2016-07-17, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christallqhulaaa
har sett en hel del.han har ju slagit bra spelare tex federer om jag inte har fel,men när det drar ihop sig duger han inte svagt psyke absolut.

Att du tror det är lämpligt att nämna Verdasco som en mentalt starkare spelare än sin motståndare är ett bevis på att du inte följer tennis särskilt noga. Då det är allmänt känt att han är en mental dvärg. Anledningen till att han har vunnit titlar är enbart för att han var (och är ibland fortfarande) en mycket bra spelare rent spelmässigt. Han har otroligt tunga grundslag och kan gå på knock och då slå i princip vem som helst. Han spelar bäst när han inte behöver tänka någonting alls, så fort han behöver tänka lite mer så havererar det pga hans svaga psyke. Det är den enda anledningen till varför en spelare som Ferrer har haft den platsen i världstoppen som egentligen Verdasco skulle haft om han varit stark mentalt.

Ramos-Vinolas är en begränsad spelare och därav så har större framgångar uteblivit för hans del, har ingenting med att han är svag mentalt att göra utan helt enkelt för att han inte har lika mycket talang, som t.ex Verdasco har. Sen kan givetvis Ramos-Vinolas också svikta mentalt, men det gör alla spelare ibland och det är också ganska naturligt att man gör det om man inte räcker till spelmässigt, blir ju svårt att ha ett starkt självförtroende då. När det gäller Verdasco så är det en annan sak, då han faktiskt har spelet för att slå alla spelare på touren, så att han sviktar så mycket mentalt som han gör är inget annat än riktigt, riktigt dåligt.

Nu har Ramos-Vinolas gjort bra framsteg det senaste året och därav så var det ganska väntat att han skulle vinna en titel förr eller senare. Precis som du nämner så slog han Federer för inte så längesedan, vilket bara är ett kvitto på att hans utveckling går åt rätt håll. Till skillnad från Verdasco, som har sett sina bästa dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av pederN
tyckte ändå han var favorit,gick fram lätt till final, hade ju inga problem med Elias tex som slog Sousa lätt.

Favorit kan han väl ha fått vara men du sa "klar favorit" och det håller jag inte med om att han var, det kommer han aldrig någonsin bli i en final igen heller, oavsett vem han möter. Såvida inte hans motståndare spelar med skador. Eller typ om hans motståndare inte förtjänar att vara där rent sportsligt egentligen, typ fått WO i flera matcher t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Hoppas det, han möter Karlovic så det ända man kan vara säker på är att det blir en riktig servefest. Det blir nog inte många poäng som innehåller särskilt mycket spel. Luktar 7-6, 6-7, 7-6 till vinnaren som kan bli vem som helst.

Haha ja, lär ju bli en bra bit över 50 ess i alla fall
Citera
2016-07-17, 21:33
Medlem
Var längesen jag såg så lite på en Båstad-turnering som i år. Visserligen var det två spelare som kan bjuda på fin tennis i finalen, problemet är bara att man kan se precis samma match i en förstaomgång nästan alla veckor på året. Jag hoppas att det här året var något slags bottennapp iom OS, att vi nästa år har Ymer innanför topp100 men framförallt ett betydligt starkare startfält som inte leds av en Ferrer i fritt fall och där Arnaboldi är framme i kvartsfinal utan att egentligen behöva skrälla. Att göra Båstad till en ATP500 känns som en utopi i dagsläget.

Damerna har inget problem med startfältet iaf, t.o.m. topp100 spelare på plats i ett fulltecknat kval. Alla fyra svenskor, som samtliga behövde WC för att ens få kvala, förlorade planenligt direkt. Väl i huvudturneringen möts Johanna och Rebecca i första omgången, lite trist. Lister möter Kerber och Celik möter Schmiedlova.
Citera
2016-07-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Var längesen jag såg så lite på en Båstad-turnering som i år. Visserligen var det två spelare som kan bjuda på fin tennis i finalen, problemet är bara att man kan se precis samma match i en förstaomgång nästan alla veckor på året. Jag hoppas att det här året var något slags bottennapp iom OS, att vi nästa år har Ymer innanför topp100 men framförallt ett betydligt starkare startfält som inte leds av en Ferrer i fritt fall och där Arnaboldi är framme i kvartsfinal utan att egentligen behöva skrälla. Att göra Båstad till en ATP500 känns som en utopi i dagsläget.

Damerna har inget problem med startfältet iaf, t.o.m. topp100 spelare på plats i ett fulltecknat kval. Alla fyra svenskor, som samtliga behövde WC för att ens få kvala, förlorade planenligt direkt. Väl i huvudturneringen möts Johanna och Rebecca i första omgången, lite trist. Lister möter Kerber och Celik möter Schmiedlova.

Att Ymer skulle va topp 100 nästa år behöver du nog inte oroa dig för,helt makalöst dålig,verkar va chanslös mot Brands också.
Citera
2016-07-18, 11:07
Medlem
6-2 Brands första, Ymer kan inte få in en boll i banan,makalöst dåligt.
Tur det finns idrottaresom Henrik Stenson som kan visa hur idrott går till.
Citera
2016-07-18, 11:13
Medlem
Stackars Muller alltså, det vill sig inte

Citat:

Jag har aldrig begripit mig på det där snacket om att Båstad ska uppgraderas till en 500-turnering. Om det är någon turnering som ska uppgraderas till 500 så är det Stockholm Open och definitivt inte Båstad.
Citera
2016-07-18, 12:40
Medlem
Bra Elias, lyckades vända mot Brands, 2-6 7-6(9-7) 7-5 hade 4-3 och break i 3:e ,tappa det,tänkte det är kört,hoppas det kan ge något nu.

edit: riktigt bra servat idag Av Elias,bortsett första set, 9:e ess slog han,bara ett mindre än Brands faktiskt.
Senast redigerad av pederN 2016-07-18 kl. 12:59.
Citera
2016-07-18, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jag har aldrig begripit mig på det där snacket om att Båstad ska uppgraderas till en 500-turnering. Om det är någon turnering som ska uppgraderas till 500 så är det Stockholm Open och definitivt inte Båstad.

Vid Båstads glansdagar för inte alltför längesen hade jag kunnat se det(hur många år i rad framröstades den som årets 250?), men nu utan svenskar och ett svikande intresse överlag för kan jag inte se hur det vore en bra idé. Argumentationen går ungefär att en 250-turnering har sin prissumma men sen behöver man locka toppspelare med entry fees. Är turneringen 500 är det högre prissumma men man behöver inte locka enskilda spelare med pengar för att komma då dom måste spela ett visst antal av dom. I slutändan skulle det bara vara marginellt dyrare att hålla i en 500 iom att man får tillbaka det på bättre sponsorintäkter. Men det bygger ju på att intresset finns också..

Båstad > Stockholm har nog mest med arenamöjligheterna att göra, fast det är två vitt skilda turneringar utan samband. Kungliga håller inte, har för mig att man aktivt försökt och fått nobben tidigare. Båstad skulle bara behöva någon mindre uppgradering.
Citera
2016-07-18, 14:08
Medlem
Citat:
Vid Båstads glansdagar för inte alltför längesen hade jag kunnat se det(hur många år i rad framröstades den som årets 250?), men nu utan svenskar och ett svikande intresse överlag för kan jag inte se hur det vore en bra idé. Argumentationen går ungefär att en 250-turnering har sin prissumma men sen behöver man locka toppspelare med entry fees. Är turneringen 500 är det högre prissumma men man behöver inte locka enskilda spelare med pengar för att komma då dom måste spela ett visst antal av dom. I slutändan skulle det bara vara marginellt dyrare att hålla i en 500 iom att man får tillbaka det på bättre sponsorintäkter. Men det bygger ju på att intresset finns också..

Båstad > Stockholm har nog mest med arenamöjligheterna att göra, fast det är två vitt skilda turneringar utan samband. Kungliga håller inte, har för mig att man aktivt försökt och fått nobben tidigare. Båstad skulle bara behöva någon mindre uppgradering.

Stockholm Open har mycket större potential än vad Båstad har. Att arrangera en utomhusturnering i Sverige med konurrensen som råder är jättesvårt, omöjligt att göra Båstad mycket bättre än vad den redan är. En inomhusturnering i Stockholm har otroligt mycket mer möjligheter. Finns ingenting som säger att man måste spela i kungliga heller, även om jag personligen inte ser det som ett hinder.

Kollar man på vilka spelare som vunnit Båstad på senare år och jämför med Stockholm så ser man också en klar skillnad i status till Stockholms fördel. Det vill jag påstå inte är någon slump heller.
Citera
2016-07-18, 14:18
Medlem
Svensk tennis behöver få fram en Stensson vet bara inte hur det skall gå till?! att vinna Wimbledon kräver oerhört mycket idag.
Citera
2016-07-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Svensk tennis behöver få fram en Stensson vet bara inte hur det skall gå till?! att vinna Wimbledon kräver oerhört mycket idag.

Man vet aldrig,vet ju inte hur framtiden ser ut.
Citera
2016-07-18, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred

Den enda möjligheten är att satsa alla pengar och resurser på att marknadsföra sporten så många ungdomar börjar satsa på tennis helhjärtat. Att bygga flottiga tennisanläggningar är inte rätt väg att gå, visst det är bra och så men det kommer inte räcka för att få fram nya världsstjärnor. Fler människor måste börja med sporten helt enkelt och inte bara ha det som en hobby utan verkligen satsa helhjärtat på det.

Tennis är en väldigt svår sport att bli bland de bästa i, det är inte en sport man kan grisa sig till framgång i utan man måste ha extrem talang för att ha en chans att nå den absoluta toppen. Därav så behövs det fler folk till sporten och sporten behöver också blir mer tillgänglig för barn och ungdomar.
Citera
2016-07-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Den enda möjligheten är att satsa alla pengar och resurser på att marknadsföra sporten så många ungdomar börjar satsa på tennis helhjärtat. Att bygga flottiga tennisanläggningar är inte rätt väg att gå, visst det är bra och så men det kommer inte räcka för att få fram nya världsstjärnor. Fler människor måste börja med sporten helt enkelt och inte bara ha det som en hobby utan verkligen satsa helhjärtat på det.

Tennis är en väldigt svår sport att bli bland de bästa i, det är inte en sport man kan grisa sig till framgång i utan man måste ha extrem talang för att ha en chans att nå den absoluta toppen. Därav så behövs det fler folk till sporten och sporten behöver också blir mer tillgänglig för barn och ungdomar.

fast än om många spelar så är det ju inte säkert någon har den där extrema talangen :P

edit: tex om jag hade sattsat stenhårt sen jag var 3 så tror jag inte jag hade blivit bra ändå :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in