2016-07-21, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
När man efter att ha flyttat ut räknar på kostnader så läggs värdeminskningen till eller så dras värdeökningen ifrån.
varför i helvete skulle jag flytta när jag trivs bra där jag bor= Ha exakt samma kostnad som för ett år sedan...
2016-07-21, 01:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet inte hur många gånger jag skall svara på samma fråga?

Googla fram bankerna i Sverige, gå in på deras hemsidor, finn boräntehistorik, ingen har sänkt sedan februari, många har höjt.

Du vet att DU har 3 månaders bunden ränta va?
Jag vet inte om du är efterbliven eller bara ute efter att bråka...Jag länkade igår till bankernas historik när det gäller höjningar respektive sänkningar på rörligt upp till 5 åriga lån. Men du kanske vet mer, berätta gärna mer om det!
2016-07-21, 01:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det var effekterna av brexit som diskuterades och innan brexit stod OMXS30 i 1360 och nu står det i 1386. Även om du har bajs i hjärnan borde du inser att brexit inte har orsakat någon krasch.
Varför ens försöka förklara för en med skallen full med bajs.....
Om man ser på hennes inlägg i tråden så fattar du rätt fort att hennes kunskaper bara handlar om länkar till olika institut (som passar hennes idéer). Dvs noll koll på den svenska verkligheten!
2016-07-21, 02:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
En rapport från verkligheten

Hushållens flitiga sparande har lett till att de ekonomiska tillgångarna har ökat mer än inkomsterna under de senaste årtiondena. De senaste tio åren har kontosparandet dominerat.

De senaste tio åren har hushållens tillgångar ökat med 59 procent, vilket motsvarar 1.942 miljarder kronor. På 20 år har de finansiella tillgångarna ökat med 280 procent, vilket kan jämföras med motsvarande siffra för inkomsterna som är 120 procent.

”Svenska hushåll sparar jättemycket både om man tittar historiskt och om man jämför med andra länder. Det har man gjort i ett antal år”, säger Tor Borg, chefsekonom på SBAB, till Di.

http://artikel.di.se/artiklar/2016/7/20/kontosparandet-dominerar-bland-svenskarna/
2016-07-21, 09:16
Medlem
Citat:
En rapport från verkligheten

Hushållens flitiga sparande har lett till att de ekonomiska tillgångarna har ökat mer än inkomsterna under de senaste årtiondena. De senaste tio åren har kontosparandet dominerat.

De senaste tio åren har hushållens tillgångar ökat med 59 procent, vilket motsvarar 1.942 miljarder kronor. På 20 år har de finansiella tillgångarna ökat med 280 procent, vilket kan jämföras med motsvarande siffra för inkomsterna som är 120 procent.

”Svenska hushåll sparar jättemycket både om man tittar historiskt och om man jämför med andra länder. Det har man gjort i ett antal år”, säger Tor Borg, chefsekonom på SBAB, till Di.

http://artikel.di.se/artiklar/2016/7/20/kontosparandet-dominerar-bland-svenskarna/

Den slutsats man kan dra är att hushållen lyckats med bedriften att öka sina finansiella tillgångar med 280% samtidigt som inkomsterna bara ökat med 120%, av det kan man dra slutsatserna att man antingen bara handlat framgångsrikt på börsen eller så var det finansiella sparandet för 20 år sedan otroligt lågt, har inte kollat.

Jag tvivlar inte på hushållens förmåga att klara sämre tider överlag , däremot är det ju så att ett tillgångspris som baseras på dess låga månatliga kostnad ( boendekostnad ) självfallet påverkas negativt om denna boendekostnad skulle öka, vad som sedan skulle få denna kostnad att öka är inte min sak att spekulera i eftersom våra räntor ser ut att vara låga ett tag till, men vår omvärld blir allt oroligare, vår regering allt inkompetentare så jag ser väl inte för ljust på vårt lands framtid

Är fortfarande nyfiken på när jag skulle ha ljugit för dig, återkom gärna med en redogörelse kring detta, annars måste jag förpassa dina funderingar till soptunnan tills vidare.
2016-07-21, 09:58
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
varför i helvete skulle jag flytta när jag trivs bra där jag bor= Ha exakt samma kostnad som för ett år sedan...

"Utgift är en post i bokföring. Det avser anskaffningstillfället och priset (värde) av resursanskaffning. Tidpunkten är i princip då resursen levereras men i praktiken anser man utgiftspunkten vara när man får fakturan (då har man papper på värdet). Utgift ska inte förväxlas med kostnad då kostnad uppstår i samband med att resursen förbrukas, inte inköps. Utgifter påverkar aldrig resultaträkningen men det gör däremot kostnaderna."

Googla brukarkostnad för mer info.
Senast redigerad av Gullegubben 2016-07-21 kl. 10:05.
2016-07-21, 10:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Den slutsats man kan dra är att hushållen lyckats med bedriften att öka sina finansiella tillgångar med 280% samtidigt som inkomsterna bara ökat med 120%, av det kan man dra slutsatserna att man antingen bara handlat framgångsrikt på börsen eller så var det finansiella sparandet för 20 år sedan otroligt lågt, har inte kollat.

Jag tvivlar inte på hushållens förmåga att klara sämre tider överlag , däremot är det ju så att ett tillgångspris som baseras på dess låga månatliga kostnad ( boendekostnad ) självfallet påverkas negativt om denna boendekostnad skulle öka, vad som sedan skulle få denna kostnad att öka är inte min sak att spekulera i eftersom våra räntor ser ut att vara låga ett tag till, men vår omvärld blir allt oroligare, vår regering allt inkompetentare så jag ser väl inte för ljust på vårt lands framtid

Är fortfarande nyfiken på när jag skulle ha ljugit för dig, återkom gärna med en redogörelse kring detta, annars måste jag förpassa dina funderingar till soptunnan tills vidare.

Följ dig eget råd och googla så hittar du svaret.
2016-07-21, 10:25
Medlem
Citat:

Vi kan ju titta igenom lite vad som hänt:
Enhet mdr
Kod:
1996		2016
505		1570	Inlåning. Dvs banksparande och hos Riksgälden
169		  90	Obligationsinnehav.
203		1649	Direktägda aktier.
135		 801	Fond-innehav.
296		1023	Pensionssparande. (Privat).
275		2505	Tjänstepension.
  4		 866	Premiepension.
141		2283	BR-innehav.

829		3543	Lån. I bank mm och hos CSN.

* Pensionssparandet kommer väl inte att öka mer nu när vänstern dubbelbeskattar pensioner.
* BR är alltså en finansiell tillgång. Det är inte fast egendom. (Och villor finns alltså inte med här).

Ser man nu till vad som ökat mest (väldigt grovt. Fortfarande mdr):
2200 Tjänstepensioner.
2200 BR-innehav.
1400 Direktägda aktier.
1000 Inlåning.
800 Premiepensioner.
700 Pensionssparande.
700 Fonder.

2700 Lån.
Senast redigerad av Alpha101 2016-07-21 kl. 10:49.
2016-07-21, 10:39
Medlem
Citat:
Följ dig eget råd och googla så hittar du svaret.

Du anklagar mig för att ljuga utan att kunna styrka det, befattar mig från och med nu inte längre med dig.
2016-07-21, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vi kan ju titta igenom lite vad som hänt:
Enhet mdr
Kod:
1996		2016
505		1570	Inlåning. Dvs banksparande och hos Riksgälden
169		  90	Obligationsinnehav.
203		1649	Direktägda aktier.
135		 801	Fond-innehav.
296		1023	Pensionssparande. (Privat).
275		2505	Tjänstepension.
  4		 866	Premiepension.
141		2283	BR-innehav.

829		3543		Lån. I bank mm och hos CSN.

* Pensionssparandet kommer väl inte att öka mer nu när vänstern dubbelbeskattar pensioner.
* BR är alltså en finansiell tillgång. Det är inte fast egendom. (Och villor finns alltså inte med här).

Ser man nu till vad som ökat mest (väldigt grovt. Fortfarande mdr):
2200 Tjänstepensioner.
2200 BR-innehav.
1400 Direktägda aktier.
1000 Inlåning.
700 Pensionssparande.
700 Fonder.

2700 Lån.

Då är det ännu värre med andra ord, ju mer bubblan blåses upp desto bättre ser hushållens ekonomi ut på papperet, kvinnan på DI bor nog på söder och vill rädda sin ekonomi när paniken kommer krypande.
2016-07-21, 10:54
Medlem
Citat:
Då är det ännu värre med andra ord, ju mer bubblan blåses upp desto bättre ser hushållens ekonomi ut på papperet,
Du är väldigt otydlig med vad som är "värre". Dubbelbeskattningen av pensionssparande?
Just termen "värre" är långt ifrån uppenbar när tillgångarna ökar.

Citat:
kvinnan på DI bor nog på söder och vill rädda sin ekonomi när paniken kommer krypande.
Låter som det snarare hör hemma i delforum för konspirationsteorier.
2016-07-21, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du är väldigt otydlig med vad som är "värre". Dubbelbeskattningen av pensionssparande?
Just termen "värre" är långt ifrån uppenbar när tillgångarna ökar.

Så det är inte tydligt när jag i samma mening hänvisar till bubblan? Saknar du normal kognitiv förmåga?

Självfallet avser jag det ironiska i att BR värde räknas in i finansiella tillgångar och det måttet används för att illustrera hur gott om reda pengar folk har.

Det innebär ju då att ju mer bubblan blåses upp desto bättre ser svenskens ekonomi ut, nästan som att evigt upplånande skulle betyda evig rikedom.

Du och bananen vet mycket väl vad jag menar, annars vore ni inkapabla att fungera i sociala sammanhang, vilket jag inte tror är fallet, tvärtom verkar ni både kunniga och fullt funktionsdugliga, även om ni väljer vad ni vill se och förstå med omsorg för att det ska passa er agenda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in