2016-07-20, 21:04
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsberg21
Lite ångest när det går ur eller slutar fungera efter ca 6-7 timmar efter intag men verkligen inte nåt man kan leva med, På concerta hade jag ångest hela tiden och den släppte dagen efter typ så detta är en betydligt bättre medicin i mina ögon. Frågan är bara hur man ska få den att funka hela dagen?

Utifrån min erfarenhet. Lär dig att leva med att medicinen bara fungerar 6-7 timmar, jobbar du heltid så jobba seriöst 6 timmar så har du råd att vara ofokuserad sista timmarna. Att fylla på med mer leder på sikt endast till högre tolerans och hjärnan får mindre tid till återhämtning mellan amfetamin påfyllning. Att medicinera sig 16 timmar om dagen innebär för mig att hjärnan fortare blir "utbränd" än om jag är restriktiv och endast tar en kapsel på vardagarna.
Citera
2016-07-20, 21:08
Medlem
Forsberg21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benso1990
Utifrån min erfarenhet. Lär dig att leva med att medicinen bara fungerar 6-7 timmar, jobbar du heltid så jobba seriöst 6 timmar så har du råd att vara ofokuserad sista timmarna. Att fylla på med mer leder på sikt endast till högre tolerans och hjärnan får mindre tid till återhämtning mellan amfetamin påfyllning. Att medicinera sig 16 timmar om dagen innebär för mig att hjärnan fortare blir "utbränd" än om jag är restriktiv och endast tar en kapsel på vardagarna.

Du har nog helt rätt då jag inte har nån koll på denna medecin, Började i veckan.
Men känner nog att om medicinen räcker till 11-12 och jag jobbar till 19 så kommer det inte fungera tyvärr.

Kan man kanske lägga till attentin efter lunch så är jag kanske i hamn?
Citera
2016-07-20, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rufflebutt
Du kan prova lösa upp pulvret i en vattenflaska och dricka hälften på morgonen, sedan resten 1 timme innan du normalt "kommer ned"
Forsberg21, metoden med vattenflaska kan ju vara en lösning?
Citat:
Började med Elvanse i måndags då jag bara stod ut i ett par dagar med concerta pga ångest from hell!

Nästan bara positivt av Elvanse, Knappt några biverkningar alls och känner mig lugnare än någonsin innan, Känns nästan bättre än stesolid som jag gått på i några år MEN!

Tar 30mg vid 7, Vid 9 mår jag kanon och sen framåt 12-13 kommer ångesten krypande igen och tappar den lust jag haft till allting på förmiddagen.

Vad ska jag göra? Ta 30 mg till vid 13 eller är det en högre morgondos jag behöver? Hur tror ni läkaren tänker om jag säger att jag tagit 30 till? dvs dubbla ordinerade dosen.
Fortsätt med Elvanse, lägg till 20 mg ungefär vid lunchtid, svårt att säga får anpassa efter ditt behov. Vi är alla olika och det beror på hur metabolismen av Elvanse sker i just din kropp. 30 mg Elvanse är vanligare och borde vara lättare att få ut på apotek än 20 mg.

4 huskurer med bikarbonat och citron - Steg för Hälsa Läs Hur tar jag bikarbonat med citron? om du vill öka effekten, men överdriv inte mängden.

Grapefruktjuice i riktigt små mängder varje morgon är inget jag rekommenderar, speciellt om du tar andra mediciner. Förlänger effekten.
Citera
2016-07-20, 23:17
Bannlyst
Citat:
Började med Elvanse i måndags då jag bara stod ut i ett par dagar med concerta pga ångest from hell!

Nästan bara positivt av Elvanse, Knappt några biverkningar alls och känner mig lugnare än någonsin innan, Känns nästan bättre än stesolid som jag gått på i några år MEN!

Tar 30mg vid 7, Vid 9 mår jag kanon och sen framåt 12-13 kommer ångesten krypande igen och tappar den lust jag haft till allting på förmiddagen.

Vad ska jag göra? Ta 30 mg till vid 13 eller är det en högre morgondos jag behöver? Hur tror ni läkaren tänker om jag säger att jag tagit 30 till? dvs dubbla ordinerade dosen.
Du kan antingen
1. Höja dosen och ta den på morgonen då mer elvanse håller längre ju mer man tar eller
2. Be om att få 50mg till morgonen och 50mg till eftermiddagen.
Citera
2016-07-21, 10:46
Medlem
Forsberg21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
Du kan antingen
1. Höja dosen och ta den på morgonen då mer elvanse håller längre ju mer man tar eller
2. Be om att få 50mg till morgonen och 50mg till eftermiddagen.
Får fundera lite på det...

Normalt att effekten är helt försvunnen fjärde dagen? Har nått riktigt bra några timmar varje dag hittills men idag känner jag ingenting. Bara ångest och hjärtklappning.
Citera
2016-07-21, 11:57
Medlem
Citat:
Normalt att effekten är helt försvunnen fjärde dagen? Har nått riktigt bra några timmar varje dag hittills men idag känner jag ingenting. Bara ångest och hjärtklappning.
Prova tyrosin kosttillskott, det är en föregångare till neurotransmittorer, bl.a. dopamin och noradrenalin. Börja dagen med en rejäl frukost och ät en varierande kost under dagen.
Citera
2016-07-21, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CominInHot
Intressant. Nu behöver den bara godkännas för att lindra depression också.
Det är säkert något som gjorde att Elvanse inte blev godkänd för att behandla depression. Men det finns Voxra som har en inverkan på noradrenalin och dopamin, se (FB) Ni som äter/har ätit Voxra...

Läs mer: "Fel ge serotonin-hämmare till alla deprimerade" | Psykiatri | Dina mediciner

Alla deprimerade har inte brist på dopamin.
Citera
2016-07-21, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Samtidigt hjälper Elvanse många, men tycker du att Attentin fungerar bättre för dig effektmässigt och hur är det rent praktiskt (hur många gånger om dagen tar du det per dag? Om Elvanse och Strattera (video) förändrar genuttryck så är det inte bra. Utan att gå in på vad Elvanses "låtsas" lysin-protein gör till kroppen undrar jag hur länge det tar innan genetiska förändringarna märks?

Idag finns generiska Adderall, så väljer en person rätt fabrikat stödjer det inte de "storas" miljardindustri?

Finns det "rent" dexamfetamin som tas en gång om dagen som Elvanse?

Elvanse omvandlas till bl.a. dexamfetamin i kroppen, men vad tycker du levoamfetamin? Adderall XR som har en dextroamfetamin/amfetamin (DL) blandning skulle ju kunna importeras.

Jag är ytterst tveksam till att Elvanse ska vara genotoxisk. Det finns inga bevis på att dexamfetamin ska imitera eller påverka någon annan process i kroppen vad jag känner till.

FASS beskriver metabolismen som följande.

Citat:
Ursprungligen postat av FASS Vårdpersonal
Lisdexamfetamindimesylat omvandlas till dexamfetamin och L-lysin, vilket sker genom metabolism i blodet, huvudsakligen genom den hydrolytiska aktiviteten hos röda blodkroppar. Röda blodkroppar har hög kapacitet för metabolism av lisdexamfetamin då in vitro-data visat att påtaglig hydrolys sker även vid låga nivåer av erytrocytvolymfraktion. Lisdexamfetamin metaboliseras inte av cytokrom P450-enzymer.

Amfetamin oxideras på position 4 i bensenringen för att bilda 4-hydroxyamfetamin eller på alfa- eller beta-kol i sidokedjan för att bilda alfa-hydroxyamfetamin eller norefedrin. Norefedrin och 4-hydroxyamfetamin är båda aktiva substanser som var och en oxideras för att bilda 4-hydroxynorefedrin. Alfa-hydroxyamfetamin genomgår deaminering för att bilda fenylaceton, som slutligen bildar bensoesyra och dess glukuronid och glycinkonjugatet hippursyra. Även om de enzymer som är involverade i metabolismen av amfetamin inte är fullständigt fastställda, vet man att CYP2D6 är involverat i bildningen av 4-hydroxyamfetamin.

Är uuy1851 eller någon annan fortfarande osäker har jag tidigare haft kontakt med Shire Sveriges mediciniska ledning som kan ge ett definitivt svar angående denna teoretiska fråga om inte annat och klargöra mer detaljrikt hur mekanismen teoretisk fungerar.
Citera
2016-07-22, 02:28
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benso1990

Håller helt och hållet med dej! Vad jag har hört av mina kompisar som också går på elvanse i olika doser är att den håller i sej jätte olika beroende på person. Jag upplever att jag har längre effekt när jag är hård med kost, träning och sömn. Nu jobbar jag som kost och träningskonsult så det blir lite auto. Men även en kompis som jag har tvingat på strikt bra kost känner sej bättre och har längre effekt. Samt rutiner, ha samma timme du går och lägger och stiger upp. Äter frukost på samma timme osv. Det tycker jag hjälper till en längre effekt. Men måste sägas också att jag är mycket okunnig i biokemi och sånt här. Tar bara från erfarenheter och vad vänner har sagt. Därimot vill någon ha tips ellee hjälp med kost så säg till så hjälper jag gärna!
Citera
2016-07-22, 02:35
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerschlaffse
Liset måste lösas bort i levern till dexamfetamin så det var inte så konstigt att ni inte fick effekt, testa oralt då det är det enda som funkar.

men vadå inte ett rus? Minsta lilla sinnesförändring gjord av en substans är ett rus, frågan är vad för slags rus det ger. Jag vart helt klart påverkad efter att min kropp gjort av sig med lisdexamfetaminet och omvandlat till dexamfetamin, jag fick ett amfetaminrus! Oväntat? Nej.

Fråga dig själv vad du vill ha för rus, vill du funka i vardagen är elvanse ultimat, vill du gå på rejv i 24h kanske dom inte passar.

(OBS!! Det är amfetamin i dessa! Du får ett rus, klarare rus än gatutjack! Pundare föredrar kanske gatutjack då detta är medicin, jag föredrar med gatutjack om jag ska knarka.)

Ber om ursäkt för okunnighet och dåligt ordval. Menade faktiskt att det ska vara svårt att få ett rus som gatutjack och liknande. Har själv provat att ta relativt hög dos, inte alls samma slags rus. Mest bara jobbigt enligt mej. Dock har jag mycket små erfarenheter av andra droger mm.

Mvh Nemo
Citera
2016-07-22, 03:05
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mugwump
Jag skulle vilja höra med er som under flera år har medicinerat (ej självmedicinering!) mot diagnosticerad ADHD med läkemedel innehållandes amfetamin i olika former (Attentin, Metamina, Elvanse, etc), hur har det gått?

Vad äter ni och hur stor dos?
Har ni åkt på några jobbiga biverkningar så som depressioner, likgiltighet, självmordstankar, etc?
Har ni någonsin försökt sluta eller ta en paus? Hur gick det?
Ångrar ni någonsin att ni började med medicineringen med just amfetamin?

Jag vill självklart höra från båda läger, er som har upplevt problem men även från er som inte har märkt av några större problem.

Kört elvanse sen det i stortsett "kom ut". Inga problem. Får den lilla extra kicken som den är tillför. 50mg. Har kört ngn vecka utan lite då och då. Känner av att jag är utan men har med hjälp av elvanse redan byggt upp rutiner och en bra vardag så jag fixar det bra ändå. Inga konstigheter att ta 50mg efter 1 vecka. Får tillbaka samma effekt och känsla.
Tror jag snart är redo att trappa ner och sluta en längre period och hoppad på att jag kan vara utan!

Mvh Nemo
Citera
2016-07-22, 03:49
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Jag är ganska ny på elvanse och tar bara 30mg per dag men den medicinen är helt fantastisk för min ADD, på alla sätt, även efter en månad går jag fortf på 30mg, eufori-ruset har ju sänkts men energin är samma, och jag bryr mig inte om att euforin sänks då jag inte vill missbruka medicinen ändå. Det enda jag är orolig över är viktminskningen, jag är gränsfall till underviktig redan innan jag började på medicinen och efter att ha gått på den en månad känns det som jag gått ner även fast jag tvingat i mig mat, så jag äter lika mycket som innan om inte mer.. speciellt på sena kvällar tvingar jag i mig fet mat/snacks (inte middagen, utan efter), chips, dipp osv. Är det någon särskild kost jag borde försöka fokusera på att äta? kanske borde beställa hem sån där Soylent som är drickbara måltider, och kombinera det med riktig mat? Någon som har förslag eller tips?

Enligt mej personligen så är inte onyttighetet som chips dip rätt väg för behålla vikt ellee gå upp. Träna regelbundet om du kan annars kan du testa med att äta lite mer pasta ris potatis. Drick så mycket som din kropp ska ha. Du kan alltid laga feta såser på ren grädde. Vill du ha lite mer konkret och mer text att läsa om kost så säg till så kan jag skriva. Utbildad kostkonsult och hjälper dej gärna!

Mvh Nemo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in