2016-07-26, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det var väldigt hög inflation på 70-talet och även 80-talet. Du kan även se det i KPI.

Vi har väldigt hög inflation idag också, men det vill man inte visa i KPI så tåget tuffar vidare.
2016-07-26, 11:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Verkligen alarmerande, behövs det en enskild tråd för alla varor som har ökat mer än KPI eller ska vi ta in allt i denna tråd?

Och hur är det med varor som har gått åt det rakt motsatta hållet, tänker t.ex. på TV-apparater och datorer. Är detta exempel på anti-bubblor som också måste justeras så att de följer KPI? Då måste vi i så fall ställa in oss på massiva prishöjningar för dessa, för enligt bubbelbabblarna låter det som en naturlag att allt måste följa KPI.

Eller kan det kan det vara så att vi ändå har balans genom att vissa varor ökar mer och andra mindre än KPI?

Hur vet vi förresten att priset var rätt tidigare och fel nu?
Det är omskakande att tänka sig hur mycket i vårt samhälle som är felprissatt. Viktigt att vi kommer tillrätta med detta! Kan man stifta någon lag som tvingar prissättningen av varor och tjänster att följa KPI??
2016-07-26, 11:22
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Den visar ju att bostadpriserna stigig fan så mycket mer än allt annat.

Det är möjligt men inte så konstigt. Bostadsmarknaden har varit reglerad så att ett artificiellt pris uppstått. PÅ så sätt har man lyckats hålla nere priserna tidigare på tex villor och bostadsrätter, detta skedde genom att prissättningen på hyresrätter var för lågt. Då finns det inget incitament att köpa något så länge man istället kan hyra, när det sedan uppstår en brist på billiga och lättillgängliga hyresrätter så skjuter priserna i höjden markant på ägt boende under kort tid. Precis det har nu skett de senaste 20-talet åren.

Tänk om man hade bestämt att HR max fick kosta 1 kr/kvm, det är rimligt så länge BR/villa kostar 75 öre/kvm. Över tid ökar priserna på BR/villa till 1,2 kr/kvm men HR kostar fortfarande 1 kr/kvm samtidigt har kostnaden för att bygga ökat till 1,1 kr/kvm Plötsligt bygger ingen HR längre då det inte är lönsamt. Då bestämmer man att HR nog trots allt får kosta mer än 1 kr/kvm och ett marknadspris uppstår på nybyggnation, då visar det sig att hyran marknadsmässigt blir 2kr/kvm. Folk inser att det är dyrt och att ägt boende är mycket billigare att bo i än HR, några billiga HR finns inte att få tag på längre efter massiva subventioner och regleringar under längre tid.

Resultatet blir att priserna på BR/villa rusar till 1,9kr/kvm under kort tid för att uppnå någon slags balans på marknaden.

Det är det jag menar att vi har sett under de senaste åren. Därför är det svårt att sätta det i relation till KPI som varit helt satt ur spel för boende sen innan andra världskriget. Medan KPI trots allt har ändrats under tiden i takt med prisförändringar på varor som varit konkurrensutsatta och inte varit föremål för regleringar och subventioner i samma utsträckning som bostäder.

Däremot instämmer jag i vissas kritik i att KPI/inflation är ett mått som är mycket festligt i sammanhanget och på många sätt direkt felaktigt.

Men ett felaktigt mått på en subventionerad marknad leder inte nödvändigtvis till att prissättningen på bostäder är felaktig i någon större utsträckning.

Med det sagt så kommer det givetvis finnas människor som hamnar i kläm vid lågkonjunkturer och allmänna sättningar i pris för varor och tjänster. Men dessa människor skulle i stor utsträckning hamna i samma problem oavsett om de bor i BR, villa eller HR.

Det är för många parametrar att ta hänsyn till.

Det kanske inte är priset det är fel på utan:

* Det kanske är för frikostig utlåning från bankerna.
* Det kanske är en felaktig KPI-beräkning.
* Det kanske är artificiellt låga räntor som är problemet.
* Det kanske är ett korrekt pris idag men historiskt felaktigt prissatt. Dvs för lågt.

Osv
Senast redigerad av Eerie 2016-07-26 kl. 11:32.
2016-07-26, 11:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Då är ändå det där snällt räknat. Kolla vad varor kostade i början av 70-talet, så blir du rädd på riktigt.

Den enda bubblan är pengar, som bara blir mer och mer värdelösa, men det är klart att kan man lura en och annan idiot, att dom blir rikare och att "det går bra för sverige", så kan man väl från maktens höjd var nöjd.
Än är siste idioten inte född.

Lite kuriosa:
Jag kommer ihåg som liten(tidigt 70-tal) ett öres kolor. Små bubbelgum(sådan som finns i enkronors automater) kostade också ett öre.
Gb-sandwich lanserades 1972 och kostade då en krona.
Det där håller jag inte med om. Du jämför äpplen med päron. Det går inte att jämföra olika tider rakt av. Vi har ett annat samhälle nu och det har påverkat prisutvecklingen men det betyder inte att pengar blir mer och mer värdelösa.

Vi har en prisutveckling på många konsumtionsvaror och större investeringar som är högre än KPI. Men det finns vettiga orsaker bakom det och därför ingen orsak till oro. En orsak till ökade priser är att produktionskostnaden är högre på varor och tjänster, pga att vi har bättre villkor för arbetskraften i form av försäkringar, anställningstrygghet, arbetsmiljö osv osv osv. Arbetarna behöver inte betala med sin hälsa för att vi ska ha billiga varor. Känns ganska ok för mig.

Omfördelningsmekanismerna i samhället är också mycket mer utvecklade nuförtiden och då pratar jag alltså om lånemarknaden. Det är enklare och billigare att låna pengar, och då pratar jag inte om den effekt som finns just nu pga låg ränta utan om den konkurrens som finns pga att det finns många utlåningsaktörer. Genom lån kan man omfördela medel man kommer ha när man blir gammal till när man är ung och behöver dem för bostadsköp och studier. Förr fick man i högre utsträckning betala kontant. Det ledde till att dagens pensionärer fick bo trångt och eländigt som unga med familj, men sitter med stora bostäder och saftiga tillgångar på ålderns höst. Med kontantsamhället hölls prisutvecklingen tillbaka eftersom efterfrågan hölls tillbaka.

Det finns många fler orsaker och personligen tycker jag att det är förändringarna huvudsakligen har varit på gott.
2016-07-26, 11:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Den visar ju att bostadpriserna stigig fan så mycket mer än allt annat.
Och det beror huvudsakligen på att bostäder är en investering som kräver lån, och lånemarknaden har avreglerats under tiden. Fler har fått tillgång till att köpa bostäder=efterfrågan har drivits upp. Marknaden har alltså växt.

Personligen tycker jag att det bara är positivt att fler ur folklagren får möjlighet att bo bra. Att vi kommit ifrån trångboddheten har säkerligen haft betydelse för ökad både fysisk och psykisk hälsa i befolkningen, och även lett till förlängd medellivslängd.

För mig positiva effekter, men tycker man alla lån är av ondo så förstår jag att man ser denna utveckling som negativa. Bättre att folk sitter och trängs i små, omoderna lägenheter utan lån än att de mår bra i ett belånat hus eller hur Bajs-Bosse?
2016-07-26, 12:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och det beror huvudsakligen på att bostäder är en investering som kräver lån, och lånemarknaden har avreglerats under tiden. Fler har fått tillgång till att köpa bostäder=efterfrågan har drivits upp. Marknaden har alltså växt.

Personligen tycker jag att det bara är positivt att fler ur folklagren får möjlighet att bo bra. Att vi kommit ifrån trångboddheten har säkerligen haft betydelse för ökad både fysisk och psykisk hälsa i befolkningen, och även lett till förlängd medellivslängd.

För mig positiva effekter, men tycker man alla lån är av ondo så förstår jag att man ser denna utveckling som negativa. Bättre att folk sitter och trängs i små, omoderna lägenheter utan lån än att de mår bra i ett belånat hus eller hur Bajs-Bosse?

Ja det finns många förändringar som har drivit prisutvecklingen på bostäder och mark, och vi som haft förmågan att se flera av dessa faktorer har kunnat tjäna mycket pengar på det. Samhällen går ofta igenom olika omvandlingar och det är processer som ofta tar årtionden eller t.o.m sekler att slutföra så bara för att det har pågått länge betyder det inte att det är över.

Personer som istället snöar in på en enskild faktor som att priset på en vara stiger mer än KPI står där och förstår ingenting annat än att alla andra måste vara dumma i huvudet och att bubblan måste spricka snart. Så fort vi får minsta lilla hack i kurvan skriker de största strutsarna att nu spricker bubblan! När det sedan efter hacket fortsätter upp igen säger de att nu är bubblan ännu större samtidigt som de kliar sig i huvudet och är ännu mer oförstående om hur detta kan pågå.
2016-07-26, 12:17
Bannlyst
Citat:
Det ser mer ut som att SCB gör ett seriöst jobb.

BRÅ gör inte ett seriöst jobb. När BRÅ visar hur brottsligheten förändrats över tid görs jämförelser mellan nuvarande år och året före. Rent trams förstås, ett knep för att dölja hur brottsligheten ökat kraftigt i takt med massinvandringen.

SCB redovisar fortfarande ökningen av penningmängden. Fantastiskt må jag säga, men man ska inte vara säker på framtiden. Blir det politiskt plågsamt att ljuga om den verkliga inflationen kan dessa undersökningar upphöra. Sådant ska man vara beredd på i Sverige.
2016-07-26, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Vi har väldigt hög inflation idag också, men det vill man inte visa i KPI så tåget tuffar vidare.
Jaha, baserat på vilket data då.

Nu hade det verkligen varit på plats med att du backade upp det påståendet.
(För du gör väl inte grundlösa påståenden).
2016-07-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
SCB redovisar fortfarande ökningen av penningmängden. Fantastiskt må jag säga, men man ska inte vara säker på framtiden. Blir det politiskt plågsamt att ljuga om den verkliga inflationen kan dessa undersökningar upphöra. Sådant ska man vara beredd på i Sverige.
Finansmarknadsstatistiken visar mängder av data. Bara att botanisera för den som är intresserad.

Men du verkar helt svarslös på att reallönen skulle ändras om jag placerade om tillgångar, enligt dina föreställningar. Eller så ignorerar du bara det som den kommunist du är. Fakta från verkligheten är bara jobbig för er.

Men mina frågor är helt obesvarade. Du kan inte säga vilken penningmängd som skall användas. Och du klarar inte av att redogöra för hur det påverkar hushållens kostnader. När man är så svarslös som du är borde man se över sina ställningstaganden.
2016-07-26, 13:01
Medlem
biljons avatar
Citat:

När 50-öringen försvann för några år sedan hade Riskbanken en hemsida uppe som via en tidslinje angav vad man kunnat köpa för 50 öre genom åren.
Det komiska var att alla produkter idag är 2-5 gånger dyrare än vad Ekonomifaktas inflationssnurra fick fram. En biobiljett skulle tex kosta ca 30kr, en liter bensin 7kr osv. Fast det är klart, filmerna har ju så mycket högre kvalitet idag, likaså bensinen..
Självklart var detta en mycket begränsad mängd varor men kul att se iaf.

Elektronik är ett kapitel för sig, priserna har halverats på 10 år och kan i princip aldrig gå upp med dagens beräkningsmodell. Ring SCB och kolla får du se.
Senast redigerad av biljon 2016-07-26 kl. 14:01.
2016-07-26, 13:08
Bannlyst
Citat:
Jaha, baserat på vilket data då. Nu hade det verkligen varit på plats med att du backade upp det påståendet. (För du gör väl inte grundlösa påståenden).

Han kan titta på SCBs statistik beträffande ökningen av penningmängden. Du vet detta själv.

Citat:
Finansmarknadsstatistiken visar mängder av data. Bara att botanisera för den som är intresserad.

Men du verkar helt svarslös på att reallönen skulle ändras om jag placerade om tillgångar, enligt dina föreställningar. Eller så ignorerar du bara det som den kommunist du är. Fakta från verkligheten är bara jobbig för er.

Men mina frågor är helt obesvarade. Du kan inte säga vilken penningmängd som skall användas. Och du klarar inte av att redogöra för hur det påverkar hushållens kostnader. När man är så svarslös som du är borde man se över sina ställningstaganden.

Glöm det.

Du har heller inte svarat på min fråga: "Varför påstår du att inflationen är låg när den är hög? Den går ju att mäta. Mät den och se själv. Men du ska mäta den på ett korrekt sätt då."

Dina frågor är som jag redan har sagt flera gånger poänglösa. Det finns ingen anledning för mig att titta på KPI, som du gör. KPI är bedrägeri och jag är en ärlig människa och befattar mig således inte med KPI.
2016-07-26, 13:20
Medlem
Citat:

Penningmängden M3, du hittar nog siffrorna själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in