Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
Hoppas det är ok att jag kortar när jag citerar, så det blir tydligt vad jag svarar på?
Jag tycker det är helt okej, ja jag gör ju själv detsamma, jag blir långrandig ibland, försöker att korta ner mina egna tankar, fast jag är en idiot med för mycket tid, tycker jag själv, förutom termiter i träbenet så tror jag att de krupit upp i min skalle också
Ibland så väljer jag ju att inte kommentera sådant som jag inte har en åsikt om, ibland vet jag ju för lite, och jag är för dum för att ta reda på mera, Googlar jag ellr använder andra söktjänster så blir jag helt insnöad i timmar på att leta sidospår ut i tassemarkerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
Nämn en kurs eller sätt som gör det lika svårt att återfinna och där man letar på fel plats i flera dagar?
(Över fastlandet finns radar, längre österut finns en annan INMARSAT-satellit: far man längre österut skulle maskinens satcom kopplas upp mot den. Utan INMARSATs hjälp hade man troligen letat där man började leta, norr om Malaysia fortfarande)
Ja storyn har ju verkligen sina konstigheter i det här, det är ju ett helt irrationellt flygrutt som presenteras av flygplanet, och sammanfaller ju just med det som du nämner. Ytterst egendomligt om det inte är ett "självvalt försvinnande".
Jag tänker mera att radartäckning och andra spårningsåtgärder mm, är som ett mer eller mindre finmaskigt "nät", som man kan "trilla igenom maskorna" om det vill sig illa. Tex Mathias Rust som kunde flyga ett litet propellerplan ända till Moskva och landa på Röda Torget utan att bli upptäckt
Antag att hela besättningen var döende/döda/inkapabla och autopiloten sedan flippar ur, skulle autopiloten kunnat ha flugit den aktuella sträckningen ? Dvs ett spökflygplan liknande Payne Stewarts, fast med knas på autopiloten ?
Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
När det gäller meteoritteorier, först slutade transponder och ARACRS sända ut, någon minut senare kom sista radiomeddelandet från maskinen (allright, goodnight eller ngt sånt).
Det kan inte skett helt enkelt för det går inte ihop med det vi vet(fakta).
Nej, det står att röstmeddelandet kom först, därpå slutade transpondern att sända.
Läser på
http://www.mh370investigation.com/p/mh370-investigation.html att:
kl 1719 UTC - hörs sista röstmeddelandet "goodnight"
kl 1722 UTC - Transponder and ADS-B no longer operating.
kl 1725 UTC - konstateras att flygplanet inte följer den planerade rutten
Om en meteorit träffar flygplanet mellan kl 1719-1722 UTC och slår ut många av de viktiga styrfunktionerna inkl transponder plus hela eller delar av besättningen, och "flygplanet börjar att flyga av sig självt helt irrationellt" så är det ju en inte helt omöjlig förklaring.
Att man först kl 1725 UTC konstaterar att flygplanet inte följer den tänkta rutten kan ju bero på upplösningen hos eventuell beräkning av kurs. I den digitala världen så konstruerar man vanligen ett medelvärde, beroende på samplingsintervallet så dröjer det alltså ibland XX antal sekunder/minuter innan en kursändring syns tydligt. Just i det fallet är ju rådata viktigt om det finns.
Du har rätt här ändå i mycket - jag har missat en del betänkliga omständigheter.
Det trista med meteoritteorin, jag vet att den låter urbota korkad (men samtidigt genial

), -- jag kan inte hitta på någon bättre eller sämre förklaring just nu till att det var en olycka, är ju just det faktumet att meteoriten knappt kan lämna några spår med tanke på att flygplanets yta är så tunn. Dvs de eventuella splitterfragment som blir blir ju så små att de är omöjliga att hitta i havet. Därför torde man inte kunna klarlägga om det var en meteorit om vraket hittas.
På den aktuella höjden 35000 ft, 11 000 meter så torde även en liten meteorit ha en hastighet på över Mach 1 och slår igenom flygplanet som en 30-06 kula går igenom en tårtkartong. Runt ekvatorn/ekliptikan så är ju meteoriter lite vanligare än här uppe i Norden. En del är så små att de lyser upp bara ett ytterst kort ögonblick att våra ögon inte hinner se dem. Och hastigheten på dem är alltid > 11 km/sek vid inträdet i jordatmosfären, beroende på infallsvinkel och storlek så bromsas de in olika mycket.
Nåja, jag tror inte jag ska dryfta denna teori (snarare hypotes) något mera, det är för många olyckliga omständigheter som samtidigt måste inträffa för att den ska vara gångbar tycker jag själv. Det är ju extremt otänkbart att tänka sig att en meteorit slår sönder det mesta men själva motorstyrningen, roderytor, bränsletillförsel mm, ser ut att ha fungerat förhållandevis fint hela tiden. Det normala vid en eventuell meteoritträff vore ju annars ett omgående spinn rakt ner.
Vi får ju hoppas att de hittar vraket någon gång, det är ju det allra viktigaste, det skulle ju faktiskt vara bra om alla flygplan hade distinkta radar/sonar-reflektorer, så att de syns ännu skarpare. Nu har vi ju mycket bättre teknik än på Titanics/DC3-ans tid, men det är ju ändå svårt att gissa om hur den här eftersökningen går.
De vet säkert vad de håller på med, de som söker, skulle jag sköta släpsonaren så skulle jag först dumpa en sådan där jetmotor i havet på rätt djup och verkligen kolla att jag ser ett bra eko ifrån motorn, innan jag började dra den fram och tillbaka.
Oavsett vilket händelseförloppet var så är det mycket olyckligt. Jag tycker att om utredningen skulle hittat mera bekymmersamma omständigheter kring piloten än bara en udda sim-flygning så är det något lättare att påstå att piloten gjorde ett aktivt val att störta flygplanet som det påstås.
Men kom ihåg att Titanics förlisning också berodde på flera olyckliga omständigheter som inträffade samtidigt. Inte beroende av någon "dödslängtan" hos besättningen.
Jag tycker det är läge att göra ett fullskaleförsök, dvs anskaffa ett likadant flygplan, radiostyra det och krascha det ifrån samma tänkta höjd emot vattenytan, då skulle man se vilken fragmentering man får av flygkroppen ? Och direkt få veta om det är möjligt med dagens släpsonar (sk sidescan) att vrakdelarna verkligen kan ses. Eller om det krävs bättre prylar ?
För framtiden så måste vi givetvis ha bättre aktiv spårning av försvunna flygplan plus bättre svarta lådor, tex att de har egen strömförsörjning plus egna interna gyron och accelerometrar etc. Militära flygplan har ibland inte sådana svarta lådor , pga att det ju inte finns något krav på att de ska ha det, de ökar ju också underhållskostnaderna något, dessutom vill man ju inte ha ngt "flygförbud", pga en felande svart låda, Man vill ju alltid kunna använda flygplanet när det absolut behövs.
Jag tycker det är en stor principiell skillnad på det som är "omöjligt", resp det som är extremt osannolikt. Som exempel är det ju omöjligt att flygplanet av någon övernaturlig vodookraft hoppade ut i rymden och tex gömde sig bakom Månen, eller störtade på Mars. Extremt osannolikt är det däremot att bli träffad av en meteorit, men det är inte helt omöjligt. Eeh, ta mig fan att jag hädanefter får heta
meteorit-kryptonit-mannen här i denna tråd