Citat:
Ursprungligen postat av
jeanclaudevandamme
Jag vet faktiskt inte om jag skall bry mig. Jag anser att åsikter byggda på logik och rationalitet är det viktigaste vi har. Om man kallar en del av dem för moral, so what? Du inser väl att alla våra kvalitéer är en produkt av evolutionen? Din rationalitet, dina känslor, din kropp och hur du uppfattar världen. Det är totalt oviktigt vad som är moral och vad som är altruism. Moral byggd på rationalitet behövs, och den har utvecklats av evolutionen.
Rationalitet om vi ser vad det betyder så ger NE rationalitet, det som bygger på förnuftet. Det har med andra ord med vilket perspektiv man ansätter det med.
Två människor kan mycket väl se helt olika på vad som är förnuftigt.
Logik, tja det funkar bra inom vissa områden men inte alla, du kommer förstå när din fru frågar dig om du tycker hon blivit tjock. Finns ingen logik där mer än att vad du än säger blir det fel.
Moralen är i vissa länder att stena kvinnor som blivit våldtagna.
Så det är rationellt menar du, kanske till och med logiskt?
Och då det inte har någon betydelse om det är ett nedärvt beteende eller är bara en åsikt man kallat moral så är det inget man skall bry sig om att ändra?
Könsstympning av kvinnor lika så.
Detta är alltså behövd moral byggd på rationalitet, och den har utvecklats av evolutionen?
Vi skall inte adressera detta av samma orsaker som ovan.
Din retorik faller ihop som ett korthus.