2016-01-14, 12:23
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Under fliken Investera finns det nu tre alternativ, om du klickar på "Börsen idag" kommer du till samma marknadsöversikten. Sajten kommer sedan ihåg vilken flik du valde så du hamnar på samma nästa gång du klickar på Investera.

Återkom gärna med frågor!

/Arvid, Avanza
Tackar!
Citera
2016-01-14, 15:32
Medlem
Hej,

En kort fråga då jag har blivit lite osäker.

Efter att man har sålt aktier, i avräkningsnotan står ett visst Likviddatum. Kan man ta ut sina pengar på den Likviddatum som står i notan eller dagen efter Likviddatum?

Tack på förhand!
Citera
2016-01-14, 16:26
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Hej,

En kort fråga då jag har blivit lite osäker.

Efter att man har sålt aktier, i avräkningsnotan står ett visst Likviddatum. Kan man ta ut sina pengar på den Likviddatum som står i notan eller dagen efter Likviddatum?

Tack på förhand!

Hej!

Du kan ta ut dina pengar på likviddagen som står skrivet i notan.

/Dan, Avanza
Citera
2016-01-14, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Du kan ta ut dina pengar på likviddagen som står skrivet i notan.

/Dan, Avanza
Vad händer om köper tex PA Resources som ska ut från börsen imorgon. Såg att det var massa människor som köpte idag när den låg på 0,3. Vad innebär det om börsen stänger imorgon? Tvingas dom sälja för vad börsen säljs för imorgon då?

Vad är meningen med att handla en aktie som ska ut från börsen?
Citera
2016-01-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
Vad händer om köper tex PA Resources som ska ut från börsen imorgon. Såg att det var massa människor som köpte idag när den låg på 0,3. Vad innebär det om börsen stänger imorgon?

De kommer fortfarande äga aktier i bolaget, bara att aktierna inte handlas över en börs. Så de äger samma andel av bolaget men kommer få ett helvete att sälja aktierna då de måste hitta en köpare själva och sedan göra en fysisk affär med papper och skit. Folk som köper har troligen ingen aning om att de ska avnoteras, folk handlar vad som helst nu för tiden.

Citat:
Tvingas dom sälja för vad börsen säljs för imorgon då?
Osäker på vad du menar men börsen ska inte säljas. De tvingas inte heller sälja sina aktier.

Citat:
Vad är meningen med att handla en aktie som ska ut från börsen?
Man äger som sagt fortfarande samma del av företaget, men aktierna är svårare att sälja. Kanske hoppas man att bolaget ska göra en turn-around och noteras igen i framtiden.
Citera
2016-01-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
De kommer fortfarande äga aktier i bolaget, bara att aktierna inte handlas över en börs. Så de äger samma andel av bolaget men kommer få ett helvete att sälja aktierna då de måste hitta en köpare själva och sedan göra en fysisk affär med papper och skit. Folk som köper har troligen ingen aning om att de ska avnoteras, folk handlar vad som helst nu för tiden.

Osäker på vad du menar men börsen ska inte säljas. De tvingas inte heller sälja sina aktier.

Man äger som sagt fortfarande samma del av företaget, men aktierna är svårare att sälja. Kanske hoppas man att bolaget ska göra en turn-around och noteras igen i framtiden.
Tack för dina tydliga svar!
Citera
2016-01-17, 19:39
Medlem
EnDronts avatar
Snabb fråga: kan man handla med optioner med ett ISK på Avanza (förutsatt att alla avtal är fixade såklart)?
Citera
2016-01-18, 10:49
Medlem
ChristianXs avatar
Också en snabb fråga; Vad gäller Superbolånet för Private Banking, om man är uppsatt på intresselistan där, ungefär när kan man tänka sig att det blir nytt utrymme för utlåning om man blev uppsatt för ca två månader sedan?
Citera
2016-01-18, 14:16
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Snabb fråga: kan man handla med optioner med ett ISK på Avanza (förutsatt att alla avtal är fixade såklart)?

Hej!

Om du har skickat in samtliga avtal för derivathandel på ISK och de blivit godkända kan du utan problem köpa och ställa ut optioner i ISK. För att ställa ut en option säljer du bara ett större antal än du har.

Återkom gärna med fler frågor!

/Arvid, Avanza
Citera
2016-01-18, 14:33
Medlem
En snabb fråga.. varför kan jag inte radera ett uttag? Står "vänligen försök senare"
Citera
2016-01-18, 14:56
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Också en snabb fråga; Vad gäller Superbolånet för Private Banking, om man är uppsatt på intresselistan där, ungefär när kan man tänka sig att det blir nytt utrymme för utlåning om man blev uppsatt för ca två månader sedan?

Hej!

Vi har inte någon tid på när nya pengar släpps till superbolånet, det kan ta några veckor eller några månader. För att få reda på status på din ansökan är det bäst om du kontaktar vår PB-avdelning på telefon.

Vänligen
Arvid, Avanza
Citera
2016-01-20, 10:22
Bannlyst
Tjena igen. Jag försöker fortfarande lära mig hur sidan fungerar och det går sakta men säkert framåt. :P men nu har jag några nya frågor:

Jag har svårt att hitta P/E ratio och andra ratios när jag försöker göra en fundamental analys på ett företag....är det jag som är blind och har missat det när jag scrollar igenom företagsinformationen och årsredovisningen? Jag kan inte se dessa värden någonstans? Är dom bara tillgängliga en viss tid på dygnet eller något sånt?`

Säkert jättekorkat, men skulle uppskatta om ni erfarna kunde hjälpa. :P

Edit: Ja men nu ser jag ju datan, Under Aktiedata såklart. Hehe blir lite seg i huvudet ibland
Senast redigerad av Grim-reaper 2016-01-20 kl. 10:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in