• 3
  • 4
2016-07-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har man det "gamla lånet" som avskrivs vid 65 år eller vid dödsfall, så stämmer detta.
Nyare lån gäller andra villkor. Ska betalas tillbaka även efter pension och dödsfall.

http://www.csn.se/aterbetala/avskrivning/2.718
http://www.csn.se/aterbetala/avskrivning/alder

Nej, även nya lån avskrivs vid dödsfall och efter att man har fyllt 68.
Beroende på TS ålder så kan det alltså vara bättre att behålla lånen, utifall att TS avlider plötsligt och oväntat (eftersom lånen i så fall avskrivs så belastas ej heller dödsboet).

I övrigt är det svårt att spekulera. Bra att TS har autogiro och slipper oroa sig för en eventuell förseningsavgift på 450 kr, räntan är dessutom låg (0,6%, dock ej avdragsgill i deklarationen så det motsvarar en bankränta på ca 0,86% - fortfarande väldigt lågt), så det är väl enbart de administrativa avgifterna om 150 kr/år (?) som TS tråkigt nog inte kommer undan. Motsvarar ju 12,5 kr/mån, och flertalet blancolån/kreditkort har ju en avi-avgift på 29 kr/mån - kan man däremot baka in det i bolånet så är det ju en annan fråga.

En annan fördel med att behålla CSN-lånen är att de inte syns vid en eventuell kreditupplysning, vilket gör att ditt kreditbetyg från (ex.vis UC) om du behåller CSN-lånen.
Citera
2016-07-19, 21:35
Medlem
kraftfoders avatar
Nja, det var en redig ändring på villkoren! Mina gamla lån avskrivs vid 65, de nya avskrivs vid 68. En grej som inte syns, är att avbetalningsplanen är mycket "värre" på nyare lån än gamla. Gamla lån har betydligt bättre villkor!
Citera
2016-07-19, 22:51
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Oj, en tangentbordstuffing, cool! Inte för att du förstått trådens syfte men du verkar tuff!
Sant! Jag har dock autogiro så förseningsavgiften behöver jag inte oroa mig för.

Du behöver visst oroa dig. Har du inte pengar på konto den dagen så åker du på avgiften.

Offtopic så finansieras faktiskt csn av dessa förseningsavgifter. Det då får in på räntor är så lite, men tack vare förseningsavgiften, som är ovanligt hög (50 eller 60 kr är normalt) så gå CSN runt
Citera
2016-07-19, 23:08
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Du behöver visst oroa dig. Har du inte pengar på konto den dagen så åker du på avgiften.

Offtopic så finansieras faktiskt csn av dessa förseningsavgifter. Det då får in på räntor är så lite, men tack vare förseningsavgiften, som är ovanligt hög (50 eller 60 kr är normalt) så gå CSN runt

Tror du på det själv?

2015 betalade CSN ut:
Studiehjälp till 398 000 studerande
Studiemedel till 476 000 studerande
Rg-bidrag till 400 studerande
TUFF-ersättning till 160 föräldrar
lärlingsersättning till 9 500 studerande
Hemutrustningslån till 13 400 personer

Totalt betalade CSN ut 16,4 miljarder kronor i bidrag
Dessutom 17,2 miljarder kronor i lån till studerande
Samt 196,7 miljoner kronor i hemutrustningslån
Den totala lånefordran till 211 miljarder kronor betalade låntagarna med studieskulder in 13,9 miljarder kronor.

Förutom detta kostade deras verksamhet ungefär 794 miljoner kronor.

Hur du än vrider och vänder går de INTE RUNT! men sen är det inte heller syftet med verksamheten.
Citera
2016-07-19, 23:56
Medlem
bezmenovs avatar
Betalar du av CSN går det till att hålla en schysst asylpolitik.
Citera
2016-07-19, 23:57
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Tror du på det själv?

2015 betalade CSN ut:
Studiehjälp till 398 000 studerande
Studiemedel till 476 000 studerande
Rg-bidrag till 400 studerande
TUFF-ersättning till 160 föräldrar
lärlingsersättning till 9 500 studerande
Hemutrustningslån till 13 400 personer

Totalt betalade CSN ut 16,4 miljarder kronor i bidrag
Dessutom 17,2 miljarder kronor i lån till studerande
Samt 196,7 miljoner kronor i hemutrustningslån
Den totala lånefordran till 211 miljarder kronor betalade låntagarna med studieskulder in 13,9 miljarder kronor.

Förutom detta kostade deras verksamhet ungefär 794 miljoner kronor.

Hur du än vrider och vänder går de INTE RUNT! men sen är det inte heller syftet med verksamheten.

Tack för ditt svar. Jag har aldrig mött någon som så helhjärtat stöder CSN. Här är en artikel i ämnet förseningsavgift;

http://borsforum.svd.se/topic/5308-c...-inte-betalar/

""Redan sedan tidigare finansierades CSN till 40 procent av anslag och till hela 60 procent av just avgifter.""

Detta gällde alltså när avgiften var 200 kr. Då kan du själv beräkna, vad som händer när de höjer avgiften till 450 kr. Det blir väl närmare 90 %.

Vi pratar alltså om att "Verksamheten" ska gå runt. T ex kostnad för de som svarar i telefon efter viss väntetid.
Citera
2016-07-20, 00:39
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Tack för ditt svar. Jag har aldrig mött någon som så helhjärtat stöder CSN. Här är en artikel i ämnet förseningsavgift;

http://borsforum.svd.se/topic/5308-c...-inte-betalar/

""Redan sedan tidigare finansierades CSN till 40 procent av anslag och till hela 60 procent av just avgifter.""

Detta gällde alltså när avgiften var 200 kr. Då kan du själv beräkna, vad som händer när de höjer avgiften till 450 kr. Det blir väl närmare 90 %.

Vi pratar alltså om att "Verksamheten" ska gå runt. T ex kostnad för de som svarar i telefon efter viss väntetid.

Det är nog snarare så att deras kostnader för verksamheten ökat. Löner, hyror ökar i snabbar takt än anslagen. Tar man 2015 kostnader så är det fortfarande så att staten förutom bidragsdelen och kostnaden för utlåning av pengarna till lånen på runt 20 miljarder/år också står för en ganska stor del av verksamhetskostnaden.

Jag har dessutom svårt att sätta mig in förseningsavgiften. Jag tycker det är bra att det känns. Lite samma som fortkörning och P-böter. Det är ganska enkelt. kör inte för fort och parkera rätt och betala dina räkningar tid. Ta konsekvenserna för dina feltramp. Jag har för övrigt aldrig betalat en räkning försent. Inga böter heller och då är jag ändå 40+.
Citera
2016-07-20, 00:51
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det är nog snarare så att deras kostnader för verksamheten ökat. Löner, hyror ökar i snabbar takt än anslagen. Tar man 2015 kostnader så är det fortfarande så att staten förutom bidragsdelen och kostnaden för utlåning av pengarna till lånen på runt 20 miljarder/år också står för en ganska stor del av verksamhetskostnaden.

Jag har dessutom svårt att sätta mig in förseningsavgiften. Jag tycker det är bra att det känns. Lite samma som fortkörning och P-böter. Det är ganska enkelt. kör inte för fort och parkera rätt och betala dina räkningar tid. Ta konsekvenserna för dina feltramp. Jag har för övrigt aldrig betalat en räkning försent. Inga böter heller och då är jag ändå 40+.

Jag tror det är staten som har krävt att CSN finansierar en större del av sin verksamhet själv. Tanken med detta var att CSN skulle tvingas att effektivisera. Men CSN valde annorlunda, man höjde istället förseningsavgifterna så att man skulle kunna fortsätta arbeta lika ineffektivt som tidigare.

Det är beklämmande att CSN har lyckats öka sin byråkrati och kostnader år efter år, medan jämförbara verksamheter, t ex banker, har effektiviserat, bankkontor är borta, likaså Posten. Men CSN kör vidare i sina gamla hjulspår.

Det är bra att du aldrig har betalat försent. Alla fungerar dock inte som du, därför har vi sett ett ökande antal lösningar för att utnyttja folks glömska. CSN är ett exempel, men Klarna är värst. De gör det enkelt att t ex betala en bussbiljett senare, med kort frist, så att man glömmer det och får betala 60 kr extra. Ingen påminnelse dagen innan sista betalning, vilket vore enkelt då de har e-posten. Men några dagar efter förfallodag får man påminnelseavgiften på mail.

Personligen tycker jag det är trist att se att man bygger verksamhet och gör business på förseningar. Det urholkar liksom tanken med förseningsavgift, den ska vara avskräckande så att man betalar i tid. Om fler och fler använder den som ett sätt att finansiera verksamhet försvinner trovärdigheten.

Tillbaka till topic är det därför bäst att betala av alla CSN-lån idag efter som CSN är ett utav satans påfund.
Citera
2016-07-20, 00:55
Medlem
Nord88s avatar
Jag cashade hela mitt. Gillar inte börsen just nu och jag har inte tänkt köpa bostad då jag har billigt boende genom jobbet. Rätan på sparande täcker ju inte ens räntan till CSN om man inte binder lånet.

EDIT: Fel
Senast redigerad av Nord88 2016-07-20 kl. 01:17.
Citera
2016-07-20, 04:02
Medlem
Jag håller på att betala av mitt CSN lån. Inte allt på en gång ännu, men ungefär 10 ggr fortare än jag behöver.

CSN-lån kan man ju till och med tjäna pengar på att ha om man investerar pengarna istället. Men jag har det ganska gott ställt just nu och CSN är det enda lånet jag har. Det är värt sinnesron för mig att göra mig 100% skuldfri.

För dig med bolån, har jag däremot svårt att se en orsak att betala av CSN-lånet idag.
Senast redigerad av Beace 2016-07-20 kl. 04:12.
Citera
2016-07-20, 06:21
Medlem
Citat:
Jag tror det är staten som har krävt att CSN finansierar en större del av sin verksamhet själv. Tanken med detta var att CSN skulle tvingas att effektivisera. Men CSN valde annorlunda, man höjde istället förseningsavgifterna så att man skulle kunna fortsätta arbeta lika ineffektivt som tidigare.
Det där stämmer ju inte. Förseningsavgiften regleras i studiestödslagen, inget CSN väljer själva. https://lagen.nu/2000:655#K6P5S1
Citera
2016-07-20, 16:27
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
hade jag ingen aning om. hur??

Han har fel, det skrivs av vid 68 års ålder.
"Lån efter 30 juni 2001 (annuitetslån)
Om du har detta lån är det i regel färdigbetalt i början av det år du fyller 68. Om du ändå har en skuld kvar att betala då, kommer vi att skriva av lånet. Du behöver alltså inte ansöka om att få det avskrivet."
http://www.csn.se/aterbetala/avskrivning/alder
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in