Citat:
Ursprungligen postat av
gutz
Är det inte bättre att göra tvärtom? betala mer på lånet nu när räntan är låg så du får mindre att betala när räntan är hög?
TS: Jag hade prioriterat bolånet eller något sparande med högre ränta än csn lånet.
För mig är det inte så.
Jag prioriterar sparande nu när räntan är låg. Skulle räntan höjas kan jag snabbt betala tillbaka en större klumpsumma.
Förvisso har jag en del av pengarna på ett kasst sparkonto men det är som buffert. Utan den skulle jag inte vågat ha lika mycket i fonder och aktier. Jag har ca 20% på sparkonto just nu men skall minska ner det till minst 15%. De ligger på sparkonto med 0,8% ränta så jag förlorar en del där men för mig är det viktigt att ha lite svängrum.
Skulle jag betala av på bolånet idag skulle jag fått sälja en del aktier och återställa min buffert. Jag skulle också få mycket sämre svängrum så därför avvaktar jag och fortsätter stoppa in pengar på börsen.
Jag håller nu på att omförhandla mitt lån så det är möjligt jag får ändra i denna plan beroende på vad som händer. Eventuellt kommer jag betala av en del av bostadslånet nu eller kanske börja med en mindre avbetalning.