2015-06-01, 16:56
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamont
Har en fråga ang. courtage: Ni har som bekant olika courtageklasser, varav en som heter 'fast pris'. Vid stora summor så blir denna courtageklass givetvis överlägsen -- ur perspektivet från en kund i alla fall... Vad jag dock undrar är att om man ändå är uppe i den summan så lär man ha tillgång för att bli en pro-kund. Hur funkar courtage då; m.a.o., finns det någon möjlighet att ha en liknande 'courtageklass'?

Ni har även olika typer av pro-klasser, men som jag har uppfattat det se så har ni bara rörligt courtage (med minimumcourtage). Fast om man handlar med större summor så vill jag förvisso ha en absolut fast kostnad för alla köp. Finns det en sådan möjlighet? Alltså om man som pro-kund kan ta del av ett courtage som är absolut fast och konstant -- oavsett hur stor (eller liten) summan man handlar med är.

Hej!

Det stämmer att våra olika PRO-kategorier bygger på att du har ett lägsta courtage med en rörlig del. Även om vi i så stor mån som möjligt försöker att vara flexibla i våra upplägg så har vi ingen möjlighet att bygga ett specialklass som liknar Fast Pris, fast för PRO. Det är även värt att notera att man som PRO-kund har notasammanslagning och ett väldigt lågt rörligt courtage, vilket gör att man redan på vår "lägsta" PRO-nivå behöver lägga order på 291 000 kr för att komma upp till Fast Pris-courtaget.

Med det sagt finns det inget som hindrar dig att välja courtageklassen Fast Pris trots att du uppfyller kravet för att bli PRO-kund - om du känner att det är det bästa valet för dig!

Här kan du läsa mer kring vad de olika courtagekraven ligger på och vad det innebär att bli PRO-kund hos oss.

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-06-02, 10:14
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Hur tycker du att det fungerar just nu, alla forum nere?

Hej!

Jag ser inte att det är några problem just nu och vi har inte heller fått några fler rapporter. Det kan ha varit något tillfälligt fel igår kväll. Återkom gärna med vilka forum det är som inte fungerar (om felet kvarstår). Det går självklart också bra att ringa in till oss så hjälper vi dig vidare!

/Dan, Avanza
Citera
2015-06-02, 11:29
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Jag vet inte varför du inte skulle ha fått några rapporter men i ca 30 min igår såg ALLA forum utsåhär

http://oi58.tinypic.com/2lbclys.jpg

Jag har hört med vår drift och de känner inte till något större driftstopp. Det måste varit ett tillfälligt eller ett lokalt fel. Slå gärna en signal in till oss om det händer igen så att vi får en chans att kolla på det.

/Dan, Avanza
Citera
2015-06-02, 17:44
Medlem
Achernoes avatar
Hej, på eran sida så står detta:

På affärsdagen dras likviden preliminärt för ditt köp från ditt konto, och samtidigt bokförs det köpta värdepappret på ditt konto så att du kan se det på din kontoöversikt. Stockholmsbörsen tillämpar två likviddagar vid aktietransaktioner vilket innebär att pengarna du får vid en försäljning egentligen inte bokförs på ditt konto förrän två bankdagar efter affärsdagen. Avanza har dock en service där du kan utnyttja ett preliminärt saldo för att kunna sälja och köpa aktier direkt efter en försäljning på affärsdagen utan att betala någon ränta eftersom likviddagarna tar ut varandra. Detta gör att du som kund inte behöver invänta dessa två dagar likviddagar och på så vis riskera att gå miste om bra investeringar. Har du täckning på ditt konto för att genomföra det nya köpet, utan att använda likviden från försäljningen, görs köpet naturligtvis för dessa pengar istället.

Vad är det för service(understrkt)? Så om jag förstått det rätt, om jag nu har den här servicen eller vad fan detta nu är så stämmer detta hypotetiska scenario(?): Jag säljer aktier för 100 000 kr på måndag. På samma måndag så köper jag aktier för 100 000 kr. De enda avgifterna jag betalar är alltså courtage och inget annat (förutsatt att jag har denna service)?
Senast redigerad av Achernoe 2015-06-02 kl. 17:48.
Citera
2015-06-03, 09:23
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achernoe
Hej, på eran sida så står detta:

På affärsdagen dras likviden preliminärt för ditt köp från ditt konto, och samtidigt bokförs det köpta värdepappret på ditt konto så att du kan se det på din kontoöversikt. Stockholmsbörsen tillämpar två likviddagar vid aktietransaktioner vilket innebär att pengarna du får vid en försäljning egentligen inte bokförs på ditt konto förrän två bankdagar efter affärsdagen. Avanza har dock en service där du kan utnyttja ett preliminärt saldo för att kunna sälja och köpa aktier direkt efter en försäljning på affärsdagen utan att betala någon ränta eftersom likviddagarna tar ut varandra. Detta gör att du som kund inte behöver invänta dessa två dagar likviddagar och på så vis riskera att gå miste om bra investeringar. Har du täckning på ditt konto för att genomföra det nya köpet, utan att använda likviden från försäljningen, görs köpet naturligtvis för dessa pengar istället.

Vad är det för service(understrkt)? Så om jag förstått det rätt, om jag nu har den här servicen eller vad fan detta nu är så stämmer detta hypotetiska scenario(?): Jag säljer aktier för 100 000 kr på måndag. På samma måndag så köper jag aktier för 100 000 kr. De enda avgifterna jag betalar är alltså courtage och inget annat (förutsatt att jag har denna service)?

Hej!

Det stämmer att du både kan köpa och sälja aktier för 100 000 kr under måndagen utan att betala skuldränta, så länge du inte handlar på kredit sedan tidigare såklart.

Tänk dock på att ett uttag från kontot direkt efter en aktieförsäljning utlöser skuldränta, då pengarna faktiskt inte har betalats från marknaden (på grund av likviddagarna). Skulle man göra det blir det dock sällan mer än några ören eller kronor, då räntan endast dras fram till likviddagen för affären. Överlag är likviddagar sällan ett problem då de gäller åt båda hållen, det vill säga både vid köp och sälj.

Tveka inte att höra av dig vid ytterligare frågor eller funderingar!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-06-03, 12:51
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Det var ett bra förslag som vi absolut tar med oss, även om det inte finns konkret på bordet i dagsläget. Vi är medvetet lite hemlighetsfulla vad som ska komma och vad vi prioriterar i och med att vi snart lanserar vår nya iPhone-app. Förhoppningsvis klarnar det lite vid lansering, så får du ett humm om vad du i förlängningen kan vänta dig till Android också.

För övrigt finns nyheter för specifika bolag längst ned på bolagets översiktsbild, även om du inte kan gå hur långt bak som helst.

/Kristoffer, Avanza

Stämmer faktiskt, men då kom jag på en annan sak. En vy över alla ens nyheter, så man kan se om det kommit några nya nyheter. Något liknande det som finns på webbsidan, men anpassat för mobilen.

Hur är statusen över när Appen beräknas släppas? Kan ni avslöja det? Fortfarande under sommaren?
Citera
2015-06-03, 13:00
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Stämmer faktiskt, men då kom jag på en annan sak. En vy över alla ens nyheter, så man kan se om det kommit några nya nyheter.

Hur är statusen över när Appen beräknas släppas? Kan ni avslöja det? Fortfarande under sommaren?

Tack för feedbacken, den åker helt klart ned i idélådan

Om allt fortsätter gå som det ska är det inte allt för långt kvar till appen, men vi är fortsatt kryptiska till dess att vi har ett faktiskt datum. Håll ut lite till!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-06-03, 21:08
Medlem
Hallå hallå,

En snabb fråga gällande Courtage klasser. Låt oss säga jag handlar aktier med Mini Courtage klassen och efter en period uppgraderar jag till Fast Pris klassen. Efter att jag är uppgraderad till Fast pris klassen, och väljer att sälja mina ursprungliga aktier köpta i Mini Courtage klassen, kommer jag då få betala Courtage enligt den nya Courtage klassen(Fast Pris) eller enligt i den Courtage klassen som aktierna ursprungligen köptes i?

Tack på förhand!
Citera
2015-06-04, 09:52
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Hallå hallå,

En snabb fråga gällande Courtage klasser. Låt oss säga jag handlar aktier med Mini Courtage klassen och efter en period uppgraderar jag till Fast Pris klassen. Efter att jag är uppgraderad till Fast pris klassen, och väljer att sälja mina ursprungliga aktier köpta i Mini Courtage klassen, kommer jag då få betala Courtage enligt den nya Courtage klassen(Fast Pris) eller enligt i den Courtage klassen som aktierna ursprungligen köptes i?

Tack på förhand!

Tjena,

Du kommer då att ligga i "Fast pris" och det innebär att du betalar 99 kr i courtage (Stockholmsbörsen & First North). Det spelar inte någon roll vad du hade för courtageklass tidigare. Om du vill så kan du byta courtageklass var 30:e dag. Om det skulle vara väldigt speciella omständigheter eller om du gjort en miss så kan du slå en signal in till oss så kan vi manuellt byta tillbaka åt dig

/Dan, Avanza
Citera
2015-06-07, 18:29
Medlem
927s avatar
så ni raderar utdelningar för föregående år på varje aktiesida, så korkat. det är ju ett perfekt sätt att se utdelningshistorik om den sparas på den tomma ytan!
Citera
2015-06-08, 09:18
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
så ni raderar utdelningar för föregående år på varje aktiesida, så korkat. det är ju ett perfekt sätt att se utdelningshistorik om den sparas på den tomma ytan!

Hej!

Tack, vi tar det med oss som ett förbättringsförslag. Jag vill däremot slå ett slag för vår aktiegraf, som du kan välja att rita ut alla utdelningar i. Förhoppningsvis hittar du den information du behöver där!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-06-08, 09:27
Medlem
Extreme75s avatar
Det jag irriterar mig på är att min Franklin India A Acc USD fond dröjer nästan en vecka mellan gångerna då jag kan se kursändringarna. Varför då kan man ju undra. Är det inte så att varje kväll vid 22.00 tiden får man uppgraderat dagens kursändringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in