontaktade militären som fortfarande kunde se oss för att styra fram räddnings helekoptern då var vi nere på 1200 ft 400m.
Citera
2016-07-29, 03:36
Medlem
Citat:
Nja, när det gäller autopiloten så är det vääääldigt svårt att se att den själv skulle svänga - gå på rakbana i en halvtimme, sedan svänga igen och gå på rakbana i en timme för att sedan svänga igen. Antingen går den i någon typ av Heading mode, eller följer en linje från en radiofyr, eller följer en programmerad rutt. Eller, om AP är urkopplad kan maskinen gå i attitude hold och hålla den attityden som den hade när den kopplades ur eller när man släppte styrspaken.

Ja, om det är som du påstår så kan man ju anta att den piloten gjort en hel del anteckningar om detta innan han klev på flygplanet för att påbörja sitt pass. Inte vet jag om hur pass förprogrammerbar APn är om waypoints osv, att vederbörande kunde lagt in alla kommandona i ett svep varpå han dumpade kabintrycket, och ev svalde tabletter då, och somnade in för gott ? Eller han kopplade ur APn, började flyga manuellt, och så snart han nått kursen rakt söderut han dumpade trycket och somnade in ?

Jag menar alltså att det var en nattflygning, dvs ingen av de övriga som befann sig i flygplanet kunde ha märkt att flygplanet svängde eftersom Solen syns ju inte på natten, de har alltså ingen annan referenspunkt om att flygplanet ändrat riktning. Svänger man mjukt så märks det ju just inget.

Citat:
Tänk "Occam's razor" (krångla inte till det som hänt med osannolika förklaringar) då är det troligen inte en meteorit.

Ja den där jäkla Occam, en knivig jävel, han strör omkring rakblad överallt, själv har jag skurit mej i foten flera ggr

Citat:
Angående ordningen: Ahh, ser man på: Jag minns fel( tror jag mindes det som media anspelade ganska tidigt). Perfekt att du kollar fakta och använder det. Jag ställer mig i skamvrån en stund

Jag reagerade också på det som stod först i media, men detta berodde väl på den journalist som interjuvade den ansvariga på de på sambandscentralen, om jag inte missminner mig så ställdes frågorna i fel ordning, Men jag kan ej komma ihåg exakt om hur det låg till.

Tidigt kom ju påståendet att transpondern stängts av - men det vet vi ju inte om det var en aktiv gärning eller ett permanent strömbortfall orsakat av andra anledningar, tex en säkring elr kabelbrand etc.

Skamvrån blir väl alltid väl så utnyttjad i dagens mediaklimat, ibland blir skamvrån full också, särskilt av alla de som råkat trampa på Occam's alla rakblad

Det är ju ett mycket bekymmersamt utredningsläge även om man skulle hitta vraket eftersom spåren efter en så här pass utstuderad aktiv gärning är ju minst sagt ett synnerligen svårt pussel att få ihop. Dvs vi kan nog inte rekonstruera hela förloppet. Kanske man kunde i framtiden i FDR spara undan alla kommandon, dels de manuella och dels de automatiska. En separat logg ifrån APn vore ju också bra.

Citat:
Precis, en enkel koll med enkla medel visar att botten inte är speciellt slät där varken längs sista pingringen eller kring Broken Ridge eller vad det heter.

Ja, det är bekymmersamt, men skalan i de kartorna är ju enormt stor, just där den dimpte ner kan det ju vara relativt flackt. Ännu har jag heller inte hört något om ifrån eftersöket att just undervattensterrängen skulle vara särskilt svår. Då brukar de mest oja sig över fiskenät, och annat antropogent skräp som ligger på havsbottnen, men detta verkar inte var så stort problem just där.

Finns det något ekonomiskt motiv utav ett sådant här självmord ? - i vissa länder får man ju ingen ersättning efter ett självmord, medans om det är en olycka det naturligtvis utgår ersättning. Här blir det svårt att bevisa ett självmord, men det är ju klart att det annars måste betraktas som en olycka. Genom sin gärning ser piloten till att hans anhöriga får det bra ekonomiskt iallafall.

Dessa spekulationer kan vara skadligt för flygindustrin just genom de många krusidullerna detta olycksförlopp tagit.

Ville piloten tex aktivt sänka flygbolaget ? Dålig personalpolitik ? Han kunde ju inte veta då att ytterligare ett Malaysia flyg skulle senare störta i Ukraina ?
Citera
2016-07-29, 12:57
Medlem
Citat:
Kan någon beskriva ett bättre sätt/färdväg/tillfälle att göra en sån dissapear under den flygningen är jag idel öra. Jag har som jobb att undvika att synas på radar, men kommer inte på en bättre lösning än som det hände.

Det jag kom att tänka på nu, (om jag/vi inte gjort det tidigare under åren) är varför han var intresserad av att undgå radarspår. Är man bara intresserad av att ta livet av sig är det inget man behöver tänka på. Det går ju inte direkt att tvinga honom att landa om folk på marken upptäcker vad som är på väg at ske, bara att skjuta ner honom tex utanför tätbebyggt område. Då dör han oavsett och målet är uppnått.
Det jag kom att tänka på varför han flyger långt ut i ingenstans, är att han inte vill att han ska ha en möjlighet att ändra sig när det väl närmar sig. Något som självmordskandidater ofta gör. Då har han helt enkelt inte soppa kvar till att nå land och även om han lyckas göra en snygg vattenlandning så är risken att överleva så långt ut till havs minimal.
Om man lägger ihop dessa teorier så får vi en person som är mycket upptagen av själva efterspelet till det självmord han valt att iscensätta. Det är någon som vill (kanske sekundärt?) ta livet av sig och (primärt?) skapa/bli ihågkomen för ett mysterium som ska gå till historien, men som även är rädd för att ångra sig när det väl gäller. Så länge det här planet inte hittas kommer det tex. kommas ihåg långt längre än självmordet i Alperna.
Citera
2016-07-29, 23:21
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ja, om det är som du påstår så kan man ju anta att den piloten gjort en hel del anteckningar om detta innan han klev på flygplanet för att påbörja sitt pass. Inte vet jag om hur pass förprogrammerbar APn är om waypoints osv, att vederbörande kunde lagt in alla kommandona i ett svep varpå han dumpade kabintrycket, och ev svalde tabletter då, och somnade in för gott ? Eller han kopplade ur APn, började flyga manuellt, och så snart han nått kursen rakt söderut han dumpade trycket och somnade in ?

Jag menar alltså att det var en nattflygning, dvs ingen av de övriga som befann sig i flygplanet kunde ha märkt att flygplanet svängde eftersom Solen syns ju inte på natten, de har alltså ingen annan referenspunkt om att flygplanet ändrat riktning. Svänger man mjukt så märks det ju just inget.
Det är ju två man i cockpit så han måste ha neutraliserat andrepiloten på något sätt, kanske dödat honom på ett mycket tidigt stadium. Hade han bara gjort som det tyska aset till massmördarpilot och stängt ute kollegan från cockpit när han gick på dass så tvekar jag på att han hade fixat det. Med så lång tid på sig och alla passagerare med sig så tror jag dörren hade forcerats till slut.

Möjligen släppte han kabintrycket på hög höjd och slog på så sätt ut alla i kabinen på sådär 10 minuter medan han själv hade syrgas för en timma (enligt vad jag sett tidigare i tråden). Jag utan andrepiloten så kunde han väl t o m ha syrgas för två timmar, möjligen att han smugglat med sig en extra tub också.

Utan extra syrgas är det väl lite svårt att få till det så han skulle hållit sig vid medvetande tills planet störtade om det fortsatte på hög höjd. Jag tror man kan vara säker på att det flög på hög höjd in i det sista, annars hade väl fart och räckvidd blivit lidande och inte blivit vad de blev.

Det hade ju varit bra att hitta svarta lådorna för att få svar på sådana detaljer även om vi kan vara tämligen säkra på att kaptenen medvetet flög planet mot katastrof. Hur gjorde kaptenen med andrepiloten eller var även denne med på noterna? Sannolikheten att två sådana dårpippir ska sammanstråla på samma flygning är väl obefintlig om de inte kunnat planera själva när de skulle flyga tillsammans men även det känns väldigt otroligt.
Citera
2016-07-30, 03:59
Medlem
Tack OmedelSvensson för viktiga synpunkter, det är verkligen en märklig händelsekedja som saknar vettig förklaring, utom just det du påstår.
Men handen på hjärtat - borde du inte själv titta med Occams razor i åtanke om din teori ? Jag tycker det är ett alldeles för mystiskt händelseförlopp, för att det ens ska passa med det ena eller det andra ? Akta er så att ni inte själva råkar skära er på de många rakbladen nu

Citat:
... (såvida man inte har en OTH-radar, vilket är ovanligt och dyyyyyyrt. Flyger man på lågan måste man inte vara speciellt långt bort för att inte synas. Radarstationens höjd över havsytan påverkar förståss hur långt den ser. Det är ett fysikaliskt faktum så det ändrar man inte sådär. Det är beskrivet många gånger i tråden på vilken höjd de hade behövt flyga för att inte synas. En bit bort kan man vara osynlig på 5000 fot, längre bort 20000 fot.

Men låt oss tänka oss att detta australiska radarnätverk hade sett MH370 på sina skärmar, hade det egentligen gjort någon större skillnad ? De hade möjligen sett ekot men inte vetat om vilket flygplan det var ? Och när det väl störtat det ändå rört sig om en stor yta som vraket kunde finnas på, Att se så små vrakdelar ifrån ett spaningsflyg blir ingen lätt uppgift, plus att skicka dit fartyg hade kanske tagit flera dygn innan de var på plats ?

Radar är väl alltid bra men man kan inte se så värst mycket med radar mer än kurs och fart, med flera sammankopplade stationer så kan man ju också se altituden hyfsat uppskattat.

Citat:

Men jag glömde att det inte var nymåne, Månen var uppe och det var halvmåne, men om den var synlig ifrån flygplanets fönster eller inte det kan jag inte svara på
Citat:
Ville piloten tex aktivt sänka flygbolaget ? Dålig personalpolitik ? Han kunde ju inte veta då att ytterligare ett Malaysia flyg skulle senare störta i Ukraina ?

Ja och GermanWings Lũbitz inte att förglömma, jo.

Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Om man lägger ihop dessa teorier så får vi en person som är mycket upptagen av själva efterspelet till det självmord han valt att iscensätta. Det är någon som vill (kanske sekundärt?) ta livet av sig och (primärt?) skapa/bli ihågkomen för ett mysterium som ska gå till historien, men som även är rädd för att ångra sig när det väl gäller. Så länge det här planet inte hittas kommer det tex. kommas ihåg långt längre än självmordet i Alperna.

Ja på det viset att ha lyckats skapa ett mysterium ur en relativt vanlig företeelse så har han/hon/de lyckats över förväntan bra. Sorgligt nog så även om vraket hittas så småningom så tror jag det blir svårt att få pusselbitarna om ett självmordsscenario att gå ihop. Det kommer nog att finnas flera allvarliga luckor kvar som inte kan verifieras i en sådan händelsekedja. Men Malaysia Airlines får nu kanske heta Mysteria Airlines och kan göra sig ett namn på det ? Det kanske blir tvärtom att flygbolaget blir jättepoppis istället ?

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är ju två man i cockpit så han måste ha neutraliserat andrepiloten på något sätt, kanske dödat honom på ett mycket tidigt stadium. Hade han bara gjort som det tyska aset till massmördarpilot och stängt ute kollegan från cockpit när han gick på dass så tvekar jag på att han hade fixat det. Med så lång tid på sig och alla passagerare med sig så tror jag dörren hade forcerats till slut.

Möjligen släppte han kabintrycket på hög höjd och slog på så sätt ut alla i kabinen på sådär 10 minuter medan han själv hade syrgas för en timma (enligt vad jag sett tidigare i tråden). Jag utan andrepiloten så kunde han väl t o m ha syrgas för två timmar, möjligen att han smugglat med sig en extra tub också.

Mest troligt att få andrepiloten ur spel är är väl någon slags förgiftning av något slag, Tex fentanyl elr ketamin är ju sådana rätt så snabbverkande preparat. Dock så händer det att den förgiftade då börjar spy rätt så kraftigt av de preparaten, det är dock olika för olika personer och olika förgiftningstillfällen. Det finns ju naturligtvis en uppsjö preparat att ta till, Men flera av dem är ganska långsamverkande, här bör GM i så fall ha vetat fler detaljer om dessa.

Jag skulle tro att GM borde ha tränat på att genomföra ett sådant här projekt tidigare i karriären. Dvs om vi kan titta på tidigare flygningar om någon pilot använt syrgasen mm, eller flugit på ett offline-sätt ?
En del som håller på med tex extremsporter kan ju hålla någon slags dödslängtan vid liv, men det finns väl inga kända sådana beteenden hos någon av de inblandade kan jag tänka mig.

Vanligt är ju att massmördare brukar använda somliga medicinska preparat, bland annat har det förekommit betablockerare för att minska risken att få panik och inte kunna slutföra sin plan.

Låt oss säga att GM släppte ut kabintrycket och lät det vara lågt under nästan 2 timmar, det borde ha räckt att döda alla utom GM själv, därpå kunde GM återställa trycket och flyga som vanligt.

Citat:
Det jag kom att tänka på nu, (om jag/vi inte gjort det tidigare under åren) är varför han var intresserad av att undgå radarspår. Är man bara intresserad av att ta livet av sig är det inget man behöver tänka på. Det går ju inte direkt att tvinga honom att landa om folk på marken upptäcker vad som är på väg at ske, bara att skjuta ner honom tex utanför tätbebyggt område. Då dör han oavsett och målet är uppnått.

Vi kan nog inte förutsätta att GM har handlat rationellt i hela kedjan av events, Men du har rätt i att om det är planerat så borde ju GM valt den enklaste vägen, dvs dykt rakt ner i spaet, återigen dök Occams razor upp som jag skar mig på i förra inlägget

Citat:
Då har han helt enkelt inte soppa kvar till att nå land och även om han lyckas göra en snygg vattenlandning så är risken att överleva så långt ut till havs minimal.

GM borde ju ha haft det i åtanke om att "göra en snygg vattenlandning" är ett så gott som helt uteslutet att kunna göra, Betänk att våghöjden var omkring 2 meter, och dessutom har GM inte möjlighet att se så långt fram i detalj att GM kan dels bedöma våghöjden/vågriktningen och sin höjd över havet på ett bra sätt. GM kan heller inte göra ett nytt försök utan måste ta det på första.

Citat:
Ursprungligen postat av jekroth
Efter ett antal haverier där det ofta är svårt att hitta vraket där man kämpar mot klockan för att batterierna i svarta lådorna inte ska ta slut.
Svarta lådor är idag hedenhös, dom började med rullband, nu är det minneskort men att ha dessa enheter i flygplanet är idag rent korkat.
Motor data samlas externt och skickas med automatik, det finns och har erbjudits samma modell för de data som svarta lådorna ger men det har inte hänt något.
Bara det att ha automatisk sändning av position och röst inspelare liggande i molnet skulle göra det lättare att hitta en nerslagsplats och få en första indikation av vad som hänt via röstinspelningen och det redan innan planet är fysiskt hittat.
Sen kan dagens lådor sitta kvar som komplement.

Håller med om att en del av de svarta lådorna är helt föråldrade, De kan lätt byggas om att spara hela flygningens parametrar och ljud mm. Dessutom så kan ju flygplanen tjäna som både mobila väder- och vind-mätstationer, sikt mm och sälja den infon vidare. Det låter som att dagens ungdom här på FB tror att "molnet" finns där hela tiden, en aktiv länk kräver tex konstant strömtillförsel, och en streamande länk slösar onödigt på bandbredd. Tyvärr är det så att "molnet" kan knappast bara antas "finnas", det "finns" bara då länken är av god kvalitet. Bättre att i så fall få den att sända i bursts, eventuellt strunta i kvittering av meddelandena. Här finns naturligtvis många olika designide'er att utgå ifrån, om vad som finns i tillgänglig satellitkapacitet mm. Jag skulle föredra att datat sparades både lokalt och via länk/moln. Vad gällande "molnet" så måste det i så fall finnas minst ett eller flera kvitteringsprotokoll, annars så fungerar det inte. Vet ej om vilken delay det är och vad man kan tillåta i tidsfragmentering här, vad som är lämpligt ?

Denna svartalåda-verksamhet kan ju integreras i transponderns sändningsprotokoll, men i så fall så att det är bra om en del är krypterat, annars kan ju flygbolagen använda dessa data att "spionera på varandra". Vilket ju inte är så bra.

Annars är ju svagheten med en kontinuerlig länk i att om det blir avbrott i strömtillförseln så får vi inga data alls, förräns man har räddat de svarta lådorna.

Det är ju en underhållsfråga att sätta in nyare sådana enheter, de kanske inte kostar så värst mycket men stilleståndskostnaden på marken medans de byts ut är ju sannolikt mycket större. Det är ju också en administrativt stor uppgift.
Citera
2016-07-30, 11:58
Medlem
Några enkla synpunkter på många tilltrasslad teorier.

1. Om jag var kapten eller styrman och bestämt mig att utföra ett självmordsdåd, så hade jag ganska enkelt kommit fram till hur jag skulle bli ensam i cockpit och sedan låst dörren precis som alp snubben gjorde. Dörren är förstärkt för att inte kunna forceras och ombord finns ingen verktygshop.alternativt sänkt min kolega. Med bra förberedelse och överaskningsmoment kommer man långt.

2.vill jag sedan göra ett mysterium av det hela gäller samma som ovan, bra förberedelse. Om det stämmer så verkar han testat olika teser och även provflygit dessa i simulatorn. Allt så här långt går att göra i lugn o ro tills man är nöjd.

3. diskution om sikt, vad ska han se. Har han förberett sig så har han alla data typ tillgänglig soppa, vikt, vindar mm samt sin egen moddade färdplan framför sig flygplan i den storleken flygs IFR altså instrument flygning han behöver inte se en meter utanför cockpit dessutom har kaptenen själv sett till att kärran är tankad enligt hans önskemål innan avfärd.

4. Efter olyckan erbjöd ett företag just tjänsten att samla svarta lådorna info externt på samma sätt som motor datan som man pingst efter. Tyvärr är flyg segt när det gäller förändringar men tjänsten finns redan och har erbjudits, sen kan man behålla lådorna i planen som backup

5. Varför han inte bara sa tack för mig och tog närmaste vägen ner får vi väl aldrig veta, men han ville kanske göra det til ett mysterium för att bli ihåg kommen. Det går knappast att få reda på.

6. Självklart finns det mer fakta som vi inte vet, myndigheterna släpper sällan ut mer fakta än nödvändigt.
Senast redigerad av jekroth 2016-07-30 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in