2016-07-26, 19:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nu när du pratat tillräckligt om akitehandel på en nivå för (på sin höjd) normalbehåvade människor i ung ålder kan det vara bra att påpeka att tråden handlar om bostäder, d.v.s. det vi vill höra är om dina fenomenala bostadsinvesteringar. Även om det var intressant av andra anledningar att du fått för dig att ditt normala beteende är speciellt.

Jag förstår att du med din begåvning inte inser att en hel del är fullt relevant även för bostäder, både insikten om vilken förändring som samhället har befunnit och befinner sig i men även delen om att sådana som t.ex. du inte har en balanserad syn på risk.

Här har vi många delar som värdeförändringar av begränsade tillgångar som mark, att inte blint tro att alla varor måste följa KPI, avregleringar av finans- och bostadsmarknaderna, inflyttning som skapar problemområden med flykt från sådana områden mm.

Även stycket om hur överdrivet riskrädda personer beter sig, att de endast ser risk och inte alla faktorer som talar emot den världsbild de har är fullt relevant både för bostads- och aktiemarknaden. Vi ser tydligt här hur bubbelbabblare agerar som strutsar och vägrar se annat än det som talar för den bild de redan har bestämt sig för. Inte förvånande så blir din reaktion just så, att öppna ögonen är farligt, det gör ont att inse att man inte har sett allt det uppenbara.
2016-07-26, 19:26
Medlem
slemhogs avatar
Inflationen pinnar upp varje månad nu. För juni är inflation 1.02%.
Amoteringskrav som sänker priserna nu fram till årsskiftet och snart kommer RB börja höja räntan. När räntan höjs kommer boendekostnaderna öka snabbt och inflationen öka ännu mer varvid räntan behöver höjas än mer

Allting går åt rätt håll nu, politiskt, privatekonomiskt och värderingsmässigt

- Amorteringskrav
- Bostadspriserna gått ner 5% senaste månaderna.
- Invandring strypt och på minimala nivåer nu
- Bostäder rekordsbyggs
- Inflationen tar fart
- Brexit och förhoppningsvis starten på Eu:s kollaps.
- Socialdemokraterna lägger snart om bostadspolitiken och borgarna hoppade av.
- Diskussioner från FI om skuldkvotstak.
- Trump vinner valet i höst
- Sd blir största parti och JÅ statsminister 2018 eventuellt.

Allting går åt rätt håll. 2016 har varit ett underbart år so far
Värre är det för banker, globalstfinanseliten, nyliberaler, alliansväljare i Stockholm som flyttat till white flight reservat i BR, falska pk-människor och andra kräk.
Senast redigerad av slemhog 2016-07-26 kl. 19:39.
2016-07-26, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nej, det är solklart vad bluffen med KPI är och det vet du vilken den är.
Nej det framgår inte det minsta och det är därför jag frågar.

Citat:
Inflation är måttet på penningmängden som ökar.
Det är en ren definitionsfråga och hör inte hit eftersom frågan gällde förändring i hushållens kostnader i relation till inkomster.

Citat:
Då mäter man också penningmängden som ökar, eller hur?
Nej, eftersom det är helt irrelevant ignorerar man det.

Fö misslyckas du än en gång att svara på vilken penningmängd du yrar om.

Citat:
Man använder sig inte av ett prisindex som i bästa fall är att förenkla, i sämsta fall att medvetet mäta fel för att luras på olika sätt, tex för att hävda att svenska reallöner för det allra mesta ökar.
Man försöker mäta hushållens kostnader. Och du har inte lyckas beskriva någon bluff. Uppenbarligen misslyckas du med att hitta något problem.

Varför i all världen återkommer du hela tiden. Jag drar bildlikt ned brallorna på dig och piskar dig med rottingen. Och du återkommer och vill ha mer.
2016-07-26, 19:47
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har jobbat inom high tech under lång tid och hade under 90-talet god förståelse den boomen som skulle komma. Det som idag är självklarheter, t.ex. att alla har en smartphone, och på vilket sätt det har öppnat möjligheter för olika företag att skapa värden såg jag i tidigt skede. Men under senare delen av 90-talet när alla andra blev överdrivet lyriska och okritiska såg jag överdrivna värderingar i en rad företag, både telekom och IT-konsulter och därför tog jag hem vinster innan raset. Det handlade om förståelse för hårdnande konkurrens inom telekom och att t.ex. konsultbolag inte kan ta ut för höga vinster eftersom konsulterna då gärna går vidare och startar eget. Jag räknade t.ex. på hur mycket jag som konsult då värderades till och insåg att det här håller inte. Det är inte alltid lätt att förstå vilka företag som kommer gynnas av ett teknikskifte, bara för att vi har en IT-boom betyder inte det att t.ex. konsultbolagen kommer kunna skapa så stora vinster som vissa trodde.

Det handlar också om insikt hur människor fungerar, att vi har en flockmentalitet och i vissa stunder är överdrivet rädda för risk och tror att världen ska gå under. I sådana lägen fokuserar alla enbart på det negativa och ser inte allt det positiva som också finns där (något som bubbelbabblarna här visar upp hela tiden). Detta för att sedan snabbt växla om och bli osunt orädda och ta hur stora risker som helst trots begränsad uppsida. Jag har en betydligt mer balanserad syn på risk och är inte rädd att gå emot när jag ser att marknaden har blivit antingen omotiverat rädd eller orädd. Att jag sedan vid flera tillfällen har lyckats med att pricka in både bottnar och toppar beror förstås delvis på tur men även på att jag håller mig nykter och skärpt i dessa lägen för att så bra som möjligt kunna pricka in vändpunkterna. Jag skiter inte på mig när det rasar utan sitter istället på helspänn för att kunna avgöra om/när jag ska gå in tungt.

Så går du in tungt i den svenska bostadsmarknaden?
2016-07-26, 20:07
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Jag förstår att du med din begåvning inte inser att en hel del är fullt relevant även för bostäder, både insikten om vilken förändring som samhället har befunnit och befinner sig i men även delen om att sådana som t.ex. du inte har en balanserad syn på risk.

Här har vi många delar som värdeförändringar av begränsade tillgångar som mark, att inte blint tro att alla varor måste följa KPI, avregleringar av finans- och bostadsmarknaderna, inflyttning som skapar problemområden med flykt från sådana områden mm.

Även stycket om hur överdrivet riskrädda personer beter sig, att de endast ser risk och inte alla faktorer som talar emot den världsbild de har är fullt relevant både för bostads- och aktiemarknaden. Vi ser tydligt här hur bubbelbabblare agerar som strutsar och vägrar se annat än det som talar för den bild de redan har bestämt sig för. Inte förvånande så blir din reaktion just så, att öppna ögonen är farligt, det gör ont att inse att man inte har sett allt det uppenbara.
Vi skulle kunna bortförklara ovan med att vi sedan ditt förra inlägg vet att du har lite problem att uppfatta sociala situationer, åtminstone vad gäller att bedöma motdebattörers intellekt och lägga dig på rätt nivå i det sociala sammanhanget. (notera att jag är snäll nog att inte spekulera i huruvida det är ditt intellekt som räcker till eller ej)

Men i det här fallet ska det inte spela någon roll alls. Frågan har inte att göra med någon annan, det vill säga du kan sudda ut ovanstående genomgång av vad du tror andra gör och istället redogöra för hur du själv, inte någon annan, har nåt en strategiskt kalkylerad ekonomisk framgång på bostadsmarknaden. Oddsen att du faktiskt har det, snarare än berättar historier från backspegeln, är skyhöga men påståendet är i sig extremt intressant så om du nu har det vill nog de flesta lyssna.
Senast redigerad av Trillske 2016-07-26 kl. 20:12.
2016-07-26, 20:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Så går du in tungt i den svenska bostadsmarknaden?

Jag har två BR i Stockholms innerstad som har köpts främst för boende men förstås även för att jag har varit och är långsiktigt positiv till det rent finansiellt. I båda de ligger jag kraftigt på plus och har även tidigare gjort ordentliga vinster på både hus och BR. Men jag har även ett stort aktiekapital så jag är inte överdrivet fokuserad på bostäder.

Jag har länge varit helt obelånad men när nordnet innan sommaren kom med bolån från 0,79% kunde jag inte motstå att ta ett måttligt bolån för ytterligare aktieköp. Min aktieportfölj har däremot haft lägre volatilitet än OMXS30 men högre avkastning så en måttlig belåning kommer fortfarande innebära måttliga risker jämfört med OMXS30 utan belåning. Jag finns för övrigt på shareville så att folk kan följa mig men eftersom många känner till vem jag är där tänker jag inte avslöja mitt nick.

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Vi skulle kunna bortförklara ovan med att vi sedan ditt förra inlägg vet att du har lite problem att uppfatta sociala situationer, åtminstone vad gäller att bedöma motdebattörers intellekt och lägga dig på rätt nivå i det sociala sammanhanget. (notera att jag är snäll nog att inte spekulera i huruvida det är ditt intellekt som räcker till eller ej)

Mitt långsiktiga resultat visar att du gör en helt felaktig bedömning och mitt intellekt är tillräckligt för att komma in i mensa. Det har förmodligen hjälpt mig att se skeenden innan andra ser dem. Både när det gäller ekonomi men även helt andra saker som politik. Har t.ex. mina valanalyser som gjordes innan valet i min signatur och de har slagit väl in.
2016-07-26, 20:31
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Jag har två BR i Stockholms innerstad som har köpts främst för boende men förstås även för att jag har varit och är långsiktigt positiv till det rent finansiellt. I båda de ligger jag kraftigt på plus och har även tidigare gjort ordentliga vinster på både hus och BR. Men jag har även ett stort aktiekapital så jag är inte överdrivet fokuserad på bostäder.

Jag har länge varit helt obelånad men när nordnet innan sommaren kom med bolån från 0,79% kunde jag inte motstå att ta ett måttligt bolån för ytterligare aktieköp. Min aktieportfölj har däremot haft lägre volatilitet än OMXS30 men högre avkastning så en måttlig belåning kommer fortfarande innebära måttliga risker jämfört med OMXS30 utan belåning. Jag finns för övrigt på shareville så att folk kan följa mig men eftersom många känner till vem jag är där tänker jag inte avslöja mitt nick.

Mitt långsiktiga resultat visar att du gör en helt felaktig bedömning och mitt intellekt är tillräckligt för att komma in i mensa. Det har förmodligen hjälpt mig att se skeenden innan andra ser dem. Både när det gäller ekonomi men även helt andra saker som politik. Har t.ex. mina valanalyser som gjordes innan valet i min signatur och de har slagit väl in.

Ska jag tolka det som att du inte är tungt exponerad mot prisnedgångar från nuvarande nivå på den svenska marknaden?
2016-07-26, 20:34
Medlem
http://www.di.se/artiklar/2016/7/26/byggchefen-banker-broms-for-bostader/

Citat:
I de egna kundleden märker Veidekke att fler får avslag på sina låneansökningar.
Där kunde man annars tänka sig att dom har en viss insikt i vad bankarna går med på och inte. Fast kunderna kanske inte är helt uppriktiga.

Citat:
Jag tror att vi redan nästa år kommer att se att bostadsbyggandet faller och att målet för bostadsbyggandet är omöjligt att uppnå”, säger Lennart Weiss.

Hans bedömning är att antalet färdigställda bostäder i år landar på 40.000–42.000 och att det nästa år faller under 40.000.
Priserna är inte tillräckligt höga för så mycket nyproduktion.
Och då faller nyproduktionen.

Och då är vi tillbaka i att den som vill ha något får pynta mer.

Möjligen kan detta leda till att det blir mer efterfrågan i städernas periferi. Där är nog inte priserna högre än att det går att få låna.
Vi får väl se.

Och det indikerar väl att om det ska bli något nämnvärt prisfall så måste nyproduktion upphöra.

Citat:
Riksbankens beräkningar av skuldkvoten som disponibel inkomst i relation till skulder håller inte, anser han.

”Det har skapat en verklighetsbild som starkt kan ifrågasättas.”

Eftersom Sverige har höga skatter som används för att finansiera välfärdstjänster blir internationella jämförelser baserade på det måttet missvisande, enligt honom.
Och det finns väl ett uns av sanning i det. Beror ju på vilket land man jämför med.

Sedan var ju killen (S)-politiker så efter det börjar det handla om att man ska höja skatten och staten ska hjälpa till med bidrag och så. Samma gamla kommunism.
2016-07-26, 20:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ska jag tolka det som att du inte är tungt exponerad mot prisnedgångar från nuvarande nivå på den svenska marknaden?

Du ska tolka det som jag skrev det, jag har två BR men även ett stort aktiekapital som balanserar upp mina tillgångar. Ligger också ordentligt på plus på mina BR så jag pinkar inte i byxan för små hack i kurvan som tar oss ned till de nivåerna som gällde alldeles nyss.

En fördel med att vara ekonomiskt oberoende är just att det är lättare att frigöra sig från vad man vill ska hända och inte låta sin tro påverkas av detta. Det ska väldigt mycket till innan jag förlorar så mycket pengar att jag inte längre har mer än jag någonsin kommer behöva under min livstid.
2016-07-26, 20:39
Medlem
Citat:
Han kan titta på SCBs statistik beträffande ökningen av penningmängden. Du vet detta själv.

Glöm det.

Du har heller inte svarat på min fråga: "Varför påstår du att inflationen är låg när den är hög? Den går ju att mäta. Mät den och se själv. Men du ska mäta den på ett korrekt sätt då."

Dina frågor är som jag redan har sagt flera gånger poänglösa. Det finns ingen anledning för mig att titta på KPI, som du gör. KPI är bedrägeri och jag är en ärlig människa och befattar mig således inte med KPI.

Imponerad av att du orkar slösa tid på fåntratten, förstår man inte att våra regeringar i väst inte har folkets bästa i sitt intresse så är det inte inte värt att lägga ner tid på att debattera med honom. Om man alltid tror att det staten säger är sant så är det redan kört för honom. Han kommer följa oss sen när lite vettigare människor tar över i väst!

Mertillen, tänkte fråga dig om vad du tror om detta. Tänk om de låga räntorna gjort så att det mesta av all penningmängd är låst i bostäderna, känns ju rent spontant som att det borde vara så. Om bubblan nu spricker, blir det deflation i Sverige då istället eftersom de övriga pengarna som circulerar kommer att gå till att betala av lån till banken och när lånet är avbetalat finns inte pengarna kvar (om jag nu förstått fractional reserve banking korrekt)?
2016-07-26, 20:45
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Du ska tolka det som jag skrev det, jag har två BR men även ett stort aktiekapital som balanserar upp mina tillgångar. Ligger också ordentligt på plus på mina BR så jag pinkar inte i byxan för små hack i kurvan som tar oss ned till de nivåerna som gällde alldeles nyss.

En fördel med att vara ekonomiskt oberoende är just att det är lättare att frigöra sig från vad man vill ska hända och inte låta sin tro påverkas av detta. Det ska väldigt mycket till innan jag förlorar så mycket pengar att jag inte längre har mer än jag någonsin kommer behöva under min livstid.

Jag tolkar det som att du säger att du inte gått in på bostadsmarknaden till dagens priser, utan till icke exakt angivet lägre priser, och att du inte har stora bostadslån. Är ditt råd till andra, trots din egen blygsamma exponering, att låna stora pengar för att köpa bostad till dagens priser?
2016-07-26, 20:48
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Mitt långsiktiga resultat visar att du gör en helt felaktig bedömning
Nej, verkligen inte, och du ligger snarare under normalbegåvning om du på riktigt tror att så är fallet. Trist att det blev så mycket snack om ditt intellekt här, men grejen är att du fyller stora delar av dina inlägg med helt bisarra missförstånd angående din egen förträfflighet istället för att styrka de påståenden som är topic. Rent psykologiskt går ju antagligen de problemen hand i hand, men det hjälper oss inte.

Citat:
mitt intellekt är tillräckligt för att komma in i mensa.
För det första spelar IQ ingen roll när du inte når upp i tröskelvärden på andra kriterier, mer av nyfikenhet låter det inte ens som att du gjort något officiellt test. Vilket då skulle placera detta rätt in i problemet ovan.

Om du verkligen tror att du har skräddarsytt din ekonomiska framgång på bostadsmarknaden så är det ju bara att rakt upp och ned förklara hur. Det skulle ta dig från ett skämt till bejublad, och man skulle få all anledning att se förbi dina brister för att komma åt genial information framöver.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in