Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
1. Bostadssubventioner har funnits sedan 1930-talet.
Nu talade jag om räntesubventioner. Och nämnde väl 70-talet initial. Och senare 70-80 talet.
Och då är det vad du får hålla dig till. Annars gör du fel som citerar mitt inlägg med en invändning.
Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
2. Kan inte se att egnahemsrörelsen skulle ha bestått av höginkomsttagare. Vanligen var det lantisar eller folk som tröttnat på centrala Stockholm, som nappade på sådana möjligheter och byggde sig "eget hem" i eller utanför dagens förorter. Själva spektaklet pågick mellan 1900-1990 talet. Däremot blev det inte subventionerat förrän kring 1910, antingen i formen markupplåtelse gratis eller liknande. Att det nu gått 25-115 år innebär inte att samma personer bor kvar i byggnaderna. I många fall har typ egnahemspörte på 2 våningar och 180kvadrat transformerats till typ 4 våningar och 450kvadrat. Ibland har det t.o.m. ombildats till HR eller BRF med typ 3-8 lägenheter. Vill minnas att jag såg någon annons för 5 år sedan med en villa med 12 lägenheter på 290kvadrat.
Det blev mest intressant för höginkomsttagare. Den hög marginalskatten hjälpte till en hel del. Vet sådana som byggde om och om igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
3. Poängen är alltså den att systemen som fanns 1874 fungerade såååå mycket bättre än dagens system. Detta var givetvis för att systemen styrdes av just erfarna jurister&yrkesmän - inte av typ funkistyckande.
1874 är en invändning av svårartad "goddag yxskaft".
(Dessutom byggde bönderna som dom själva ville då).
Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
1. Jag tror nog att staten har väldigt god koll rent generellt. Det är en fråga om lättja ibland. Eller mer vanligt att politikerna inte bryr sig om vad staten har att anföra.
Kommunister har stor tilltro till staten. Dom vill att den ska sköta det mesta. Riktigt varför ni har så stor tilltro till Åsa Romson och Mona Sahlin har jag aldrig fått förklarat dock.
Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
2. Jag antar att du erkänner dig besegrad eftersom du låtsas att du inte förstår.

Jag lyssnar gärna på fakta. Men det ska vara för frågan relevanta fakta. Och någon sådan ser jag inte att du levererat.