2016-07-19, 19:07
Medlem
wastaahs avatar
Hur kan ditt csn lån på 100,000kr kosta 1500kr i månaden? Du måste mena i kvartalet, eller hade du lån på en miljon från början??
Citera
2016-07-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wastaah
Hur kan ditt csn lån på 100,000kr kosta 1500kr i månaden? Du måste mena i kvartalet, eller hade du lån på en miljon från början??
Det är nog inte räntekostnaden han menar utan att man är tvungen att amortera.
Citera
2016-07-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag blir då och då sugen på att casha bort mitt CSN-lån som är strax under 100 000. Men eftersom det är ett "bra" lån med låg ränta och med bra villkor vid sjukdom/arbetslöshet så borde jag hellre betala av bolånet. Men CSN kostar 1500 i månaden, en summa som stör mig. Kan det finnas nåt bra med att betala av det på ett bräde, eller är det bara oklokt? (Att man vill bli skuldfri är inte ett argument, jag har ju fortfarande bolån även om jag betalar CSN.)

Nej, enda argumentet vore för att bli skuldfri (som du sa inte var ett argument, men whatever).

Betala av andra lån först.

Betalade mina CSN-skulder i ett svep endast för att jag ville bli helt fri från skulder.

Att istället investera i annat som andra nämnt vore i dagsläget en aning riskabelt, såvida du inte har annat att göra på dagarna.
Citera
2016-07-19, 19:28
Medlem
Eftersom att räntan på csn-lån är så låg som 0.6 procent, vilket är betydligt lägre än både inflationen och vad man kan räkna med i avkastning om man placerar pengarna, så finns det inga som helst anledningar att betala av csn-lånet i förtid. Det vore till och med en förlustaffär. (Ja du TJÄNAR faktiskt pengar genom att bara ha kvar lånet och i stället ha det i långtidsspar eller fonder eller liknande)

För att inte tala om tryggheten i privatekonomin att ha 100k extra tillgängligt.

CSN är den bästa skulden man kan ha, så jag skulle aldrig betala av den i förskott. Vet en student som tar fullt lån trots att han jobbar och klarar sig utan just för att man faktiskt vinner på det ekonomiskt.
Senast redigerad av rodvin 2016-07-19 kl. 19:33.
Citera
2016-07-19, 19:32
Medlem
wastaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rodvin
Det är nog inte räntekostnaden han menar utan att man är tvungen att amortera.

Jo men han kan aldrig BEHÖVA amortera 1500kr i månaden på ett lån på 100kkr. Isf måste hans lån varit väldigt stort från början
Citera
2016-07-19, 19:57
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Jo men han kan aldrig BEHÖVA amortera 1500kr i månaden på ett lån på 100kkr. Isf måste hans lån varit väldigt stort från början
Jovisst kan han behöva amortera massor. Jag är osäker på exakt brytpunkt, men en bekant till mig född 1960 som studerade sent i livet, måste amortera fullt innan han fyller 60 år.

Vad gäller topic:
Själv skulle jag amortera så lite som möjligt. Jag antar att du kan investera pengarna bättre på annat håll? Tex aktier, fonder eller liknande. Det räcker att nå 1%-ish avkastning för att det ska löna sig.
Citera
2016-07-19, 20:01
Medlem
persona.von.gratas avatar
Från http://www.csn.se/ovriga-utbildningar/betala-tillbaka
Citat:
Du betalar på lånet i högst 25 år och det ska vara färdigbetalt när du är 60 år. Du har möjlighet att dela upp din betalning på mellan ett och tolv betalningstillfällen per år.

Sannolikt börjar TS närma sig 60 år.
Citera
2016-07-19, 20:05
Medlem
l150s avatar
Betala av skiten.
Min historia i korthet:

Hade för X år sen ca 75k i lån. Hade det väldigt bra ekonomiskt för övrigt...
Hade ca 100k över och tänkte att " hmm ska jag betala av skiten eller vänta och göra något roligt för pengarna istället "...

Året senare var ett riktigt pissår, kom i konflikt med csn och hade diverse månadsstrul med betalningar.

Nu för tiden är allting betalt, men det hade varit så jävla skönt om jag hade betalat allt med en gång.
De hundra k "över" Gjorde jag inget bra av endå.
Citera
2016-07-19, 20:34
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Positiva är att du slipper alla administrationsavgifter CSN har, och påminnelseavgiften á 450:- om du är en dag sen.

Precis så tänkte jag också. Visserligen är räntan låg, men om du räknar på det hela och tar med alla avgifter så retar du dig på det hela. Speciellt när skulden minskar. Avgifterna är fortfarande samma! Så jag slantade också in hela lånet på en gång. Det gick till så att jag ringde upp dem och sade att jag ville slutbetala allt. De räknade då ut vad jag skulle betala in och skickade ett inbetalningskort. Inga som helst problem!

De var ränt skönt att slippa deras inbetalnings och förseningsavgifter om man missade dem. Skuldfri är inte fel! Det blev mer pengar över också senare när jag blev arbetslös!
Citera
2016-07-19, 20:35
Medlem
Citat:

Varför inte??
Jag har lån på strax under 50.000 och betalar 9.500 i kvartalet. Så snart är man CSN skuldfri - vare sig man vill eller inte.
Citera
2016-07-19, 20:37
Medlem
Citat:
Nivån på amorteringen avgörs av vad jag tjänar, inte av skuldens storlek. Och jag är typ 45, inte 60.
Citera
2016-07-19, 21:00
Medlem
kexapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dilanapak
Verkar som du är helt intelligensbefriad. Du får ta och räkna på det och se vad du kommer fram till. Är det alltid så med dig att du postar alla dina vägskäl på internet för att du själv inte har det som krävs för att ta egna avvägda beslut...

+1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in