2016-07-26, 14:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Ingen skillnad på hyresrätter och maträtter, eller hur är det du brukar säga ...

Är du tveksam till påståendet om att både hyresvärden och matförsäljaren vill tjäna pengar på sin verksamhet?
Citera
2016-07-26, 14:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ingen skillnad på hyresrätter och maträtter, eller hur är det du brukar säga ...

Nej det måste inte vara skillnad på att köpa mat eller hyra en lgh för en längre tid. Det är det inte i övriga världen förutom i Venezuela och Sverige förstås.
Citera
2016-07-26, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Är du tveksam till påståendet om att både hyresvärden och matförsäljaren vill tjäna pengar på sin verksamhet?

Hur kommer din banan in i det här ? Säker på att du anbringat den i lämplig
kroppsöppning ?
Senast redigerad av Fastbuckfreddie 2016-07-26 kl. 14:49.
Citera
2016-07-26, 14:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Var kommer din banan in i det här ?

Detta är ett diskussionsforum och inte en privat mailkonversation om du trodde det. Kolla in pm-funktionen om du vill hålla privata diskussioner!
Citera
2016-07-26, 14:48
Medlem
http://www.dn.se/ekonomi/skatteverket-granskar-bostadsspekulanter/

Bostadsrättsträsket blir allt sunkigare. Men, det handlar alltså om en
alldeles utomordentligt god chans att berika sig utan att arbeta så värst
mycket. För att inte tala om hur rika mäklarna blir med väldigt liten
ansträngning.

Allas vår Kurtan står som bekant (han påstår t o m det själv) i massor
av köer, allt i syfte att uppnå maximal vinst utan ansträngning ! Ett
föredöme för oss alla, samtidigt som bostadsnöden är på väg tillbaka ...

Men på det här viset har Kurtan tid och råd att skriva evighetslånga
tramsiga inlägg i all evighet. Just nu är han inne på Venezuela ...
Senast redigerad av Fastbuckfreddie 2016-07-26 kl. 14:50.
Citera
2016-07-26, 14:49
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det måste inte vara skillnad på att köpa mat eller hyra en lgh för en längre tid. Det är det inte i övriga världen förutom i Venezuela och Sverige förstås.

Jag tror ni marknadsliberaler gör misstaget med att personer som har barn inte är så lättförflyttliga som ni vill. Vad jag menar med detta är att om man "dagshyr" en lägenhet i område A, så händer nåt så man inte längre har råd då kan man flytta till område "B".

Det fungerar med maträtter, att "rätta munnen efter matsäcken" men när skola, barnomsorg osv. kommer till så finns en vilja (en politisk vilja iofs) som inte vill få barn att byta dagis och skola osv, beroende på föräldrarnas socioekonomiska situation.

I Stockholm skiljer det fågelvägen 2-12 km mellan bästa och sämsta av allting. Men det är tydliga sociala gränser.
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-07-26 kl. 14:54.
Citera
2016-07-26, 14:50
Medlem
Citat:
Detta är ett diskussionsforum och inte en privat mailkonversation om du trodde det. Kolla in pm-funktionen om du vill hålla privata diskussioner!

Ordningsmannen från samskolan gör comeback ...

Jo, jag vill väldigt gärna hålla med dig ...
Citera
2016-07-26, 14:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ordningsmannen från samskolan gör comeback ...

Jo, jag vill väldigt gärna hålla med dig ...

Det var ju du din pajas som försökte leka moderator så det där riktar sig bäst till dig själv. Svara istället på frågan du fick.

Citat:
Citera
2016-07-26, 14:57
Medlem
Citat:
Det var ju du din pajas som försökte leka moderator så det där riktar sig bäst till dig själv. Svara istället på frågan du fick.

Befinner du dig verkligen I bananen (signaturen indikerar ju just det)? Det omvända
tycker jag verkar betydligt troligare ? Fast hur känns det efter så lång tid ?

Å andra sidan passerade jag igår en leksaksplats med "frukter", där en jordgubbe
fattades eftersom den nyligen "stulits" ! Så ingenting är helt otroligt ...
Citera
2016-07-26, 14:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Befinner du dig verkligen I bananen (signaturen indikerar ju just det)? Det omvända
tycker jag verkar betydligt troligare ? Fast hur känns det efter så lång tid ?

Å andra sidan passerade jag igår en leksaksplats med "frukter", där en jordgubbe
fattades eftersom den nyligen "stulits" ! Så ingenting är helt otroligt ...

Rent tramsinlägg utan att du gör minsta ansats att svara på frågan du fick. Dessutom drar du slutsatser utan grund i vanlig ordning, banan behöver i detta fall inte vara en frukt.
Citera
2016-07-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Bostadssubventioner har funnits sedan 1930-talet.
Nu talade jag om räntesubventioner. Och nämnde väl 70-talet initial. Och senare 70-80 talet.

Och då är det vad du får hålla dig till. Annars gör du fel som citerar mitt inlägg med en invändning.

Citat:
2. Kan inte se att egnahemsrörelsen skulle ha bestått av höginkomsttagare. Vanligen var det lantisar eller folk som tröttnat på centrala Stockholm, som nappade på sådana möjligheter och byggde sig "eget hem" i eller utanför dagens förorter. Själva spektaklet pågick mellan 1900-1990 talet. Däremot blev det inte subventionerat förrän kring 1910, antingen i formen markupplåtelse gratis eller liknande. Att det nu gått 25-115 år innebär inte att samma personer bor kvar i byggnaderna. I många fall har typ egnahemspörte på 2 våningar och 180kvadrat transformerats till typ 4 våningar och 450kvadrat. Ibland har det t.o.m. ombildats till HR eller BRF med typ 3-8 lägenheter. Vill minnas att jag såg någon annons för 5 år sedan med en villa med 12 lägenheter på 290kvadrat.
Det blev mest intressant för höginkomsttagare. Den hög marginalskatten hjälpte till en hel del. Vet sådana som byggde om och om igen.

Citat:
3. Poängen är alltså den att systemen som fanns 1874 fungerade såååå mycket bättre än dagens system. Detta var givetvis för att systemen styrdes av just erfarna jurister&yrkesmän - inte av typ funkistyckande.
1874 är en invändning av svårartad "goddag yxskaft".
(Dessutom byggde bönderna som dom själva ville då).

Citat:
1. Jag tror nog att staten har väldigt god koll rent generellt. Det är en fråga om lättja ibland. Eller mer vanligt att politikerna inte bryr sig om vad staten har att anföra.
Kommunister har stor tilltro till staten. Dom vill att den ska sköta det mesta. Riktigt varför ni har så stor tilltro till Åsa Romson och Mona Sahlin har jag aldrig fått förklarat dock.

Citat:
2. Jag antar att du erkänner dig besegrad eftersom du låtsas att du inte förstår.
Jag lyssnar gärna på fakta. Men det ska vara för frågan relevanta fakta. Och någon sådan ser jag inte att du levererat.
Citera
2016-07-26, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag tror ni marknadsliberaler gör misstaget med att personer som har barn inte är så lättförflyttliga som ni vill. Vad jag menar med detta är att om man "dagshyr" en lägenhet i område A, så händer nåt så man inte längre har råd då kan man flytta till område "B".

Det fungerar med maträtter, att "rätta munnen efter matsäcken" men när skola, barnomsorg osv. kommer till så finns en vilja (en politisk vilja iofs) som inte vill få barn att byta dagis och skola osv, beroende på föräldrarnas socioekonomiska situation.

I Stockholm skiljer det fågelvägen 2-12 km mellan bästa och sämsta av allting. Men det är tydliga sociala gränser.
Vet inte om vi förutsätter någon direkt lättrörlighet.

Det brukar mest vara politiker som ändrar förutsättningar. Och det händer med dagens system. Eller att man måste byta arbetsplats.

Med marknadshyra blir detta mycket lättare. Då får vi en förbättring. Iom att det hela tiden finns ett utbud att flytta till. (Sedan förstår jag att det är bökigt med barn. Men det är det i dagens system också. Marknadshyra ger en förbättring).

Det som kan hända den som hyr är att fastighetsbolaget vill renovera upp. Och att hyran då stiger, och som hyresgäst anser man att det inte är värt det. Det kan hända idag likväl som vid marknadshyra. Men vid det senare fallet så är det mycket enklare att göra något åt saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in