2016-07-17, 15:19
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vart och när flyttar du?

Bobubblan är otroligt positiv för mig !.

Men så länge jag drar nytta av systemet så är jag åtminstone på papperet Svensk, men vad hindrar en från att dra fördelar av ett välfärdssystem men i princip bo utomlands?.
Kan dock sälja tillgångar som är på fast mark här i Sverige med kort varsel, vilket jag insett jag bör göra redan ett par år sedan när man ser hur landet styrs och vilka galna viljor som här huserar.

Angående boende och var man flyttar hänger då mest samman med bekvämlighet.

Man kan flytta till:

Massor av länder i världen som har lägre levnadsomkostnader men ändå jobba kvar i Sverige.
Hyresrätt
Husvagn/Husbil/båt
Sommarstugan
Hyra in sig hos vänner och bekanta som bor onödigt stort etc.
Tält etc, etc bara fantasin och den egna bekvämligheten sätter gränsen.

Att casha in peaken efter bobubblan ter sig allt mer lockande i ett land som bara har utförsbacke att se fram emot.

Eller vad tycker du?.
2016-07-17, 15:26
Medlem
Enligt min mäklare så har priserna gått ner med 15% i juni. 14/07 sade han detta.
Jag sålde min lägenhet nyligen. Hade tur att den blev såld för det jag ville ha. Var bara en spekulant som var intresserad trots att lägenheten är innanför tullarna i Stockholm.

Det som hänt är att de som inte fått sålda sina lägenheter dragit bort dem från marknaden nu i maj/juni och förmodligen lägger ut dem i höst. Då blir det ett överutbud och vi får se hur priserna fortsätter att påverkas. De som lyckats fått sina bostäder sålda nu har inte fått dess fantasipriser längre, de som finns på boolis lista på sålda lägenheter är som något nämnt här tidigare säljare som haft tur.

Finns potential att priserna går ner. Det gynnar mig. Men är ju inte 100% sannolikt att det sker just nu i höst. Om det kommer en finanskris vilket verkar rimligt. Tror det kommer ske i samband med amerikanska valet i november, Det har skett just så de senaste valen där att krisen briserat före eller precis efter presidenten tillträtt.

Den som köpte min lya får nu betala 10000 kr i mån med amortering vid full belåning. Vs 5578 kr som det var innan amorteringskravet. Det är en enorm skillnad! Folk fattar först detta när de räknar på vad bostaden kostar. Hyresrätterna har inte så saftigt pris här i sthlm i relation till vad BR har börjat kosta nu då de är hutlöst dyra.

Ang bostadsbristen så tror jag inte att det är den stora faktorn som driver upp priset. De som flyttar in till Sthlm från rurala delar av landet har inte miljonerna som krävs, flyktingar och folk från mellanöstern/afrika etc har inte möjlighet att ta dessa fantasilån. Tror det sker en krasch inom 1-2 år och när den kommer så hinner man inte sälja sin lya innan det är försent. Därför lämna jag marknaden nu. Kommer köpa när det är rimliga priser igen eller så låter man bli bostadsmarknaden tills den bottnat.
Senast redigerad av Waraahbe 2016-07-17 kl. 15:30.
2016-07-17, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Bobubblan är otroligt positiv för mig !.

Men så länge jag drar nytta av systemet så är jag åtminstone på papperet Svensk, men vad hindrar en från att dra fördelar av ett välfärdssystem men i princip bo utomlands?.
Kan dock sälja tillgångar som är på fast mark här i Sverige med kort varsel, vilket jag insett jag bör göra redan ett par år sedan när man ser hur landet styrs och vilka galna viljor som här huserar.

Angående boende och var man flyttar hänger då mest samman med bekvämlighet.

Man kan flytta till:

Massor av länder i världen som har lägre levnadsomkostnader men ändå jobba kvar i Sverige.
Hyresrätt
Husvagn/Husbil/båt
Sommarstugan
Hyra in sig hos vänner och bekanta som bor onödigt stort etc.
Tält etc, etc bara fantasin och den egna bekvämligheten sätter gränsen.

Att casha in peaken efter bobubblan ter sig allt mer lockande i ett land som bara har utförsbacke att se fram emot.

Eller vad tycker du?.
Tycker om vad?

Självklart kan man bo i länder där det är billigare att bo, men då krävs att man har ett jobb som tillåter detta. Personligen kommer jag förmodligen alltid bo kvar i Sverige men vara utomlands de värsta vintermånaderna. Skall man ha samma levnadsstandard som i Sverige med samma försäkring för tex sjukvård så blir det inte alltid så mycket billigare.

Bobubblan påverkar inte mig, jag har redan mitt boende och har inga planer på att sälja, så blir inget "casha in" för min del.
2016-07-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Inte i en bull-market.

De kommer däremot att bli enorma framöver när vindarna vänder.
Men om du inte kan peka på några nämnvärda kreditförluster, så har du väl inget belägg för att utlåningen är lättvindig.

Hur stora var dom 2008-2009? Du kan titta i bankernas årsrapporter.

Det riskabla för banker är inte bostadslån. Det är lån till näringslivet. Där uppstår kreditförluster.

Citat:
Du som verkar vara insatt i nationalekonomi vet att ALLA marknader är cykliska. Det är ingen hemlighet att skuldbergen för såväl privatpersoner och länder har växt exponentiellt de senaste åren. Det är så klart inte hållbart i längden och desto längre tid det pågår desto hårdare blir fallet när det väl kommer.
Det finns cykliska förlopp. Men det är inte uppenbart vad det har för betydelse här.

Du talar om skuldberg men tillgångarna har vuxit mer. Net value har vuxit.

Citat:
Inget land kommer någonsin att betala av sin statsskuld och ingen (väldigt få iaf) kommer att betala sina bostadslån. Någon måste någon gång betala. I praktiken blir det medelklassen i den ena eller den andra formen då det är dessa som är statens största inkomstkälla.
Vad gäller statsskulder är det nog så att de är svåra att amortera bort helt. Men det är pga bristande vilja, inte förmåga. Alla vänsterpartier vill inte alls reducera offentlig spending och amortera av statsskulden. Och de längre till vänster vill öka den och slösa mer. Och kalla det investering. (I den här frågan är samtliga våra Riksdagspartier vänsterpartier. Du måste till partier som står utanför Riksdagen (nyliberaler/libertarianer/anarkokapitalister) för att hitta sådana som vill amortera bort statsskulden).

Vad gäller bostadslån så återbetalar i stort sett samtliga dessa. Om inte innan försäljning så då. I den mån det inte görs så uppstår kreditförluster. Och de har du själv medgett att de knappt finns.

------------------------------------
Idag kostar nyproduktion ganska mycket. Det är för de flesta en bättre ide att betala dagens priser än nyproduktionspriserna.
Byggbolagen är restriktiva med att bygga småhusområden i städernas periferi då prisnivån där är i lägsta laget för att man ska gå runt på det. Men där finns å andra sidan mark att bebygga.

Hur ska vi få ett nämnvärt prisfall så länge byggkostnaderna är så pass höga?
Ja, med mindre än att nyproduktion upphör, folk drar ihop sig till mindre boyta och ledig boyta uppstår. Och då blir byggjobbarna och många andra arbetslösa. Detta är ett scenario som ger lägre bostadspriser.
Hur uppstår detta scenario?
2016-07-17, 16:41
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu klamrar sig bubbelbabblarna fast vid någon enskild månads prisnedgång för bostäder trots att vi är inne i sommarperioden. Visserligen tror jag att en del var oroliga för vilken effekt som amorteringskravet skulle komma att få och det har säkert påverkat. Om den lilla nedgången däremot ska bli bestående eller fortsätta är det alldeles för tidigt att uttala sig om. Ofta leder sådan här oro till en initial nedgång men när händelsen är ett faktum då fortsätter priserna ofta upp och över nivån som gällde innan oron.
Foliehatt har jag hört dig slänga dig med. Antar att valuguard ljuger om minskningen före Juni?

Citat:
Med tanke på hur många gånger bubbelbabblarna i den här tråden har dragit starka och helt felaktiga slutsatser baserat på enskilda pristick
Nämn en enda gång/post. Vid ditt misslyckande, lägg gärna din totala bedrövlighet på minnet. Tror rent av vi får spara detta och ta fram det bästa gång du är förvirrad över varför folk inte lyssnar på dig.

Om du gräver ordentligt kanske du hittar Cornucopia i tråden för 5 år sedan eller något. Hoppas du förstår att det inte gör mycket för att stärka ditt inlägg.
Senast redigerad av Trillske 2016-07-17 kl. 16:47.
2016-07-17, 16:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Foliehatt har jag hört dig slänga dig med. Antar att valuguard ljuger om minskningen före Juni?

Nämn en enda gång/post. Vid ditt misslyckande, lägg gärna din totala bedrövlighet på minnet. Tror rent av vi får spara detta och ta fram det bästa gång du är förvirrad över varför folk inte lyssnar på dig.

Om du gräver ordentligt kanske du hittar Cornucopia i tråden för 5 år sedan eller något. Hoppas du förstår att det inte gör mycket för att stärka ditt inlägg.

Du verkar inte ens ha läst det du citerade i vanlig ordning. I övrigt verkar du helt förvirrad, också det som vanligt.
2016-07-17, 17:07
Medlem
Trillskes avatar
Kul att du kan dra "haha, du vet inte om jag ljuger eller bara är sjukligt trög"-kortet. Här har vi då härligheten i sin helhet, så får var och en sedan avgöra om det finns någon anledning att lyssna på dig någonsin när du vägrar backa upp saken.
Citat:
Nu klamrar sig bubbelbabblarna fast vid någon enskild månads prisnedgång för bostäder trots att vi är inne i sommarperioden. Visserligen tror jag att en del var oroliga för vilken effekt som amorteringskravet skulle komma att få och det har säkert påverkat. Om den lilla nedgången däremot ska bli bestående eller fortsätta är det alldeles för tidigt att uttala sig om. Ofta leder sådan här oro till en initial nedgång men när händelsen är ett faktum då fortsätter priserna ofta upp och över nivån som gällde innan oron.

Med tanke på hur många gånger bubbelbabblarna i den här tråden har dragit starka och helt felaktiga slutsatser baserat på enskilda pristick kan man tycka att de borde bli lite mer ödmjuka och invänta mer data innan de drar slutsatser, men icke. Vi får se i höst när handeln är i full gång igen om bubbelbabblarna återigen har gjort bort sig.
2016-07-17, 17:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Kul att du kan dra "haha, du vet inte om jag ljuger eller bara är sjukligt trög"-kortet. Här har vi då härligheten i sin helhet, så får var och en sedan avgöra om det finns någon anledning att lyssna på dig någonsin när du vägrar backa upp saken.

Vad ska jag backa upp din pajas?
Det var för övrigt inte hela mitt inlägg så du ljög när du sa "Här har vi då härligheten i sin helhet".
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-17 kl. 17:24.
2016-07-17, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är precis det jag skrivit flera gånger, det är inget som hindrar att man hämtar tillbaks det man har sparat med amortering. Och det här visar också som flera av oss påpekat att amortering inte är en kostnad utan endast en utgift och sparande.

Du hämtar tillbaka det du sparat och får betala ränta på det och gör du det tyder det på att du inte har råd att ha bostad..

Du babblar..

Hur har prisutvecklingen gått hittils i år?
Senast redigerad av Pompripossan 2016-07-17 kl. 21:03. Anledning: Babbel
2016-07-17, 22:07
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Du hämtar tillbaka det du sparat och får betala ränta på det och gör du det tyder det på att du inte har råd att ha bostad..

Du babblar..

Hur har prisutvecklingen gått hittils i år?

2016 är väl fortfarande på plus?
2016-07-17, 22:57
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej, det är så att när det börjar bli problem så rekommenderar bankerna att folk säljer som vanligt via mäklare. När det blir exekutiv auktion så är det något annat problem. Att ägaren försvunnit, att ägaren är helt oresonlig, att ägaren åkt på en plötslig stor ekonomisk förlust och är oförmögen att agera.
Det blir bättre priser vid normal försäljning. Så alla har ett intresse av att det går till så.

Vad är det för höjda räntor du ser framför dig?

Är det höjd realränta efter skatt? eller nominellt höjda räntor fast där realränta efter skatt är som idag?
Det senare innebär bara snabbare amortering.

Skulle nu inflationen krypa upp i 2% så kommer nog RB att höja. Men om vi då får en inflation på 2% och boränta på 3.5% så är real ränta efterskatt 0.45%. Dvs lägre än idag. Då kostar det mindre än i dag. Det är knappast något som leder till exekutiva auktioner.

Ränta och inflation har givetvis ett samband men det är ju inte så att de alltid följer varandra till 100% korrelation. Så ja, jag avser att den reella räntan ökar. Anledningen till att räntan kan gå upp är flera, men en lågoddsare är ju att just förtroendet för de obligationer som lånen är inbakade i börjar urholkas. Tro inte att RB är det enda som påverkar räntorna. Eller inflationen för den delen. Tror du att länder som har hyperinflation eller 15% räntor har det för att deras RB-chefer vill ha det så?

Och ja, uppenbarligen har banken ett intresse av att få in hela skulden, och om det krävs att du säljer säkerheten (=huset) så ligger det i deras intresse att det sker till så högt pris som möjligt. Men om du inte kan betala lånet och marknaden har kraschat så att lånet överstiger säkerheten så är det en extremt stor sannolikhet att det inte är bara du som sitter i den sitsen. Det är många.

Nu ställs banken inför ett dilemma. Säg att banken har 1000 bolånetorskar som de har en total fodran på 4000 mSEK och som torskarna inte kan betala räntor för, och absolut inte amortera ner. Det påverkar bankens kassaflöde och precis som många andra i svåra tider har banken fodringsägare som de måste hålla nöjda. Kanske innehavarna av sagda obligationer t.ex.? Marknadsvärdet på de 1000 bolånetorskarnas säkerhet är nu bara 2000 mSEK och om banken dessutom säljer dessa på exektutiv autktion så kommer banken bara att dra in 1800 mSEK. Kanske verkar dumt men inte om banken behöver pengar NU! För de har ju också vargar vid sin dörr. Ut åker de 1000 bolånetorskarna, och vips har banken 1800 mSEK i köttstycket som de kan kasta till vargarna vid sin dörr. Puh! Skönt att hålla dem nöjda en stund säger bankdirektören.

Och som tur är för banken så är skulderna i Sverige personliga så de där sista 2200 mSEK som de 1000 bolånetorskarna fortfarande är under ytan med, well, det kan de hålla på och betala av till döddagar.

Som sagt, detta är inget nytt. Det har hänt förr, det kommer hända igen. Men visst, sitt du och kläng fast vid förhoppningen att priserna aldrig går ner, och om räntan stiger så kommer inflationen också stiga och äta upp lånen. Vem vet, just denna gången kanske det är annorlunda? *fniss*
2016-07-17, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Ränta och inflation har givetvis ett samband men det är ju inte så att de alltid följer varandra till 100% korrelation. Så ja, jag avser att den reella räntan ökar. Anledningen till att räntan kan gå upp är flera, men en lågoddsare är ju att just förtroendet för de obligationer som lånen är inbakade i börjar urholkas. Tro inte att RB är det enda som påverkar räntorna. Eller inflationen för den delen. Tror du att länder som har hyperinflation eller 15% räntor har det för att deras RB-chefer vill ha det så?
Skrev inte jag att boräntan kan sägas ha två komponenter. Dels den som sätts av RB och styrs indirekt av delta-KPI. Dels en riskkomponent.

Riskkomponenten kan stiga. Det gör den om förtroendet hos de som köper bostadsobligationer faller.
Ser du idag något bristande tilltro hos dessa? Vad då?

Eller är det blind tro du ägnar dig åt?

Citat:
Och ja, uppenbarligen har banken ett intresse av att få in hela skulden, och om det krävs att du säljer säkerheten (=huset) så ligger det i deras intresse att det sker till så högt pris som möjligt. Men om du inte kan betala lånet och marknaden har kraschat så att lånet överstiger säkerheten så är det en extremt stor sannolikhet att det inte är bara du som sitter i den sitsen. Det är många.
Hur stora är kreditförlusterna för bostadslån?
Hur stora var kreditförlusterna för bostadslån 2008-2009?

Citat:
Nu ställs banken inför ett dilemma. Säg att banken har 1000 bolånetorskar som de har en total fodran på 4000 mSEK och som torskarna inte kan betala räntor för, och absolut inte amortera ner. Det påverkar bankens kassaflöde och precis som många andra i svåra tider har banken fodringsägare som de måste hålla nöjda. Kanske innehavarna av sagda obligationer t.ex.? Marknadsvärdet på de 1000 bolånetorskarnas säkerhet är nu bara 2000 mSEK och om banken dessutom säljer dessa på exektutiv autktion så kommer banken bara att dra in 1800 mSEK. Kanske verkar dumt men inte om banken behöver pengar NU! För de har ju också vargar vid sin dörr. Ut åker de 1000 bolånetorskarna, och vips har banken 1800 mSEK i köttstycket som de kan kasta till vargarna vid sin dörr. Puh! Skönt att hålla dem nöjda en stund säger bankdirektören.
Låter mest som någon slags novell. Fantasifullt var det iaf.
Hur var det nu med kreditförlusterna för bostadslån?

Citat:
Som sagt, detta är inget nytt. Det har hänt förr, det kommer hända igen. Men visst, sitt du och kläng fast vid förhoppningen att priserna aldrig går ner, och om räntan stiger så kommer inflationen också stiga och äta upp lånen. Vem vet, just denna gången kanske det är annorlunda? *fniss*
När hände det senast?
Dvs var kan vi se att kreditförlusterna för bostadslån åkte iväg upp som du beskriver?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in