2016-07-18, 22:50
  #9097
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag kan hålla med dig om att det kanske hade varit bra om vi haft marknadshyror sedan lång tid tillbaka. Men att införa det idag skulle ju bli en katastrof då efterfrågan är så otroligt många gånger större jämfört med utbudet. Men det vi också måste tala om är att vi inte alltid haft en bostadsbrist idag, vad beror det på? Jo invandringen. Hade det inte kommit hit 800.000 människor under 2006-2014 så skulle det frigöras en otroligt massa lägenheter, särskilt hyresrätter som invandrarna bor i. Skicka hem dessa människor till hemlandet om läget är stabilt.

Jag förstår inte ifall du hade en lösning på problemet, var du ironisk eller inte?
Nej, jag är inte ironisk. Jag visade bara hur marknadshyror fungerar och att det inte går att införa dem i Sverige med den enorma bostadsbrist vi har. Samtidigt är marknadshyror det enda som faktiskt kan råda bot på bostadsbristen. Snacka om moment 22!

Precis som du skriver så är invandringen roten till bostadsbristen, men också till den absurda överbelåningen hos bolånetorskarna. De som inte får, kan eller vill låna på 120 år (vilket är den genomsnittliga amorteringstiden i Sverige) måste antingen bo med mångkulturen eller söka sin lycka utanför storstäderna. De som får, kan och vill låna sätter sig i skiten med lån som inte ens barnbarnen hinner betala tillbaka, för att slippa bo i mångkulturen eller ute på "landet".

Ingen privat aktör kommer att bygga en enda bostad åt de mindre bemedlade. När man byggt färdigt bostäder man kan ta miljoner i insats eller över tio tusen i hyra för kommer byggandet, som politikerna skryter om går med raketfart, att stanna av totalt. Då kanske vi har byggt bort en tredjedel av den bostadsbrist som existerar idag. Återstår då baracker, Attefall-hus och miljonprogram av masonit. I vilka utanförskapet snabbt kommer att bosätta sig.

Game over.
Citera
2016-07-18, 23:04
  #9098
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Nej, jag är inte ironisk. Jag visade bara hur marknadshyror fungerar och att det inte går att införa dem i Sverige med den enorma bostadsbrist vi har. Samtidigt är marknadshyror det enda som faktiskt kan råda bot på bostadsbristen. Snacka om moment 22!

Precis som du skriver så är invandringen roten till bostadsbristen, men också till den absurda överbelåningen hos bolånetorskarna. De som inte får, kan eller vill låna på 120 år (vilket är den genomsnittliga amorteringstiden i Sverige) måste antingen bo med mångkulturen eller söka sin lycka utanför storstäderna. De som får, kan och vill låna sätter sig i skiten med lån som inte ens barnbarnen hinner betala tillbaka, för att slippa bo i mångkulturen eller ute på "landet".

Ingen privat aktör kommer att bygga en enda bostad åt de mindre bemedlade. När man byggt färdigt bostäder man kan ta miljoner i insats eller över tio tusen i hyra för kommer byggandet, som politikerna skryter om går med raketfart, att stanna av totalt. Då kanske vi har byggt bort en tredjedel av den bostadsbrist som existerar idag. Återstår då baracker, Attefall-hus och miljonprogram av masonit. I vilka utanförskapet snabbt kommer att bosätta sig.

Game over.
Jag förstår hur du tänker. Bostadssituationen är förstörd sedan länge. Men skulle vi ha i princip nollinvandring i några år så marknaden kommer ikapp så skulle det vara bra om vi införde marknadshyra efter det.

Men nu är ju iallafall ett amorteringskrav infört även fast det är alldeles för sent ute, men bättre sent än aldrig. Amorteringskulturen har sakta kommit igång och dom som köper nu eller senare har kravet på sig att amortera iallafall hälften.

Men om inte de privata aktörerna bygger så får väl allmännyttan göra det som dom har gjort innan? Avskaffa ränteavdragen och bygg nyproducerat för dom pengarna istället. Nu har vi ju satt oss i en ännu svårare sist när vi ombildat en massa hyresrätter så vi har satt oss i skiten. Sedan bör allmännyttan ge företräde till de mindre bemedlade hushållen. Varför rika ska få bo i byggsubventionerade lägenheter kan jag inte förstå mig på.
Citera
2016-07-18, 23:14
  #9099
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Tänk om det vore så enkelt att hitta ett lägre pris eller att bara dubblera sin lön. Hyra går ju bra så som det är nu, men med marknadshyra så skulle många sållas bort ifrån den marknaden också. Nu finns det något för alla.

Nu finns det något för alla? Du mig skämta aprilo....

Med marknadshyror skulle den tidigare tvärstängda hyresmarknaden öppnas upp för alla.

Bostadslösa utan lång kötid har inte en suck på ett förstahandskontrakt idag...
Citera
2016-07-18, 23:17
  #9100
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Låter aningen förvirrande. Detta är ett diskussionsforum. Bara att acceptera att det finns folk som kanske önskar kollektiva lösningar på bostadsmarknaden. Inslag av socialism, statliga subventioner.
Mkt singelhushåll idag. Svenskarna har slutat skaffa barn.

Problemet med den typen av människor är att de inte förstår att alla inte vill ha kollektiva lösningar i sitt boende..

De får gärna skaffa det själva om de vill och då betala ur egen ficka anser jag.
Citera
2016-07-18, 23:17
  #9101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Nej, jag är inte ironisk. Jag visade bara hur marknadshyror fungerar och att det inte går att införa dem i Sverige med den enorma bostadsbrist vi har. Samtidigt är marknadshyror det enda som faktiskt kan råda bot på bostadsbristen. Snacka om moment 22!

Precis som du skriver så är invandringen roten till bostadsbristen, men också till den absurda överbelåningen hos bolånetorskarna. De som inte får, kan eller vill låna på 120 år (vilket är den genomsnittliga amorteringstiden i Sverige) måste antingen bo med mångkulturen eller söka sin lycka utanför storstäderna. De som får, kan och vill låna sätter sig i skiten med lån som inte ens barnbarnen hinner betala tillbaka, för att slippa bo i mångkulturen eller ute på "landet".

Ingen privat aktör kommer att bygga en enda bostad åt de mindre bemedlade. När man byggt färdigt bostäder man kan ta miljoner i insats eller över tio tusen i hyra för kommer byggandet, som politikerna skryter om går med raketfart, att stanna av totalt. Då kanske vi har byggt bort en tredjedel av den bostadsbrist som existerar idag. Återstår då baracker, Attefall-hus och miljonprogram av masonit. I vilka utanförskapet snabbt kommer att bosätta sig.

Game over.

1. Det är inte ett moment 22 utan en funktion av "planmonopolet", vilket så att säga infördes av *trumvirvel* Olof Palme. Givetvis hade denne någon baktanke i termer av röster med det hela, alternativt någon schlieffenplan baserat på att kommunpolitikerna skulle kapsejsa totalt inom 6månader varefter det skulle vara regeringsstyre.
1.1 Vill man lösa bostadsbristen så finns det egentligen bara 2 vägar, antingen upphör planmonopolet eller så får de rösta på Åkesson (dvs. de som tycker att bostadsbristen är ett problem - något annat parti finns egentligen inte även om Anders Borg lanserat en funktionsduglig lösning - ingen väljare kan ju rösta på Borg idag, så egentligen är det lite styggt att inta den främsta lösningspositionen).
1.2. Partierna har sedan Palme mest sysslat med att försöka terrorisera allmänheten med kränkningar av de mänskliga rättigheterna (säkerligen inspirerade av denne - även om ÄPBL mest troligen tillkom för att just eu gjort rent hus med den Svenska "eviga" byggnadsförbuden ("eviga tills byggherren sålt sin mark). Särskilt uppenbart har det blivit sedan 2010. "Idag får du bygga enligt detaljplanen som varit gällande sedan 1888". "Idag får du det inte". "Idag får kommunen stjäla din förgård utan ersättning" "nu får den det inte längre". "Idag får du bygga vindsnurra på din bakgård" "hoppsan nu får du det inte". "Idag känner regeringen för att rövknulla halva staden" "Nu tycker den att det är tråkigt och återgår därför till ståndpunkten att ingen detaljplan behövs för bygglov". Lagrådet måste ha huvudvärk. Man måste vara glad att MÖD finns, att läsa deras domslut ger en stor glädje.

2. Utan invandring så skulle du inte få låna så mycket pengar till ditt boende. Du borde helt enkelt tacka invandrarna.

3. Låter fruktansvärt. Synd att riksdagen nästan undantagslöst gått i författning om att förbjuda folk att tex. köpa en lantgård och bygga sig en ny stad där (utan lokalpolitikernas tillstånd). Förr i tiden så var det ju enkelt för folk att köpa 100h jord en bit utanför staden och bygga ett nytt samhälle - sådant får man ju inte göra längre utan att minst vara kompis med ett gäng lokalpolitiker alternativt hitta en kommun så långt bort från tätbebyggt område att de helt enkelt blir chockade över att någon vill bygga något där.

4. Där har du nog fel, det finns enorma pengar att tjäna på typ "studentlägenheter" och "pensionärsboenden" alternativt "nybyggarboenden". Problemet är som tidigare nämnt att planmonopolet hindrar tillkomsten av sådana bostäder, annat än som en funktion av att politiker typ räknat röster och kommit fram till att det behövs lite sådant. En byggherre kommer med andra ord att satsa på annat eftersom politikerna som standard bara tillåter sådan byggnation där det redan finns detaljplan. I annat fall tillkommer sådana byggnader genom politikernas initiativ - när det är tillräckligt populärt.

5. Det är byggherrarnas uppgift att maximera vinsten.

6. Rent historiskt är det visat att du överdriver. Byggerierna kommer att fortsätta att bygga så länge det finns något att bygga. Typ att bygga student/pensionräs/nybyggarlägenheter för 500k per styck är inte en dålig investering med 3-5k i hyra. De flesta banker skulle vara avundsjuka på den ROI:en. Sedan finns det ju myndigheter och kommuner som pröjsar typ 3-8x det värdet för sådana lägenheter, bara ägaren/rättighetsinnehavaren står ut med inhyran.
Citera
2016-07-18, 23:18
  #9102
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag förstår hur du tänker. Bostadssituationen är förstörd sedan länge. Men skulle vi ha i princip nollinvandring i några år så marknaden kommer ikapp så skulle det vara bra om vi införde marknadshyra efter det.

Men nu är ju iallafall ett amorteringskrav infört även fast det är alldeles för sent ute, men bättre sent än aldrig. Amorteringskulturen har sakta kommit igång och dom som köper nu eller senare har kravet på sig att amortera iallafall hälften.

Men om inte de privata aktörerna bygger så får väl allmännyttan göra det som dom har gjort innan? Avskaffa ränteavdragen och bygg nyproducerat för dom pengarna istället. Nu har vi ju satt oss i en ännu svårare sist när vi ombildat en massa hyresrätter så vi har satt oss i skiten. Sedan bör allmännyttan ge företräde till de mindre bemedlade hushållen. Varför rika ska få bo i byggsubventionerade lägenheter kan jag inte förstå mig på.
Det skulle kosta 1.500 miljarder kronor, eller någonting i den storleksordningen, att bygga bort bostadsbristen med de byggnormer vi har idag. Antingen får vi skicka bolånetorskarna till banken för att låna dessa pengar, eller så får Löfven försöka skaka fram dem, och då räcker inte ett avskaffat räntebidrag långt. Särskilt inte nu när vi måste öka statsskulden med hundratals miljarder, trots att vi enligt experterna befinner oss mitt i en brinnande högkonjunktur.

Att vi skulle kunna "komma ikapp" med bostadsbyggandet när vi står öga mot öga med dessa astronomiska kostnader är en utopi. Även om vi tvärnitar med invandringen. Gökungarna som redan är här är här för att stanna, och de förväntar sig att bli behandlade som Paris Hilton 24/7/365. Annars börjar de "stöka" i förorten på allvar.
Citera
2016-07-18, 23:24
  #9103
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nu finns det något för alla? Du mig skämta aprilo....

Med marknadshyror skulle den tidigare tvärstängda hyresmarknaden öppnas upp för alla.

Bostadslösa utan lång kötid har inte en suck på ett förstahandskontrakt idag...
Okej. Det finns något för alla i sinom tid. Med marknadshyror så kommer det alltid bli någon utan som inte kan betala det höga priset som kommer till.

Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det skulle kosta 1.500 miljarder kronor, eller någonting i den storleksordningen, att bygga bort bostadsbristen med de byggnormer vi har idag. Antingen får vi skicka bolånetorskarna till banken för att låna dessa pengar, eller så får Löfven försöka skaka fram dem, och då räcker inte ett avskaffat räntebidrag långt. Särskilt inte nu när vi måste öka statsskulden med hundratals miljarder, trots att vi enligt experterna befinner oss mitt i en brinnande högkonjunktur.

Att vi skulle kunna "komma ikapp" med bostadsbyggandet när vi står öga mot öga med dessa astronomiska kostnader är en utopi. Även om vi tvärnitar med invandringen. Gökungarna som redan är här är här för att stanna, och de förväntar sig att bli behandlade som Paris Hilton 24/7/365. Annars börjar de "stöka" i förorten på allvar.
Ja det blir dyrt. Vi får dra ner på en jävla massa statliga utgifter helt enkelt. Inget mer ränteavdrag, ROT, RUT, Migrationsverket, EU-avgift så har vi sparat in dessa summor på några år. Sedan måste vi såklart deportera alla arbetslösa invandrare med dubbla medborgarskap.
Citera
2016-07-18, 23:25
  #9104
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jo det finns gamla lägenheter i allmännyttan, mycket har ju ombildats men inte alla. Visst är kötiden lång men en dag kan man få en lägenhet där till en inte allt för hög hyra. Bostadsrätter är för dyrt för singelhushåll och även för många småbarnsfamiljer.

Trist att politikerna inte bryr sig om vanligt folk längre.

Nixpix det är hyresrätten som är den absolut dyraste boendeformen. Att det finns billiga kvar betyder inte att hyresrätter generellt är billigare. Det beror snarare på gammal subventionspolitik och hyror satta efter bruksvärdessystemet.

Du lär bli varse när det är dags för renoveringarna...

För nya hyresrätter ligger kostnadsbilden på ca 30-50% dyrare än motsvarande bostadsrätt.

Så egentligen är det ägda lgh folk med mindre ekonomiska resurser skulle behöva.
Citera
2016-07-18, 23:30
  #9105
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nixpix det är hyresrätten som är den absolut dyraste boendeformen. Att det finns billiga kvar betyder inte att hyresrätter generellt är billigare. Det beror snarare på gammal subventionspolitik och hyror satta efter bruksvärdessystemet.

Du lär bli varse när det är dags för renoveringarna...

För nya hyresrätter ligger kostnadsbilden på ca 30-50% dyrare än motsvarande bostadsrätt.

Så egentligen är det ägda lgh folk med mindre ekonomiska resurser skulle behöva.
Det må vara dyrare, men alla får inte lånelöften som räcker till för att köpa en bostadsrätt och då finns det kvar att hyra. Sedan är bostadsrätter också subventionerade med ränteavdrag.

Ja nyproducerade hyresrätter är svindyrt, men fortfarande så måste många välja den formen då alla inte får så höga lån som de kostar. Men visst bör man få fler att äga sina bostäder, det håller jag med om. Men hur? Sänka kontantinsatsen till 5% vore ju bra faktiskt särskilt nu när det ändå är amorteringskrav. Men priset måste också ner på nybyggt och det gäller ju bara att fortsätta bygga massvis och ännu mer om möjligt tills priserna sänks.
Citera
2016-07-18, 23:32
  #9106
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Okej. Det finns något för alla i sinom tid. Med marknadshyror så kommer det alltid bli någon utan som inte kan betala det höga priset som kommer till.

I sinom tid?? Bo behöver man göra här och nu, så varför ska man tvingas vänta ett kvarts liv för att få ett förstahandskontrakt??

Försök tänka ut var bostadslösa längst bak i kön får bo och betala idag. Är det bättre med ockerhyror för våra fattigaste?

Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Ja det blir dyrt. Vi får dra ner på en jävla massa statliga utgifter helt enkelt. Inget mer ränteavdrag, ROT, RUT, Migrationsverket, EU-avgift så har vi sparat in dessa summor på några år. Sedan måste vi såklart deportera alla arbetslösa invandrare med dubbla medborgarskap.

Nej det är inte så enkelt som du vill ge sken av.

Och dessutom skulle inte dessa pengar räcka heller.
Citera
2016-07-18, 23:35
  #9107
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För nya hyresrätter ligger kostnadsbilden på ca 30-50% dyrare än motsvarande bostadsrätt.
Den här "kostnadsbilden" då talar om, är den beräknad på dagens situation (eller snarare situationen innan amorteringskravet infördes) då pengarna är/var gratis och man kunde sitta och fisa med amorteringarna i bostadsrätten i 120 år? Vad händer med kostnaderna i bostadsrätten med amorteringskrav och när Ingves måste ge upp minusräntan? Men du kanske räknar med att någon kommunist kommer att hålla räntan på minus i eviga tider?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så egentligen är det ägda lgh folk med mindre ekonomiska resurser skulle behöva.
Ja, om de mindre bemedlade får låna några miljoner för nöjet att "äga" sin bostad, vill säga. Jag tror att bankerna har en hel del att anmärka på din minst sagt absurda logik. Eller hade du tänkt dig att dessa lägenheter skulle byggas och finansieras i ett eget universum utanför den existerande bostadsbubblan i Sverige?
Citera
2016-07-18, 23:40
  #9108
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
I sinom tid?? Bo behöver man göra här och nu, så varför ska man tvingas vänta ett kvarts liv för att få ett förstahandskontrakt??

Försök tänka ut var bostadslösa längst bak i kön får bo och betala idag. Är det bättre med ockerhyror för våra fattigaste?
Men ingen bor på gatan ifrån början. Först bor man hos föräldrarna och sedan ställer man sig i kö när man fyllt 18 (eller tidigare som många tillåter) och man går klart gymnasiet och sedan pluggar vidare eller skaffar sig ett jobb och då har man fått med sig ett antal år i kön samtidigt eller så har man förhoppningsvis efter alla extraår i skolan fått ett välbetalt jobb och köper sig en bostadsrätt.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det är inte så enkelt som du vill ge sken av.

Och dessutom skulle inte dessa pengar räcka heller.
En bra bit på vägen. Man måste ju börja någonstans. Sedan kommer ju de privata alternativen bygga på också så dom kostnaderna står dom för. Dom kan bygga bostadsrätter eller vad dom nu vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in