Citat:
Ursprungligen postat av
biljon
När 50-öringen försvann för några år sedan hade Riskbanken en hemsida uppe som via en tidslinje angav vad man kunnat köpa för 50 öre genom åren.
Det komiska var att alla produkter idag är 2-5 gånger dyrare än vad Ekonomifaktas inflationssnurra fick fram. En biobiljett skulle tex kosta ca 30kr, en liter bensin 7kr osv. Fast det är klart, filmerna har ju så mycket högre kvalitet idag, likaså bensinen..
Självklart var detta en mycket begränsad mängd varor men kul att se iaf.
Elektronik är ett kapitel för sig, priserna har halverats på 10 år och kan i princip aldrig gå upp med dagens beräkningsmodell. Ring SCB och kolla får du se.
Mja, det må vara men vad har det att göra med att vi har hög inflation nu.
Jag kan ge exempel på varor som tom fallit i pris. Men det gör inte att vi har deflation.
Det är när man tar med så gått som hela hushållens kostnader som man får något värt att beakta. Och om jag inte missminner mig så tror jag KPI täcker in ca 95% av hushållens kostnader. (Dock lite osäker på den siffran).
Fö så kan elektronik gå upp i pris. Det har hänt. Det är ganska dyr utvecklingskostnad, och om inte försäljningen blir så stor blir det stigande priser.
Globala marknader är en förutsättning för att vi inte ska få det sämre.
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Penningmängden M3, du hittar nog siffrorna själv.
Men vad har M3 med reala priser att göra.
M3 ändras om jag placerar om mina tillgångar. Varför skulle reallönerna ändras för att jag placerar om till andra bindningstider.
Mertillen har fått samma fråga. Och klarar inte av att svara. Och du kommer inte att klara av det heller. Du vet ju redan i förväg att jag kommer att syna. Varför drar du ned dina brallor frivilligt.