Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
46 av hans totalt 101 matcher i Serie A som spelare i Cagliaris vackra tröja. Kom till Cagliari 1993/1994 direkt efter att den legendariska Francescoli lämnat. Italien tokdominerade fotbollen i världen och Francescoli var en av världens bästa spelare. Cagliari slutade sexa i tabellen 1992/1993 och kvalificerade sig till UEFA-cupen.
Men Francescoli lämnade och Cagliari fick kämpa vidare utan honom. Cagliari hamnade i mitten av tabellen men tog sig till kvartsfinal i UEFA-cupen mot Juventus. Och man vann både hemma och borta mot ett stjärnspäckat Juventus! Sedan förlorade man på målskillnad mot Inter i semifinalen efter att båda lagen vunnit sina hemmamatcher... Inter vann finalen.
Allegris insatser som spelare drog inte till sig någon särskild uppmärksamhet. Men däremot har jag följt honom tämligen intensivt då han kom till Cagliari som tränare. Kom från Sassuolo som vann Serie C och där han fick pris som bästa tränare i den divisionen. Cagliari kom från en mirakulös Salvezza där man hade 11 poäng efter halva säsongen men där Ballardini introducerade Cossu som trequartista och Cagliari sedan stormade fram.
Och det var en del av grunden till framgångarna i Cagliari. Allegri hade redan i Coverciano pläderat för spel med en trequartista och i Cagliari hade han Cossu. Naturligtvis blev han vald till Serie A:s bästa tränare trots att han inte kunde utmana de stora lagen. Men samtidigt var det med Cagliari som han senast på riktigt allvar hade en riktig trequartista, trots att han sedan tränat Milan och Juventus. Tills nu...
Han är en fantastisk tränare som lyckas anpassa spelet efter det egna laget och motståndaren. Men med en trequartista kan han dominera spelet åtminstone mot svagare motstånd, samt det ger honom ytterligare en dimension mot svårare motstånd.
Allegri är definitivt en av de få som verkligen förespråkar trequartista, vilket är en av anledningarna till att jag verkligen gillar honom.

Ja Allegri vill helst spela med trequartista men så länge det inte finns en naturlig trequartista i laget lär det inte hända i någon större utsträckning som sagt. Pereyra är förövrigt på väg bort och gångna säsongen var han inte tillräckligt bra för att kunna spela trequartista. Allegri körde en del med vidal som trequartista under sin första säsong.
Jag tycker det är tydligt när ledningen lånar Benatia på lån med köpoption från Bayern att det visar att tanken är 3-5-2 inför denna säsongen. Barzagli, Bonucci och Chiellini är givna i backlinjen i 3-5-2 och Benatia och Rugani som reserver, krävs åtminstone 5st mittbackar om man ska köra med 3-backslinje, rotation p.g.a trötthet och skador dyker alltid upp under säsongen. Benatia och Rugani skulle ruttna på bänken om Juve kör 4-3-1-2 större delen av säsongen. Rugani behöver speltid för att utvecklas och Benatia har inte gått på lån till Juve för att växa fast på bänken.
Det finns alltså 5st högklassiga mittbackar, det går inte och vore tjänstefel att spela med endast 2st mitt backar under större delen av säsongen (4-3-1-2).
vet inte riktigt hur du tänker men ska t.e.x chiellini och bonucci spela i en fyrbackslinje och resterande 3st högklassiga mittbackar ruttna på bänken? Tänker då på barzagli, benatia och rugani. Enligt mig är chiellini och bonucci snäppet vassare än barzagli just som mittbackar i fyrbacklinje.
Kollar vi mittfältet är det tunt när iomed marchisio skada som inga många som lägger upp startelvor i juve tänker på och om Pogba lämnar vilket han gör med stor sannolikhet så är inte mittfältet så brett som det var innan. Det blir därför svårt att spela med 3st innemittar och lägg därtill en i trequartista position.
Hade kunnat säga asamoah för 2år sedan men efter hans långvariga skada inför förra säsongen var han inte alls sig likt, han var en av de sämsta i Juventus förra säsongen ihop med Pereyra. Såg vilsen ut på planen och gjorde inte många rätt.
I nuläget blir det mer kvalité på planen med 3 innermittrar (khedira, pjanic NY) och BBC på planen. Då jag räknar med att Pogba lämnar och att marchisio kommer inte att komma till spel för ens tidigast december.
Det var faktiskt när allegri började spela 3-5-2 som allt vände för Juventus, Juve har materialet för 3-5-2 men också tryggheten i det spelsystemet. Innan dess hade han experimenterat med 4-3-3 och 4-3-1-2 och som alla vet så radade Juventus upp kryssmatcher och förluster i säsongsinledningen.