2016-07-26, 13:22
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja det finns många förändringar som har drivit prisutvecklingen på bostäder och mark, och vi som haft förmågan att se flera av dessa faktorer har kunnat tjäna mycket pengar på det.

Intressant. Beskriv dina affärer lite närmare och berätta vad du har tjänat på dem. Det finns exempelvis länder som tidvis har haft mycket större uppgång än i Sverige, har du varit med på de uppgångarna? Har du sålt före någon stark prisnedgång? Vad fick dig i så fall att förutspå den prisnedgången?

Har du liknande förmåga att förutspå framtiden bättre än andra vad gäller andra tillgångar (där fluktuationerna är kraftigare och det finns ännu större pengar att tjäna för en klok människa som du)?
2016-07-26, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Intressant. Beskriv dina affärer lite närmare och berätta vad du har tjänat på dem. Det finns exempelvis länder som tidvis har haft mycket större uppgång än i Sverige, har du varit med på de uppgångarna? Har du sålt före någon stark prisnedgång? Vad fick dig i så fall att förutspå den prisnedgången?

Har du liknande förmåga att förutspå framtiden bättre än andra vad gäller andra tillgångar (där fluktuationerna är kraftigare och det finns ännu större pengar att tjäna för en klok människa som du)?

Efterhandskonstruerad självgodhet är Svenne-i-banans paradgren.
2016-07-26, 13:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Om jag gör det kommer andra skrika att det är OT men det är så många som går så mycket OT ändå förstås.

Till att börja med har jag aldrig sagt att jag har koll på förändringar i samtliga länder i världen utan jag fokuserar förstås främst på de regioner och de marknader jag ser och förstår. Det har då handlat om både fastigheter och mark i Sverige men också i mer undantagsfall andra länder. Det handlar till mycket stor del också om aktier i främst Sverige men även andra länder.

Resultatet är att jag har byggt upp ett kapital tillräckligt för att med stor marginal kunna kalla mig för miljonär i valfri europeisk valuta trots att jag har startat från noll.

Och ja, jag har både sålt markant både innan större nedgångar som t.ex. kraschen 2000 men även gått in hårt mycket nära de djupaste bottnarna som t.ex. hösten 2008. Även om ingen behöver tro mig har jag både tjänat stort i uppgångsfaser men även klarar mig lindrigt under ras. Över tid har det gett ett resultat som är långt bättre än jämförbara index och till klart lägre volatilitet.

Jag är dock ingen hispig fjortis som darrar eller skriker högljutt så fort det blir minsta lilla hack i kurvorna. Jag är betydligt mer långsiktig och fokuserar på förändringar i samhället och funderar på hur man tjänar på dessa.
2016-07-26, 13:43
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Intressant. Beskriv dina affärer lite närmare och berätta vad du har tjänat på dem.
Han är polare med både Ingves, Borg och Reinfeldt. På så vis har han kunnat skräddarsy förutsättningarna för sina finansiella intressen i bostäder och mark. Alternativt så begriper han väldigt lite och halkade på ett lyckans bananskal.

Var och en får avgöra vilket som är troligast.
2016-07-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
När 50-öringen försvann för några år sedan hade Riskbanken en hemsida uppe som via en tidslinje angav vad man kunnat köpa för 50 öre genom åren.
Det komiska var att alla produkter idag är 2-5 gånger dyrare än vad Ekonomifaktas inflationssnurra fick fram. En biobiljett skulle tex kosta ca 30kr, en liter bensin 7kr osv. Fast det är klart, filmerna har ju så mycket högre kvalitet idag, likaså bensinen..
Självklart var detta en mycket begränsad mängd varor men kul att se iaf.

Elektronik är ett kapitel för sig, priserna har halverats på 10 år och kan i princip aldrig gå upp med dagens beräkningsmodell. Ring SCB och kolla får du se.
Mja, det må vara men vad har det att göra med att vi har hög inflation nu.
Jag kan ge exempel på varor som tom fallit i pris. Men det gör inte att vi har deflation.
Det är när man tar med så gått som hela hushållens kostnader som man får något värt att beakta. Och om jag inte missminner mig så tror jag KPI täcker in ca 95% av hushållens kostnader. (Dock lite osäker på den siffran).

Fö så kan elektronik gå upp i pris. Det har hänt. Det är ganska dyr utvecklingskostnad, och om inte försäljningen blir så stor blir det stigande priser.
Globala marknader är en förutsättning för att vi inte ska få det sämre.

Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Penningmängden M3, du hittar nog siffrorna själv.
Men vad har M3 med reala priser att göra.

M3 ändras om jag placerar om mina tillgångar. Varför skulle reallönerna ändras för att jag placerar om till andra bindningstider.

Mertillen har fått samma fråga. Och klarar inte av att svara. Och du kommer inte att klara av det heller. Du vet ju redan i förväg att jag kommer att syna. Varför drar du ned dina brallor frivilligt.
2016-07-26, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Han kan titta på SCBs statistik beträffande ökningen av penningmängden. Du vet detta själv.

Glöm det.

Du har heller inte svarat på min fråga: "Varför påstår du att inflationen är låg när den är hög? Den går ju att mäta. Mät den och se själv. Men du ska mäta den på ett korrekt sätt då."

Dina frågor är som jag redan har sagt flera gånger poänglösa. Det finns ingen anledning för mig att titta på KPI, som du gör. KPI är bedrägeri och jag är en ärlig människa och befattar mig således inte med KPI.
Det är du som är svarat skyldig.

Vilken penningmängd?
Och hur påverkar den reallönerna?

Det är helt tomt.
M3 har nämnts i någon bisats. Och då har jag frågat varför en omplacering mellan olika bindningstider påverkar reallönerna. Och inget svar.
Helt tomt.
2016-07-26, 16:31
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och ja, jag har både sålt markant både innan större nedgångar som t.ex. kraschen 2000 men även gått in hårt mycket nära de djupaste bottnarna som t.ex. hösten 2008.

Och vad såg du då som inte andra såg? Vad använde du dig av för jämförelsetal eller annan info?
2016-07-26, 16:35
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Han är polare med både Ingves, Borg och Reinfeldt. På så vis har han kunnat skräddarsy förutsättningarna för sina finansiella intressen i bostäder och mark. Alternativt så begriper han väldigt lite och halkade på ett lyckans bananskal.

Var och en får avgöra vilket som är troligast.

Jag är själv också miljonär i euro, kanske i pund också, på ett fastighetsköp, men jag gjorde det rätt slumpmässigt. Jag tyckte att det var dyrt och jag såg ingen anledning till uppgång, snarare tvärtom.
2016-07-26, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Lite oklart vad bluffen skulle vara.

Nej, det är solklart vad bluffen med KPI är och det vet du vilken den är. Inflation är måttet på penningmängden som ökar. Då mäter man också penningmängden som ökar, eller hur? Man använder sig inte av ett prisindex som i bästa fall är att förenkla, i sämsta fall att medvetet mäta fel för att luras på olika sätt, tex för att hävda att svenska reallöner för det allra mesta ökar.
2016-07-26, 18:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Och vad såg du då som inte andra såg? Vad använde du dig av för jämförelsetal eller annan info?

Jag har jobbat inom high tech under lång tid och hade under 90-talet god förståelse den boomen som skulle komma. Det som idag är självklarheter, t.ex. att alla har en smartphone, och på vilket sätt det har öppnat möjligheter för olika företag att skapa värden såg jag i tidigt skede. Men under senare delen av 90-talet när alla andra blev överdrivet lyriska och okritiska såg jag överdrivna värderingar i en rad företag, både telekom och IT-konsulter och därför tog jag hem vinster innan raset. Det handlade om förståelse för hårdnande konkurrens inom telekom och att t.ex. konsultbolag inte kan ta ut för höga vinster eftersom konsulterna då gärna går vidare och startar eget. Jag räknade t.ex. på hur mycket jag som konsult då värderades till och insåg att det här håller inte. Det är inte alltid lätt att förstå vilka företag som kommer gynnas av ett teknikskifte, bara för att vi har en IT-boom betyder inte det att t.ex. konsultbolagen kommer kunna skapa så stora vinster som vissa trodde.

Det handlar också om insikt hur människor fungerar, att vi har en flockmentalitet och i vissa stunder är överdrivet rädda för risk och tror att världen ska gå under. I sådana lägen fokuserar alla enbart på det negativa och ser inte allt det positiva som också finns där (något som bubbelbabblarna här visar upp hela tiden). Detta för att sedan snabbt växla om och bli osunt orädda och ta hur stora risker som helst trots begränsad uppsida. Jag har en betydligt mer balanserad syn på risk och är inte rädd att gå emot när jag ser att marknaden har blivit antingen omotiverat rädd eller orädd. Att jag sedan vid flera tillfällen har lyckats med att pricka in både bottnar och toppar beror förstås delvis på tur men även på att jag håller mig nykter och skärpt i dessa lägen för att så bra som möjligt kunna pricka in vändpunkterna. Jag skiter inte på mig när det rasar utan sitter istället på helspänn för att kunna avgöra om/när jag ska gå in tungt.
2016-07-26, 18:36
Medlem
Trillskes avatar
Nu när du pratat tillräckligt om akitehandel på en nivå för (på sin höjd) normalbehåvade människor i ung ålder kan det vara bra att påpeka att tråden handlar om bostäder, d.v.s. det vi vill höra är om dina fenomenala bostadsinvesteringar, det vore lite mer speciellt. Även om det var intressant av andra anledningar att du fått för dig att ditt normala beteende är speciellt.
Senast redigerad av Trillske 2016-07-26 kl. 19:13.
2016-07-26, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Va fasen..! Allt har ju ökat mer än KPI! Vi har biobubbla, chokladbubbla, bilbubbla etc etc. Hur ska det gå när alla dessa bubblor smäller?
KPI-bubblan som jag så ofta talat om. Den skapar kapitalsamhället isf arbetssamhället.
Man skrattar ju åt Ingves när han inte får fart på inflationen, ändra lite parametrar så de blir sanna så... Men hur skulle det gå, idag?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in