2016-07-25, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ja, åtskilligt bra har sagts om kaptenen. Nu! har de förstått att han simulerat flygrutten och kraschat med flit.
Intressant och konstig teori som lanseras just nu.

Vill minnas att hans flygsimulator gicks igenom inom veckan efter det förlorade planet. UA. Nu låter det helt annorlunda.

Ja, fast jag vet inte hur det skulle se ut om FBI beslagtog alla piloters datorer och analyserade Flightsims rutter som flugits i simulatorerna ? Man skulle nog hitta mycket som är konstigt och uppseendeväckande, det är ju trots allt bara ett spel. Ser ut som att utredningspersonalen griper efter halmstrån, men det är ju mänskligt att göra så.
Piloten kan ju mycket väl ha satt igång flygningen på simulatorn, varpå han somnade i TV-soffan och simulatorflygplanet kraschade ?

En del använder ju sådana simulatorer för att öva inflygning på erkänt svåra landningsplatser mm, så värst verklighetstroget är det ju inte. Jag tror att FBI skulle behöva provköra programmet och försöka återupprepa den misstänkta simulatorflygrutten.

Rutterna som flygs i simulatorn brukar väl raderas efter hand, eller de kanske kan sparas för evigt. Jag känner faktiskt inte till det programmet utom de tidiga versionerna. Jag tycker att om piloten aktivt sökte efter lämpliga självmordsflygrutter så borde det funnits mer än bara en sådan. Sen så tror jag inte att den aktuella piloten hade all info om radartäckningen i området, det är väl bara militären och spionorganisationer som sitter inne med sådan info.

Jag skulle vilja påstå att det bara är en tillfällighet att flygplanet befann sig utanför radartäckning ifrån land, inget som piloten aktivt kunde ha planerat, eftersom denne sannolikt inte visste de exakta detaljerna om radarkapaciteten.

Många tror att radar hittar allt, men det gör den ju inte, En radarstation vid kusten kan ju bara täcka en liten bit ut, beroende på flyghöjd och Jordens krökning, om det skulle vara hårt väder med massvis av hagel så är det ju också skymd sikt även med radar.

Piloten torde bara ha kunnat knappat in kursen söderut på autopiloten och därpå somnat in så skötte sig allting självt tills soppan var slut.

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Vet ej, men jag tror av erfarenhet från de typer jag flugit att det inte går att inaktvera den. Normalt finns det två lägen, ARM och ON. ARM, då är den armerad och redo, ON= Aktiverar nödsändning.
Någon typ jag flugit hade ett resetläge, men det var återfjädrande om jag minns rätt.

Hammare och mejsel plus yxa, skulle det funka ?
Gissa att någon i kabinen som löper amok drar till med något tungt föremål mot något fönster, fönstret flyger ut och trycket försvinner, fast man tycker ju att det borde störtat ganska omgående då ?

Citat:
Hade man vetat/trott att ngn satt vid rodret på slutet hade man inte letat i nuvarande sökområde, det har vi också klarat ut för två år sen i denna tråd. Nuvarande bygger på att maskinens autopilot kopplade ut när bränslet tog slut och spiralade ned i havet relativt asap efter motorstopp.

Antag att någon satt vid spakarna - kan man då på något sätt förbättra glidtalet så att man kommer längre ?
Alltså jag menar förutom att kasta ut lasten ?
Tex om man flyger in i ett område med högt resp lågt lufttryck så borde ju glidtalet påverkas åtminstone lite grand ?

Citat:
Jag har ju trott på aktiv gärning sedan länge, men hur det gjordes på slutet är en fråga om "smak"( eller grad av "feghet" om man så vill). Det går enkelt att söva sig själv med brist på syre och slippa det otrevliga slutet. Fast om han gjorde som det verkar måste ett försök till mjuk landning vara bäst. Visst maskinen går sönder och sjunker men den blir inte slagen i tusen bitar vilket skapar färre flytande delar.
Vilket som valdes är svårt att svara på med det vi vet nu.

Men ytan är ju helt enorm, tex där är ju bara djuphav mellan Australien - Indien - Sydafrika. Spelar ingen roll vart man sätter ner flygplanet, det blir dösvårt att hitta och fiska upp vraket ändå. Redan några kilometrar utanför Australiens kust är det ju skitdjupt, om jag inte minns fel. Om piloten hade siktat på något riktigt djupt ställe så skulle det ju varit Marianergraven, på det djupet så tror jag inte att FDR, och CVR skulle klara sig, > 11 000 meter. Fast den platsen gick kanske inte att nå med den bränslemängden som var tankad + restbränslet.

Antag att piloten velat störta flygplanet på Antarktis, så hade det varit ett nästan lika bra område, om det samtidigt skulle tex vara en snöstorm där så hade vraket blivit täckt inom en vecka, och inte kunnat ses ifrån luften. Men bränslet hade som sagt var troligen inte räckt så långt.

Visst är det tänkbart med det scenario du beskriver med syrebrist - medvetslöshet - flyg tills soppan tar slut - godnatt
Den där kändisgolfaren Payne Stewart dog ju på samma sätt. Utredningen kunde inte klargöra om hur kabintrycket försvunnit. En felaktig ventil misstänktes men kunde inte påvisas, länk:
https://en.wikipedia.org/wiki/1999_South_Dakota_Learjet_crash

Tågen har ett sk dödmansgrepp fast jag vet inte om de har det numera, men i gamla tider var man tvungen att hålla handen på den spaken annars så bromsade tåget in av sig självt,
Man skulle ju kunna tänka sig att ha något liknande på flygplan att om man släpper greppet, eller har någon annan slags vakenhetskontroll att flygplanet annars automatiskt försöker att landa på närmsta flygplats.

Eftersom flygplanet bytte kurs flera ggr efter att kontakten brutits så kan man ju tro att det förelåg en strid i kabinen om kommandot, det verkar ju knasigt om detta beteende skulle orsakats av tex programvaran, Men man har ju sett mycket konstigheter i datorernas värld, tex bara man byter signed int emot unsigned int så kan konstigheter uppträda.... Den virriga flugrutten kan ju i och för sig ha berott på en reboot-loop hos programvaran/CPUn/Styrkretsar, men här måste man hitta något sätt att reproducera beteendet för att kunna "debugga" koden, och förstå vad som hänt. Felaktiga kretsar finns ju också, och dessa brukar ju ge upphov till ett slumpliknande beteende, oftast upptäcker ju CPUns kontrollfunktioner detta, men det kan fela ändå. Dvs vid felande kretsar så kan man nästan alltid se att systemet inte fungerar alls, men i sällsynta fall så kan de ju fungera hjälpligt, och ge en massa felaktiga värden.

Antag att man hittar något på havsbottnen så ligger det i så fall mycket utspritt, skrotet sjunker i form av en "kon" ner emot havsbottnen så denna "kon" kan ha en diameter på en cirka 8 km kantro. Nu vet jag inte om hur bra sonarerna är för att hitta sådant skrot, men ju "kantigare" ytor desto bättre eko är ju tumregeln.

Antag att scenariet stämmer med att piloten tog aktiv del i att störta flygplanet. Han utestänger kollegerna ifrån kabinen, tar en dos tabletter eller droger och lite sprit, knappar in slutkursen, dumpar kabintrycket och somnar in. Hur ser det ut med sådana droger i Malaysia ? Kan man anskaffa sådant över disk, eller ? Malaysia har ju stenhårda straff på narkotikarelaterad brottslighet om jag inte minns fel ?

Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Bågen har man fått enbart tack vare kommunikationen med satelliten. Som jag förstår sker ingen kommunikation med satelliten efter att motorerna dött, vilket gör att piloten kan ha flugit åt vilket håll som helst. Detta innbär då alltså GAME OVER för sökinsatsen.

Nej egentligen inte, därför att så snart motorerna stannat så kan flygplanet bara glidflyga XXX antal km oavsett riktning från sista kända positionen sen trillar den ner i spat, inget håller ju flygplanet uppe på höjd då, Jag är säker på att utredarna har tagit detta i beaktande
Citera
2016-07-25, 21:12
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nej egentligen inte, därför att så snart motorerna stannat så kan flygplanet bara glidflyga XXX antal km oavsett riktning från sista kända positionen sen trillar den ner i spat, inget håller ju flygplanet uppe på höjd då, Jag är säker på att utredarna har tagit detta i beaktande

Ja, fast det området som flygplanet då kan befinna sig i är väldigt stort. Tänk även på att det inte behöver flugit max gliddistans heller.
Citera
2016-07-26, 12:09
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Klart piloterna vet räckvidd innan planet blivit tankat eftersom de är de som bestämmer hur mycket som ska tankas med tanke på hur långt de planerar att nå. Det jag vill säga är att bara piloten vet var han ska flyga så vet han ungefär hur långt han kan nå med planet.

Studerat havsbotten har han knappast heller gjort då inget material över havsbottnen i detta område fanns.

Ja, mitt svar du citerade var ett svar på påståendet att man kanske skulle använt sin egen hemma-lightsim för att se hur långt det gick flyga. Jag säger just det, att man räknar fram räckvidden och måste då ta hänsyn till tex vindar och hur mycke bränsle man tar med. Detta är inte känt en månad innan.
Bränslemängden på den planerade flygningen, till Kina, beror på vindar, antal pax och vilken/vilka alternativflygplataer som man väljer(kan variera mht tex väder). Ska man göra en sån exakt beräkning för hur långt man når i Indiska Oceanen måste man först veta hur myclet bränsle man kommer att ha. sedan vindar mm för den södra rutten.

Hur vet du med säkerhet att han inte kollat havsbottens struktur? För bara någon dag sen var det inte känt att han flugit en liknande flygning i simulatorn en månad före händelsen. Det vi hört nu är mer ett rykte än officiellt bekräftat. Det innebär att om det är sant(vilket är hela grunden för just denna diskussion), så är det mycket troligt att det finns mer fakta som vi inte fått veta. Dessutom kan det räcka med att kolla på en jordglob eller papperskarta, vilket inte lämnar några digitala spår. Vem vet, kanske har han rent kollat hur saker driver till havs och letat fram en plats han trodde var bra för detta?

Citat:
Bågen har man fått enbart tack vare kommunikationen med satelliten. Som jag förstår sker ingen kommunikation med satelliten efter att motorerna dött, vilket gör att piloten kan ha flugit åt vilket håll som helst. Detta innbär då alltså GAME OVER för sökinsatsen.

När växelströmmen från motorernas generatorer försvinner stängs satcomen ned. Däremot ger APU:n växelström. Sista pingen, som inte var komplett var mest troligt pga att motorerna stannat och APU:n nödstartade per automatik och gick en kort stund på restbränslet i ledningarna.

När det gäller sökinsatsen finns två rimliga alternativ på hur maskinen betedde sig efter motorstoppet:
- Ingen vid rodret= spiral ned i havet, relativt kort avstånd. Detta är vas för nuvarande sökområde.
- Någon styr när bränslet tar slut. Kort avstånd inte troligt, eftersom piloten flyger. Glidflykt med relativt gott glidtal är nog det enda rimliga. Kurs efter motorstoppet= det enda sannolika är med fortsatt ungefär samma kurs. Det är inte rimligt att tro att någon kunde förutspå "pingringarna". Det enda rimliga när det gäller hur piloten trodde han var spårbar är nivån "primärradar" i Malaysia och Indonesien, efter svängen söderöver trodde nog han att han inte lämnade några spår alls. Därför är det inte rimligt att han skulle fortsatt på någpn annan riktning än den han hållt i flera timmar innan.
Mht det skulle man kunna skapa ett nytt sökområde som är begränsat till lite bortom max glide och sen en relativt kort bit hitom. Tittar man på alternativet att ngn satt vid rodret blir dessutom bågen inte alls lika lång, då det inte är sannolikt att man flög i en lång vid vänstersväng med begränsad fart. Det enda riktigt rimliga är ganska sydlig kurs, och då blir bågen kort. Jag tror faktiskt det nästan går att säga en ungefärlig punkt där sista pinget skedde, och sen lägga på max glide rakt fram. Där ligger maskinen.
Citera
2016-07-26, 16:22
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ja, fast jag vet inte hur det skulle se ut om FBI beslagtog alla piloters....Man skulle nog hitta mycket som är konstigt och uppseendeväckande, det är ju trots allt bara ett spel. Ser ut som att utredningspersonalen griper efter halmstrån, ...

...Sen så tror jag inte att den aktuella piloten hade all info om radartäckningen i området, det är väl bara militären och spionorganisationer som sitter inne med sådan info.

Ja, man skulle hitta mycket lustigt. Men nu säger ryktet att man hittat en flygning som rätt mycket liknar den genomförda dådet. Det är en liten-liten sannolikhet att det är slumpen att han flugit så i simmen utan koppling till verkligheten. Vääääldigt liten faktiskt. Räcker för mug att bestämma vad jag är fullständigt övertygad om.
Sen var det ju officielt sagt att det fanns flera raderade flygningar, men denna har landet som är ansvarig för olycksutredningen(Malaysia) mörkat. Fortfarande mörkat eftersom informationen kommer en ikke officiell väg.

Inget land lär vara öppen med sin militära kapacitet, men man kan mkt lätt räkna ut på vilket avstånd man döljs pga jordens krökning. Man behöver inte ens veta var stationerna står om man använder kustlinjen som referens. Den civila flygledningens kapacitet med råradar finns tydligt beskriven på nätet.

Oavsett detta skedde avvikkelsen på rätt plats/tid för att förenkla att man tappas bort. Den därefter valda kursen( åter mot samma land) är bra eftersom det troligen inte triggar luftbevakningen(maskinen var nyss identifierad och känd). Att passera kortaste väg mot en känd storflygplats/ början på en vältrafikerad luftled som leder en ut mot öppna hav är klockrent( om luftbevakningen följer med intresse ser det ut som en return asap mot storflygplatsen), därefter är det bara svänga höger och smälta in i trafiken. Vänstersvängen efteråt, en timme senare där ingen vet exakt var eftersom ALLA radarstn hade tappat) skedde utanför något lands territorium. Kan någon beskriva ett bättre sätt/färdväg/tillfälle att göra en sån dissapear under den flygningen är jag idel öra. Jag har som jobb att undvika att synas på radar, men kommer inte på en bättre lösning än som det hände.

Citat:
Antag att någon satt vid spakarna - kan man då på något sätt förbättra glidtalet så att man kommer längre ?
Alltså jag menar förutom att kasta ut lasten ?
Tex om man flyger in i ett område med högt resp lågt lufttryck så borde ju glidtalet påverkas åtminstone lite grand ?

Ja man håller farten för max glidtal, V BG.

Nej, att göra maskinen lättare ökar inte glidtalet. Farten för bästa glidtal är lägre vid lägre vikt och högre vid högre vikt men glidtalet ändras inte.

Tryck= flyger du på autopilot och en tryckhöjd vald(troligaste alternativet) så flyger du på samma tryck hela vägen. ( "flight level" är en tryckhöjd och ändrar faktisk höjd beroende temperaturen i lufthavet och tryck vid marken)

Citat:
Antag att piloten velat störta flygplanet på Antarktis, så hade det varit ett nästan lika bra område, om det samtidigt skulle tex vara en snöstorm där så hade vraket blivit täckt inom en vecka, och inte kunnat ses ifrån luften. Men bränslet hade som sagt var troligen inte räckt så långt.

Att haverera på fastlandet/Antarktis gör ju att ELT inte ligger i vatten och då kan haveriplatsen hittas ganska omgående - Cospas-sarsat har begränsad täckning vid polerna men man riskerar nog att gåtan inte blev en gåta.

Citat:
Eftersom flygplanet bytte kurs flera ggr efter att kontakten brutits så kan man ju tro att det förelåg en strid i kabinen om kommandot, det verkar ju knasigt om detta beteende skulle orsakats av tex programvaran, Men man har ju sett mycket konstigheter i datorernas värld, tex bara man byter signed int emot unsigned int så kan konstigheter uppträda.... Den virriga flugrutten kan ju i och för sig ha berott på en reboot-loop hos programvaran/CPUn/Styrkretsar, ...

Kursbytet= nej, håller inte med. Läs högre upp om hur perfekt flygvägen om helhet var för att försvinna.

Programvara= Nej, därför att även om en FMS eller autopilot får spel kopplar man bort den och använder en annan, eller i västa fall flyger manuellt. Den varianten finns inte som rimlig förklaring.
Citera
2016-07-26, 18:03
Medlem
Citat:
Ja, fast det området som flygplanet då kan befinna sig i är väldigt stort. Tänk även på att det inte behöver flugit max gliddistans heller.

Ja, jo det är ju därför sökningen tar tid. Kom ihåg att "pingen" egentligen inte innehöll någon information om flygplanets aktuella position. Denna position har man istället försökt "räkna fram" ur kända data ifrån hur satelliterna uppfattade signalen. Signalen har en tidsstämpel som är noga bestämd, Men trots allt detta så blir det möjliga felet på den framräknade positionen ganska stort i kilometrar räknat, det är därför man har ritat in ett "fält" runt bågen där bredden på fältet svarar emot felet.

Det är ungefär så man har resonerat vid planerandet av sökinsatsen.

Jag vet inte om hur fort man kan söka av bottnen med sonarer. Förr kunde man bara dra dem med 10-12 knops fart, nu vet jag inte om vilken fart som ger bra side scan bilder. Att använda ekolodet uppifrån på fartyget för att hitta så små föremål är förmodligen helt uteslutet. Antar att största bitarna är runt 5-6 meter.

I framtiden så skulle man kunna tänka sig att bygga ett särskilt ekolodsfartyg med 1-2 "linser" för ekolodet som är typ 10 meter i diameter (vardera). Och de kan vara byggda enligt typ fresnelprincipen. En slags jätteglasögon för fartyget alltså ? Antagligen blir det hiskeligt dyrt. Men det ger faktiskt möjligheter att se mera detaljer på bottnen. En nackdel blir ju tyvärr att "wide-of-field" blir ganska smalt. Mig veterligt är de passiva sonarer på atomubåtar bland de bästa konstruktioner som gjorts i detta området men de är designade efter att lyssna efter propeller- och fartygs-ljud, inte att scanna bottnen.

Även om man skulle ha ett fartyg med jättestora ekolodsglasögon så är ju dess låga fart en nackdel att det inte går att scanna av bottnen särskilt fort. Det är dyrt och kostsamt att ha snabba fartyg, de behöver helst vara rätt stora så de går behagligt även i grov sjö.

Citat:
Ja, mitt svar du citerade var ett svar på påståendet att man kanske skulle använt sin egen hemma-lightsim för att se hur långt det gick flyga. Jag säger just det, att man räknar fram räckvidden och måste då ta hänsyn till tex vindar och hur mycke bränsle man tar med. Detta är inte känt en månad innan.
Bränslemängden på den planerade flygningen, till Kina, beror på vindar, antal pax och vilken/vilka alternativflygplataer som man väljer(kan variera mht tex väder). Ska man göra en sån exakt beräkning för hur långt man når i Indiska Oceanen måste man först veta hur myclet bränsle man kommer att ha. sedan vindar mm för den södra rutten.

Ja, jo han kunde inte ha vetat exakt om hur mycket bränsle han hade med sig, efter att han bränt upp allt det som var tankat, så gick ju motorerna på restbränslet, eller "reserven" om man så vill. Om hur mycket detta restbränslet var i volym eller ton det vet vi ju inte, antagligen visste inte piloten heller. Antagligen håller ju en del noggranna flygbolag koll på detta. Och kanske också gör tabeller eller statistik på om hur snålt ett visst flygplan flyger. Men de uppgifterna behöver man inte belasta piloten med, det är oftast onödig info, vad jag förstår.

Citat:
Hur vet du med säkerhet att han inte kollat havsbottens struktur? För bara någon dag sen var det inte känt att han flugit en liknande flygning i simulatorn en månad före händelsen. Det vi hört nu är mer ett rykte än officiellt bekräftat. Det innebär att om det är sant(vilket är hela grunden för just denna diskussion), så är det mycket troligt att det finns mer fakta som vi inte fått veta. Dessutom kan det räcka med att kolla på en jordglob eller papperskarta, vilket inte lämnar några digitala spår. Vem vet, kanske har han rent kollat hur saker driver till havs och letat fram en plats han trodde var bra för detta?

Det digitala spåret i simulatorn kan ju vara en tillfällighet - att piloten satt och "lekte" med datorn. Men många "tillfälligheter" skapar ju ett "mönster", och då kan man ju anta att de inte är tillfälligheter längre, att det är något slags tanke bakom. Det är samma som vid andra vanliga brottsutredningar att där finns ofta mängder av ovidkommande information, som inte har någon större betydelse. Först när man ser ett "mönster" så börjar vår logik att arbeta efter detta. Fast jag tycker att det mänskliga intellektet är lite överdrivet efter att söka efter mönster, och att vi letar efter sådant som egentligen inte har någon kausalitet mellan händelser, tex pyramidernas positioner relativt stjärnhimlen etc etc

Deckarprogrammen CSI och liknande är ju missvisande på det viset att de inte visar alla de timmar av arbete som inte ger något, och att få fram spår på en brottsplats kan ta veckor mm. I TV går dock allt på drygt 50 minuter tack o lov. Visst är TV en fantastisk uppfinning ?

Citat:
När det gäller sökinsatsen finns två rimliga alternativ på hur maskinen betedde sig efter motorstoppet:
- Ingen vid rodret= spiral ned i havet, relativt kort avstånd. Detta är vas för nuvarande sökområde.
- Någon styr när bränslet tar slut. Kort avstånd inte troligt, eftersom piloten flyger. Glidflykt med relativt gott glidtal är nog det enda rimliga. Kurs efter motorstoppet= det enda sannolika är med fortsatt ungefär samma kurs. Det är inte rimligt att tro att någon kunde förutspå "pingringarna". Det enda rimliga när det gäller hur piloten trodde han var spårbar är nivån "primärradar" i Malaysia och Indonesien, efter svängen söderöver trodde nog han att han inte lämnade några spår alls. Därför är det inte rimligt att han skulle fortsatt på någpn annan riktning än den han hållt i flera timmar innan.

Spiral nedåt (spinn) är ju det normala om inga control inputs (styrutslag) görs, detta beror på typ "fladder" på roderna förstärks lite för varje varv så att vridningen av flygkroppen runt sin axel påbörjas och fortsätter hela vägen ner. Iallafall så jag fattat det. Tror att jag har läst någon sammanfattning om detta.

Men piloten hade inte kunnat veta om flygplanets spårbarhet, alltså jag tänker då på de radarsatelliter som finns runt Jorden. Piloten var mycket erfaren, och borde ju ha tagit detta i beaktande. Om han nu ville skapa ett riktigt mysterium av någon slags pojkrumsfantasiaktig fundering ?

Ja, jo det kan ju varit en förklaring till försvinnandet, Men det vore ju mycket enklare om att piloten bara stängt av alla transpondrar och all kommunikation och bara lagt den på sydlig kurs direkt - chansen att flygplanet skulle kunna bli uppspårat av militären tror jag är mycket liten, det är inte USA/Europas luftrum vi pratar om här, det är ett mycket stort havsområde där jag gissar att de inte har så mycket standby beredskap för att leta efter försvunna civila flyg. Förmodligen så hade de ingen möjlighet heller till lufttankning, och då blir ju räckvidden kort för de militära flygplanen. Dvs det behövs skickas upp en KC130 tanker plus 2-3 stridsflygplan som snabbt kan söka av ett större område. Och då behövs det allra helst fint väder, dessutom var MH370 en nattflygning. Först på morgonen efter så kunde man börja söka efter visuella fynd på havsytan.

Sådan beredskap kostar ju mycket att upprätthålla både i form av personal och material plus regelbundna övningar mm.

Och så långt ut är det föga värt att hitta spår på havsytan ändå, man kan ju troligen inte nå sådana områden med helikopter ändå, så att man ska lyckas få upp några överlevande är lika med noll. Man hinner inte dit med ytfartyg i tid ändå.

Den andra som jag nämnt tidigare är ju typ en meteorit eller rymdskrot som träffat cockpit eller annan vital styr/kontrolldel varpå man fått tryckfall, man försökt styra med det man hade och det blir rena virrvarret, men att piloten till sist knäpper in autopiloten men på fel kurs pga att denne är skadad, omtöcknad och frusen mm. Fast då är programvarufel förstås mera troligt. Fanns det någon vanlig manuell magnetisk kompass och tex papperskartor som backup ? Eller en extra GPS som hade en egen strömförsörjning ?

Jag har för mig om att jag läst om en flygolycka där 2 flygplan kolliderade i luften vid inflygning, dessutom så lär ju någon olycka hänt av något flygplan tappat något föremål så att det träffat ett annat flygplan. Extremt osannolikt och har troligen inte med denna flygning alls att göra.
Citera
2016-07-26, 18:50
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
han kunde inte ha vetat exakt om hur mycket bränsle han hade med sig, efter att han bränt upp allt det som var tankat, så gick ju motorerna på restbränslet, eller "reserven" om man så vill. Om hur mycket detta restbränslet var i volym eller ton det vet vi ju inte, antagligen visste inte piloten heller. Antagligen håller ju en del noggranna flygbolag koll på detta. Och kanske också gör tabeller eller statistik på om hur snålt ett visst flygplan flyger. Men de uppgifterna behöver man inte belasta piloten med, det är oftast onödig info, vad jag förstår.

Ja, han visste exakt hur mycket bränsle han hade, 48-komma ngt ton enligt sista ACARS, när det nu var. Förbrukningen går troligen att läsa i realtid med ganska stor exakthet(iaff de typerna kag flyger).
Man vet att ena motorn skulle stannat, var det 15 minuter innan den andra. Detta pga aktuellt bränsle per sida kontra att ena motorn drog mer bränsle( fanns statisitk i utredningen) Det var dock under förutsättning att ingen fanns vid medvetande och knde transferera bränsle.

Fast hela diskussionen drar snett, lite oväsentligt tycker jag. Han skulle ut i ingenstans och sänka maskinen i havet.

Citat:
Men piloten hade inte kunnat veta om flygplanets spårbarhet, alltså jag tänker då på de radarsatelliter som finns runt Jorden. Piloten var mycket erfaren, och borde ju ha tagit detta i beaktande. Om han nu ville skapa ett riktigt mysterium av någon slags pojkrumsfantasiaktig fundering ?

Ja, jo det kan ju varit en förklaring till försvinnandet, Men det vore ju mycket enklare om att piloten bara stängt av alla transpondrar och all kommunikation och bara lagt den på sydlig kurs direkt - chansen att flygplanet skulle kunna bli uppspårat av militären tror jag är mycket liten,

Radarsatelliter, vet inte mycket om dem. Men rent allmänt, världen är jättestor och inte ens stormakterna har råd att övervaka hela jorden utan man får gott välja det man tycker är prioriterat.
Räkna inte med att det fanns speciellt mycket övervakning riktad mot dtta område när detta skedde.
Det är tillräckligt debaterat innan i tråden. Vi vet att USA mkt tidigt påstod att MH370 for till indiska oceanen men vi vet inte hur de kunde veta det. Ngn sorts info hade de tydligen.

När det gäller att dra söderut, hade han fart söderut direkt (flygledningen hade märkt det direkt)hade man upptäckt avvikelsen direkt och garanterat haft Malaysisk radar och kanske jakt uppe, man skulle hinna väcka Australien som har OTH-radar. Man skulle redan innan maskinen havererat leta i rätt riktning. Som det nu gjordes trodde nästan hela världen att den låg o havet mellan Malaysia och Vietnam under ett bra tag.
Citera
2016-07-26, 19:10
Medlem
" Jag tror faktiskt det nästan går att säga en ungefärlig punkt där sista pinget skedde, och sen lägga på max glide rakt fram. Där ligger maskinen."
Bättre än såhär kan man nog inte beskriva var man ABSOLUT ska söka !
Enda lilla felet med ovanstående skrift är "maskinen" som jag skulle byta ut mot "delarna ".
Har själv följt bl a PPRUNE under dessa 2+ åren som gått även om det är på engelska.
Som det ser ut nu så verkar det ju som sökningen upphör när de letat färdigt i de förbestämda delarna, tyvärr..
Citera
2016-07-26, 22:10
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
" Jag tror faktiskt det nästan går att säga en ungefärlig punkt där sista pinget skedde, och sen lägga på max glide rakt fram. Där ligger maskinen."
Bättre än såhär kan man nog inte beskriva var man ABSOLUT ska söka !
Enda lilla felet med ovanstående skrift är "maskinen" som jag skulle byta ut mot "delarna ".
Har själv följt bl a PPRUNE under dessa 2+ åren som gått även om det är på engelska.
Som det ser ut nu så verkar det ju som sökningen upphör när de letat färdigt i de förbestämda delarna, tyvärr..

Delarna, ja. Kanske en vana från SAR-uppdrag att tänka maskinen.

Men absolut, jag har trott på 'gärning' större delen av tiden. Så mina tankar om när var hur har utgått från det. Det plockar bort en väldigt stor del av sökområdet eftersom det blir väldigt osannolkt att maskinen flugit i en båge alternativt med väldigt varierande fart. Och med konstant fart och kurs var det en väldigt liten sektor som passar in i mönstret. Det stämde så bra att det gick en rysning genom kroppen när jag satt och räknade. Meeen, det måste finnas fler än jag som räknat fram samma.
Citera
2016-07-26, 23:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Klart piloterna vet räckvidd innan planet blivit tankat eftersom de är de som bestämmer hur mycket som ska tankas med tanke på hur långt de planerar att nå. Det jag vill säga är att bara piloten vet var han ska flyga så vet han ungefär hur långt han kan nå med planet.

Studerat havsbotten har han knappast heller gjort då inget material över havsbottnen i detta område fanns.
Det där med att havsbotten inte är kartlagd är ju en sanning med modifikation. Det beror på vilken upplösning vi snackar om. Hela jäkla världshavens botten är kartlagd sedan länge om man nöjer sig med grov upplösning, det är bara om man är intresserad av fina detaljer som det är ont om mätningar. Om man är intresserad av att ett flygplansvrak ska sjunka där det är tusentals meter djup och inte bryr sig om ifall det är 4000 eller 5000 m djupt så är det inga problem att ta reda på.

Citat:
[...] Jag har som jobb att undvika att synas på radar, men kommer inte på en bättre lösning än som det hände.
[...]
Budbilschaufför som inte vill fasta i fartkamerorna alltså, men du vet ju mycket om flyg ändå...

Efter att det där om simulatorn kom ut så känner jag mig också mycket övertygad om en medveten handling av kaptenen. Vilket djävla as i så fall!
Citera
2016-07-26, 23:52
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det där med att havsbotten inte är kartlagd är ju en sanning med modifikation. Det beror på vilken upplösning vi snackar om. Hela jäkla världshavens botten är kartlagd sedan länge om man nöjer sig med grov upplösning, det är bara om man är intresserad av fina detaljer som det är ont om mätningar. Om man är intresserad av att ett flygplansvrak ska sjunka där det är tusentals meter djup och inte bryr sig om ifall det är 4000 eller 5000 m djupt så är det inga problem att ta reda på.

Ja det tog mig 5 sekunder att bildgoogla på "indian ocean sea depth map" och få fram tillräckligt bra information om vart det är svårt och lätt att söka på botten. Gör man det ser man ju hur skrynklig botten är i det aktuella området.
Citera
2016-07-27, 01:32
Medlem
Citat:
Ja, han visste exakt hur mycket bränsle han hade, 48-komma ngt ton enligt sista ACARS, när det nu var. Förbrukningen går troligen att läsa i realtid med ganska stor exakthet(iaff de typerna kag flyger).
Man vet att ena motorn skulle stannat, var det 15 minuter innan den andra. Detta pga aktuellt bränsle per sida kontra att ena motorn drog mer bränsle( fanns statisitk i utredningen) Det var dock under förutsättning att ingen fanns vid medvetande och knde transferera bränsle.

Tack för alla bra synpunkter, tur att det finns några insatta här som håller tråden vid intresse
Ja, om det finns sådana bra data så bör man kunna se ganska precis om hur lång sträcka man har kvar innan det är helt tomt. Det är ju fint att man har så bra koll på flygparametrarna tycker jag.
Dock att korrigera för de olika tankarnas vikt/bränsleinnehåll är ju bara en nödåtgärd som man skjuter upp det oundvikliga slutet med max en halvtimme (?) eller så ?
Man vinner ju inget på att stänga av ena motorn och flytta allt bränsle till den enda kvarvarande motorn, eftersom den stannade motorn bromsar in då, pga luftmotståndet. Man skulle ha en spak som man kunde dumpa hela motorgondolen i havet -- hihi ?

Åja det finns nog flera ide'er om hur man skulle flyga den sista biten, om man nu skulle vilja komma så långt som möjligt, bästa brukar ju vara att utnyttja vinden så gott det går.

Citat:
Fast hela diskussionen drar snett, lite oväsentligt tycker jag. Han skulle ut i ingenstans och sänka maskinen i havet.

Låter ju otroligt tragiskt, men undrar om jag inte skulle välja om jag snabbt ville bli osynlig att dyka ner på låg höjd så fort jag fått PAXen och kollegerna medvetslösa/döda. Dvs att gå ner på så låg höjd så mycket det går att det fortfarande är bekvämt att flyga (med hänsyn till väderförhållanden mm). Låg höjd innebär att militärens spaningsåtgärder blir svårare, jämfört med på hög höjd.

Men han kunde lika gärna sagt över radion, gonatt - vi störtar - och inte behövt dra ut på det ?

Citat:
Radarsatelliter, vet inte mycket om dem. Men rent allmänt, världen är jättestor och inte ens stormakterna har råd att övervaka hela jorden utan man får gott välja det man tycker är prioriterat.
Räkna inte med att det fanns speciellt mycket övervakning riktad mot dtta område när detta skedde.
Det är tillräckligt debaterat innan i tråden. Vi vet att USA mkt tidigt påstod att MH370 for till indiska oceanen men vi vet inte hur de kunde veta det. Ngn sorts info hade de tydligen.

Satelliter i LEO (Low Earth Orbit) har ju en omloppstid på runt 90 minuter, det betyder att sådana kan bara se ett sådant område över jordytan under en kort tid där flygplanet förväntas finnas. Dessutom är det som att sitta och köra bil i 30 000 km/tim och försöka läsa husnummerna med en enögd kikare, som någon militär expert hade uttryckt sig.
De behöver ha en slags aktiv tracking-system som håller reda på alla enskilda ekon, flygplan ger nog inte så bra eko, men däremot alla stålfartyg torde ge bra ekon. Men att ha en sådan spaningskapacitet att flagga och tracka varje eko i någorlunda realtid kräver en mängd radarsatelliter i omlopp. Har dock inte gjort någon uppskattning på detta. En del vanligt folk tror att Radar och GPS är samma sak men det är det ju inte, det är helt andra system.

Geosynkrona radarsatelliter torde dock om de är tillräckligt många kunna följa enskilda ekon nästan i realtid, (fördröjningen blir väl cirka 250-300 millisekunder). Men ekona är ju svaga och mycket små på det avståndet på 36 000 km så det vill till att ha någon enastående upplösning och känslighet kan jag tro ?

Om självmordsteorin stämmer så kan det ju vara något hedersrelaterat - tex att asiater mfl folkslag har "svårt med att om de gjort bort sig, eller svårt med om de tappat ansiktet" och de därmed heller dränker sig eller något annat istället för att leva med skammen ?

Men självmordsteorin har en svaghet, det fanns 239 pers ombord, det ger i sin tur 237 tänkbara självmordsmotiv - eller hur ? Jag drog bort de två spädbarnen (infants), som fanns ombord, som ändå inte kunnat iscensätta något sådant. Det blir alltså ett hästjobb att försöka reda ut om någon/några av de 237 hade något motiv ? Om det skulle röra sig om kapning så liknar det scenariet om det etiopiska flygplanet som störtade utanför Komorerna, länk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Airlines_Flight_961

Om inte hela besättningen + passagerarna utgjorde en bisarr och hittills okänd självmordssekt ? Och de hade gemensamt kommit överens om att dränka flygplanet i spaet. Tänk på Jonestown, - Obegripligt...

Det finns dock mängder av lämpliga kurser att få ett flygplan att "försvinna", men han borde ha haft AF447 i minne som trots havsdjupet blev hittat till slut, hade avsikten varit att få det att försvinna så är väl Marianergraven det allra bästa alternativet...

Citat:
Ja, man skulle hitta mycket lustigt. Men nu säger ryktet att man hittat en flygning som rätt mycket liknar den genomförda dådet. Det är en liten-liten sannolikhet att det är slumpen att han flugit så i simmen utan koppling till verkligheten. Vääääldigt liten faktiskt. Räcker för mug att bestämma vad jag är fullständigt övertygad om.

Ja jag håller ju med faktiskt att det är bekymrande att så är fallet, - vi har här ett nytt Titanic-mysterium, men här rör det sig inte om ett isberg, Nåja kärran kan ju ha störtat emot ett isberg, i så fall så är delarna så utspridda att vi kan bäst låta det vara ett mysterium, Ännu så länge så finns det inga metoder att kartlägga havsbottnarna över så stora ytor. Det tog 70 år att hitta Titanic, och här kan det ju bli lika långdraget. Rederiet och kaptenen fick ju skulden för försvinnandet/förlisningen, men det var tydligen rätt så normalt att var man ute på öppet hav och vädret var lugnt så gick man för fullt. Man hade ju tex inte siktat några isberg dagen innan ifrån Titanics brygga. Extrem otur.....

Citat:
Oavsett detta skedde avvikkelsen på rätt plats/tid för att förenkla att man tappas bort. Den därefter valda kursen( åter mot samma land) är bra eftersom det troligen inte triggar luftbevakningen(maskinen var nyss identifierad och känd). Att passera kortaste väg mot en känd storflygplats/ början på en vältrafikerad luftled som leder en ut mot öppna hav är klockrent( om luftbevakningen följer med intresse ser det ut som en return asap mot storflygplatsen), därefter är det bara svänga höger och smälta in i trafiken. Vänstersvängen efteråt, en timme senare där ingen vet exakt var eftersom ALLA radarstn hade tappat) skedde utanför något lands territorium. Kan någon beskriva ett bättre sätt/färdväg/tillfälle att göra en sån dissapear under den flygningen är jag idel öra. Jag har som jobb att undvika att synas på radar, men kommer inte på en bättre lösning än som det hände.

Håller med här det är mycket bekymrande att det kan ha gått till så. Men det ser ju isåfall ut att piloten planerat dådet under lång tid, jag vet ju om hans schema var färdiglagt då. En del som jobbar ständigt nattjobb har ju mera tendens till depressioner, men det är nog olika i olika yrken, ålder osv.

Citat:
Programvara= Nej, därför att även om en FMS eller autopilot får spel kopplar man bort den och använder en annan, eller i västa fall flyger manuellt. Den varianten finns inte som rimlig förklaring.
Men antag att det inte fanns någon som skötte kommandot, dvs att autopiloten fick frispel och började att flyga utav sig självt ungefär som en häxpipa på steroider ? För att tillslut låsa sig på kurs söderut ?

Fast mina erfarenheter av sådant brukar för det mesta innebära ett oscillerande, svängande, system, som svänger emellan max/min-värden, dvs sk återkoppling eller rundgång som man säger i elektroniken/ljudtekniken.

Ett extremt osannolikt förlopp vore först en meteorit genom cockpit, varpå alla dör pga syrebrist, autopiloten får frispel och börja flyga av sig självt, tills soppan tar slut,

Citat:
Ja det tog mig 5 sekunder att bildgoogla på "indian ocean sea depth map" och få fram tillräckligt bra information om vart det är svårt och lätt att söka på botten. Gör man det ser man ju hur skrynklig botten är i det aktuella området.

Tack - Ja fast det har ju att göra med skalan här, vi kan anta att stora bitar ifrån flygplanet är en 5-6 meter i omfång, man behöver alltså sonar/ekolod-instrument som mäter bättre än så för att se sådana detaljer, annars kan man dra sonaren hur många ggr som helst över bottnen utan att se något.

nä jag håller nog inne spekulationerna ett tag jag blir mosig av att tänka o börjar svamla tycker jag...
väntar på nästa uppdatering om detta ärende...
Citera
2016-07-27, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Budbilschaufför som inte vill fasta i fartkamerorna alltså, men du vet ju mycket om flyg ändå...

Aj fan är det fler än jag som är budbilschaufförer här ? Jag trodde jag var den enda - Jag brukar ju kunna hålla mej under radarn, hehe, när jag inte spanar efter meteoriter och isberg
Annars så emellanåt är jag både simulant och kverulant
Man får göra det bästa av situationen kan tro --- förutsätta att enligt Termodynamikens andra huvudsats att allting som kan gå åt helvete förr eller senare gör det, givet att Universums framtida ålder är oändlig
Senast redigerad av DrSvenne 2016-07-27 kl. 01:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in