Citat:
Ursprungligen postat av
carlpetersen73
Månadskostnaden blir högst rimlig, runt 2000 nettokostnad, om föräldrarna lånar på sitt hus. Alternativet att hyra ett rum blir nog inte billigare. I tråden har vi sett ett antal liknande lägenheter gå iväg i Uppsala för dessa pengar, så insatsen är nog helt lugn att hämta tillbaka, kanske med en liten vinst på toppen av det, så har boendet i princip blivit gratis. Som förälder hade jag inte tvekat att lyfta luren till banken om någon av mina telningar skulle studera och behövde boende.
Det är många föräldrar till dagens studenter som inte ens behöver belåna sitt hus/sin lägenhet för att kunna finansiera barnens BR-lägenheter. Sparande och investeringar räcker långt för många.
Citat:
Ursprungligen postat av
rotadent
Absolut, när räntan är så här låg blir det förstås inte så dyrt. Men man ska få lånet också, men det är väl föräldrarna som sagt. Trist hur som helst när priserna skenar så pass i en studentstad, det är inte alla som har föräldrar som har möjlighet att hjälpa till heller. Men det kan förstås bli en fin affär för de som har råd, en rejäl slant att kasta in i en större lägenhet när de har fått första jobbet.
Räntan är nog inte en avgörande faktor.
Jag har ett antal vänner från studietiden som bodde i en BR-lägenhet finansierad av deras föräldrar, och det är många år sedan, så fenomenet är inte nytt. Som du skriver så var denna första BR-lägenhet, som de fick, ett bra insteg i bostadsmarknaden. =)
Det är dags för dig att börja planera för dina knoddars bostadskarriär.