2016-04-23, 19:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Hur är den att panga? Nån som testat?

Inte själv men vet en som löste 700 mg i en stor pump. Men verkade inte ge något speciellt och det ger troligen inte det. Det är ju redan pulver och lätt lösligt så ser inte det ska kunna ge någon kick i en ven i heller.

Testade själv en gång på fyllan att dra 140 mg nasalt. Mycket pulver! Glömde bort jag gjort det efter intag av 4 mg sub en halvtimme efter. Satt med en vän som gjort det samma och hade det skönt och lira TV spel. Timme senare PANG helt klar i huvudet. Känns som att man känner när det kommer nasalt på ett helt annat sätt än oralt.

Även hört av andra, även om det inte kommer snabbare så kommer det direkt i full effekt i stället för att smygga sig på.

Tycker inte detta är något man ska missbruka utan va lite full dum och nyfiken en kväll för några år sedan. Gillar den medicinska verkan och att man inte känner några bieffekter som av Ritlin, Conserta och Medicnet.
Enda tråkiga är tiden på morgonen innan den fungerar, när man blivit van vid att massa Medicnet och vara vaken och glad efter 10 min trots man känt sig trött när man vaknat.

Men ja på de ovanstående så är inte det positiva som blir mindre och mindre med tiden man tar det inte värt det. Evlansen märker man bara lite bra effekter och går ur systemet på samma sätt på kvällen.

Helt klart den bästa medicinen som är licens fri. Kanske bästa i det långa loppet. Dock lite orolig över de nya varningarna om att de inte kan garantera permanenta skador vid doser 70 mg och över.

Fick höra detta av min läkare i dag och började därför läsa och skriva i tråden. Så verkar vara nya rön. Så ni som har höga doser, ta upp det och diskutera med era läkare nästa gång ni ska förnya recept.

Min läkare är inte rädd för att skriva ut höga doser då jag innan 120 mg (3 x40mg) Medicnet depot morgon samt 2x20 mg snabbverkande middag eftermiddag.
Citera
2016-04-23, 19:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte elvanse men i väntan på utredning borde du kunna få voxra utskrivet, det har liknande effekter men svagare.

Ja förutom att det är en helt annan typ av medicin och ska inte genomföras alls. Användes ju som rökavvänjnings medicin för 10 år sedan eller något men de fick de sluta med pga hög självmordsrisk. De flesta mår bra en vecka sen börjar det spöka.

Dåliga råd att skriva att det är typ samma! På vilket sätt? Vilka ämnen?
Citera
2016-04-25, 09:35
Medlem
Konstig effekt av Elvanse/lisdexamfetamin?

Jag har tagit 30mg av Elvanse under en veckas tid. Första gången jag tog 30mg så blev jag euforisk och social. Ingen massiv effekt, men klart märkbart. Jag bestämde mig därför att pröva 90mg och förväntade mig att må riktigt bra.

Effekten kom både starkare och snabbare. Ena stunden var jag seg och småtrött, för att i nästa stund komma på mig själv med att både prata och skoja. En stund senare var det som en våt filt lades på mig. Jag fick en massiv panikattack, vilket jag aldrig brukar få. Men som tur var försvann den en halv minut senare. Mycket märkligt!

Under den resterande dagen så var jag väldigt energisk, min hjärna jobbade för fullt. Vanligtvis så blir jag snabbt trött efter en aktivitet men nu kunde jag hålla igång hela dagen utan att behöva dra mig tillbaka för att vila hjärnan. Men det märkliga var att jag inte kände av någon eufori alls! När det var som bäst så kände jag mig nöjd och tillfreds, men samtidigt lite sammanbiten och stressad. Och om det blev för mycket ljud omkring mig så kände jag mig lite stressad och irriterad och var tvungen att gå undan. Jag förväntade mig även att mina puppiller skulle vara stora, men detta inträffade aldrig, vilket dock inte är en nackdel.

Någon annan här som upplever amfetamin på samma sätt? Det jag är mest förbryllad, och lite besviken över, är att jag inte upplevde någon eufori.

Min teori är att jag hade svårt att slappna av eftersom jag umgicks med vänner som jag absolut inte ville skulle veta vad jag har tagit, även om jag har medicinen utskrivet på recept. Att jag helt enkelt var orolig för att det kanske skulle märkas?

Andra teorier som jag har, men som inte heller känns som klockrena förklaringar:

* Jag har redan byggt upp en tolerans (30mg under en vecka)
* För stor dos
* Amfetamin fungerar på det här sättet för mig
* Det kanske tar ett par försök innan man vänjer sig och slappnar av?

Bortser jag från panikattacken så skulle jag inte beskriva upplevelsen som negativ, men inte heller som bra. Det var mer en helt ok upplevese, som även var praktisk då jag orkade mycket.
Citera
2016-04-25, 10:15
Medlem
tv-geeks avatar
Jag äter Attentin (dexamfetaminsulfat) pga min adhd. Jag upplever att jag blir piggare men samtidigt lugnare, gladare, mindre ljudkänslig och, framförallt, så försvinner min ångest nästan helt. Jag har provat så enormt många olika sorters mediciner mot min ångest men ingen har funkat som denna vilket känns ljuvligt.

Jag upplever däremot ingen eufori. Jag känner ju givetvis glädje tack vare att min ångest försvinner och att jag mår bättre, men ingen eufori. Enligt min psykiater så är det såhär en "adhd-hjärna" ska reagera och må av denna sorts medicin.

Jag tycker inte heller att medicinen ger mer eller bättre effekt om jag höjer dosen.

Vet inte om mina upplevelser hjälpte dig något men jag önskar dig lycka till i fortsättningen!

Vänligen
Citera
2016-04-25, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tv-geek
Jag äter Attentin (dexamfetaminsulfat) pga min adhd. Jag upplever att jag blir piggare men samtidigt lugnare, gladare, mindre ljudkänslig och, framförallt, så försvinner min ångest nästan helt. Jag har provat så enormt många olika sorters mediciner mot min ångest men ingen har funkat som denna vilket känns ljuvligt.

Jag upplever däremot ingen eufori. Jag känner ju givetvis glädje tack vare att min ångest försvinner och att jag mår bättre, men ingen eufori. Enligt min psykiater så är det såhär en "adhd-hjärna" ska reagera och må av denna sorts medicin.

Jag tycker inte heller att medicinen ger mer eller bättre effekt om jag höjer dosen.

Vet inte om mina upplevelser hjälpte dig något men jag önskar dig lycka till i fortsättningen!

Vänligen

Tack för ditt svar. Det låter onekligen som om att du upplever amfetamin på ett liknande sätt som jag gör. Hur länge har du ätit det?
Citera
2016-04-25, 10:43
Medlem
uuy1851s avatar
Är denna mjukare än Ritalin mot kroppen? 40mg Ritalin vs 70mg Elvanse
Citera
2016-04-25, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uuy1851
Är denna mjukare än Ritalin mot kroppen? 40mg Ritalin vs 70mg Elvanse

Hur man reagerar på olika mediciner är väldigt individuellt. Vissa upplever att Concerta är bättre än Elvanse, andra föredrar Elvanse. Jag tycker att Elvanse är bättre än t.ex Concerta. Concerta gav mig lite lätt, diffus ångest, dimmig hjärna, osv. Jag kände mig medicinerad. Men detta upplever jag inte på Elvanse.

Däremot är jag lite nojjig över att äta Elvanse regelbundet dagligen. Hur beroende kommer jag bli? Kommer jag stöta på jobbiga biverkningar i det långa loppet, som t.ex depressioner?
Citera
2016-04-25, 18:39
Medlem
Frågor till er som under flera år har medicinerat mot ADHD med amfetamin

Jag skulle vilja höra med er som under flera år har medicinerat (ej självmedicinering!) mot diagnosticerad ADHD med läkemedel innehållandes amfetamin i olika former (Attentin, Metamina, Elvanse, etc), hur har det gått?

Vad äter ni och hur stor dos?
Har ni åkt på några jobbiga biverkningar så som depressioner, likgiltighet, självmordstankar, etc?
Har ni någonsin försökt sluta eller ta en paus? Hur gick det?
Ångrar ni någonsin att ni började med medicineringen med just amfetamin?

Jag vill självklart höra från båda läger, er som har upplevt problem men även från er som inte har märkt av några större problem.
Citera
2016-04-25, 19:55
Medlem
skunkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Dock lite orolig över de nya varningarna om att de inte kan garantera permanenta skador vid doser 70 mg och över.

Permanenta skador? Har du någon aning vad som kan menas med det? Varför skulle 70 lisdexamfetamin ge mer skador än 20 mg metamina är ju samma sak
Citera
2016-04-26, 00:15
Medlem
bananajoe33s avatar
Behöver få någon medicin mot min adhd, har haft concerta men min kontaktperson fick reda på att jag åkte dit på ringa narkotikabrott, så måste pissa 3 månader för att få tillbaka den... Men hade hellre testat Elvanse mot min adhd, är Elvanse svår att få ut? Blev så stissig av concerta.
Citera
2016-04-26, 00:28
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananajoe33
Behöver få någon medicin mot min adhd, har haft concerta men min kontaktperson fick reda på att jag åkte dit på ringa narkotikabrott, så måste pissa 3 månader för att få tillbaka den... Men hade hellre testat Elvanse mot min adhd, är Elvanse svår att få ut? Blev så stissig av concerta.
Beror på hur din läkare är, men ska tekniskt sett vara lika lätt att få som Concerta.
Citera
2016-04-26, 02:25
Medlem
bananajoe33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Beror på hur din läkare är, men ska tekniskt sett vara lika lätt att få som Concerta.

Ok, ska prata med läkaren om det, tack för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in