2016-07-26, 02:14
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Det är ingenting som jag helst VILL försvara men kan inte förneka faktumet att den moderna världen inte kan jämföras med härledarens arabvärld. Du är ju själv från Iran.Hur mycket kan man verkligen lita på rapporterna om religionens krig mellan Iran-Irak?
Nä,jag väljer vara ateist men inte behöver man göra sig själv till Mandela för att få rätten att existera.Man får ju erkänna att människor varken blir bättre av ateismen eller av Kalle Anka.
Du kunde helt enkelt försvarat det på ett mycket bättre sätt.
T.ex. att sekularismen fortfarande är ung men att potentialen finns att bli bättre.
Nej jag tror inte heller att man blir en bättre människa av ateism, inte för fem öre.
Är man en skit är man det vare sig man har Gud, Allah eller vad det vara monde med sig.
Men man skall vara ärlig dock när det kommer till den skada religionen och dess skadeverkningar den fört med sig. Den propagerar en elitism och segregering där vissa är utvalda och har Gud med sig och ofta resulterar i att man hyser ett förakt för andra troende utanför sin religion eller tolkning. Det varierar givetvis men den skapar ett utanförskap helt klart vilket alla religiösa minoriteter nog upplever i vilket land de än befinner sig i.

Sekularism betyder inte ett skit när det kommer till hur väl ett land uppträder.
Allt beror på politikerna.
Se bara på Sverige, i 200 år hade vi varit utanför krig när förra regeringen tyckte vi skulle börja delta i krig i länder vi inte har ett skit med att göra. Liberalerna ville ju t.o.m att vi skulle delta i den sista invasionen av Irak... De dumma jävlarna. USA invaderade för att familjen Bush skulle kunna göra grova pengar på oljan och inspirationen fick Bush från Gud själv hävdade han...

Så sekularism betyder inte ett skit mer än att man möjligen kan minska religiösa motsättningar inom det egna landet och att religiöst förtryck inte förekommer och oftast att alla fritt får utöva sin religion så länge det inte inkräktar på andras tro. Vilket iofs är trevligt för dem som flytt från just religiöst förtryck. Men det hindrar ju inte att idioter till politiker kan förstöra det hela i en handvändning.
Citera
2016-07-26, 13:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nja, jag menar nog att det är du (och för all del ganska många andra) som försöker ändra ordet från hur det faktiskt används.

Du slingrar dig. Vad är det som är så svårt att förstå i att ateism betyder "utan gud"?
Citera
2016-07-26, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Troende vill att ateism ska vara en tro för att deras trångsynta och hjärntvättade sinnen omöjligen kan tänka sig ett liv utan att "tro" på något.

Patetiskt.

Word!
Citera
2016-07-26, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du slingrar dig. Vad är det som är så svårt att förstå i att ateism betyder "utan gud"?
DU slingrar dig genom dina diskoordianska inlägg!!!
Det är inte själva förståelsen utan implikationerna av vad denna förståelse innebär..
Citera
2016-07-26, 13:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nä,de facto är vi i västvärlden också indoktrinerade med att tro på deras våldsamma natur.

Det ärt bara till att läsa den teo-fascistiska manualen koranen ...

Citat:
Vi slänger tusentals ton bomber på barn och vuxna så håll truten ditt kräk.Så ja historiskt sett har sekulära regimer massmördat många många fler än religionen någonsin gjort.

... istället för att kneejerks-reflexmässigt trassla sig in i irrelevant politisk slingraretorik.
Citera
2016-07-26, 13:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ursprungligen postat av IR5
DU slingrar dig genom dina diskoordianska inlägg!!!

Citat:
Det är inte själva förståelsen utan implikationerna av vad denna förståelse innebär..

Aaah ja, ditt senaste halmstrå: Att kunne se nån hemmasnickrat "kontext".

Lär dig elementär logik.
Citera
2016-07-26, 14:37
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Det är ingenting som jag helst VILL försvara men kan inte förneka faktumet att den moderna världen inte kan jämföras med härledarens arabvärld. Du är ju själv från Iran.Hur mycket kan man verkligen lita på rapporterna om religionens krig mellan Iran-Irak?
Nä,jag väljer vara ateist men inte behöver man göra sig själv till Mandela för att få rätten att existera.Man får ju erkänna att människor varken blir bättre/sämre av ateismen eller av Kalle Anka.
Du kunde helt enkelt försvarat det på ett mycket bättre sätt.
T.ex. att sekularismen fortfarande är ung men att potentialen finns för att bli bättre.
Har inte med bar bättre människa att göra, du föreställer dig att "man blir" ateist... fortfarande talar du ur en föreställning som du har om dels ateism, dels "ateister", och det är faktiskt din föreställning om ateister som framräder, dina fantasier om att ateister är en sorts människor.

VArför tar du inte bara bort din signatur, när det är du själv som inte förstår varken din tror att ateism = hadith.. och den teism vilken sekt det må vara du förespråkar och propagerar starkt för.

Har du problem med irak-regim och iran-regim, kan du säga t.ex "jag är politisk"

Att du blandar ihop begreppen och fortfarande naivt inbillar dig att man-blir-god-av-en-skopa-religion, som du kallar fö att : det är bra med religiösa läxor, tagna ur både medeltid och fornmedeltid.

Nej , sekularism som ofta leder till välmåeende, komfort.. har egentligen alltid funnits, människan fascinerades av tillvaron/existensen troligtvis så länge liv funnits. Inget som "vidskepelse" på något sätt bidragit till, mer än förvirring och idag fortf. begreppsförvirring, vad hette det nu : taqyia va? något som är sekterismens känneteken, att tiga.. och förskingr, inte missionera osv. dock leka med liv eller ja, förskingra.. elelr.. bedra "snyggt och smidigt"
Citera
2016-07-26, 14:59
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Lägger man ihop de uppskattningsvis uppemot 100 miljoner invånare av Syd och Nordamerika som dog för att vi ville kristna dem tillsammans med det kristna och muslimer ställt till med i Afrika och Asien med krig, kolonisation, spridande av sjukdomar och slavhandel krävs det många århundraden av krigande innan sekulära länder kommer upp till de siffror man kan belasta teistiska regimer för.

Sedan har muslimerna själva mördat långt mer av de sina än vad väst ställt till med och inte för att på något sätt förminska denna skada, de senaste århundradet.

Så tagga ner med imperativen när du själv ägnar dig åt historierevision.

Fast kristna är ju BARA människor som tror på Jesus Kristus. Om någon kristen också rånar och stjäl och förslavar osv har väl inte det ett dugg mer att göra med "Jesus Kristus är vår frälsare" än vad ¬(∃x)(Gx) har att göra med om någon ateist i Sovjet ägnade sig åt att förfölja kristna?

Hur håller ditt eget resonemang ihop egentligen?

Och bli inte arg nu igen.

Edit: Hade förstås blivit mer effektivt om jag hade ställt teism, (∃x)(Gx), mot ateism, ¬(∃x)(Gx).
Senast redigerad av nerdnerd 2016-07-26 kl. 15:09.
Citera
2016-07-26, 15:07
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Fast kristna är ju BARA människor som tror på Jesus Kristus. Om någon kristen också rånar och stjäl och förslavar osv har väl inte det ett dugg mer att göra med "Jesus Kristus är vår frälsare" än vad ¬(∃x)(Gx) har att göra med om någon ateist i Sovjet ägnade sig åt förfölja kristna?

Hur håller ditt eget resonemang ihop egentligen?

Och bli inte arg nu igen.
Nej det har det inte men när man jobbar samtidigt med att sprida sin tro och konvertera infödda så hamnar det i ett lite annat ljus. Man tog missionsbudet som ursäkt för att sprida "upplysning" till vildarna. Min uppfattning är att man såg dem som mindre värda för de var inte kristna.

Sedan fanns det en stor portion girighet med i spelet med det skall inte förnekas.
Citera
2016-07-26, 15:16
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nej det har det inte men när man jobbar samtidigt med att sprida sin tro och konvertera infödda så hamnar det i ett lite annat ljus. Man tog missionsbudet som ursäkt för att sprida "upplysning" till vildarna. Min uppfattning är att man såg dem som mindre värda för de var inte kristna.

Sedan fanns det en stor portion girighet med i spelet med det skall inte förnekas.

Precis som att ateister i Sovjet såg kristna som mindre värda för att de var kristna? Du kör ju ändå med någon sorts dubbel bokföring. Det håller ju inte ihop, annat än som billig antiteistisk propaganda.

ALLA har många olika motiv.
Citera
2016-07-26, 15:49
Medlem
qbits avatar
Citat:
Väldigt elegant formulerad definition av ordboksateism. Och helt oanvändbar.

Vad vill du då kalla det som Dawkins m fl faktiskt är kända för? Det de är kända för är ju sin aktivism och sitt engagemang för en viss fråga. Genom böcker, med deltagande i paneldebatter, som talare på demonstrationer (reason rally) och på konferenser (googla på t ex atheist convention), etc. Det finns också "ateistiska" (?) föreningar, som t ex American Atheists https://www.atheists.org/. Fel namn?

Vad ska man kalla det de håller på med när de försöker övertyga människor om sånt som att Gud nog inte finns, att religion mestadels är och har varit till skada för samhället, och att religion bör ha en mindre eller kanske t o m ingen plats i samhället, osv?

Om jag själv är utan gudstro, men har i sig ingenting emot att andra har en gudstro, vilken etikett föreslår du att man ska använda för att beskriva en sådan individs förhållningssätt till gud? Själv tycker jag att ”ordboksdefinitionerna” är hyfsat användbara: a-teist (utan gudstro), men inte anti-teist (mot gudstro). En del kanske t.o.m. väljer att kalla det för ”friendly atheist”, för att särskilja sig från anti-teistiska a-teister.
Citera
2016-07-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Om jag själv är utan gudstro, men har i sig ingenting emot att andra har en gudstro, vilken etikett föreslår du att man ska använda för att beskriva en sådan individs förhållningssätt till gud? Själv tycker jag att ”ordboksdefinitionerna” är hyfsat användbara: a-teist (utan gudstro), men inte anti-teist (mot gudstro). En del kanske t.o.m. väljer att kalla det för ”friendly atheist”, för att särskilja sig från anti-teistiska a-teister.
Varför får folk hybris av att ordet "ateist" inte säger så mycket om en persons åsikter? Folk verkar få panik av att det ordet i stort sett inte betyder något, och försöker stoppa in andra betydelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in