2016-07-14, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Amfetamin påverkar noradrenalin som torde påverka hur snabbt tarmen arbetar.

Finns det någon källa där man kan läsa att elvanse verkligen påverkar metabolismen? Jag har letat själv men inte hittat något, hade behövt något att visa upp för läkaren om jag ska påstå det , när han säger att det inte gör det.
Citera
2016-07-14, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fortis et liber
Min kompis hade samma grej. Hon tog tyngderna ur sina fotledsmanchetter och stoppade i byxfickorna till vägningen, bara för att inte bli stressad av att bli av med medicinen. Sen har hon vart noga med att äta.

Ja det är ju en idé men jag tror dock jag har lyckats gå upp lite, vet inte hur mycket han förväntade sig att jag skulle gå upp på två veckor , men ett kilo måste väl räknas som en ganska stor viktökning på två veckor? Har alltid haft svårt för att gå upp i vikt så jag har kämpat jävligt mycket för att gå upp nästan ett kilo sen jag var där sist.
Citera
2016-07-14, 16:51
Bannlyst
är det korstolerans på elvanse o concerta?

edit: har fått tag på 3x 54mg concerta och undrar om de kommer ge effekt.
Senast redigerad av DougLee 2016-07-14 kl. 16:57.
Citera
2016-07-14, 18:14
Medlem
skunkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Finns det någon källa där man kan läsa att elvanse verkligen påverkar metabolismen? Jag har letat själv men inte hittat något, hade behövt något att visa upp för läkaren om jag ska påstå det , när han säger att det inte gör det.

Har ingen källa just nu men det är ganska välkänt att amfetaminpreparat snabbar upp din metabolism
Citera
2016-07-14, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunky
Har ingen källa just nu men det är ganska välkänt att amfetaminpreparat snabbar upp din metabolism

Ok, finns det någon annan här som har någon källa på att Elvanse påverkar metabolismen? skulle behöva något konkret att visa upp, jag har letat själv men jag hittar inget om det, vilket är varför jag börjar tro att läkaren kan ha rätt i det han sa även om han kändes lite okunnig när det gäller just adhd-mediciner (han sa tex att det var sällsynt med viktnedgång på elvanse, vilket jag tycker är ett helt bisarrt påstående)
Citera
2016-07-14, 19:54
Medlem
Citat:
Detta är den enda medicinen jag provat som faktiskt hjälpt mig enormt i vardagen och nu säger min läkare att om jag inte går upp i vikt så kommer jag inte få fortsätta gå på den.. jag har bara haft den i några månader, men ligger på 18,6 i BMI (undervikt) , innan jag började med medicinen låg jag precis på normalvikt..
Prova en hög-fet, hög-kalori diet. Om jag vore dig så skulle jag undvika all skräpmat, men försöka få i mig mer av de nyttiga fetterna. Högt blodsocker är inte bra.
Citat:
Ok, finns det någon annan här som har någon källa på att Elvanse påverkar metabolismen? skulle behöva något konkret att visa upp, jag har letat själv men jag hittar inget om det, vilket är varför jag börjar tro att läkaren kan ha rätt i det han sa även om han kändes lite okunnig när det gäller just adhd-mediciner (han sa tex att det var sällsynt med viktnedgång på elvanse, vilket jag tycker är ett helt bisarrt påstående)
Viktminskning på Elvanse - FASS Allmänhet
Citera
2016-07-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Prova en hög-fet, hög-kalori diet. Om jag vore dig så skulle jag undvika all skräpmat, men försöka få i mig mer av de nyttiga fetterna. Högt blodsocker är inte bra.

Viktminskning på Elvanse - FASS Allmänhet

Ja, viktminskning , men det har inget med metabolismen att göra, och enligt det som står på fass så kan jag inte direkt säga att han hade fel, för han sa att det var sällsynt eller runt 10%, och det är ju det som står, att ~10% (1/10) upplever det, även om den listas som "mycket vanlig" på fass.

Jag har för någon dag sedan precis påbörjat en Joylento-diet för att se om det kan hjälpa, jag är verkligen inte hungrig av mig annars och tanken på mat får mig kräkfärdig när jag inte är hungrig, jag blir hungrig kanske 2-3 gånger om dagen och då äter jag, men det är för lite för att få i mig tillräckligt för att gå upp i vikt, det är 10000 gånger enklare att få i mig näring genom dryck så jag kör 2 termosar Joylento (det blir 1500 kalorier) och sedan risifrutti , någon middag med pasta eller potatis, inte jättestor portion då det är rätt mättande med näringsdryck men jag kommer nog upp i 2500 kalorier nu, och för mig som helt passiv på dagarna har jag läst att det räcker gott och väl, 2000 kalorier skulle t.om räcka för att jag ska gå upp i vikt.

https://www.joylent.eu/products/joylent , scrollar man ner lite kan man se vad det innehåller, och en termos är ungefär 720~ kalorier
Senast redigerad av zanderman 2016-07-14 kl. 23:18.
Citera
2016-07-17, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uuy1851
Ska be om dexamfetaminsulfat istället för denna när jag träffar läkaren nästa gång. Hade Attentin förr, men ville testa nåt nytt. Men efter mycket extrastudier inom biokemi har jag hittat att mekanismen bakom dess verkningsmekanism inte är känd. Ni som snackar om att ni omvandlat det till dex med hjälp av enzymer snackar så mycket skit. Det sker inte i matspjälkningen "aktiveringen", det sker med Järn bundet till hemoglobin i röda blodkroppar. När man andas och andas ut så ändrar röda blodkroppar form, och denna instabilitet gör att de bundna lisdexamfetamin-bas-molekylerna bit för bit klyvs till dexamfetamin i blodet.

Det är basically ett syntetiskt protein som ingen vet vad det kommer göra när man tillför det i kosten, såsom vid medicinering.

Kroppen kommer troligen missta sig och foga in den syntetiska molekylen i proteiner i celldelningsprocessen, och annat hemskt som troligen leder till genetiska störningar och slutligen döden i det genetiska släktträdet som följer avkomman eller uppväxten.

Sluta prata om saker ni inte vet någonting om.... Detta är bara ett desperat försök av de som tillverkade Adderall att fortsätta tjäna cash på samma typ av recept när deras patent gick ut. De tog lisdexamfetamin dimesylat, patenterade den, och krängde vidare till samma personer som tidigare hade Adderall då Attentin och liknande helt annars skulle ersatt deras älskade miljardersindustri i form av Adderall.

Har ni frågor, fråga. Ni kommer inte hitta en expert inom biokemi som orkar bry sig på Flashback, åtminstone är det väldigt sällsynt. Så här är jag.
Samtidigt hjälper Elvanse många, men tycker du att Attentin fungerar bättre för dig effektmässigt och hur är det rent praktiskt (hur många gånger om dagen tar du det per dag? Om Elvanse och Strattera (video) förändrar genuttryck så är det inte bra. Utan att gå in på vad Elvanses "låtsas" lysin-protein gör till kroppen undrar jag hur länge det tar innan genetiska förändringarna märks?

Idag finns generiska Adderall, så väljer en person rätt fabrikat stödjer det inte de "storas" miljardindustri?

Finns det "rent" dexamfetamin som tas en gång om dagen som Elvanse?

Elvanse omvandlas till bl.a. dexamfetamin i kroppen, men vad tycker du levoamfetamin? Adderall XR som har en dextroamfetamin/amfetamin (DL) blandning skulle ju kunna importeras.
Citera
2016-07-20, 07:28
Medlem
Svar till Zanderman.
Jag tycker det är ett veritabelt genidrag att överbevisa sin doktor med information hämtat från flashback.
Uttryck gärna din känsla Ang läkarens kompetens (okunnighet) till denne, Och presentera den information du hittat på lagom dramatiskt vis.
Tex slå den i skrivbordet med en ljudlig smäll, Innan du skuttar upp på vågen och stoltserar med din framgångsrika viktökning.
Varför inte be han att höja din medicin när du har satt han på plats.
Du är helt rätt ute i hur du ska bemöta en outbildad läkare, särskilt när det är så viktigt som det är.
Nej ut och rädda din medicin, förklara att han inget kan och lär han det som är sanning.
Lycka till
Citera
2016-07-20, 15:38
Medlem
Forsberg21s avatar
Började med Elvanse i måndags då jag bara stod ut i ett par dagar med concerta pga ångest from hell!

Nästan bara positivt av Elvanse, Knappt några biverkningar alls och känner mig lugnare än någonsin innan, Känns nästan bättre än stesolid som jag gått på i några år MEN!

Tar 30mg vid 7, Vid 9 mår jag kanon och sen framåt 12-13 kommer ångesten krypande igen och tappar den lust jag haft till allting på förmiddagen.

Vad ska jag göra? Ta 30 mg till vid 13 eller är det en högre morgondos jag behöver? Hur tror ni läkaren tänker om jag säger att jag tagit 30 till? dvs dubbla ordinerade dosen.
Senast redigerad av Forsberg21 2016-07-20 kl. 15:55.
Citera
2016-07-20, 19:55
Avslutad
Ni som använt ritalin/concerta och bytt till elvanse upplever ni att ångesten blir mindre påtaglig när det går ur kroppen?
Citera
2016-07-20, 20:40
Medlem
Forsberg21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Ni som använt ritalin/concerta och bytt till elvanse upplever ni att ångesten blir mindre påtaglig när det går ur kroppen?

Lite ångest när det går ur eller slutar fungera efter ca 6-7 timmar efter intag men verkligen inte nåt man kan leva med, På concerta hade jag ångest hela tiden och den släppte dagen efter typ så detta är en betydligt bättre medicin i mina ögon. Frågan är bara hur man ska få den att funka hela dagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in