Flashback bygger pepparkakshus!
2016-07-22, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Du kan inte vara gammal, därför färskas minnet upp:

Källa

Att polisen brottas med individer med fascistiod läggning och allmänna rasistiska tendenser är ingen nyhet.

Några exempel finner du i länken: Nyheter24: 7 exempel på rasism hos svensk polis
Du kunde väl ha nämnt att wikipediaartikeln inte nämner någonting om att Omso Vallo skulle dödats av polisen på grund av sin etnicitet. Dessutom blev denne man dödad 1995, vilket säkert är igår för många skribenter på detta forum, men knappast för andra (själv var jag bara två år gammal när Omso Vallo sköts). Att Osmo Vallo nog knappast var att betrakta som svart har redan andra skribenter i denna tråd nämnt.
Citera
2016-07-23, 11:35
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Jag gick förbi runt 18:30 ungefär, inte en chans att där var 300 åhörare då som sydsvenskan skriver runt 100 skulle jag uppskatta. En tredjedel av dem satt på marken, så kampviljan lös med sin frånvaro.
Orkade inte stanna och lyssna så har ingen aning om vad som sades.
Ointresset till trots har arrangörerna lyckas sälja in det hela till SR. Jag tyckte jag hörde att Godmorgon Världen (i p1 kl 09.00) kommer att ha ett reportage om manifestationen imorgon.
Citera
2016-07-23, 12:55
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ointresset till trots har arrangörerna lyckas sälja in det hela till SR. Jag tyckte jag hörde att Godmorgon Världen (i p1 kl 09.00) kommer att ha ett reportage om manifestationen imorgon.

SR är ju revolutionära kommunister. En normal skattefinansierad media skulle aldrig ge en organisation som BLM en plattform.
Ger de Nordiska Motståndsrörelsen en plattform också? Inte då.
Citera
2016-07-23, 13:29
Medlem
Jermuks avatar
Det har säkert redan nämnts. Sorry i så fall.

- Ljungsbro
- Västerås

White life also matters!
Citera
2016-07-23, 19:57
Medlem
pocahontas väns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Anarkokapitalism var inte poängen med mitt inlägg, jag försökte ge en mer nyanserad bild istället för att skylla allting på BLM när polisen inte gör sitt jobb. En BLM-rörelse som den ser ut idag vill jag inte se i Sverige. Men den svenska polisen och staten måste ta tillbaka utanförskapsområdena, för just nu sviker de alla hederliga medborgare som får bo i dessa mångkulturella utanförskapsområden.

Du talar precis som om att polisens insatser endast bestod av svart-vita situationer. När de flesta situationer och mötena är väldigt komplexa, oförutsägbara och ofta öppna för tolkningar. Mötena blir ännu farligare när gärningsmannen är svart i och med att de är mer våldsamma (statistiskt sett) och sällan samarbetar med polisen. BLM jargongen göra avståndet ännu längre mellan svarta och poliser, och därav blir mötena ännu farligare.

Jonathan Haidt forskning är väldigt talande för det som händer. Han menade på att våra åsikter och vad vi uppfattar är beroende av vår inlärda moraliska uppfattning (moral tastes) snarare än från en objektiv och empirisk grund. Daniel Kahneman berör också det ämnet när han påpekade att vi är motvilliga att använda vårt kognitiva elaborerande (effortful thinking) till att undersöka och använda evidens. Vi förlita oss istället på vår "snap judgement", ofta baserat på våra värderingar. BLMs ofta dogmatiska syn, förmodar alltid vid en polisiär konfrontation att den svarta mannen är oskyldig och att polisen mördade honom skrupelfritt. Oavsett vad som framkommer och bevisas under rättegången. De kommer aldrig att ändra sin syn för att det skulle underminera hela deras projekt.

Självklart agerar inte alltid polisen korrekt. Självklart ska dem bli dömda av en domstol vid sådana fall. Det som är beklämmande är BLM ger sin gaturättvisa långt innan bevisföring har inletts och bryr sig inte om att korrigera några av sina yttranden. På så sätt underminerar oskuldspresumtion.

(Ledsen för all svengelska.)
Citera
2016-07-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Anarkokapitalism var inte poängen med mitt inlägg, jag försökte ge en mer nyanserad bild istället för att skylla allting på BLM när polisen inte gör sitt jobb. En BLM-rörelse som den ser ut idag vill jag inte se i Sverige. Men den svenska polisen och staten måste ta tillbaka utanförskapsområdena, för just nu sviker de alla hederliga medborgare som får bo i dessa mångkulturella utanförskapsområden.

Värt att notera är att polisen i Sverige är mycket, mycket mer kuvad än polisen i USA och använder "ord, inte våld" som du förespråkar. Men uppenbarligen är det inte nog för professionella offergrupper som BLM, då de nu försöker satsa i Sverige också. De kommer inte att sluta om vi så avskaffar polisen helt och hållet, för det har aldrig handlat om att rätta till legitima orättvisor.
Citera
2016-07-23, 22:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pocahontas vän
Du talar precis som om att polisens insatser endast bestod av svart-vita situationer. När de flesta situationer och mötena är väldigt komplexa, oförutsägbara och ofta öppna för tolkningar. Mötena blir ännu farligare när gärningsmannen är svart i och med att de är mer våldsamma (statistiskt sett) och sällan samarbetar med polisen. BLM jargongen göra avståndet ännu längre mellan svarta och poliser, och därav blir mötena ännu farligare.

Jonathan Haidt forskning är väldigt talande för det som händer. Han menade på att våra åsikter och vad vi uppfattar är beroende av vår inlärda moraliska uppfattning (moral tastes) snarare än från en objektiv och empirisk grund. Daniel Kahneman berör också det ämnet när han påpekade att vi är motvilliga att använda vårt kognitiva elaborerande (effortful thinking) till att undersöka och använda evidens. Vi förlita oss istället på vår "snap judgement", ofta baserat på våra värderingar. BLMs ofta dogmatiska syn, förmodar alltid vid en polisiär konfrontation att den svarta mannen är oskyldig och att polisen mördade honom skrupelfritt. Oavsett vad som framkommer och bevisas under rättegången. De kommer aldrig att ändra sin syn för att det skulle underminera hela deras projekt.

Självklart agerar inte alltid polisen korrekt. Självklart ska dem bli dömda av en domstol vid sådana fall. Det som är beklämmande är BLM ger sin gaturättvisa långt innan bevisföring har inletts och bryr sig inte om att korrigera några av sina yttranden. På så sätt underminerar oskuldspresumtion.

(Ledsen för all svengelska.)
Intressant inlägg. Jag kan väl erkänna att mina "moral tastes" är någonting jag har fått kämpa med och fortfarande sporadiskt gör. Jag tror lösningen kan vara att se evidens och empiri som någonting av ett intresse eller hobby, precis som forskare gör. För många forskare är evidens och empiri så intressant och roligt att undersöka att perspektiv/ideologi kommer sekundärt, vilket gör att deras "snap judgement" baseras i högre grad på verkligheten, än på värderingar.
Hur som helst anser jag, likt dig, att BLM-rörelsen i USA är ingenting jag vill ha i Sverige. Om det ska finnas en sådan rörelse i Sverige så ser jag det som avgörande att de erkänner att invandrare begår brott i högre utsträckning än etniska svenskar samt att det inte finns några som helst ursäkter för stenkastning.

Min kritik som jag riktar mot polisen och staten handlar framför allt om två saker. För det första verkar polisen aningen handlingsförlamade när det är skarpt läge. Om detta beror på poliserna som personer eller på order från staten vet jag inte. Ett exempel jag har i huvudet är från när några australiensare skulle spela in ett program om Sveriges utanförskapsområdena. Efter att några invandrare hade kört på kameramannens fot så bad TV-teamet några svenska poliser att följa med dem in till köpcentret. Detta ville inte polisen eftersom det kunde leda till trubbel.
Detta är enligt mig ett djupt svek mot alla fredliga medborgare som bor där, vilket i längden kan skapa ett hat mot polisen.
Min andra kritik riktar jag till staten som vägrar behandla dessa stenkastare som brottslingar. Enligt mig tycker jag att utvisning av invandrare som begår våldsbrott bör vara ett måste. Inte för min säkerhet dock, utan för att de fredliga invandrarna ska kunna slippa få sina bilar uppbrända.
Idag får inte polisen klara direktiv att använda hårdhandskarna mot stenkastarna, istället flyr man.
Citera
2016-07-23, 22:53
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Värt att notera är att polisen i Sverige är mycket, mycket mer kuvad än polisen i USA och använder "ord, inte våld" som du förespråkar. Men uppenbarligen är det inte nog för professionella offergrupper som BLM, då de nu försöker satsa i Sverige också. De kommer inte att sluta om vi så avskaffar polisen helt och hållet, för det har aldrig handlat om att rätta till legitima orättvisor.
De amerikanska poliserna kan ibland vara för våldsamma, medan de svenska poliserna är för snälla. Jag tycker till exempel att utvisning av invandrare som begår våldsbrott ska vara standard, även hårdare tag i form av gummikulor eller elpistoler bör vara självklara åtgärder.

BLM-rörelsen i USA är för övrigt någonting som får mig att se rött och jag vill absolut inte se en sådan rörelse i Sverige.
En rörelse som istället erkänner att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken och således jobbar aktivt för att skapa ett fredligare samhälle skulle jag se som någonting positivt i Sverige. En rörelse som inte skyller utanförskapsområdenas problem på "strukturell diskriminering".
Citera
2016-07-24, 09:09
Medlem
FI-BLM Kawesa skriver i sin replik till Vinge i AB:

Citat:
Vinge använder statistik på ett fenomen som är känt som ”Black on Black Crime” för att främja sin populistiska, rasistiska poäng att afrikan-amerikaner (som han felaktigt kallar för afroamerikaner) är destruktiva, våldsglorifierande gängbildare. Vi ser detta som hets mot folkgrupp och ytterligare brist på respekt för alla de oskyldiga, svarta människor som dödats av statssanktionerat polisvåld, och ännu en SD-attack på svarta människors liv.

Ett, afrikan-amerikaner? En adaption av african american antar jag och ett tydligt tecken på att ordet afroamerikan snart kommer ses minst lika rasistiskt som säg... neger eller lakritstomte...

Två, mycket av kritiken mot BLM är att rörelsen är just polariserande och vad gör afrikanskan-svenskan Kawensa? Jo polariserar såklart.

Länk: http://www.aftonbladet.se/debatt/article23179074.ab
Citera
2016-07-24, 10:02
Moderator
Tinuviels avatar
Det sändes ett reportage i Godmorgon Världen (ca kl 09.40). Länk till sändningen kommer sannolikt läggas upp här om en timme eller två:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6479757

Reportaget var rätt balanserat. Vi fick höra talkörer från den svenska manifestation i stil med "no justice - no peace" och kommentarer från arrangörerna Rukiya Ismail och Maria Dexborg. Att Afrosvenskarnas Forum för Rättvisa stod bakom nämndes inte. Varför?

Sedan släppte SR in Malcom Kyeyune, som bl a skriver på Arbetaren (och gjort sig känd för att ställa sig kritisk till identitetspolitiken). Denne kommenterade BLM i Sverige som "trendaktivism" och förutspådde att rörelsen kommer att dö ut då den har svag förankring i svenska förhållanden. Han pekade på att demonstrationen skanderade amerikanska slogans som exempel på detta.

... och ja, VAD betyder "no justice - no peace" i Sverige? Den frågan ställdes aldrig till arrangörerna.

Även Stefan Jonsson fick kommentera. Vem denna är har beskrivits av Meiji som följer:
Citat:
Stefan Jonsson är en bindgalen litteraturvetenskapare (!) som fick en sinekur som professur i etnicitet vid Linköpings universitet, när DN minskade antalet journalister på DN:s kulturredaktion. (Stefan Jonsson är imo i klass med pansargeneralen... dock med en radikalt annorlunda framtoning.)
(FB) Tino Sanandaji - Här diskuteras Tinos inlägg i invandringsdebatten.

Han ställde sig givetvis positiv till rörelsen.
Citera
2016-07-24, 12:23
Medlem
VassleProteins avatar
Två anledningar varför inte detta kommer funka.

1) Vi har för lite polisvåld.
2) Det finns inte nog med svarta i Sverige och den största folkgrupp svarta är somalier, och det är väldig svår folkgrupp att få engagerad i någonting.
3) Det finns redan en liknade organisation, Afro-svenskarnas förbund.

Rörelsen kommer dö ut inom ett halvår, eller ja, den kanske kommer finnas kvar på papper för att kunna få ut statsbidrag men inte mer än det.
Citera
2016-07-24, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jermuk
Det har säkert redan nämnts. Sorry i så fall.

- Ljungsbro
- Västerås

White life also matters!

Just Ljungsbro är ju ett superbra tecken på att black lives matters. Eller black males mathers för det skjuts väl sällan, nu får jag hålla tungan rätt i mun... afrikanamerikanska funktionsnormativa icke-vita köns-binära hetero-kvinnor (females när jag lärde mig engelska). ?

Orwell hade iaf fel på en punkt, mängden av ord kommer vara konstant...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in