Citat:
Ursprungligen postat av
Burgess
Nästan alla missbrukare röker. Många lågutbildade röker. Svarten rökte.
Jag ber om ursäkt för att jag går OT men jag måste kommentera detta. Precis som du säger finns det en stark koppling mellan utbildningsnivå och rökning och det finns också givetvis en koppling mellan substansmissbruk och rökning men jag har gjort enintressant iakttagelse kring detta då jag varit en del på behandlingshem. För 13 år sedan rökte alla utom 1-2 patienter på behandlingshemmet. För 1 år sedan rökte hälften av alla patienter på behandlingshemmet.
Så här är det på flera behandlingshem nuförtiden! Det går åt rätt håll även bland missbrukarna! Ja sett till cigarettrökningen.
Vi måste också minnas att de flesta missbrukare är inte dem vi ser i parkerna utan de flesta sitter hemma och dricker.
Bland dem som sitter i parkerna skulle jag tro att inte lika många är ickerökare.
Jag skulle tro att narkomanerna röker i större utsträckning än rena alkoholister men jag är inte säker på det.
Jag är i alla fall säker på att det inte alls är som förut längre! Det är förvånansvärt många som inte röker.
Felkälla: Det är möjligt att fler röker när det är i missbruk är när de är drog och alkoholfria.