Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
En rapport från verkligheten
Hushållens flitiga sparande har lett till att de ekonomiska tillgångarna har ökat mer än inkomsterna under de senaste årtiondena. De senaste tio åren har kontosparandet dominerat.
De senaste tio åren har hushållens tillgångar ökat med 59 procent, vilket motsvarar 1.942 miljarder kronor. På 20 år har de finansiella tillgångarna ökat med 280 procent, vilket kan jämföras med motsvarande siffra för inkomsterna som är 120 procent.
”Svenska hushåll sparar jättemycket både om man tittar historiskt och om man jämför med andra länder. Det har man gjort i ett antal år”, säger Tor Borg, chefsekonom på SBAB, till Di.
http://artikel.di.se/artiklar/2016/7/20/kontosparandet-dominerar-bland-svenskarna/
Den slutsats man kan dra är att hushållen lyckats med bedriften att öka sina finansiella tillgångar med 280% samtidigt som inkomsterna bara ökat med 120%, av det kan man dra slutsatserna att man antingen bara handlat framgångsrikt på börsen eller så var det finansiella sparandet för 20 år sedan otroligt lågt, har inte kollat.
Jag tvivlar inte på hushållens förmåga att klara sämre tider
överlag , däremot är det ju så att ett tillgångspris som baseras på dess låga månatliga kostnad ( boendekostnad ) självfallet påverkas negativt om denna boendekostnad skulle öka, vad som sedan skulle få denna kostnad att öka är inte min sak att spekulera i eftersom våra räntor ser ut att vara låga ett tag till, men vår omvärld blir allt oroligare, vår regering allt inkompetentare så jag ser väl inte för ljust på vårt lands framtid
Är fortfarande nyfiken på när jag skulle ha ljugit för dig, återkom gärna med en redogörelse kring detta, annars måste jag förpassa dina funderingar till soptunnan tills vidare.