Citat:
Jag håller inte med dig på den punkten, och det blir mest upprepningar mellan oss två. Jag och du qbit, är direkt inte främlingar här på forumet. Vi båda har lyft fram valid kritik kring våra övertygelser som är värd att betänka och begrunda. Jag uppmanar därför var och en att vara sanningsenlig mot sig själv och använda sitt förnuft kring de beläggen som lyfts fram och möter den riktningen vars beläggen starkast pekar mot. ...
Fair enough.
Citat:
... Jag söker inte vinna genom att spela ett ordspel kring ett så väsentlig och betydande ämne som vi människor begrundar vårt liv och våra övertygelser på. Då detta inte byggs på en teori, utan på en person vars vår bild härstammar ifrån.
Om allt i slutändan handlar om ord, vore det som predikaren säger ett "jagande efter vind". ...
Om allt i slutändan handlar om ord, vore det som predikaren säger ett "jagande efter vind". ...
Fast nu är inte diskussionen om sanningsvärdet i påståendet att teister har patent på moral en semantisk fråga, utan handlar om det är ett sant påstående eller inte.
Citat:
Man kan finna mening i ett ändligt liv och tillfälliga stunder också. Ett meningsfullt liv är inte heller någonting exklusivt teister.
Citat:
Själv finner jag Predikaren 9:5-10 vara de visaste orden i bibeln:
"De levande vet att de skall dö, men de döda vet ingenting. De har ingen lön att vänta, minnet av dem är borta. Det är slut med deras kärlek, deras hat och avund, aldrig mer tar de del i det som sker under solen. Ät ditt bröd med glädje och drick ditt vin med glatt hjärta - Gud har redan sagt ja till vad du gör. Klä dig alltid i vitt, låt oljan flöda över ditt huvud. Njut livet med den kvinna du älskar, alla dagar i ditt flyktiga liv, det som Gud har gett dig under solen, ditt flyktiga liv. Det är din lott i livet, ditt mödosamma liv under solen. Allt vad du kan göra skall du göra med kraft, ty i dödsriket, dit du går, finns varken handling eller mening, vetande eller vishet."
Senast redigerad av qbit 2016-07-27 kl. 09:26.
Senast redigerad av qbit 2016-07-27 kl. 09:26.