• 1
  • 2
2016-07-19, 16:05
Medlem
Jag blir då och då sugen på att casha bort mitt CSN-lån som är strax under 100 000. Men eftersom det är ett "bra" lån med låg ränta och med bra villkor vid sjukdom/arbetslöshet så borde jag hellre betala av bolånet. Men CSN kostar 1500 i månaden, en summa som stör mig. Kan det finnas nåt bra med att betala av det på ett bräde, eller är det bara oklokt? (Att man vill bli skuldfri är inte ett argument, jag har ju fortfarande bolån även om jag betalar CSN.)
Citera
2016-07-19, 16:11
Bannlyst
Du kan ju alltid låta det gå till Kronofogden...
Citera
2016-07-19, 16:16
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag blir då och då sugen på att casha bort mitt CSN-lån som är strax under 100 000. Men eftersom det är ett "bra" lån med låg ränta och med bra villkor vid sjukdom/arbetslöshet så borde jag hellre betala av bolånet. Men CSN kostar 1500 i månaden, en summa som stör mig. Kan det finnas nåt bra med att betala av det på ett bräde, eller är det bara oklokt? (Att man vill bli skuldfri är inte ett argument, jag har ju fortfarande bolån även om jag betalar CSN.)

Läste någonstans att räntan för CSN lån motsvara 0,6%. Jag förstår dock att du stör dig på månadsbetalningarna. Betalar du av något på bostadslånet?
Jag betalar själv inte tillbaka mitt bostadslån utan endast räntan. Jag sparar pengar och när räntan vänder upp igen kommer jag betala tillbaka igen.

Jag hade inte betalt tillbaka CSN om jag samtidigt haft ett bostadslån. Skulle jag bara haft ett CSN lån skulle jag dock betalt tillbaka lite snabbare för det är trots allt ganska skönt att vara skuldfri.
Citera
2016-07-19, 16:17
Medlem
Skulle vara bolånefri innan jag betalade av CSN. Finns det något vettigt skäl att prioritera annorlunda?
Citera
2016-07-19, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Jag betalar själv inte tillbaka mitt bostadslån utan endast räntan. Jag sparar pengar och när räntan vänder upp igen kommer jag betala tillbaka igen.

Är det inte bättre att göra tvärtom? betala mer på lånet nu när räntan är låg så du får mindre att betala när räntan är hög?

TS: Jag hade prioriterat bolånet eller något sparande med högre ränta än csn lånet.
Citera
2016-07-19, 16:28
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Är det inte bättre att göra tvärtom? betala mer på lånet nu när räntan är låg så du får mindre att betala när räntan är hög?

TS: Jag hade prioriterat bolånet eller något sparande med högre ränta än csn lånet.

Beror på vad man gör med de pengarna han tänkt amortera med. Dricker han grogg för dom så hade amortering varit bättre. Investerar han dom i något som ger bättre avkastning än vad räntan kostar är det bättre.
Citera
2016-07-19, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
...Investerar han dom i något som ger bättre avkastning än vad räntan kostar är det bättre.

Då borde man veta vad räntan på bolånet blir i framtiden innan man investerar pengarna på annat håll. Sticker räntan iväg så känns det inte så begåvat.

Men men det är inte det TS tråd handlar om. ursäkta sidospåret.
Citera
2016-07-19, 16:36
Medlem
man borde väl betala tillbaka csn sist av alla lån
Citera
2016-07-19, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Läste någonstans att räntan för CSN lån motsvara 0,6%. Jag förstår dock att du stör dig på månadsbetalningarna. Betalar du av något på bostadslånet?

Jag hade inte betalt tillbaka CSN om jag samtidigt haft ett bostadslån. Skulle jag bara haft ett CSN lån skulle jag dock betalt tillbaka lite snabbare för det är trots allt ganska skönt att vara skuldfri.
Nej jag har precis slutat amortera och kör in allt på ISK. Så du och jag har nog samma strategi.
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Skulle vara bolånefri innan jag betalade av CSN. Finns det något vettigt skäl att prioritera annorlunda?
Det var just det som var frågan.

Citat:
Då borde man veta vad räntan på bolånet blir i framtiden innan man investerar pengarna på annat håll. Sticker räntan iväg så känns det inte så begåvat.

Men men det är inte det TS tråd handlar om. ursäkta sidospåret.
Ingen fara. Så länge man tjänar på att investera är det ju bättre att investera än amortera. Jag har tjänat 50000 på aktier senaste året. Hade ju varit dumt att amortera istället. Bättre att kasta in den vinsten på lånet den dan räntan börjar bli dyr.

Hur eller hur, det är nog helt koko att betala av CSN, jag får fortsätta störa mig på den månadsutgiften. TACK för alla svar!v
Citera
2016-07-19, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn

Verkar som du är helt intelligensbefriad. Du får ta och räkna på det och se vad du kommer fram till. Är det alltid så med dig att du postar alla dina vägskäl på internet för att du själv inte har det som krävs för att ta egna avvägda beslut...
Citera
2016-07-19, 16:57
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

För mig är det inte så.

Jag prioriterar sparande nu när räntan är låg. Skulle räntan höjas kan jag snabbt betala tillbaka en större klumpsumma.

Förvisso har jag en del av pengarna på ett kasst sparkonto men det är som buffert. Utan den skulle jag inte vågat ha lika mycket i fonder och aktier. Jag har ca 20% på sparkonto just nu men skall minska ner det till minst 15%. De ligger på sparkonto med 0,8% ränta så jag förlorar en del där men för mig är det viktigt att ha lite svängrum.

Skulle jag betala av på bolånet idag skulle jag fått sälja en del aktier och återställa min buffert. Jag skulle också få mycket sämre svängrum så därför avvaktar jag och fortsätter stoppa in pengar på börsen.

Jag håller nu på att omförhandla mitt lån så det är möjligt jag får ändra i denna plan beroende på vad som händer. Eventuellt kommer jag betala av en del av bostadslånet nu eller kanske börja med en mindre avbetalning.
Citera
2016-07-19, 17:03
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dilanapak
Verkar som du är helt intelligensbefriad. Du får ta och räkna på det och se vad du kommer fram till. Är det alltid så med dig att du postar alla dina vägskäl på internet för att du själv inte har det som krävs för att ta egna avvägda beslut...

Varför är du i ett forum överhuvudtaget?
Det handlar dessutom inte bara om pengar. Att vilja diskutera och höra andras åsikter säger inget om hur vida du har vad som krävs för att ta egna beslut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in