2016-07-21, 15:22
Medlem
Bara en idé på en funktion jag hade tyckt det vore jättebra om det fanns på siten

Hade varit guld värt att ha en knapp där man döljer summor och antal i värdepappersfönstret och visar andel istället, är ganska aktiv i en grupp som promotar och försöker sprida kunskap om aktiehandel på mitt universitet och även många kompisar vill ha hjälp att komma igång. Hade då varit skönt att kunna visa upp sitt Avanza konto utan att visa hur mycket pengar man har. Hade dessutom gjort det lättare att jämföra och diskutera med kompisar.
Citera
2016-07-22, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Du måste ha ett A/F-konto för att kunna ha ett ISK, så du kan inte omvandla det.

Här kan du flytta dina aktier utan att behöva sälja dem: https://www.avanza.se/mina-sidor/flytta-vardepapper/flytta-vardepapper-internt.html

Rent skattemässigt räknas det dock som en försäljning så eventuella vinster måste du skatta för nästa år. Försäljningspriset kommer stå skrivet i deklarationen och du ska själv fylla i inköpspriset. Har du gjort få affärer kan du enkelt fylla i det själv via informationen du har under "Transaktioner". Har du gjort väldigt många affärer så att du inte orkar fylla i det själv kan du beställa en K4-blankett här så får du alla affärer snyggt på en K4-blankett: https://www.avanza.se/mina-sidor/deklaration/avanza-k4.html

Observera att K4 i många fall kostar pengar.

tack för svar
Citera
2016-07-23, 08:53
Medlem
Finns det några planer på att utöka grafer på ens konto något? För i dagsläget är det väl bara cirkeldiagrammet över hur stora andelar aktierna har i ens konto som finns.

Man blir så inspirerad varje gång man går in på Stefan Thelenius blog och ser hans grafer.
Citera
2016-07-25, 15:32
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilaten
Bara en idé på en funktion jag hade tyckt det vore jättebra om det fanns på siten

Hade varit guld värt att ha en knapp där man döljer summor och antal i värdepappersfönstret och visar andel istället, är ganska aktiv i en grupp som promotar och försöker sprida kunskap om aktiehandel på mitt universitet och även många kompisar vill ha hjälp att komma igång. Hade då varit skönt att kunna visa upp sitt Avanza konto utan att visa hur mycket pengar man har. Hade dessutom gjort det lättare att jämföra och diskutera med kompisar.

Hej!

Det är ett väldigt bra förslag och vi har sedan en tid tillbaka jobbat på en möjlighet att dela sin kontoöversikt och sina grafer utan att kontospecifik information kommer med. Vi är med andra ord på bollen men jag kan inte säga när en sådan funktion kommer att lanseras. Jag kommer däremot att föra vidare ditt förslag så att vi får ned kundefterfrågan på papper. Tack för att du hör av dig!

Citat:
Ursprungligen postat av Shaxnon
Finns det några planer på att utöka grafer på ens konto något? För i dagsläget är det väl bara cirkeldiagrammet över hur stora andelar aktierna har i ens konto som finns.

Man blir så inspirerad varje gång man går in på Stefan Thelenius blog och ser hans grafer.

Tack för ditt förslag, vi jobbar på ett omtag av kontoöversikten för att göra den mer lättöverskådlig och få in mer information. Jag vet dock inte när det lanseras men vi är definitivt på bollen!

Återkom gärna med fler förslag eller funderingar!

/Arvid, Avanza
Citera
2016-07-25, 15:38
Medlem
Finns det planer på att lansera betalkort kopplade till konton hos er?
Citera
2016-07-25, 15:46
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
/Arvid, Avanza

Arvid, hur går det med mobilappen till Android? Kan du iallafall släppa någon typ av horisont när vi kan förvänta oss att funktionerna utökas?
Citera
2016-07-25, 16:00
Medlem
edit
Senast redigerad av dindunuffin 2016-07-25 kl. 16:12.
Citera
2016-07-25, 16:03
Medlem
GabrielToshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary

Tror att säkerheten är ett av huvudargumentet för att de inte vill bli en vardagsbank.

Som det är nu går det ju inte för en bedragare att föra över pengar direkt från Avanza till sitt konto.

Säg att du har 500 tusen hos Avanza i aktier och fonder. Samtidigt kanske du bara har 20 tusen hos din vardagsbank (tex. Swedbank).

Med tanke på att så stor del av dina pengar är hos Avanza så känns det ju bra att de också har högst säkerhet.
Citera
2016-07-25, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dindunuffin
Hej, Avanza. Osäker kring denna ETF som jag har köpt:

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/307339/proshares-vix-short-term-futures-etf#

+400% idag, och jag skulle givetvis vilja hämta hem min vinst (om det nu ej missvisar?).

Köpte 13 st enl min transaktions lista, har endast 2 st kvar idag och får "felaktigt" i order fönstret när jag försöker lägga in en order....
Låter som en omvänd split, du har troligen inte haft en vinst på 400%. Om du försöker sälja 13 andelar fast du bara har 2 så kan du inte göra det eftersom det skulle innebära att du blankade.
Citera
2016-07-25, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Låter som en omvänd split, du har troligen inte haft en vinst på 400%. Om du försöker sälja 13 andelar fast du bara har 2 så kan du inte göra det eftersom det skulle innebära att du blankade.

Yes, tänkte först att världen kollapsar i och med instrumentet jag handlat...

Avanza sa exakt detta, tack för hjälpen dock.
Citera
2016-07-25, 16:41
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary

Hej!

I nuläget har vi inga planer på att lansera ett betalkort. Det beror främst på att det redan finns ett stort antal kort på marknaden och vi vill endast lansera produkter som vi anser vi kan göra bättre, billigare och enklare än de befintliga alternativen. När/om vi kommer på en lösning för betalkort som uppfyller dessa krav så kommer vi säkert att erbjuda våra kunder det.

Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Arvid, hur går det med mobilappen till Android? Kan du iallafall släppa någon typ av horisont när vi kan förvänta oss att funktionerna utökas?

Vi släpper nya funktioner löpande och nästa stora uppdatering bör komma inom två månader ungefär, är det några särskilda funktioner du önskar extra mycket?

/Arvid, Avanza
Citera
2016-07-25, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

I nuläget har vi inga planer på att lansera ett betalkort. Det beror främst på att det redan finns ett stort antal kort på marknaden och vi vill endast lansera produkter som vi anser vi kan göra bättre, billigare och enklare än de befintliga alternativen. När/om vi kommer på en lösning för betalkort som uppfyller dessa krav så kommer vi säkert att erbjuda våra kunder det.
Tack så mycket för svar, härligt med en bank som faktiskt motiverar sina beslut för sina kunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in