2016-07-25, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
De amerikanska poliserna kan ibland vara fr vldsamma, medan de svenska poliserna r fr snlla. Jag tycker till exempel att utvisning av invandrare som begr vldsbrott ska vara standard, ven hrdare tag i form av gummikulor eller elpistoler br vara sjlvklara tgrder.

BLM-rrelsen i USA r fr vrigt ngonting som fr mig att se rtt och jag vill absolut inte se en sdan rrelse i Sverige.
En rrelse som istllet erknner att invandrare r verrepresenterade i brottsstatistiken och sledes jobbar aktivt fr att skapa ett fredligare samhlle skulle jag se som ngonting positivt i Sverige. En rrelse som inte skyller utanfrskapsomrdenas problem p "strukturell diskriminering".

Utvisning r uteslutet, det vet regeringen nr det gller kriminella, tv anledningar, frsta vi har skrivit p avtal om att inte utvisa till lnder med ddsstraff, tv lnderna har ingen folkbokfring och d mste Sverige kunna bevisa att personen r fdd i det landet, personen kan mycket vl ljugit sagt att han r fdd i Irak men kommer i sjlva verket frn Libanon.
Inget land i vrlden tar emot ngon person om det inte gr att bevisa att personen kommer drifrn.

P 70-talet bestmde Sverige att de skulle utvisa en kriminell med pass frn Australien, de snde mannen dit och Australien skickade tillbaka mannen igen, det visade sig att hans svenska frldrar hade varit i landet nr han fddes och han var fdd i Australien och de kte tillbaka till Sverige ngon mnad senare, han hade d vid fdseln ftt Australienskt pass och svenska polisen fortsatte med att regga honom som fdd i Australien och han fick via ambassaden pass drifrn.
Men att vara fdd i Australien r inte det samma som att vara medborgare och just drfr blev han tillbaka skickad.

De kriminella invandrarna r ett olsligt problem, vi mste ge riktigt grova brottslingar livstid p riktigt, och dma folk till 30 rs fngelse vid brott som r snppet under de absolut grvsta, och detta gller ven svenska kriminella.
MC ligor ska ven de f riktigt knnbara straff nr de begr grova brott.
Citera
2016-07-28, 16:09
Medlem
Idag p Plattan kl 18, knner ni peppen?! Feministiskt Initiativs ungdomsfrbund kommer vara med! Kom igen, grabbar, tjejer, och hens!

https://www.youtube.com/watch?v=Y69tkCbeC5o

Unga Feminister
‏@UngaFeminister

Missa inte #BlackLivesMatter-demonstrationen idag kl.18:00 i Sergels Torg, Stockholm! ✊🏿✊🏾✊🏽✊🏼
Citera
2016-07-28, 16:17
Medlem
Dofternas avatar
Var inne p Afrosvenskarnas tv sidor p fbook och tog en titt. Intresset fr deras grejer verkar vara i princip noll, knappt ngra kommentarer alls nr de uppdaterar om BLM.
Visst r det de som ligger bakom BLM i Sverige?
Knns som att Sveriges svarta har bttre fr sig.
Citera
2016-07-28, 16:42
Medlem
pocahontas vns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Intressant inlgg. Jag kan vl erknna att mina "moral tastes" r ngonting jag har ftt kmpa med och fortfarande sporadiskt gr. Jag tror lsningen kan vara att se evidens och empiri som ngonting av ett intresse eller hobby, precis som forskare gr. Fr mnga forskare r evidens och empiri s intressant och roligt att underska att perspektiv/ideologi kommer sekundrt, vilket gr att deras "snap judgement" baseras i hgre grad p verkligheten, n p vrderingar.
Hur som helst anser jag, likt dig, att BLM-rrelsen i USA r ingenting jag vill ha i Sverige. Om det ska finnas en sdan rrelse i Sverige s ser jag det som avgrande att de erknner att invandrare begr brott i hgre utstrckning n etniska svenskar samt att det inte finns ngra som helst urskter fr stenkastning.

Min kritik som jag riktar mot polisen och staten handlar framfr allt om tv saker. Fr det frsta verkar polisen aningen handlingsfrlamade nr det r skarpt lge. Om detta beror p poliserna som personer eller p order frn staten vet jag inte. Ett exempel jag har i huvudet r frn nr ngra australiensare skulle spela in ett program om Sveriges utanfrskapsomrdena. Efter att ngra invandrare hade krt p kameramannens fot s bad TV-teamet ngra svenska poliser att flja med dem in till kpcentret. Detta ville inte polisen eftersom det kunde leda till trubbel.
Detta r enligt mig ett djupt svek mot alla fredliga medborgare som bor dr, vilket i lngden kan skapa ett hat mot polisen.
Min andra kritik riktar jag till staten som vgrar behandla dessa stenkastare som brottslingar. Enligt mig tycker jag att utvisning av invandrare som begr vldsbrott br vara ett mste. Inte fr min skerhet dock, utan fr att de fredliga invandrarna ska kunna slippa f sina bilar uppbrnda.
Idag fr inte polisen klara direktiv att anvnda hrdhandskarna mot stenkastarna, istllet flyr man.
D r vi definitivt p samma sida. Jag fick bara ntligen chans att vdra min frustration fr BLM och det spillde ver, ledsen.

Intressant att hra. Jag fick sjlv min lxa nr jag investerade. Jag valde att lta vissa av mina egna vertygelser st ver vad statistiken/empirin visade, vilket blev en dyr lxa. Nu frsker jag alltid att stlla min neutral infr vad vetenskapen och information visar, ven om detta skulle g emot mina tidigare vertygelser och andra obekvma sanningar. Det frmsta vapnet emot att inte lta sina egen partiskhet frmrka verkligheten r att ha en viss frstelse fr epistemologi och en utarbetad vetenskaplig metod fr att kunna bedma saker som sgs.

Du slr mig som en intelligent person, du kan resonera utifrn abstrakta frgestllningar och ifrgastta dig sjlv. Jag tror inte att det r en egenskap som tillskrivas mnga frn BLM. Jag tror knappt dem har en frmga till sjlvrannsakan. Istllet skulle jag vilja likna hela gruppen vid en religis grupp. Grunden fr liknelsen r Karl Poppers icke-falsifierbar teori; d.v.s att likt religsa grupper dr gud inte kan falsifieras (ex. gud kan varken ses, hras, upptcks, bevisas etc, utan han existerar enbart i ett vakuum). Inte heller kan vitas/polisens rasism bevisas med hjlp av empiri, fakta, konkreta pvisande i lagtext eller handling, istllet anvnds bara lsa och svepande begrepp som vit privilegium och institutionell rasism. Begrepp och anklagelser som tydligen ska genomsyra hela vrt rttsystem och samhlle men samtidigt pvisas det ingenstans, lite som gud.

Det frmst bevis de har r en anekdotisk bevisning, d de visar en video dr polisen har agerat tvivelaktigt och menar att det r exakt s alla konfrontationer sker. Hade BLM haft en uns av vetenskaplig respekt hade vi enkelt kunna diskreditera hela rrelsen genom hitchenss razor, det som framhvs utan bevis, kan ocks avfrdas utan bevis.

Nu ska vi (ls: USA) ndra vrt rttsystem som traditionellt har byggt p en lng historia av noggrant granskande och filosofiska vervgande till att utg frn dessa gaturster? Det blir nog en bra kompromiss.
Citera
2016-07-28, 19:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Var inne p Afrosvenskarnas tv sidor p fbook och tog en titt. Intresset fr deras grejer verkar vara i princip noll, knappt ngra kommentarer alls nr de uppdaterar om BLM.
Visst r det de som ligger bakom BLM i Sverige?
Knns som att Sveriges svarta har bttre fr sig.

De har i alla fall std av islamisten och AKP-anhngaren Yasri Kahn. Hoppas att ingen svart kvinna frskte skaka hand med honom:
https://twitter.com/Yasri_Khan/statu...09515198009344

Hur mnga mnniskor kan det vara p bilden?
Citera
2016-07-28, 20:38
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
De har i alla fall std av islamisten och AKP-anhngaren Yasri Kahn. Hoppas att ingen svart kvinna frskte skaka hand med honom:
https://twitter.com/Yasri_Khan/statu...09515198009344

Hur mnga mnniskor kan det vara p bilden?

Klart de har nn form av std hr och dr men de r s f som knner att det r stor frga i deras liv att de f som brinner fr BLM kan man helt enkelt lta hllas.
Problemet r snarare att diverse media skriver upp intresset. Tror det var 250 pers som kom i Malm och d ska man komma ihg att i grunden r det hr ngot "alla" egentligen kan hlla med om. Majoriteten verkar dock inte uppleva varken polisen eller "svennarna" srskilt rasistiska.
Det r rtt najs i Sverige.
Citera
2016-07-28, 20:58
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Klart de har nn form av std hr och dr men de r s f som knner att det r stor frga i deras liv att de f som brinner fr BLM kan man helt enkelt lta hllas.
Problemet r snarare att diverse media skriver upp intresset. Tror det var 250 pers som kom i Malm och d ska man komma ihg att i grunden r det hr ngot "alla" egentligen kan hlla med om. Majoriteten verkar dock inte uppleva varken polisen eller "svennarna" srskilt rasistiska.
Det r rtt najs i Sverige.
Ja, det blir lite ljligt nr en journalist som Amie Bramme Say twittrar ut en svartvit bild p en liten svart flicka som allvarligt och anklagande tittar in i kameran samtidigt som hon hjer nven i luften. I Bakgrunden ser man demonstrationen. Bilden RT:as av kontot BlackInAmerica ‏med kommentaren "WeStillLive". Really! Hur mnga svarta har den svenska polisen skjutit till dds? Kommentaren "we still live" r ju utifrn vra frhllanden lite ljevckande.

https://twitter.com/WeYoungAndBlack/...35265900797956
Citera
2016-07-28, 21:19
Medlem
Ngon stolle frn USA var tydligen dr och tog bilder:

https://twitter.com/uhusofree/with_replies

@Jallow_M says Sweden should not deny their history in the slave trade #BlackLivesMatter

We need a change, we need Donald trump dead #BlackLivesMatter

when is the Swedish prime minister gonna call the violence in black ppl in the US what it is, a humanitarian crisis

Mste sga att jag hoppas ngon lgger upp video, verkar ha varit livat.
Citera
2016-07-28, 21:24
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ja, det blir lite ljligt nr en journalist som Amie Bramme Say twittrar ut en svartvit bild p en liten svart flicka som allvarligt och anklagande tittar in i kameran samtidigt som hon hjer nven i luften. I Bakgrunden ser man demonstrationen. Bilden RT:as av kontot BlackInAmerica ‏med kommentaren "WeStillLive". Really! Hur mnga svarta har den svenska polisen skjutit till dds? Kommentaren "we still live" r ju utifrn vra frhllanden lite ljevckande.

https://twitter.com/WeYoungAndBlack/...35265900797956
Srskilt med tanke p att det snarare r polisen som utstts fr vld av medborgarna, varav en del "rasifierade", i Sverige och inte tvrtom. Risken r betydligt strre att en polis stryker med n random svart person.
Citera
2016-07-28, 21:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D123
Ngon stolle frn USA var tydligen dr och tog bilder:

https://twitter.com/uhusofree/with_replies

@Jallow_M says Sweden should not deny their history in the slave trade #BlackLivesMatter

We need a change, we need Donald trump dead #BlackLivesMatter

when is the Swedish prime minister gonna call the violence in black ppl in the US what it is, a humanitarian crisis

Mste sga att jag hoppas ngon lgger upp video, verkar ha varit livat.

Det r vl tvrtom dr. En promille s liten den inte ens finns med i internationell stat har blivit i svensk historieundervisning lika med att Sverige bedriv en gigantisk slavhandel... Historiefrfalskning utan motstycke. Eller menas detta med vikingarnas trlhandel den var strre men dr var det ju vita britter mest som man tog s det r vl inget intressant alls det fr BLM. Skulle det nu varit slavhandel s borde det ju funnits mnga svarta svenskar var slkt bott hr i hundratals r. Det fanns typ en svart person i Sverige p 1800-talet och samma d tills d Palme satte igng sin plan.
Citera
2016-07-28, 21:30
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Srskilt med tanke p att det snarare r polisen som utstts fr vld av medborgarna, varav en del "rasifierade", i Sverige och inte tvrtom. Risken r betydligt strre att en polis stryker med n random svart person.

Jackie Arklv var med om att avrtta tv vita poliser.
Senast redigerad av Jermuk 2016-07-28 kl. 21:36.
Citera
2016-07-28, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur

Vi kan vl sga s hr: det r inte polisen som brukar ha ihjl svarta i Sverige ...

(FB) En person skjuten till dds vid OKQ8 i Bromma-rondellen, Stockholm 2015-07-24

(FB) Man hittad dd i centrala Stockholm (Kungsgatan)

(FB) Skottlossning i Tensta, en person dd & en skadad 2016-06-27

(FB) 'Romario' knivhggs till dds
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in