2016-07-21, 20:44
Medlem
[quote=SuraStina|57929827]Det kan ju vara barnbarnet som ärvt det och nu säljer...

Knappast god marknadsföring med så dåliga/suddiga bilder...

Lite underligt att huset är taxerat till under 200 tKr, de vill sälja det för 250 tKr men det finns pantbrev på 600 tKr. Har säljaren belånat huset över sitt värde och gjort annant för pengarna (rest, köpt bilar osv)?

Kan inte finna några fönster i lägenheten. Är den fönsterlös...?

kanske borde tillägga ordet ironi till mina inlägg, så klart var väl semesterboendeannonsen värsta tänkbara

Ang ev barnbarn huset så googlar man på kartor så ser det ut att ha haft en tillfällig hyresgäst med tanken på allt vad hängts dit på brevlådan.
Men det skulle ju även kunna vara med tanke på namnet en betydligt yngre hustru 22år med medföljande små barn som nu blivit änka efter den rullatorförsedda äkta mannen som dött av ålderdom.
Citera
2016-07-22, 14:22
Medlem
Jaha, nu är en av Uppsala minsta lägenheter till salu i Luthagen. 12,5kvm och priset är satt på 1,3 miljoner kronor!

http://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/uppsala/uppsala/luthagen/kyrkogardsgatan-45-b/

104.000kr/kvm alltså. Jag undrar även hur lång tid det tar innan handfatet och förvaringen under tar vattenskador vid duschandet.
Citera
2016-07-22, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Jaha, nu är en av Uppsala minsta lägenheter till salu i Luthagen. 12,5kvm och priset är satt på 1,3 miljoner kronor!

http://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/uppsala/uppsala/luthagen/kyrkogardsgatan-45-b/

104.000kr/kvm alltså. Jag undrar även hur lång tid det tar innan handfatet och förvaringen under tar vattenskador vid duschandet.
Man slutar aldrig att förvånas. Vem köper något liknande? Betala 1,3 miljoner för att bo sämre än i en studentlägenhet...

Jag köpte själv en bostadsrätt när jag skulle studera, men då var ju syftet att slippa bo i korridorer och små studentlägenheter. Det kommer man ju inte ifrån här. Den där är ju mindre än en vanlig studentlägenhet. Det är sjukt hur små lägenheterna har blivit. I Stockholm kan man ju enkelt få betala 3 miljoner och ändå tvingas välja mellan att ha ett köksbord eller soffa, för att båda inte får plats.
Citera
2016-07-22, 14:42
Moderator
rotadents avatar
Citat:

Är marknaden så pass het i Uppsala alltså? Studentstad förvisso, men det här är otroligt lite bostad för pengarna. Det borde finnas avsevärt bättre alternativ inom cykelavstånd från stan och universitetet.
Citera
2016-07-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Är marknaden så pass het i Uppsala alltså? Studentstad förvisso, men det här är otroligt lite bostad för pengarna. Det borde finnas avsevärt bättre alternativ inom cykelavstånd från stan och universitetet.
Lägenheterna i Luthagen (nära till där både ekonomer och jurister pluggar) går för absurda summor innan terminstart. En lägenhet jag tittade på hade den dåvarande ägaren köpt för 150 000 år 2001, och den kostar idag 2 000 000. Priserna blir så höga för att man vet att efterfrågan aldrig kommer gå ner på dessa. Så länge universitetet inte flyttar så kommer det vara skyhög efterfrågan på ettor. Men ja, det här tar priset!
Citera
2016-07-22, 14:51
Medlem
Citat:

Jodå, marknaden är väldigt het. Kolla på hemnets funktion för att visa slutpriser på lägenheter sålda i Uppsala. Jag sålde min lgh förra året för 1.920.000kr(1:a i Svartbäcken med sovalkov och balkong) och jag köpte den 2008 för 990.000kr. Jag hade renoverat köket sedan dess, men inget annat. Så det är sjukt het marknad just nu.

Tyvärr åts ju pengarna upp när jag köpte en 2:a för 2,4 miljoner, men det är fortfarande en investering tydligen.
Citera
2016-07-22, 23:20
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Lägenheterna i Luthagen (nära till där både ekonomer och jurister pluggar) går för absurda summor innan terminstart. En lägenhet jag tittade på hade den dåvarande ägaren köpt för 150 000 år 2001, och den kostar idag 2 000 000. Priserna blir så höga för att man vet att efterfrågan aldrig kommer gå ner på dessa. Så länge universitetet inte flyttar så kommer det vara skyhög efterfrågan på ettor. Men ja, det här tar priset!

Citat:
Jodå, marknaden är väldigt het. Kolla på hemnets funktion för att visa slutpriser på lägenheter sålda i Uppsala. Jag sålde min lgh förra året för 1.920.000kr(1:a i Svartbäcken med sovalkov och balkong) och jag köpte den 2008 för 990.000kr. Jag hade renoverat köket sedan dess, men inget annat. Så det är sjukt het marknad just nu.

Tyvärr åts ju pengarna upp när jag köpte en 2:a för 2,4 miljoner, men det är fortfarande en investering tydligen.

Där ser man, men hur har studenterna råd? Antar att det inte är någon annan än studenterna som vill ha en mikroskopisk lägenhet i Uppsala. Jag hade aldrig kunnat köpa en lägenhet för ens en miljon, ännu mindre två, när jag pluggade. Är det föräldrarna som betalar? Förstår att trycket är högt, men tänkte att efterfrågan borde vara mer priskänslig än i exempelvis Stockholm.
Citera
2016-07-22, 23:25
Medlem
Citat:
Där ser man, men hur har studenterna råd? Antar att det inte är någon annan än studenterna som vill ha en mikroskopisk lägenhet i Uppsala. Jag hade aldrig kunnat köpa en lägenhet för ens en miljon, ännu mindre två, när jag pluggade. Är det föräldrarna som betalar? Förstår att trycket är högt, men tänkte att efterfrågan borde vara mer priskänslig än i exempelvis Stockholm.
Ja, föräldrarna som degar.
Citera
2016-07-22, 23:46
Medlem
marcus birros lägenhet ute på budgivning:

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-hogalid-stockholms-kommun-lundagatan-38-a-9477075

jag hittar tre kors på väggarna - hur många hittar du?

för arkivet: http://archive.is/4ZhTW
Senast redigerad av meetthefockers 2016-07-22 kl. 23:53.
Citera
2016-07-23, 09:13
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
http://www.hemnet.se/nybyggnadsprojekt/lennartsnas-lennartsnas-slott-1-9206337
Vad är det egentligen man har gjort här, har man lagt beslag på ett gammalt slott ifrån 1700-talet och styckat upp det i massa lägenheter?
Citera
2016-07-23, 09:16
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
marcus birros lägenhet ute på budgivning:

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-hogalid-stockholms-kommun-lundagatan-38-a-9477075

jag hittar tre kors på väggarna - hur många hittar du?

för arkivet: http://archive.is/4ZhTW
Jag noterar att mäklaren/Birro inte ansett diplomen med Birros namn vara så pass privata att de behövde blurras.
Förhoppningen är nog att villigheten att betala mer ska öka när presumtiva köpare ser vem nuvarande ägare är. Lite likt de skyltar som vittnar om hur t.ex. "Strindberg bodde i detta hus mellan mars 1872 - juni 1873 skrev här största delen av Mäster Olof".
Citera
2016-07-23, 10:32
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Månadskostnaden blir högst rimlig, runt 2000 nettokostnad, om föräldrarna lånar på sitt hus. Alternativet att hyra ett rum blir nog inte billigare. I tråden har vi sett ett antal liknande lägenheter gå iväg i Uppsala för dessa pengar, så insatsen är nog helt lugn att hämta tillbaka, kanske med en liten vinst på toppen av det, så har boendet i princip blivit gratis. Som förälder hade jag inte tvekat att lyfta luren till banken om någon av mina telningar skulle studera och behövde boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in