2016-07-20, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo, de följer strömmen bland andra kvinnor och agerar mindre självständigt än män. Snarare än att bli mer oberoende i takt med jämställdhetsutvecklingen verkar de ha bytt ett beroende mot ett annat.

Å andra sidan finns definitivt ingen vänstervåg. Rödgröna samlar bara 38% just nu, alliansen och SD har 58% av väljarna bakom sig. Inte ens bland kvinnor lutar det mer vänster än höger. YouGov maj (hittar inte PDF för juni):

Kvinnor, S+V+MP+F! = 28,5+7,8+3,3+4,0 = 43,6
Kvinnor, M+C+L+KD+SD = 22,1+9,2+4,4+3,9+14,5 = 54,1

Män, S+V+MP+F! = 17,7+7,2+2,4+1,8 = 29,1
Män, M+C+L+KD+SD = 21,6+6,8+6,1+5,2+29,9 = 69,6

Om man frågade männen skulle alltså M+SD kunna bilda majoritetsregering med 50,7%.
Sossarna plus SEX andra partier blir bara 47,2%.

Är det konstigt för dig att ett parti som vill motarbeta kvinnor inte får större stöd av just den utsatta gruppen kvinnor? SD är ett parti för vita män.
2016-07-20, 08:41
Medlem
Citat:
Nja. DF har ju uppenbarligen inte raggat kvinnliga väljare genom att vara utstuderat radikala. De är väl snarare ganska lika SD. Läser man Wiki låter det nästan som en karbonkopia:

Cordon sanitaire mot "Dansk front", alltså. Ingen plats för hardcore-nationalister.

Däremot har det nog spelat in att partiet hade en kvinnlig ledare 1995-2012. Därmed blev det svårt att stämpla partiet för grabbighet och antifeminism.

Pia Kjærsgaard har ju betydligt mer skinn på näsan än Jimmie, känns det som.

Och vad som är "radikalt" på ett opinionsbelastande sätt är ju både flytande och ibland kontraintuitivt. Bernie Sanders är mycket radikal, vilket i dagens samhälle och med dagens teknik utgjort en stor konkurrensfördel bland unga.

Tror du inte att SDU-tjejernas valvideo med sin virala spridning var rent guld i de politiska kanaler som kommer definiera framtiden? Jag tror det är svårt att överskatta hur mycket PR-kapital SD brände där.

Citat:
Både ja och nej, men eftersom de uppstod ur resterna av Glistrups högerpopulistiska Fremskridtspartiet så slipper de hållas ständigt ansvariga för "rötter" som media fortsätter tjata om när det gäller SD. "Ett parti med rötterna i nazismen"... "inte ett parti som andra..." "de har bytt uniformerna mot kostym och slips, och skinnskallarna mot vattenkammat hår..."

Det är detta jag menar falsifierats av internationella jämförelser: Det är inte så mycket "stämpeln" som definierar ett parti, som beredvilligheten att acceptera motståndarnas rätt att stämpla.

Å ena sidan kan påpekas att Kjærsgaard blev försäkrad om att DF "aldrig skulle bli rumsrent", att Pim Fortuyn mördades efter grundlösa fascismanklagelser och att media i USA visade sig maktlöst mot Trump, eftersom han inte accepterar deras makt som något att ta på allvar.

Å den andra är SD fortfarande ett demoniserat parti, kallat rasister och fascister från allra högsta ort. Ingenting av SD:s egna grepp och strategier har alltså burit frukt i form av förlänad normalisering. Normaliseringen har verklighet, valresultat och opinionssiffror skapat.

Det här har jag varit konsekvent med under hela trådens historia. SD växer trots sina ledares instinkter och strategi.

SD är som kvinnliga Ghostbusters. Oavsett kön kommer ingen någonsin ringa dem om behovet inte är tvingande. Och när man väl ringer, är det verkligen inget krav att de är kvinnor.
Senast redigerad av oyto 2016-07-20 kl. 09:00.
2016-07-20, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hmm, under kriget hade vi en samlingsregering som samarbetade med Hitler. SD var däremot inte ett av dessa partier. Så vilka är det egentligen som kan säga att de inte har rötter i nazismen?
S bildades 1889 och var 50 år gammalt när andra världskriget utbröt, så det blir ganska svårt att argumentera för att de skulle ha rötterna i en ideologi som inte formulerades förrän 1925 i Mein Kampf. Om man inte vill hävda att rötter sitter på mitten av trädet då.
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Är det konstigt för dig att ett parti som vill motarbeta kvinnor inte får större stöd av just den utsatta gruppen kvinnor? SD är ett parti för vita män.
Varje gång någon kallar bortskämda, rosépimplande medelklasskvinnor för "utsatta" får SD nya väljare. Fortsätt gärna med det.
2016-07-20, 11:54
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan

"Motarbeta" kvinnor. Tjenare du, seriös anklagelse.
2016-07-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Även bland medelålders och äldre kvinnor har SD:s fega, passiva hållning varit kontraproduktiv. Så här ser värvningsschema ut:

1. Om det inte finns en stark oro och ilska för dottern, sonen eller barnbarnen, över importerad kvinnosyn och otrygghet - så är SD aldrig ett alternativ, även om harmlöse Stig Helmer leder.

2. Om denna starka oro och ilska för dottern, sonen eller barnbarnen, över importerad kvinnosyn och otrygghet väl finns - så är det inte Stig Helmer som efterfrågas.

Javisst! När vi ser och hör medelålders och äldre kvinnor som kungör att de absolut inte vill rösta på SD så har de alltid som främsta argument att Åkesson är en harmlös tönt.
SD skulle säkert raka i höjden bland medelålders och äldre kvinnor ifall Åkesson och SD bara framställde sig som lite mer auktoritär(a) och Trump-lika. Vi vet ju alla vilken oerhörd beundran svenska och amerikanska medelålders kvinnor känner för Trump.

Och hur i h-e skall du ha det. Är Åkesson den stenårda diktatorn som rensar ut meningsmotståndare i form av SDU eller är han den brödrostälskande harmlöse bortkomna svenne som du ,MSM, och hela svenska folket framställer honom som.

Om SD skulle få 60% i opinonsundersökningarna så kommer du fortfarande att säga att de är ett fiasko.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2016-07-20 kl. 16:12.
2016-07-20, 17:27
Medlem
Citat:
Tydligen hänger du inte med i hur Sverige beskrivs i utlandet. I USA är vi och Tyskland sinnebilden för europeisk självutplåning, i Storbritannien hade knappast Brexit blivit av utan Köln och svenska motsvarigheter.

Jämförelsevis med sexövergrepp på svenska kvinnor har ju Trump kokat soppa av en spik med sitt tal om mexikanska våldtäktsmän!

Vi lägger fantastiskt mycket mer på migration och välfärdstransfereringar från den vita majoritetsbefolkningen än något av dessa länder och utvecklingen är också demografiskt svindlande i jämförelse.

Svensk sexualbrottslagstiftning skiljer sig oerhört mycket från USA:s. Det är väldigt lite som talar för att Sverige har en högre andel sexövergrepp än vad USA har även om vi ligger betydligt högre i våldtäktsstatistiken. Såväl olika surveys där kvinnor får ange om de blivit utsatta för sexövergrepp som frekvensen av rena överfallsvåldtäkter (lättare jämförbar statistik) antyder att Sverige inte är ett land mer drabbat av sexövergrepp än USA.
Därmed inte sagt att invandrares oerhörda överrepresentation av de sexbrott som begås i Sverige inte borde redovisas av BRÅ eller att den relativt stora mängd invandrare som begår dem inte borde skickas hem även om de riskerar dödsstraff.
Men om nu ovanstående är USA:s bild av Sverige hur kan det då komma sig att Trump hittills inte lyckats övertyga mer än 36-40% av amerikanerna att inte rösta på Clintons minoritets-och identitetspolitik. Det är väl om något ett misslyckande av episka proportioner.

Visst är det så att etniska svenskar transfererar mer pengar till migration m.m och den demografiska utvecklingen de sista åren har varit horribel men:

1. Vi har fortfarande inte så stor del minoritetsbefolkning som USA, Frankrike och Storbritannien eftersom vi inte har den koloniala historien eller gränsar till Mexico/Centralamerika.

2. Det är inte förrän de kommande åren transfereringarna kommer att drabba vanliga Svenssons. Det är svårt att förneka att nästan alla etniska svenskar mitt i livet som har ett arbete har fått det materiellt sett mycket bättre under de senaste åren. För den stora skara väljare som inte är lika förutseende som du och jag så har det inte funnits något som talar om för dem att de transfereringarna är/har varit ett problem för samhället.

3. De skäl du nämner till att SD borde ha högre opininsstöd i OU än F,GB och USA står sig fortfarande slätt mot de rasupplopp/terrorproblem Frankrike, USA och Storbritannien har

Citat:
Och alldeles oavsett: För ett parti som SD är din flegmatiska attityd förfelad. Om saker och ting är ganska OK och ingen fara är på taket - vad är då vitsen med SD?

Argumenterar du med dig själv? Det kan uppenbarligen inte vara mig du vänder dig till eftersom jag uttryckligen skrev att jag var rädd för att Sverige är på väg att gå samma öde till mötes som USA, Frankrike och England. Jag vet inte om den meningen är liktydig med "ingen fara på taket".
2016-07-20, 21:20
Medlem
Bellanias avatar
En mycket bra och detaljrik webbsida om mätinstitutens prestationer - förutom status.st - som kan vara bra att känna till för Tråden:

Opinionsmätningar inför riksdagsvalet i Sverige 2018

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2018
Senast redigerad av Bellania 2016-07-20 kl. 21:38.
2016-07-20, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Javisst! När vi ser och hör medelålders och äldre kvinnor som kungör att de absolut inte vill rösta på SD så har de alltid som främsta argument att Åkesson är en harmlös tönt.
SD skulle säkert raka i höjden bland medelålders och äldre kvinnor ifall Åkesson och SD bara framställde sig som lite mer auktoritär(a) och Trump-lika. Vi vet ju alla vilken oerhörd beundran svenska och amerikanska medelålders kvinnor känner för Trump.

Och hur i h-e skall du ha det. Är Åkesson den stenårda diktatorn som rensar ut meningsmotståndare i form av SDU eller är han den brödrostälskande harmlöse bortkomna svenne som du ,MSM, och hela svenska folket framställer honom som.

Om SD skulle få 60% i opinonsundersökningarna så kommer du fortfarande att säga att de är ett fiasko.

Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Svensk sexualbrottslagstiftning skiljer sig oerhört mycket från USA:s. Det är väldigt lite som talar för att Sverige har en högre andel sexövergrepp än vad USA har även om vi ligger betydligt högre i våldtäktsstatistiken. Såväl olika surveys där kvinnor får ange om de blivit utsatta för sexövergrepp som frekvensen av rena överfallsvåldtäkter (lättare jämförbar statistik) antyder att Sverige inte är ett land mer drabbat av sexövergrepp än USA.
Därmed inte sagt att invandrares oerhörda överrepresentation av de sexbrott som begås i Sverige inte borde redovisas av BRÅ eller att den relativt stora mängd invandrare som begår dem inte borde skickas hem även om de riskerar dödsstraff.
Men om nu ovanstående är USA:s bild av Sverige hur kan det då komma sig att Trump hittills inte lyckats övertyga mer än 36-40% av amerikanerna att inte rösta på Clintons minoritets-och identitetspolitik. Det är väl om något ett misslyckande av episka proportioner.

Visst är det så att etniska svenskar transfererar mer pengar till migration m.m och den demografiska utvecklingen de sista åren har varit horribel men:

1. Vi har fortfarande inte så stor del minoritetsbefolkning som USA, Frankrike och Storbritannien eftersom vi inte har den koloniala historien eller gränsar till Mexico/Centralamerika.

2. Det är inte förrän de kommande åren transfereringarna kommer att drabba vanliga Svenssons. Det är svårt att förneka att nästan alla etniska svenskar mitt i livet som har ett arbete har fått det materiellt sett mycket bättre under de senaste åren. För den stora skara väljare som inte är lika förutseende som du och jag så har det inte funnits något som talar om för dem att de transfereringarna är/har varit ett problem för samhället.

3. De skäl du nämner till att SD borde ha högre opininsstöd i OU än F,GB och USA står sig fortfarande slätt mot de rasupplopp/terrorproblem Frankrike, USA och Storbritannien har

Argumenterar du med dig själv? Det kan uppenbarligen inte vara mig du vänder dig till eftersom jag uttryckligen skrev att jag var rädd för att Sverige är på väg att gå samma öde till mötes som USA, Frankrike och England. Jag vet inte om den meningen är liktydig med "ingen fara på taket".

Som sagt - din flegmatiska attityd är ett populistparti som SD inte betjänt av.

Att alla trender i Sverige extrapolerar åt helvete utan internationell konkurrens är ett opinionsvinnande budskap, förutom att vara skrämmande sant. Att sitta där i knätofs - antar jag - och relativisera en historisk omvälvning utan precedensfall av en liten nationalstat, för att till varje pris urskulda SD:s partiledning, är i bästa fall meningslöst. Om det till äventyrs skulle ge dem råg i ryggen är det kontraproduktivt.

För - enligt dig verkar ingen kritik vara relevant. SD har i princip maximerat sin väljarmagnetism med framtoning, doktrin och sakpolitik. Taktik och strategi är på plats! Inga etniska svenskar, öppen kulturentitet, "nolltolerans", uteslutningar, M-flirt - allt är klockrent?

Det skulle vara intressant att höra var SD:s normalnivå, där man varken över- eller underpresterar, enligt dig ligger?

I ljuset av Trump, Grillo, Farage och grannländer med en bråkdel av svensk migrationspolitik - var bör ett svenskt invandringskritiskt parti landa, för att inte vara inkompetenta?

Även andras åsikter är välkomna.
2016-07-20, 22:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Att alla trender i Sverige extrapolerar åt helvete utan internationell konkurrens är ett opinionsvinnande budskap, förutom att vara skrämmande sant. Att sitta där i knätofs - antar jag - och relativisera en historisk omvälvning utan precedensfall av en liten nationalstat, för att till varje pris urskulda SD:s partiledning, är i bästa fall meningslöst. Om det till äventyrs skulle ge dem råg i ryggen är det kontraproduktivt.

För - enligt dig verkar ingen kritik vara relevant. SD har i princip maximerat sin väljarmagnetism med framtoning, doktrin och sakpolitik. Taktik och strategi är på plats! Inga etniska svenskar, öppen kulturentitet, "nolltolerans", uteslutningar, M-flirt - allt är klockrent?

Det skulle vara intressant att höra var SD:s normalnivå, där man varken över- eller underpresterar, enligt dig ligger?

I ljuset av Trump, Grillo, Farage och grannländer med en bråkdel av svensk migrationspolitik - var bör ett svenskt invandringskritiskt parti landa, för att inte vara inkompetenta?

De tuffa och rättframma ND, Svenskarnas parti, SMR och allt vad de heter lyckades fantastiskt bra, de har sammantaget flera mandat i ett par landsortskommuner.
Revolutionen är nära.
2016-07-20, 23:31
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De tuffa och rättframma ND, Svenskarnas parti, SMR och allt vad de heter lyckades fantastiskt bra, de har sammantaget flera mandat i ett par landsortskommuner.
Revolutionen är nära.

Å andra sidan, du kan inte förneka att ett mer tydligt SD, som bla börjat tala om repatriering igen, brutit en neråtgående trend under våren.
2016-07-21, 00:13
Medlem
Citat:
Revolutionen är nära.

Det finns inget mer systemlojalt och insulärt än en folkhemsnostalgisk SD-sympatisör. Sverige är annorlunda och oföränderligt. Inga internationella förlagor, paralleller och jämförelser är relevanta. Den politiska skivsamlingen är inhemsk och inhandlad på 90-talet och tidigare.
2016-07-21, 00:58
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

MK som ville samarbeta med Expo för att hitta nazister inom SD inte att förglömma.

Jag skulle inte gjort det bättre själv, det garanterar jag. I egenskap av SD-väljare tar jag mig friheten att kritisera SD när jag tycker det är befogat eller vill SD bara ha ja-sägare och ryggdunkare som sympatisörer?

Citat:
Revolutionen är nära.

Kanske kom dessa partier för tidigt. Kanske såg grundarna och deras väljare saker som vi andra inte såg?

Revolutionen kan mycket väl vara nära även om du var ironisk. Idag säger SÄPO att de inte har kontroll på IS-sympatisörer och terrorister i Sverige, att SÄPO inte varit förutseende.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in