2016-07-25, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
De amerikanska poliserna kan ibland vara för våldsamma, medan de svenska poliserna är för snälla. Jag tycker till exempel att utvisning av invandrare som begår våldsbrott ska vara standard, även hårdare tag i form av gummikulor eller elpistoler bör vara självklara åtgärder.

BLM-rörelsen i USA är för övrigt någonting som får mig att se rött och jag vill absolut inte se en sådan rörelse i Sverige.
En rörelse som istället erkänner att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken och således jobbar aktivt för att skapa ett fredligare samhälle skulle jag se som någonting positivt i Sverige. En rörelse som inte skyller utanförskapsområdenas problem på "strukturell diskriminering".

Utvisning är uteslutet, det vet regeringen när det gäller kriminella, två anledningar, första vi har skrivit på avtal om att inte utvisa till länder med dödsstraff, två länderna har ingen folkbokföring och då måste Sverige kunna bevisa att personen är född i det landet, personen kan mycket väl ljugit sagt att han är född i Irak men kommer i själva verket från Libanon.
Inget land i världen tar emot någon person om det inte går att bevisa att personen kommer därifrån.

På 70-talet bestämde Sverige att de skulle utvisa en kriminell med pass från Australien, de sände mannen dit och Australien skickade tillbaka mannen igen, det visade sig att hans svenska föräldrar hade varit i landet när han föddes och han var född i Australien och de åkte tillbaka till Sverige någon månad senare, han hade då vid födseln fått Australienskt pass och svenska polisen fortsatte med att regga honom som född i Australien och han fick via ambassaden pass därifrån.
Men att vara född i Australien är inte det samma som att vara medborgare och just därför blev han tillbaka skickad.

De kriminella invandrarna är ett olösligt problem, vi måste ge riktigt grova brottslingar livstid på riktigt, och döma folk till 30 års fängelse vid brott som är snäppet under de absolut grövsta, och detta gäller även svenska kriminella.
MC ligor ska även de få riktigt kännbara straff när de begår grova brott.
Citera
2016-07-28, 16:09
Medlem
Idag på Plattan kl 18, känner ni peppen?! Feministiskt Initiativs ungdomsförbund kommer vara med! Kom igen, grabbar, tjejer, och hens!

https://www.youtube.com/watch?v=Y69tkCbeC5o

Unga Feminister
‏@UngaFeminister

Missa inte #BlackLivesMatter-demonstrationen idag kl.18:00 i Sergels Torg, Stockholm! ✊🏿✊🏾✊🏽✊🏼
Citera
2016-07-28, 16:17
Medlem
Dofternas avatar
Var inne på Afrosvenskarnas två sidor på fbook och tog en titt. Intresset för deras grejer verkar vara i princip noll, knappt några kommentarer alls när de uppdaterar om BLM.
Visst är det de som ligger bakom BLM i Sverige?
Känns som att Sveriges svarta har bättre för sig.
Citera
2016-07-28, 16:42
Medlem
pocahontas väns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Intressant inlägg. Jag kan väl erkänna att mina "moral tastes" är någonting jag har fått kämpa med och fortfarande sporadiskt gör. Jag tror lösningen kan vara att se evidens och empiri som någonting av ett intresse eller hobby, precis som forskare gör. För många forskare är evidens och empiri så intressant och roligt att undersöka att perspektiv/ideologi kommer sekundärt, vilket gör att deras "snap judgement" baseras i högre grad på verkligheten, än på värderingar.
Hur som helst anser jag, likt dig, att BLM-rörelsen i USA är ingenting jag vill ha i Sverige. Om det ska finnas en sådan rörelse i Sverige så ser jag det som avgörande att de erkänner att invandrare begår brott i högre utsträckning än etniska svenskar samt att det inte finns några som helst ursäkter för stenkastning.

Min kritik som jag riktar mot polisen och staten handlar framför allt om två saker. För det första verkar polisen aningen handlingsförlamade när det är skarpt läge. Om detta beror på poliserna som personer eller på order från staten vet jag inte. Ett exempel jag har i huvudet är från när några australiensare skulle spela in ett program om Sveriges utanförskapsområdena. Efter att några invandrare hade kört på kameramannens fot så bad TV-teamet några svenska poliser att följa med dem in till köpcentret. Detta ville inte polisen eftersom det kunde leda till trubbel.
Detta är enligt mig ett djupt svek mot alla fredliga medborgare som bor där, vilket i längden kan skapa ett hat mot polisen.
Min andra kritik riktar jag till staten som vägrar behandla dessa stenkastare som brottslingar. Enligt mig tycker jag att utvisning av invandrare som begår våldsbrott bör vara ett måste. Inte för min säkerhet dock, utan för att de fredliga invandrarna ska kunna slippa få sina bilar uppbrända.
Idag får inte polisen klara direktiv att använda hårdhandskarna mot stenkastarna, istället flyr man.
Då är vi definitivt på samma sida. Jag fick bara äntligen chans att vädra min frustration för BLM och det spillde över, ledsen.

Intressant att höra. Jag fick själv min läxa när jag investerade. Jag valde att låta vissa av mina egna övertygelser stå över vad statistiken/empirin visade, vilket blev en dyr läxa. Nu försöker jag alltid att ställa min neutral inför vad vetenskapen och information visar, även om detta skulle gå emot mina tidigare övertygelser och andra obekväma sanningar. Det främsta vapnet emot att inte låta sina egen ”partiskhet” förmörka verkligheten är att ha en viss förståelse för epistemologi och en utarbetad vetenskaplig metod för att kunna bedöma saker som sägs.

Du slår mig som en intelligent person, du kan resonera utifrån abstrakta frågeställningar och ifrågasätta dig själv. Jag tror inte att det är en egenskap som tillskrivas många från BLM. Jag tror knappt dem har en förmåga till självrannsakan. Istället skulle jag vilja likna hela gruppen vid en religiös grupp. Grunden för liknelsen är Karl Poppers icke-falsifierbar teori; d.v.s att likt religösa grupper där gud inte kan falsifieras (ex. gud kan varken ses, höras, upptäcks, bevisas etc, utan han existerar enbart i ett vakuum). Inte heller kan vitas/polisens rasism bevisas med hjälp av empiri, fakta, konkreta påvisande i lagtext eller handling, istället används bara lösa och svepande begrepp som vit privilegium och institutionell rasism. Begrepp och anklagelser som tydligen ska genomsyra hela vårt rättsystem och samhälle men samtidigt påvisas det ingenstans, lite som gud.

Det främst bevis de har är en anekdotisk bevisning, då de visar en video där polisen har agerat tvivelaktigt och menar att det är exakt så alla konfrontationer sker. Hade BLM haft en uns av vetenskaplig respekt hade vi enkelt kunna diskreditera hela rörelsen genom ”hitchens’s razor”, det som framhävs utan bevis, kan också avfärdas utan bevis.

Nu ska vi (läs: USA) ändra vårt rättsystem som traditionellt har byggt på en lång historia av noggrant granskande och filosofiska övervägande till att utgå från dessa gaturöster? Det blir nog en bra kompromiss.
Citera
2016-07-28, 19:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Var inne på Afrosvenskarnas två sidor på fbook och tog en titt. Intresset för deras grejer verkar vara i princip noll, knappt några kommentarer alls när de uppdaterar om BLM.
Visst är det de som ligger bakom BLM i Sverige?
Känns som att Sveriges svarta har bättre för sig.

De har i alla fall stöd av islamisten och AKP-anhängaren Yasri Kahn. Hoppas att ingen svart kvinna försökte skaka hand med honom:
https://twitter.com/Yasri_Khan/statu...09515198009344

Hur många människor kan det vara på bilden?
Citera
2016-07-28, 20:38
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
De har i alla fall stöd av islamisten och AKP-anhängaren Yasri Kahn. Hoppas att ingen svart kvinna försökte skaka hand med honom:
https://twitter.com/Yasri_Khan/statu...09515198009344

Hur många människor kan det vara på bilden?

Klart de har nån form av stöd här och där men de är så få som känner att det är stor fråga i deras liv att de få som brinner för BLM kan man helt enkelt låta hållas.
Problemet är snarare att diverse media skriver upp intresset. Tror det var 250 pers som kom i Malmö och då ska man komma ihåg att i grunden är det här något "alla" egentligen kan hålla med om. Majoriteten verkar dock inte uppleva varken polisen eller "svennarna" särskilt rasistiska.
Det är rätt najs i Sverige.
Citera
2016-07-28, 20:58
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Klart de har nån form av stöd här och där men de är så få som känner att det är stor fråga i deras liv att de få som brinner för BLM kan man helt enkelt låta hållas.
Problemet är snarare att diverse media skriver upp intresset. Tror det var 250 pers som kom i Malmö och då ska man komma ihåg att i grunden är det här något "alla" egentligen kan hålla med om. Majoriteten verkar dock inte uppleva varken polisen eller "svennarna" särskilt rasistiska.
Det är rätt najs i Sverige.
Ja, det blir lite löjligt när en journalist som Amie Bramme Say twittrar ut en svartvit bild på en liten svart flicka som allvarligt och anklagande tittar in i kameran samtidigt som hon höjer näven i luften. I Bakgrunden ser man demonstrationen. Bilden RT:as av kontot BlackInAmerica ‏med kommentaren "WeStillLive". Really! Hur många svarta har den svenska polisen skjutit till döds? Kommentaren "we still live" är ju utifrån våra förhållanden lite löjeväckande.

https://twitter.com/WeYoungAndBlack/...35265900797956
Citera
2016-07-28, 21:19
Medlem
Någon stolle från USA var tydligen där och tog bilder:

https://twitter.com/uhusofree/with_replies

@Jallow_M says Sweden should not deny their history in the slave trade #BlackLivesMatter

We need a change, we need Donald trump dead #BlackLivesMatter

when is the Swedish prime minister gonna call the violence in black ppl in the US what it is, a humanitarian crisis

Måste säga att jag hoppas någon lägger upp video, verkar ha varit livat.
Citera
2016-07-28, 21:24
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ja, det blir lite löjligt när en journalist som Amie Bramme Say twittrar ut en svartvit bild på en liten svart flicka som allvarligt och anklagande tittar in i kameran samtidigt som hon höjer näven i luften. I Bakgrunden ser man demonstrationen. Bilden RT:as av kontot BlackInAmerica ‏med kommentaren "WeStillLive". Really! Hur många svarta har den svenska polisen skjutit till döds? Kommentaren "we still live" är ju utifrån våra förhållanden lite löjeväckande.

https://twitter.com/WeYoungAndBlack/...35265900797956
Särskilt med tanke på att det snarare är polisen som utsätts för våld av medborgarna, varav en del "rasifierade", i Sverige och inte tvärtom. Risken är betydligt större att en polis stryker med än random svart person.
Citera
2016-07-28, 21:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D123
Någon stolle från USA var tydligen där och tog bilder:

https://twitter.com/uhusofree/with_replies

@Jallow_M says Sweden should not deny their history in the slave trade #BlackLivesMatter

We need a change, we need Donald trump dead #BlackLivesMatter

when is the Swedish prime minister gonna call the violence in black ppl in the US what it is, a humanitarian crisis

Måste säga att jag hoppas någon lägger upp video, verkar ha varit livat.

Det är väl tvärtom där. En promille så liten den inte ens finns med i internationell stat har blivit i svensk historieundervisning lika med att Sverige bedriv en gigantisk slavhandel... Historieförfalskning utan motstycke. Eller menas detta med vikingarnas trälhandel den var större men där var det ju vita britter mest som man tog så det är väl inget intressant alls det för BLM. Skulle det nu varit slavhandel så borde det ju funnits många svarta svenskar var släkt bott här i hundratals år. Det fanns typ en svart person i Sverige på 1800-talet och samma då tills då Palme satte igång sin plan.
Citera
2016-07-28, 21:30
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Särskilt med tanke på att det snarare är polisen som utsätts för våld av medborgarna, varav en del "rasifierade", i Sverige och inte tvärtom. Risken är betydligt större att en polis stryker med än random svart person.

Jackie Arklöv var med om att avrätta två vita poliser.
Senast redigerad av Jermuk 2016-07-28 kl. 21:36.
Citera
2016-07-28, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur

Vi kan väl säga så här: det är inte polisen som brukar ha ihjäl svarta i Sverige ...

(FB) En person skjuten till döds vid OKQ8 i Bromma-rondellen, Stockholm 2015-07-24

(FB) Man hittad död i centrala Stockholm (Kungsgatan)

(FB) Skottlossning i Tensta, en person död & en skadad 2016-06-27

(FB) 'Romario' knivhöggs till döds
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in